Apabila Majlis Fatwa 
   Kebangsaan mengharamkan Pengkid, saya tertanya-tanya: “Apakah 
   Pengkid?” Agak ketinggalan dalam istilah-istilah seumpama ini, saya 
   membuat sedikit kajian dan bertanya kepada beberapa rakan yang lebih 
   terkini dengan istilah-istilah sedemikian. Memeranjatkan, ia 
   merupakan salah satu daripada beberapa istilah yang digunakan bagi 
   menerangkan keadaan seseorang dari aspek jantina dan kecenderungan 
   seksualnya.
   
   Sedikit kajian yang 
   dilakukan itu menemukan saya dengan beberapa istilah lain yang duduk 
   dalam subjek yang sama, yang dapat saya ringkaskan sebagai berikut:
   - 
    Transgender: Lelaki yang tingkah lakunya seperti wanita dan wanita yang tingkah lakunya seperti lelaki.
- 
    Tranvestit: Lelaki yang berpenampilan seperti wanita dan wanita yang berpenampilan seperti lelaki.
- 
    Transeksual: Lelaki yang merasakan dia seorang wanita dan wanita yang merasakan dia seorang lelaki. Ada yang membuktikan perasaan itu dengan melakukan pembedahan bagi menukar alat kelamin.
- 
    Homoseksual: Orang yang melakukan hubungan seksual dengan jantina sejenisnya. Lelaki yang membuat hubungan seks dengan lelaki disebut sebagai Gay manakala wanita yang membuat hubungan seks dengan wanita disebut Lesbian. Lawannya ialah Heteroseksual, iaitu lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita dan wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki. Ini adalah hubungan yang betul lagi normal dan dihalalkan oleh Islam melalui pernikahan yang menepati rukun-rukunnya.
- 
    Bi-Seksual: Lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita dan lelaki. Juga wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki dan wanita.
- 
    Tri-Seksual: Lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita, lelaki dan transeksual. Juga wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki, wanita dan transeksual.
- 
    Pengkid: Wanita yang mencintai wanita seumpama pasangan hidupnya. Di kalangan Pengkid ada yang berpenampilann sebagai lelaki.
   Tujuh aspek jantina dan 
   kecenderungan seksual seseorang sepertimana di atas tentu saja 
   berbeza dari fitrah manusia dan norma kehidupan. Akan tetapi atas 
   lencana kemodenan dan kebebasan peribadi, ia dianggap biasa dan 
   boleh ditonjolkan kepada khalayak ramai. Namun apakah hukumnya 
   menurut Islam? Dalam penulisan yang sederhana ini, saya ingin 
   berkongsi dengan para pembaca sekalian hukumnya berdasarkan 
   al-Qur’an dan al-Sunnah, juga jalan penyelesaiannya, insya-Allah.
    
   
   Jika dikaji 
   ketujuh-tujuh aspek jantina dan kecenderungan seksual di atas, ia 
   dapat dihimpun kepada tiga kategori hukum. Pertama: 
   Hukum menyerupai jantina yang berbeza, Kedua: Hukum mencintai 
   jantina sejenis umpama pasangan hidup dan Ketiga: Hukum 
   melakukan hubungan seks dengan jantina sejenis.
   
   
   Hukum Menyerupai Jantina Yang Berbeza.
   
   Dalam bab ini 
   Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Bukan dari golongan kami 
   siapa saja wanita yang menyerupai lelaki dan siapa saja lelaki yang 
   menyerupai wanita.” (Musnad Ahmad, no: 6875 dengan 
   sanad yang dinilai hasan oleh Ahmad Syakir). Bahkan ‘Abdullah ibn 
   ‘Abbas r.a. menerangkan bahawa: “Rasulullah s.a.w. melaknat 
   lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki.” 
   (Shahih al-Bukhari, no: 5546). Hadis-hadis larangan dalam bab 
   ini juga diriwayatkan oleh Abu Hurairah dan Aisyah r.a..
   
   Berdasarkan hadis-hadis 
   ini, jumhur ilmuan mengatakan haram hukumnya untuk seseorang itu 
   berusaha menyerupai jantina yang berbeza dengannya, baik dalam 
   bentuk tingkah laku, penampilan, pakaian mahu pun perhiasan. 
   Larangan ini termasuk kanak-kanak lelaki dan perempuan yang belum 
   baligh, di mana haram hukumnya bagi ibubapa atau penjaga kanak-kanak 
   itu berusaha menyerupakan mereka dengan jantina yang berbeza. Dr. 
   Jamil bin Habib al-Luwaihiq menjelaskan:
   
   
   
   “Apa-apa yang berlaku untuk orang lelaki dan wanita dalam bab ini, 
   berlaku pula untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan. Maka tidak 
   boleh mengenakan kepada kanak-kanak lelaki pakaian kanak-kanak 
   perempuan atau mengenakan kepada kanak-kanak perempuan pakaian untuk 
   kanak-kanak lelaki.”
   [al-Tasyabbuh 
   al-Manhy ‘Anhu fi al-Fiqh al-Islami 
   (edisi terjemahan oleh Asmuni dengan judul Tasyabbuh Yang 
   Dilarang Dalam Fikih Islam; Darul Falah, Jakarta, 2007), ms. 
   138]  
   
   Pengecualian diberikan 
   jika penyerupaan itu memiliki dalil syar’e, di mana dalil itu 
   mengecualikan kemutlakan larangan penyerupaan di atas. Di antaranya 
   ialah hukum memakai cincin bagi lelaki, maka ia bukan satu 
   penyerupaan yang dilarang kerana Rasulullah s.a.w. turut memakai 
   cincin. Anas bin Malik r.a. menerangkan: “Bahawasanya Nabi 
   s.a.w., cincinnya diperbuat daripada perak dan mata cincinnya 
   daripada (perak) juga.”
   (Shahih al-Bukhari, no: 5870)
   
   Ada pun hikmah di 
   sebalik larangan penyerupaan jantina yang berbeza, maka ia adalah 
   satu tindakan yang melawan penciptaan Allah. Ini kerana Allah s.w.t. 
   telah mencipta manusia sebagai lelaki dan wanita di mana 
   masing-masing diberi ciri fizikal dan tanggungjawab yang berbeza. 
   Allah s.w.t. berfirman:  
   
   
   “Bukankah dia (manusia) berasal dari air 
   mani yang dipancarkan (ke dalam rahim)? Kemudian air mani itu 
   menjadi sebuku darah beku, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan 
   menyempurnakan kejadiannya (sebagai manusia)? Lalu Tuhan menjadikan 
   daripadanya dua jenis lelaki dan perempuan.” 
   [al-Qiyamah 75: 37-39]
   
   
   Selain penentangan terhadap ciptaan Allah, 
   penyerupaan juga merupakan langkah awal ke arah pelbagai perbuatan 
   maksiat yang lain. Penjelasan Dr. Jamil al-Luwaihiq sekali lagi 
   menjadi rujukan: 
   
   
   
   “Di antara tujuan syari’at di sebalik larangan tersebut adalah untuk 
   menunjukkan perbezaan antara lelaki dan wanita, sebagaimana hikmah 
   dalam hal itu adalah untuk memutuskan jalan yang menuju kepada 
   sesuatu yang diakibatkan oleh hal tersebut berupa pelbagai kerosakan 
   besar yang bersangkutan dengan agama dan dunia.
   
   
   
   ……jika salah seorang dari keduanya melakukan sedikit dari hal-hal di 
   atas (penyerupaan kepada jantina yang berbeza), ia akan mendorong 
   kepada penyerupaan yang lebih besar sehingga hal itu menjadi sebab 
   terdorong melakukan pelbagai dosa besar.”
   [al-Tasyabbuh, ms. 
   160-161]
   
   
   Hukum Mencintai Jantina Sejenis Umpama Pasangan Hidup.
   
   Menyebut tentang cinta, 
   asas pertama yang perlu diketahui oleh semua umat Islam ialah cinta 
   yang paling unggul hendaklah ditujukan kepada Allah s.w.t.. Allah 
   menegaskan hal ini dalam firman-Nya:  
   
   
   “Dan di antara manusia ada yang mengambil 
   selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka 
   mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah; sedangkan 
   orang-orang yang beriman itu lebih cinta kepada Allah (berbanding 
   selainnya).” [al-Baqarah 2:165]
   
   Cinta kepada Allah 
   ialah mentaati segala perintah larangan-Nya, mencari keredhaan-Nya 
   dan melaksanakan kehidupan di dunia ini sebagaimana yang Dia 
   kehendaki. Cinta kepada Allah juga dibuktikan dengan mentaati segala 
   perintah larangan, nasihat dan teguran Rasulullah s.a.w.. Fakta 
   terakhir ini ditekankan sendiri oleh Allah s.w.t.:
   
   
   “Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar 
   kamu (umat Islam) mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah 
   mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), 
   Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” 
   [Ali Imran 3:31]
   
   Termasuk pembuktian 
   kecintaan kepada Allah ialah seseorang itu hanya mencintai jantina 
   yang berbeza sebagai pasangan hidupnya. Ini kerana Allah s.w.t. 
   sejak dini telah menciptakan manusia dalam jantina yang berpasangan, 
   lelaki dan wanita: “Dan bahawa 
   sesungguhnya, Dialah (Allah) yang menciptakan pasangan lelaki dan 
   perempuan.” 
   [al-Najm 53:45] 
   
   
   
   
   Justeru apabila ingin mencintai seseorang sebagai 
   pasangan hidupnya, hendaklah ia dalam bentuk pasangan lelaki dan 
   wanita, iaitu lelaki yang mencintai wanita dan wanita yang mencintai 
   lelaki. Pasangan ini seterusnya menghalalkan percintaan mereka 
   melalui ikatan nikah yang menepati rukun-rukun nikah dalam syari’at 
   Islam. Allah s.w.t. berfirman:
   
   
   “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan 
   kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu 
   (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya 
   kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya di 
   antara kamu (pasangan suami isteri) perasaan cinta (kasih sayang) 
   dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi 
   keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang 
   yang berfikir.” [al-Rum 30:21]
   
   Individu yang mencintai 
   jantina sejenis untuk dijadikan pasangan hidup, dia sebenarnya 
   mencintai nafsunya melebihi cintanya kepada Allah. Atas dasar inilah 
   dia berani mengarahkan cintanya kepada sesuatu yang berbeza daripada 
   apa yang disusun, diperintah dan diredhai oleh Allah. Nah! Jika 
   mencintai sesuatu seumpama mencintai Allah sudah cukup untuk dikira 
   sebagai perbuatan syirik (rujuk ayat 165 surah al-Baqarah di atas), 
   maka bagaimana pula tindakan mencintai sesuatu melebihi cintanya 
   kepada Allah? Sudah tentu ia adalah syirik yang lebih besar, lebih 
   dahsyat.
   
   
   Hukum Melakukan Hubungan Seks Dengan Jantina Sejenis.
   
   Hubungan seks yang 
   dikehendaki oleh Allah s.w.t. ketika Dia mencipta manusia adalah 
   sebagaimana firman-Nya: “Dialah (Allah) 
   yang menciptakan kamu semua dari diri yang satu dan Dia mengadakan 
   daripada diri itu pasangannya (suami isteri), untuk bersenang-senang 
   satu diri kepada yang lain. Ketika suami mensetubuhi isterinya, 
   mengandunglah dia……” 
   [al-A’raaf 7:189]
   
   Ada pun hubungan seks 
   yang berlawanan daripada kehendak Allah, maka ia bukan sahaja 
   dilarang tetapi langkah-langkah awal ke arahnya juga dilarang. 
   Rasulullah s.a.w. menegaskan:  
   
   
   “Tidak boleh seorang lelaki melihat aurat lelaki yang lain dan 
   tidak boleh seorang wanita melihat aurat wanita yang lain. Tidak 
   boleh seorang lelaki menyentuhkan badannya kepada badan lelaki yang 
   lain di dalam satu selimut dan tidak boleh seorang wanita 
   menyentuhkan badannya kepada badan wanita yang lain dalam satu 
   selimut.” [Shahih Muslim, no: 338]
   
   Imam al-Nawawi 
   menjelaskan:  
   
   
   
   “Di antara kesimpulan hukum yang diperolehi dalam bab ini ialah 
   haram hukumnya bagi seorang lelaki melihat aurat lelaki yang lain 
   dan bagi seorang wanita melihat aurat wanita yang lain. Berkenaan 
   hukum ini tidak ada perselisihan di dalamnya (di kalangan para 
   ulama’).”
   [al-Minhaj Syarh Shahih 
   Muslim bin al-Hajjaj (Dar Ihya’ al-Turats al-‘Arabi, Beirut, 
   2000), jld. 3, ms. 145]
   
   Berkenaan penyentuhan 
   badan sejantina di dalam satu selimut, Imam al-Nawawi melanjutkan:
    
   
   
   
   “Hadis ini menunjukkan larangan yang bersifat haram jika tidak ada 
   penghalang di antara kedua-duanya. Dalam hadis ini terkandung dalil 
   atas haramnya hukum bersentuhan aurat di bahagian mana pun badan 
   seseorang (yang sama jantina) dan ini sudah menjadi satu 
   kesepakatan, kerana perbuatan tersebut boleh menyebabkan pelbagai 
   kerosakan.”
   [al-Minhaj, jld. 3, ms. 
   145]
   
   Perhatikanlah! Jika 
   sekadar melihat dan menyentuh aurat sesama jantina sudah disepakati 
   keharamannya, apatah lagi jika saling melakukan hubungan seks di 
   antara sesama jantina. Sudah tentu ia haram juga.
   
   Berdasarkan hadis di 
   atas juga, para ulama’ Islam sejak awal telah memberikan perhatian 
   kepada hukum seorang lelaki memandang wajah lelaki lain yang muda 
   lagi tampan. Sekali pun wajah bukan aurat, langkah berhati-hati dan 
   “cegah sebelum parah” menyebabkan para ulama’ kita melarang seorang 
   lelaki melihat wajah lelaki lain yang muda lagi tampan. Masih 
   bersama Imam al-Nawawi:
   
   
   
   “Dan demikianlah juga, diharamkan ke atas seorang lelaki melihat 
   wajah seorang lelaki yang mudah lagi tampan, tanpa membezakan sama 
   ada ia dilihat dengan syahwat atau tidak, tanpa membezakan sama ada 
   ia bakal menimbulkan fitnah atau tidak. Ini merupakan pendapat yang 
   sahih di sisi para ulama’ yang teliti. Ia juga dikemukakan oleh 
   (Imam) al-Syafi’e dan murid-muridnya, semoga Allah merahmati mereka.
   
   
   (Ini kerana) ketampanan 
   wajah seorang lelaki tidak jauh berbeza dengan kecantikan wajah 
   seorang wanita. Bahkan kebanyakan daripada mereka lebih menarik 
   berbanding kebanyakan wanita. Justeru, adalah lebih haram melihat 
   wajah lelaki yang muda lagi tampan berbanding melihat wajah wanita. 
   Ini kerana dari seorang lelaki yang muda lagi tampan, mungkin timbul 
   kejahatan yang tidak mungkin timbul dari seorang wanita.” 
   [al-Minhaj, jld. 
   3, ms. 145]
   
   Saya menambah, hukum di 
   atas tidaklah terhadap kepada sesama lelaki sahaja. Seorang wanita 
   hendaklah juga menahan dirinya daripada memandang wanita lain yang 
   boleh menyebabkan dirinya tertarik kepadanya. Penahanan ini tetap 
   dilakukan tanpa membezakan sama ada wujud lintasan syahwat atau 
   tidak, sama ada bakal menimbulkan fitnah atau tidak.
   
   
   Jantina Dan Seks Yang Berlawanan Fitrah: Ada Penyelesaian?
   
   “Kudis masyarakat!” 
   demikian antara tohmahan yang dilontarkan kepada mereka yang 
   memiliki kecenderungan jantina dan seks yang berlawanan dengan 
   fitrah manusia. Selain itu ada juga yang melantik dirinya menjadi 
   jurucakap Allah dengan memberi ulasan: “Disebabkan oleh orang-orang 
   seperti mereka inilah, Allah menurunkan musibah ke atas negara 
   kita!” Padahal disebabkan oleh orang-orang yang hanya mengulas tanpa 
   bertindak sebeginilah yang menjadi antara faktor Allah menurunkan 
   siksaan-Nya. Rasulullah s.a.w. mengingatkan:
   
   
   “Tidaklah satu kaum yang di kalangan mereka 
   terdapat orang-orang yang melakukan maksiat sementara kaum itu pula 
   lebih kuat dan lebih ramai daripada orang-orang yang melakukan 
   maksiat, tetapi mereka tidak pula menghalangnya, melainkan Allah 
   meliputi mereka semua dengan siksaan.” 
   [Musnad Ahmad, no: 19230 dengan sanad yang dinilai hasan oleh 
   Syu’aib al-Arna’uth] 
   
   
   Antara tindakan yang saya maksudkan ialah mencari 
   punca kenapa berlakunya kecenderungan jantina dan seksual yang 
   berbeza dari fitrah. Ini bukan sekadar tindakan tetapi juga jalan 
   penyelesaian, kerana sesuatu masalah itu lebih efektif ditangani 
   dari puncanya berbanding kesannya. Punca-punca tersebut dapat 
   disenaraikan seperti berikut:
   
   
   Pertama: Pembesaran yang salah.
   
   
   Maksud pembesaran yang salah ialah peranan serta 
   tindakan ibubapa yang membesarkan anak mereka sebagai jantina yang 
   berbeza. Di antara ibubapa ada yang sangat mengingini anak lelaki 
   padahal hanya dikurniakan dengan anak-anak perempuan. Lalu mereka 
   membesarkan salah seorang atau lebih daripada anak perempuan mereka 
   seumpama anak lelaki. Mereka memberikannya nama lelaki, pakaian 
   lelaki, permainan lelaki dan bersikap lelaki kepada anak itu. 
   
   
   
   
   Perkara seperti ini juga berlaku kepada ibubapa 
   yang sangat menginginkan anak perempuan tetapi dikurniakan semua 
   anak lelaki. Pembesaran yang salah seperti inilah yang menyebabkan 
   anak itu mengalami kecenderungan jantina dan seksual yang berbeza.
   
   
   Kedua: Tiada Keseimbangan antara peranan ibu 
   dan ayah.
   
   
   Jika seorang anak lelaki banyak meluangkan masa 
   pembesaran bersama ibunya tanpa kehadiran ayahnya, maka ada 
   kemungkinan dia terikut-ikut dengan sikap kewanitaan ibunya. 
   Demikian juga sebaliknya, jika seorang anak perempuan banyak 
   meluangkan masa pembesaran bersama ayahnya tanpa kehadiran ibunya, 
   maka ada kemungkinan dia terikut-ikut dengan sikap kelelakian 
   ayahnya. Maka penyelesaiannya di sini adalah, hendaklah ibu dan ayah 
   memainkan peranan yang seimbang dalam membesarkan anak-anak mereka.
   
   
   Ketiga: Pendidikan seks yang salah.
   
   
   Punca yang ketiga ini memerlukan susunan ayat 
   yang tepat kerana dibimbangi sebarang salah faham akan menjadi 
   sumber fitnah kepada diri saya sendiri. Ibubapa perlu memberikan 
   didikan seks yang betul kepada anak-anak mereka. Maksud betul di 
   sini ialah seorang anak lelaki dididik agar cenderung dan minat 
   kepada perempuan dan demikianlah sebaliknya terhadap anak perempuan. 
   Pada waktu yang sama, anak-anak dididik cara perhubungan yang betul 
   agar tidak terjadi sesuatu yang dilarang oleh agama.
   
   
   Ingat! Islam menginginkan hubungan seksual antara 
   lelaki dan wanita (heteroseksual) dan hubungan ini ada 
   syarat-syaratnya. Kesongsangan berlaku apabila anak-anak dididik 
   seolah-olah semua hubungan antara lelaki dan wanita adalah haram. 
   Didikan yang melampaui batas inilah yang menyebabkan anak-anak 
   membesar dengan kecenderungan seks yang berlawanan dari fitrah 
   ciptaan mereka.
   
   
   Penyelesaian kepada punca ketiga ini tidak sahaja 
   disandarkan kepada silibus pendidikan ibubapa, tetapi meluas kepada 
   para penjaga, guru, pensyarah dan penceramah.
   
   
   Keempat: Pengalaman hidup.
   
   Saya pernah dihubungi 
   oleh seorang lelaki dalam umur lewat dua puluhan, menceritakan 
   cabaran yang dihadapinya dalam kehidupan. Cabaran itu ialah minatnya 
   dari sudut seksual kepada sesama lelaki (gay). Dia menceritakan, 
   sepanjang hidupnya dia didik bahawa wanita adalah haram bagi lelaki 
   (Punca Ketiga) dan semasa zaman awal di universiti, dia 
   diliwat secara paksa beberapa kali oleh pelajar lelaki atasan 
   (senior). Semua ini menyebabkan dirinya menghadapi konflik seksual 
   yang sukar diselesaikan.
   
   Punca keempat ini tidak 
   boleh dipandang ringan. Tanpa memandang negatif secara keseluruhan 
   terhadap pendidikan berasrama, saya menasihatkan ibubapa agar 
   menyemak terlebih dahulu sejarah sesebuah sekolah berasrama sebelum 
   mendaftarkan anak mereka ke sana. Para remaja juga hendaklah diberi 
   kesedaran awal akan wujudnya gejala homoseksual di segelintir asrama 
   institusi pengajian tinggi (IPT), baik awam mahu pun swasta, agar 
   seandainya wujud isyarat awal gejala tersebut, mereka dapat 
   bertindak sebelum terlewat.
   
   Pihak pentadbiran 
   sekolah dan universiti juga disaran agar jangan menyapu di bawah 
   tikar seandainya mereka mengetahui wujudnya aktiviti homoseksual di 
   kalangan para pelajar mereka. Sebaliknya hendaklah mereka bertindak 
   segera untuk menyelesaikannya. Dikhabarkan kebanyakan pihak 
   pentadbiran cuba menyembunyikannya demi menjaga nama baik sekolah 
   dan universiti serta kedudukan kewangan mereka. Ini adalah sikap 
   yang bertentangan dengan peranan sebenar mereka dalam bidang 
   pendidikan.
   
   Menyentuh tentang 
   pengalaman, perlu juga diperhatikan dari sudut yang lain. Seorang 
   wanita mungkin pernah diperlakukan secara zalim oleh lelaki lain 
   sehingga dia amat membenci semua lelaki dan mencari ketenangan hidup 
   sesama wanita. Seorang lelaki mungkin pernah terkecewa amat sangat 
   dengan teman wanitanya sehingga dia putus asa terhadap semua wanita 
   dan mencari teman hidup dari kalangan sesama lelaki. Mereka yang 
   pernah mengalami seumpama di atas hendaklah diberi motivasi bahawa 
   bukan semua lelaki atau wanita adalah buruk. Calon heteroseksual 
   yang baik masih banyak di luar sana, hanya memerlukan sedikit usaha 
   dan kewaspadaan untuk mencarinya.
   
   
   Kelima: Peranan masyarakat.
   
   Merupakan kelaziman 
   masyarakat kita untuk menyisihkan sesiapa yang mereka anggap aneh. 
   Penyisihan ini menyebabkan mereka yang aneh tidak memiliki pilihan 
   lain kecuali berkomuniti dengan orang-orang yang memiliki keanehan 
   yang sama, agar apa yang aneh menjadi tidak aneh. Akhirnya apa yang 
   sedikit aneh menjadi bertambah aneh sehingga amat sukar bagi mereka 
   yang aneh untuk cuba kembali kepada yang tidak aneh.
   
   Bezakan bahawa sebagai 
   umat Islam, kita dituntut untuk membetulkan orang yang berperilaku 
   aneh. Kita tidak akan dapat membetulkan mereka jika kita menyisihkan 
   mereka, malah penyisihan itu akan menyebabkan mereka lebih 
   terjerumus dalam keanehan itu.
   
   
   Keenam: Salah faham terhadap takdir.
   
   Apabila ditegur tentang 
   kecenderungan jantina dan seksual yang berlawanan dari fitrah 
   manusia, ada yang menjawab bahawa itu adalah takdir Allah ke atas 
   diri mereka dan mereka redha terhadapnya.
   
   Ini adalah kefahaman 
   yang salah terhadap takdir. Ketahuilah bahawa keredhaan terhadap 
   takdir yang tidak disukai pada ukuran manusia terbahagi kepada dua 
   kategori:
   - 
    Kategori pertama adalah takdir yang berupa musibah seperti penyakit dan kemiskinan. Maka kita dianjurkan untuk redha dan pada waktu yang sama berusaha untuk mencari takdir lain yang lebih baik, seperti kesembuhan dari penyakit dan kecukupan sesudah kemiskinan.
- 
    Kategori kedua ialah takdir yang berupa sesuatu yang dilarang oleh agama, seperti kecenderungan jantina dan seks yang berlawanan dari fitrah manusia. Maka tidak ada dalil yang menganjurkan kita untuk redha dengannya. Sebaliknya semua dalil-dalil agama mewajibkan kita untuk membencinya dan berusaha ke arah takdir lain yang selari dengan tuntutan agama.
   Semoga penjelasan di 
   atas dapat membantu segelintir yang menghadapi cabaran kecenderungan 
   jantina dan seks yang berlawanan dari fitrah manusia. Yakinilah 
   bahawa setiap cabaran ada penyelesaiannya, bergantung sama ada kita 
   ingin mencarinya dan berusaha untuk menyelesaikannya. Tidak 
   ketinggalan, jangan berputus asa dari pertolongan Allah kerana Allah 
   bersedia membantu sesiapa yang sentiasa mengharapkan rahmat-Nya.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan