Agama
 Islam amat berbeza sekali dengan agama-agama lain ciptaan manusia, 
Islam ada displinnya yang tersendiri. Apabila kita berbicara tentang 
Islam, bermakna kita berbicara tentang kalam Allah dan kalam Rasulullah 
saw. Ini kerana kalam Allah dan kalam Rasul ini adalah sumber utama 
kepada agama Islam itu sendiri. 
Mengambil
 ringan menukilkan sesuatu dari kalam Allah adalah satu kesalahan yang 
besar. Demikian juga mengambil ringan dalam menukilkan sesuatu dari 
kalam al-Rasul (al-Hadith) adalah suatu kesalahan yang besar juga, 
bimbang perbuatan mengambil ringan ini, menjerumuskan kita meriwayatkan 
sesuatu hadith yang bukan dari Nabi saw, baginda bersabda: 
“Sesiapa yang berbohong ke atas-ku secara sengaja, maka ambillah satu tempat di dalam neraka.” (HR Imam Muslim).
Al-Imam
 al-Nawawi ketika mensyarahkan hadith ini berkata: “Ketahuilah, hadith 
ini mengandungi beberapa faedah dan kaedah: (salah satunya) Diharamkan 
periwayatan hadith yang palsu bagi sesiapa yang mengetahui keadaan 
sesuatu hadith itu palsu atau sangkaan banyaknya mengatakan hadith itu 
palsu. sesiapa yang meriwayatkan satu hadith yang palsu dalam keadaan 
dia tahu atau sangkaan beratnya menyatakan hadith itu palsu, sedangkan 
dia tidak menjelaskan kepalsuannya ketika meriwayatkannya, maka dia 
termasuk dalam ancaman ini (ancaman di dalam hadith di atas), termasuk 
di dalam orang-orang yang berbohong atas Rasulullah saw… kerana itu para
 ulama berkata: Semestinya bagi sesiapa yang hendak meriwayatkan satu 
hadith atau menyebutnya hendaklah melihat (memastikan) ianya adalah 
hadith yang sahih atau hasan.” (Syarh Sahih Muslim. Al-Maktabah 
al-‘Asriah, Beirut. Jld 1, m.s. 64-66).
Amat
 mendukacitakan apabila ada beberapa individu yang memegang jawatan 
agama dalam Negara ini masih mengambil ringan ketika meriwayatkan 
sesuatu hadith. Sebagai contohnya tulisan oleh Saudara Mohd. Shauki Abd.
 Majid, Pengurus Penyelidikan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim). 
bertajuk “Amalan Ziarah Kubur Bukan Bidaah” yang disiarkan di dalam 
akhbar ini pada Jumaat, 19/10 yang lalu.
Di
 dalam tulisan tersebut Mohd. Shauki cuba mempertahankan amalan membaca 
al-Quran di tanah perkuburan dengan mendatangkan hadith yang lemah dan 
palsu. hadith tersebut ialah: 
“Barang
 siapa berziarah ke kuburan kedua-dua orang tua atau salah satu di 
antara mereka pada setiap hari Jumaat dan membacakannya surah Yasin, 
maka dia akan diampuni dosanya dan dihitung sebagai kebaikan.”  Ini adalah hadith pertama yang dijadikan sandaran oleh Mohd. Shauki di dalam tulisan beliau, tanpa beliau nyatakan darjatnya. Sebenarnya hadith ini adalah satu hadith yang tidak sahih. al-Syaukani di dalam al-Fawaid al-Majmu’ah mengatakan hadith ini Palsu (m.s. 271. Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah). Al-Haithami di dalam Majma’ al-Zawaid mengatakan hadith ini Lemah (jld 3, m.s. 87, Dar al-Fikr, Beirut). Al-Albani mengatakan hadith ini Palsu di dalam al-Silsilah al-Dhoiefa,( jld 1, m.s. 126, Maktabah al-Maarif al-Riyadh). Demikian juga Ibn al-Jauzi di dalam al-Maudhuaat dan al-Zahabi di dalam Mizan al-I’tidal, semua
 ulama hadith yang saya sebutkan ini menyatakan hadith ini adalah hadith
 yang tidak sahih, mereka mendatangkan dengan beberapa lafaz yang ada 
sedikit perbezaannya, yang penting hadith itu adalah hadith yang tidak 
sahih bahkan Palsu.Apabila ulama 
hadith menyatakan hadith itu palsu, ia bermaksud hadith itu bukanlah 
hadith yang diucapkan oleh Nabi saw. Sebaliknya ia adalah ucapan 
individu lain, kemudian dinisbahkan kepada Nabi saw secara palsu dan 
dusta. Hadith palsu ini, jika dibiarkan berterusan disampaikan kepada 
orang ramai ianya akan merosakkan agama dan akan menyebabkan orang ramai
 salah faham terhadap agama.Selain 
hadith ini, saudara Mohd. Shauki juga berdalilkan dari sebuah hadith 
lain yang agak pelik bunyinya, kononnya diriwayatkan dari Abu Hurairah 
r.a. iaitulah: “Barang siapa yang 
berziarah di kuburan, kemudian ia membaca al-Fatihah, Qul Huwa llahu 
Ahad dan Alhakumut takasur, lalu ia berdoa “Ya Allah, kuhadiahkan pahala
 pembacaan firman-Mu pada kaum Mukminin penghuni kubur ini, maka mereka 
akan menjadi penolong baginya (pemberi syafaat) pada hari kiamat.”Saya
 cuba mencari hadith ini di dalam perician cd carian hadith-hadith Nabi 
saw, namun malang saya tidak ketemuinya. Apabila saya cuba mencarinya 
dari Internet saya dapati hadith ini ada di dalam lamanweb sufi 
majelisrasulullah.org, situs artikel-artikel hot Indonesia dan sebuah 
laman percuma geocities yang sama terjemahannya tanpa perbezaan dan 
ketiga-tiga lamanweb itu tidak menyatakan sumber ambilan hadith 
tersebut.Persoalannya apakah benar 
ada kelebihan membaca surah-surah tertentu di tanah perkuburan ? Jika 
dilihat kepada hadith-hadith yang sahih dari Nabi saw, kita akan dapati 
keadaan yang sebaliknya. Sebagai contoh hadith yang diriwayatkan oleh 
Imam Muslim di dalam sahihnya, Nabi saw bersabda: 
“Jangan
 kamu semua menjadikan rumah-rumah kamu seperti tanah perkuburan, maka 
sesungguhnya Syaitan lari bertempiaran daripada rumah yang dibaca di 
dalamnya surah al-Baqarah.” (HR Muslim dan al-Tirmizi daripada hadith 
Abu Hurairah)
Berdasarkan
 hadith ini, ia menunjukkan tanah perkuburan bukanlah tempat membaca 
al-Quran. ini kerana Nabi saw telah menyamakan rumah yang tidak dibaca 
al-Quran di dalamnya dengan tanah perkuburan. Ini sekaligus memberi 
isyarat tanah perkuburan itu bukan tempat untuk membaca al-Quran. Hadith
 sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim ini jelas bertentangan 
maksudnya dengan hadith yang tidak diketahui darjatnya dari Mohd. Shauki
 di atas. Di samping itu, Abu Daud di dalam kitab Masailnya 
(m.s. 158) berkata: ‘Aku mendengar (Imam) Ahmad telah ditanya tentang 
bacaan al-Quran di sisi kubur, lalu dia menjawab: Tidak dibaca 
(al-Quran) di sisi kubur.”
Al-Syeikh Muhammad Redha, yang menulis tafsir al-Manar
 berkata: “Ketahuilah bahawasanya apa yang masyhur tersebar di kalangan 
orang Badwi dan bukan badwi dari membaca al-Fatihah kepada mayat tidak 
terdapat petunjuk dari satu hadith yang sahih mahupun yang dhoief, ianya
 termasuk di dalam bid’ah yang bertentangan dengan nas-nas yang 
qat’yyah, akan tetapi ianya berlaku disebabkan senyapnya orang-orang 
yang memakai pakaian ulama dan persetujuan mereka terhadap perbuatan 
tersebut, disamping ianya berterusan di lakukan oleh orang awam dalam 
bentuk (seolah-olah) ianya termasuk perkara sunat yang digalakkan atau 
termasuk dalam perkara fardhu yang dituntut.” (8/268)
Al-Syeikh
 Hamid al-‘Attar pula di dalam lamanweb yang memuatkan fatwa-fatwa 
terkini tokoh-tokoh ulama semasa dunia Arab, islam-online.net (http://www.islamonline.net/livefatwa/arabic/Browse.asp?hGuestID=0m2vUm)
 berkata: “Adapun bacaan al-Quran sekitar tanah perkuburan juga adalah 
masaalah khilafiah, sebahagian mengatakannya bid’ah dan sebahagian yang 
lain mengharuskannya. Dan pendapat yang mengatakannya bid’ah adalah 
lebih rajih (kuat) dari sudut dalil disebabkan ketiadaan petunjuk yang 
mengkhususkan tempat itu (tanah perkuburan untuk dibacakan al-Quran). 
Dan tiadalah bacaan al-Quran di kubur itu satu faedah tertentu, tidak 
ada juga kelebihan yang khusus, bahkan  sama seperti orang 
yang membacanya di rumah, dan bacaan (al-Quran) yang dilakukan di rumah 
itu adalah lebih afdhal sebagai keluar dari khilaf. Ketahuilah bahawasa 
bukan diambil kira pada membaca surah tertentu seperti al-Fatihah 
(kepada mayat), dan tindakan mengkhususkannya (suarh al-Fatihah) kepada 
mayat adalah suatu tindakan membuat syariat yang tidak diizinkan oleh 
Allah, yakni ia termasuk di dalam bid’ah, akan tetapi yang diambil kira 
ialah nilai/niat orang yang membacanya dan keikhlasan bacaannya, maka 
berdasarkan itu, anda boleh membaca mana-mana surah yang anda suka tanpa
 berkeyakinan adanya keutamaan pada satu surah tertentu.”
Semua
 fatwa dari beberapa ulama yang saya nukilkan di atas menunjukkan 
membacakan al-Quran di kubur dan mengkhususkan bacaan tertentu ketika 
menziarahi kubur itu tidak ada dari petunjuk Nabi saw. Disamping hadith 
dari Imam Muslim di atas sudah cukup untuk menguatkan pandnagan 
ulama-ulama tersebut kerana  tanah perkuburan bukanlah tempat untuk dibacakan al-Quran di dalamnya.
Berkenaan
 ziarah kubur pada hari raya, Dr. Wahbah al-Zuhaili berkata: “Ziarah 
kubur pada hari raya adalah suatu yang bertentangan dengan sunnah, 
adalah Nabi saw melarang ziarah kubur pada hari raya, kerana hari raya 
adalah hari untuk bergembira bukan hari untuk bersedih dan 
berduka-cita.” (sila lihat fatwa al-Zuhaili di dalam lamanweb rasminya http://www.zuhayli.net/index.htm)
Fatwa
 Dr. Wahbah al-Zuhaili ini bertepatan puls dengan hadith Nabi saw yang 
melarang dari menjadikan kubur baginda sebagai tempat perayaan 
sepertimana hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abu Hurairah 
r.a.  
Menziarah
 kubur bukanlah suatu yang terlarang di dalam agama, bahkan ia suatu 
yang amat digalakkan. Demikian juga menyedekahkan pahala bacaan al-Quran
 kepada mayat bukan suatu yang ditegah di dalam agama berdasarkan 
pendapat kebanyakan para ulama, selama ia dilakukan dengan ikhlas tanpa 
mengharapkan sebarang bayaran.. Yang ditegah ialah menetapkan suatu 
bacaan surah yang khusus untuk ditujukan kepada mayat dan menetapkan 
hari yang tertentu untuk menziarahinya, semuanya dilakukan di tanah 
perkuburan.
Perbuatan
 menetapkan surah yang khusus dan hari yang tertentu untuk mayat itu 
perlu kepada tunjuk ajar dari Nabi saw. Demikian juga 
perbuatan meletakkan ada kelebihan membaca al-Quran di tanah perkuburan,
 semuanya memerlukan petunjuk dari Nabi saw.  Jika baginda tidak 
memberitahukannya kepada kita bagaimana kita berani menentukannya ? 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan