Apa yang 
      terdapat di dalam al-Quran, al-Hadis, contoh yang boleh diambil dari 
      perbuatan para sahabat dan amalan para ulama Ahli Sunnah wal Jamaah yang 
      berpegang dengan manhaj salaf hanyalah amalan berupa doa.  Sememangnya doa 
      orang-orang beriman diterima oleh Allah dan akan sampai kepada orang yang 
      telah mati jika si Mati itu beriman.  Namun berdoa yang dimaksudkan 
      bukanlah dengan cara mentahlilkan, meyasinkan dan membacakan al-Quran 
      beramai-ramai untuk si Mati sebagaimana yang dilakukan oleh orang-orang 
      awam (orang-orang jahil) dan para pembuat bid'ah.  
                Mendoakan si Mati 
      adalah sunnah hukumnya dan dibolehkan apabila mencontohi sunnah Nabi 
      Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam dan para sahabat baginda atau 
      amalan orang-orang Salaf as-Soleh.  Kemudian terserah kepada Allah 
      Subhanahu wa Ta'ala untuk diterima atau ditolak.  Penjelasan ini 
      adalah bersandarkan kepada ayat-ayat di bawah ini:
      
      وَالَّذِينَ جاءُ وْا مِنْ  بَعْدِ هِمْ  يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْـفِرْلَنَا 
      وَلاِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَ بِالاِيْمَانِ.
"Dan orang-orang yang datang sesudah 
      mereka itu akan berkata: Wahai Tuhan kami!  Ampunilah kami dan 
      saudara-saudara kami yang telah beriman sebelum kami".  
      AL HASYR, 59:10.
      
      رَبَّنَا اغْفِرْلِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِيْنَ يَوْمَ يَقُوْمُ 
      الْحِسَابِ.
"Ya Tuhan kami!  Berilah keampunan 
      kepadaku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari 
      terjadinya hisab (Hari Kiamat)."
      IBRAHIM, 14:41.
      
      وَاسْتـَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِيْنَ. 
 “Dan minta ampunlah bagi dosa-dosamu 
      dan bagi orang-orang yang beriman". 
       MUHAMMAD, 47:19.
Memohon doa kepada Allah Subhanahu wa 
      Ta'ala sebagaimana yang terdapat pada dua ayat di atas  termasuk 
      perbuatan ibadah bukan bid’ah.  Walaupun ayat-ayat ini merupakan hujjah, 
      tetapi ia tidak menerangkan atau mengajar bagaimana cara berdoa selain 
      yang telah dikerjakan oleh Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam, 
      para sahabat, tabi’in dan tabi’u at-tabi’in yang dikenali sebagai para 
      Salaf as-Soleh.  
            Apa yang dilakukan oleh mereka yang menetapkan 
      hari-hari tertentu, bulan-bulan tertentu atau kerana sesuatu sempena yang 
      khusus dengan mengadakan majlis yasinan atau tahlilan maka itu adalah 
      bid'ah yang diada-adakan.  Ayat-ayat yang lalu menganjurkan agar orang 
      beriman berdoa untuk dirinya sendiri, untuk saudara-maranya yang beriman 
      sama ada yang masih hidup atau yang telah mati (hanya begitu sahaja) tidak 
      lebih dari itu dan tidak pernah diajar bagaimana ianya dikerjakan.  
                  
Sesiapa yang menganjurkan atau mencipta 
      cara-cara tertentu yang diada-adakan dengan membaca al-Quran dan berdoa 
      seperti menganjurkan majlis yasinan dan tahlilan sebagaimana yang 
      dilakukan oleh aktivis bid'ah sekarang sedangkan tidak pernah disarankan 
      oleh al-Quran, diajar atau dicontohkan oleh Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi 
      wa sallam dan para sahabat, maka ia telah melakukan bid'ah yang 
      ditolak dan diharamkan.  Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam  telah 
      memperingatkan tentang perkara-perkara yang sengaja dicipta dan 
      diada-adakan dengan sabdanya:
      
      مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ
"Sesiapa yang melakukan sesuatu amal 
      yang bukan dari perintah kami (Allah Subhanahu wa Ta'ala dan Rasul-Nya) 
      maka amalan itu tertolak". 
       H/R Muslim.
      
      مَنْ اَحْدَثَ فِىْ اَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌَّ. رواه 
      البخارى ومسلم.
"Barangsiapa yang mengada-adakan 
      sesuatu dalam urusan (agama) kami ini sedangkan ia bukan (dari kami) maka 
      ia tertolak".  
      H/R Bukhari dan Muslim
      
      مَنْ صَنَعَ اَمْرًا عَلَى غَيْرِ اَمْرِنَا فَهُوِ رَدٌّ
Barangsiapa yang mencipta suatu 
      urusan (agama) yang bukan atas suruhan kami, maka ia tertolak (bid’ah)".
       
           
      Sesiapa yang mendakwa bid'ah hasanah atau 
      sunnah mengadakan majlis-majlis tertentu seperti mengkhususkan suatu 
      majlis untuk tujuan berdoa atau upacara pembacaan ayat-ayat tertentu dari 
      al-Quran yang bertujuan untuk menghadiahkan (mengirim) pahalanya kepada 
      orang mati sedangkan tidak ada suruhan atau contoh dari syara,  maka 
      segala dakwaan itu adalah suatu pembohongan terhadap Nabi sallallahu 'alaihi 
      wa sallam dan merupakan perbuatan bid'ah yang sesat bukan bid'ah 
      hasanah sebagaimana yang disangkakan. 
                Orang-orang yang 
      sengaja membohongi Nabi Muhammad salallahu 'alahi wa-sallam 
      terutamanya pada perkara-perkara akidah, ibadah atau agama, ia akan 
      menerima azab yang pedih, sebagaimana peringatan yang telah disampaikan 
      oleh baginda melalui hadisnya: 
      
      مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأ مَقْعَدُهُ مِنَ النَّارِ. 
      الحديث المتواتر.
"Sesiapa yang berbuat dusta (pembohongan) 
      atas (nama)ku, maka hendaklah dia bersiap untuk menerima tempat duduknya 
      dari api neraka".   
      Hadis Mutawatir.
            Tidak ada penetapan masa, hari, tempat dan cara 
      dalam beribadah kecuali yang telah ditetapkan oleh 
      al-Quran dan ditunjuk-ajar serta dicontohkan oleh Nabi Muhammad 
      sallallahu 'alaihi wa sallam.  Apa pun jenis amal-ibadah sama ada 
      berdoa atau membaca al-Quran apabila dilakukan seorang diri, beramai-ramai, 
      diubah-suai, diadakan beberapa peraturan dan ditentukan cara-caranya, maka 
      ia termasuk perbuatan bid'ah lebih-lebih lagi apabila pahala bacaannya 
      diniatkan untuk dihadiahkan (dikirim) kepada orang mati.  
            Begitu juga dengan majlis-majlis kenduri arwah, 
      tahlilan, yasinan, selamatan dan sebagainya yang masih dilakukan oleh 
      masyarakat Islam Nusantara, di mana semua perbuatan tersebut amat nyata 
      tidak ada keterangan atau suruhan dari al-Quran dan al-Hadis.  Dalam 
      larangan yang berkaitan dengan hal-hal bid'ah seperti ini kita boleh 
      mengambil hadis Nabi yang melarang pengkhususan ibadah, seperti 
      mengkhususkan ibadah dimalam-malam tertentu atau berpuasa dihari-hari 
      tertentu:
      
      عَنْ أبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 
      قَالَ: لاَتَخُصُّوا لَيْلَةَ الْجُمْعَةِ بِقِيَامِ مِنْ بَيْنِ اللَّيَالِى 
      ، وَلاَ تَخُصُّوا يَوْمَ الْجُمْعَةِ بِصِيَامٍ مِنْ بَيْنِ اْلأيَّامِ 
      اِلاَّ أنْ يَكُونَ فِى صَوْمٍ يـَوْمُهُ أحَـدكُمْ.
"Dari Abi Hurairah, dari Nabi 
      sallallahu 'alaihi wa sallam:  Janganlah kamu khususkan malam Jumaat untuk 
      melakukan ibadah antara malam-malam yang lain dan janganlah kamu 
      menentukan Hari Jumaat sahaja untuk berpuasa antara hari-hari yang lain, 
      kecuali memang singgah puasa (tidak secara langsung) yang dikerjakan oleh 
      seseorang kamu."[1]
   Menetapkan 
      malam-malam tertentu sebagai malam sunnah untuk beribadah jika tidak ada 
      suruhan, tidak ada contoh dan tidak ada keizinannya dari syara (al-Quran 
      dan al-Hadis), yang hanya dilakukan semata-mata kerana meniru (taklid) 
      kepada perbuatan yang diada-adakan oleh orang-orang yang tidak 
      bertanggungjawab adalah amalan bid'ah, bukan ibadah atau sunnah dan 
      ditolak oleh syara serta perlu ditinggalkan dan dijauhi oleh orang-orang 
      yang beriman.  Allah Subhanahu wa ta'ala tidak menerima setiap 
      amalan yang dianggap bid'ah. Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak 
      menerima (menolak) ibadah yang tidak mencontohi Nabi Muhammad 
      sallallahu 'alaihi wa sallam kerana baginda diutus semata-mata untuk 
      memberi contoh tauladan dalam melaksanakan ibadah, sebagaimana dijelaskan 
      dalam firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
      
      لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فَى رَسُوْلِ اللهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ 
      يَرْجُوْا اللهَ وَاليَوْمِ اْلاَخِرَ وَذَكَرَ اللهَ كَثِيْرًا.
      "Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu 
      tauladan (contoh ibadah) yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang 
      mengharapkan (rahmat) Allah dan (kedatangan) Hari Kiamat serta dia banyak 
      mengingati Allah". 
       AL AHZAB, 33:21.
      
            Ayat ini 
      telah menjelaskan bahawa Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam 
      diutus hanyalah semata-mata untuk dijadikan contoh dalam mengamalkan 
      setiap ibadah jika seseorang itu mahu amal-ibadahnya diterima oleh Allah
      Subhanahu wa Ta'ala.  Sesiapa yang ingkar, menolak atau enggan 
      mematuhi dan mencontohi Nabi Muhaammad salallahu 'alaihi wa-sallam 
      dalam mengerjakan ibadah termasuklah bentuk bagaimananya
      
      
      (كـَيْـفِـيـَّةٌ)
      dan cara-caranya dalam melaksanakan setiap 
      ibadah maka dia telah melakukan bid'ah dan menolak (mengenepikan) peranan 
      Nabi Muhammad sebagai Rasul utusan.  Hadis sahih di atas ini juga telah 
      dikuatkan lagi oleh beberapa hadis yang berikut:
      
      عَنْ اَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَـلَّى اللهُ 
      عَلَيْهِ وَسَـلَّمَ قَالَ : كُلُّ اُمَّتِيْ يَدْخُـلُوْنَ الْجَنَّةَ 
      اِلاَّ مَنْ اَبَى . قَالُوْا : يَارَسُوْلَ اللهِ وَمَنْ يَاْبَى؟ قَالَ 
      مَنْ اَطَاعَنِيْ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَمَنْ عَصَانِيْ فَقَدْ اَبَى.
"Dari Abu Hurairah radiallahu 'anhu 
      dari Nabi salallahu 'alaihi wa-sallam bersabda:  Setiap umatku akan masuk 
      syurga kecuali orang yang enggan.  Para sahabat bertanya:  Wahai 
      Rasulullah!  Siapakah orang yang enggan itu?  Rasulullah menjawab:  
      Sesiapa yang taat kepadaku maka dia masuk syurga dan sesiapa yang durhaka 
      kepadaku maka sesungguhnya dia telah enggan".[2]
            Nabi 
      Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam telah pun menunjuk ajar, 
      menerang, melaksana dan menentukan sah batalnya hukum-ahkam dalam syara 
      yang wajib dijadikan contoh dan dipatuhi oleh setiap mukmin.  Sesiapa yang 
      menyalahi cara dan bagaimananya (kaifiat) Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi 
      wa sallam serta para sahabat melaksanakan ibadah,  maka dia 
      telah membuat kemungkaran (bid'ah) dan fitnah.  Allah Subhanahu wa 
      Ta'ala memberi peringatan dengan firman-Nya:
      
      فَلْيَحْذَرِ الَّذِيْنَ يُخَالِفُوْنَ عَنْ اَمْرِهِ اَنْ تُصِيْبَهُمْ 
      فِتْنَةٌ اَوْيُصِيْبَهُمْ عَذَابٌ اَلِيْمٌ.
      
      
      .
 “Maka hendaklah diawasi oleh mereka 
      yang menyalahi perintahnya (perintah Allah  dan Rasul) bahawa mereka akan 
      ditimpa fitnah atau ditimpa oleh siksa yang pedih".  
       AN NUR, 24:63.
      
      تَرَكْتُكُمْ عَلَى الْبَيْضَاء لَيْلُهَا كَنَهَارِهَا لاَيَزِيْغُ عَنْهَا 
      بَعْدِيْ اِلاَّ هَالِكٌ.
"Aku telah tinggalkan pada kamu agama 
      ini dalam keadaan putih bersih (jelas).  Malamnya seperti siangnya yang 
      tidak ada yang menyimpang daripadanya setelah (kewafatanku kecuali  akan 
      ditimpakan kepadanya) kehancuran".[3]
      
Dalam urusan agama dan amal-ibadah 
      seseorang tidak boleh bersandar kepada sangkaan, andaian, perkiraan, atau 
      logika akal (otak manusia) semata-mata untuk menghukum sesuatu sebagai 
      wajib, haram, makruh, sunnah atau harus.  Urusan ibadah bukanlah urusan 
      akal untuk mencipta dan menilainya.  Agama dan hukum-ahkamnya adalah 
      urusan Allah Subhanahu wa Ta'ala  Hanya Dia sahaja yang tahu dan 
      layak mencipta serta menguruskannya.
            Seseorang yang telah mencipta sesuatu bentuk cara 
      ibadah ia telah termasuk dalam kalangan orang-orang yang menyerupai 
      perbuatan Yahudi dan Nasrani.  Telah disiapkan oleh Allah Subhanahu wa 
      Ta'ala tempat mereka itu di neraka kerana kemungkarannya menambah 
      serta mereka-cipta ibadah mengikut selera, andaian, perkiraan dan 
      sangka-sangkaan mereka sendiri.  Jika gejala seperti ini tidak dibendung 
      dan dihapuskan oleh setiap pejuang sunnah, tidak mustahil akan terus wujud 
      berbagai-bagai lagi penambahan dan perbuatan bid'ah yang akan merosakkan 
      akidah, agama serta syariat Allah Subhanahu wa Ta'ala.  Sangka-sangka 
      seperti ini telah diberitakan di dalam al-Quran sebagaimana firman Allah
      Subhanahu wa Ta'ala: 
      
      وَهُمْ يَحْسَبُوْنَ اَنَّهُمْ يُحْسِنُوْنَ صُنْعًا. 
"Dan mereka menyangka bahawa mereka 
      mencipta (ibadah) yang baik (untuk mereka)". 
       AL KAHFI, 18:104.              
      
                Perubahan 
      agama seperti yang telah menimpa ke atas agama-agama sebelum Nabi Muhammad
      sallahu 'alaihi wa sallam tidak mustahil akan berlaku ke atas agama 
      Islam jika aktivis bid'ah yang fasik masih dibiarkan mencipta 
      berbagai-bagai bid'ah.
            Di dalam kitab "ar-Risalah" oleh Imam 
      Syafie, beliau telah menyentuh isu bid'ah (sesuatu yang diada-adakan dalam 
      agama kemudian dianggap baik) dengan  memberi peringatan tegas melalui 
      kata-kata beliau yang masyhur:
      
      مَنِ 
      
      اسْتَحْسَنَ 
      فَقَدَ شَرَّعَ (وَمَنَ شَرَّعَ فَقَدْ كَفَرَ)
"Sesiapa yang beristihsan (menyangka 
      baik satu-satu amalannya yang direka), bererti dia telah membuat satu 
      syariat (dan sesiapa yang membuat syariat, maka ia sudah kafir)".[4]
            Rasulullah
      sallallahu 'alaihi wa sallam tidak mengajarkan sesuatu yang tidak 
      jelas atau samar-samar dalam agama Islam, jauh sekali dari terlupa untuk 
      menyampaikan apa yang telah diterima dari Allah Subhanahu wa Ta'ala.  
      Tidak ada lagi yang tertinggal untuk disampaikan kepada ummahnya walaupun 
      satu huruf. Baginda tidak pernah merasa takut atau gentar untuk 
      menyampaikan dan menyempurnakan dakwah Islamiyah yang berupa wahyu dari 
      Allah Subhanahu wa ta'ala.  
            Allah Subhanahu wa Ta'ala telah memberi 
      jaminan akan kesempurnaan dakwah dan penyampaian Nabi Muhammad 
      sallallahu 'alaihi wa sallam disetiap aspeknya.  Setiap yang diterima 
      dari Allah Subhanahu wa Ta'ala tiada yang tertinggal untuk 
      disampaikan kepada ummah walaupun sekecil hama atau zarrah.  Firman Allah:
      
      اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دِيْنَكُمْ وَاتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِيْ 
      وَرَضِيْتُ لَكُمُ اْلاِسْلاَمَ دِيْنًا.
"Pada hari ini telah Aku sempurnakan 
      agama kamu buat kamu dan telah Aku cukupkan nikmat-Ku atas kamu, dan telah 
      Aku redai Islam menjadi agamamu".
      AL MAIDAH,5:3.
            Hakikatnya, Rasulullah sallallahu 'alaihi wa 
      sallam tidak pernah mencontohkan, menyuruh atau mengajar para sahabat 
      baginda cara sebagaimana yang diamalkan sekarang untuk membacakan al-Quran 
      atau menghadiahkan pahala bacaannya kepada orang mati.  Apa yang pernah 
      dilakukan dan diajarkan oleh baginda kepada para sahabat ialah cara-cara 
      berdoa untuk orang mati, cara menziarahi kubur dan salam serta ucapan yang 
      harus diucapkan semasa mereka masuk ke kawasan perkuburan (menziarahi 
      kubur) sebagaimana hadis sahih di bawah ini:
      
      
      كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُـعَلـِّمُهُمْ اِذَا 
      خَرَجُوا اِلَى الـْمَـقَابِرِ فَكَانَ قَائـِلُهُمْ يـَقُولُ : اَلسَّلاَمُ 
      عَلَـيْكُمْ أهْلَ الدِّيَارِ مِنَ الْـمُـؤْمِـنـِيْنَ وَالْمُسْلِمِـيْنَ 
      فَاِنْ شَآءَ اللهُ بِكُمْ لاَحِـقُـونَ اَنـْتـُمْ فَرَطْنَا وَنَحْنُ 
      لَكُمْ تـَبـعَ وَنـَسْألُ اللهَ لـَنَا وَلَكُمُ الْعَافِـيَـةَ.
      "Pernah Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam mengajar 
      para sahabat semasa mereka ingin berziarah kubur supaya mereka mengucapkan:[5]
      
      
      اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أهْلَ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِيْنَ 
      وَالْمُسْلِمِيْنَ فَاِنْ شَآءَ اللهُ بِكُمْ لاَحِقُوْنَ أنْتُمْ فَرَطْنَا 
      وَنَحْنُ لَكُمْ تَبَعَ وَنَسْـألُ اللهَ لَنَا وَلَكُمْ الْعَافِيَةُ.
            Dalam hadis 
      ini, Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam mengajarkan para 
      sahabat cara memberi salam dan doa. Baginda tidak pernah pula mengajar 
      atau menyuruh membaca al-Quran semasa menziarahi kubur. Dalam hadis-hadis 
      yang sahih telah diceritakan bahawa Nabi pernah menziarahi perkuburan Baqi' 
      di Madinah tetapi tiada satu pun riwayat yang sahih menjelaskan bahawa 
      baginda pernah membaca al-Quran di atas kuburan atau menghadiahkan pahala 
      bacaan baginda kepada penghuni kubur di Baqi'. 
            Sekiranya amalan membaca al-Quran di kuburan atau 
      di mana sahaja yang bertujuan untuk menghadiahkan pahala bacaannya kepada 
      ahli kubur (arwah atau orang mati) itu baik dan mulia, ditambah pula 
      dengan mengadakan kenduri dan jemputan secara besar-besaran atau 
      kecil-kecilan itu juga boleh dianggap terpuji dan baik, tentulah Nabi 
      Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam orang yang pertama 
      melakukannya. Ini adalah kerana Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam 
      adalah insan yang paling takwa kepada Allah, paling kuat beribadah dan 
      paling cinta kepada kebaikan. 
            Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi sallam 
      adalah Nabi yang sangat mencintai keluarga dan para sahabat tetapi semasa 
      berlaku kematian sahabat, tidak pernah baginda mengadakan kenduri tahlilan 
      atau yasinan untuk menghadiahkan bacaan al-Quran kepada sahabat baginda 
      itu. 
                Jika sekiranya pahala 
      membaca al-Quran boleh dihadiahkan kepada para arwah di kubur untuk 
      menolong dan menambah pahala orang yang telah mati, tentulah Nabi 
      sallallahu 'alaihi wa sallam awal-awal lagi telah membacakan 
      al-Quran untuk dihadiahkan pahala bacaannya kepada arwah sahabat-sahabat 
      yang sangat baginda cintai dan kubur mereka sering baginda ziarahi.  
      Perbuatan yang tidak dilakukan oleh Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa 
      sallam adalah perbuatan bid'ah kerana tiada contoh dan suruhan dari 
      baginda. 
            Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam 
      mengetahui semua ibadah yang paling baik dan sempurna, disusuli oleh para 
      sahabat kerana mereka hidup di samping Nabi sallallahu 'alaihi wa 
      sallam, di zaman turunnya al-Quran, dikurun yang terbaik dan dizaman 
      terlaksananya keseluruhan suruhan al-Quran dan as-Sunnah, tetapi mereka 
      tidak pernah mengadakan kenduri arwah, tahlilan atau amalan yang khusus 
      untuk orang mati sebagaimana yang dilakukan oleh aktivis bid'ah dewasa ini. 
      
            Cara untuk berdoa atau bersedekah dari harta 
      peninggalan si Mati tidak semestinya melalui kenduri tahlilan, yasinan 
      atau dibaca beramai-ramai melalui majlis-majlis keramaian, majlis kenduri 
      atau sebagainya kerana perbuatan serupa itu tidak ada suruhan dari al-Quran, 
      sama sekali tidak ada contohnya dari Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi 
      wa sallam,  dari para sahabat atau dari golongan Salaf as Soleh.  
      Mengerjakan sesuatu yang dianggap ibadah jika tiada suruhan dan tiada 
      contohnya dari syara adalah bid'ah dhalalah.  "Semoga Allah Subhanahu 
      wa Ta'ala menjauhkan kita dari bid'ah yang menyesatkan dengan sentiasa 
      memberikan  hidayah-Nya".
            Tidak ada jalan keluar untuk menyelamatkan ibadah 
      dan akidah seseorang dari terjebak ke kancah kesesatan (bid'ah), khurafat 
      dan kemungkaran (syirik) kecuali setelah kembali kepada al-Quran, al-Hadis 
      yang sahih dan ijmak ulama Salaf as-Soleh.  Dan hanya dengan memahami 
      kedua-dua kitab ini kemudian terus mematuhinya akan menanamkan keyakinan 
      akidah yang murni di samping menunjuk ajar cara yang sempurna untuk 
      mengatur segala muamalah dalam kehidupan manusia yang beriman.
                Hadis-hadis sahih pula 
      akan memberikan segala contoh yang telah ditunjuk dan dilaksanakan oleh 
      Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam supaya diimani, 
      diamalkan dan dipatuhi.  Hanya dengan berpegang teguh kepada gabungan dua 
      kitab ini sahajalah yang dapat membuka pintu hidayah untuk seseorang 
      sehingga segala ubudiyahnya terhadap Allah benar-benar bersih dari segala 
      unsur bid’ah dan jahiliah yang menyesatkan.  Inilah yang dinamakan "tazkiyah" 
      atau "tasfiyah" di dalam syara.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan