NAJIB MAHU MENUKAR MALAYSIA KEPADA CINASIA
- Perdana Menteri (PM) mengatakan baru-baru ini Malaysia adalah satu-satunya negara di luar China
 yang mengiktiraf pendidikan Cina sebagai sebahagian daripada sistem 
pendidikan kebangsaan. Perdana Menteri juga  menegaskan, ketika menjadi 
menteri pelajaran, Akta Pendidikan 1996 diwujudkan menggantikan Akta Pelajaran 1961.
- Akta Pelajaran 1961 amat ditakuti 
kerana memberi kuasa penuh kepada menteri pelajaran untuk menukar 
sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) kepada sekolah kebangsaan. Akta Pelajaran 1996, memberikan signifikan amat besar kepada pendidikan Cina.
 Kerajaan secara langsung mengiktiraf kewujudan Sekolah Jenis Kebangsaan
 Cina (SJKC), Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJKC) dan Sekolah
 Persendirian Cina (SPC) sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan 
kebangsaan yang bersifat kekal. Belajarlah berterima kasih kepada PM. 
- Sekadar makluman, selepas 1996, lebih
 banyak sumber kewangan diperuntukkan pendidikan Cina. Pada masa itu, 
terdapat 78 sekolah menengah Cina yang memilih untuk mematuhi silibus 
dan pengajaran kerajaan dan ia menjadi SMJKC, manakala 60 lagi kekal 
sebagai SPC. Ini tidak termasuk sejumlah hamper 1,300 SJKC yang diterima
 masuk sebagai sistem pendidikan kebangsaan. Bilangan SJKC terus 
bertambah setiap tahun melalui bantuan kerajaan sepenuhnya.
- Akta 1996 yang lunak ini membolehkan 
kerajaan memberi bantuan kewangan, fiskal dan sumber perancangan kepada 
sistem pendidikan Cina. Namun, sedarkah kita bahawa akta ini juga 
ditentang oleh NGO Cina seperti Dong Jiao Zong, kerana mereka tidak mahu
 langsung sekolah Cina diganggu-gugat. Mereka mahu beroperasi dengan penuh kecinaan. 
- PM turut menjelaskan kedudukan 
terkini permohonan pembinaan sekolah menengah persendirian Cina di 
Kuantan, Pahang seperti yang dituntut komuniti di kawasan tersebut. 
Syarat yang dikenakan adalah pelajar-pelajar ini wajib mengambil Sijil 
Pelajaran Malaysia (SPM) dan jika pelajar mahu mengambil peperiksaan 
Sijil Peperiksaan Bersama (UEC), itu terpulang kepada mereka. Kerajaan 
juga menyediakan peruntukan kira-kira RM100 juta untuk membangunkan SJKC
 di seluruh negara. Selain itu, kerajaan turut menawarkan biasiswa 
kepada pelajar-pelajar terbaik UEC selain menyelesaikan segera isu 
kekurangan guru di SJKC. Itupun masih ditentang kerana mereka mahu UEC 
diiktiraf sepenuhnya tanpa mengambil SPM. 
- Sebagai timbal balas, PM menaruh 
harapan melihat masyarakat Cina di negara ini fasih berbahasa Melayu. 
Persoalannya, bolehkah harapan PM ini dipenuhi oleh komuniti Cina, 
terutama kumpulan ultra kiasu, setelah kerajaan memberi begitu banyak 
kemudahan dan begitu bertoleransi. 
- Tidak ada negara di dunia ini yang 
begitu bermurah hati dan bertoleransi seperti apa yang negara kita 
lakukan. Persoalannya, kenapa tidak dihargai? Apa jua cadangan kerajaan 
untuk penambaikan sekolah Cina adalah ditentang habis-habisan. Toleransi
 yang tidak ada tolok bandingnya ini masih lagi diterima. Apa yang 
dimahukan oleh orang Cina? Apakah mereka mahu tinggal di pulau sendiri 
seperti Singapura dan sasaran mereka hari ini adalah Pulau Pinang. 
- Lebih 
memeranjatkan lagi, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin 
Abdullah menjelaskan isu pendidikan dan kesaksamaan ekonomi, yang 
disebut sebagai road map, adalah daya penarik bagi menarik undi masyarakat Cina yang kebanyakannya kini beralih menyokong Pakatan Rakyat (PR). Road map
 yang dimaksudkan mengiktiraf UEC, seperti kerajaan mengiktiraf sijil 
dikeluarkan Kolej Tunku Abdul Rahman. Selain itu, terdapat beberapa 
tuntutan  utama lain yang mesti dipenuhi dipenuhi iaitu mengatasi 
masalah kekurangan guru di SJKC; menghalau keluar guru-guru bahasa 
Melayu dan Inggeris yang tidak mempunyai kredit mandarin dalam SPM, 
kesukaran permohonan pendaftaran ahli lembaga pengarah pengelola sekolah
 Cina, mencinakan penubuhan Sekolah Menengah Chong Hwa Kuantan, 
meluluskan penubuhan sekolah Cina persendirian Segamat, tambahan 
peruntukan pembangunan SJKC dan menyediakan rizab tanah sekolah Cina dan
 peruntukan yang diperlukan untuk membina sekolah. 
- Kata Saifuddin lagi, sekiranya 
isu-isu seperti itu berjaya diselesaikan, komuniti masyarakat Cina 
berkemungkinan besar akan kembali untuk menyokong kerajaan. Persoalan 
saya, jika semua tuntutan dipenuhi identiti apa yang akan tinggal? Kita membina negara atau membina bangsa? Raikan bangsa majoriti atau minoriti?
- Saya harap kerajaan buat audit 
akaun-akaun NGO-NGO ini termasuk PIBG dan sumbangan hartawan Cina kepada
 mereka. Percayalah, jutaan wang telah ditaburkan. Maka tidak hairan 
jika kemudahan sekolah Cina jauh lebih baik daripada sekolah kerajaan kerana sikap dermawan hartawan mereka.  
- Perkara yang perlu difikirkan adakah pendidikan dan masa depan boleh dijual beli? Sampai bila kita harus tunduk kepada desakan Cina kerana undi. Apakah kita lebih mementing undi Cina daripada masa depan agama, bangsa dan negara? Jika semua tuntutan ini dipenuhi maka berlakulah proses pencinaan 100 peratus.
 Mereka lebih cina daripada orang Cina di China. Ini tidak termasuk, 
proses pencinaan IPTS swasta yang hebat berlaku dan IPTS berasaskan 
parti politik perkauman. Proses pencinaan berlaku daripada sekolah 
rendah sehingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Jika semua ini 
terus dibiarkan berlaku, tidak ada ertinya nama Malaysia, kerana identiti Malay (Melayu) sudah tidak wujud lagi. Yang ada, hanya menonjol hanya Chinesesia. 
- Hargai toleransi dan sikap murah hati
 PM. Ini tidak, mereka terus menerus mendesak kerajaan supaya terus 
mencinakan pendidikan Cina. Mereka langsung tidak memikirkan tentang 
bangsa majoriti yang semakin hilang identitinya semata-mata meraikan 
bangsa lain. 
- Sudahlah bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan tidak terdaulat. Hari ini sistem pendidikan tidak menyokong ke arah mendaulatkan bahasa kebangsaan.
 Peruntukan tahunan sudah menjadi sama rata. Di manakah maksud adil yang
 sebenarnya? Adil sudah tidak membawa makna meletakkan sesuatu pada 
tempatnya, tetapi sudah menjadi 1>1. Adilkah namanya?
- Saya amat bimbang, tindakan mengalah 
ini akan menyimpan atau melahir rasa dendam orang Melayu kepada orang 
Cina. Inilah sebenarnya antara punca peristiwa 13 Mei 1969. Apabila 
dendam tidak dapat dikawal maka mengamuklah orang Melayu. 
- Percayalah, jika orang Cina terus mengambil pendekatan tertutup yakni terus mencinakan sekolah Cina, lebih cina daripada negeri Cina.
 Suatu hari ini orang Cina juga yang akan rugi dan menyesal. Mereka akan
 ketinggalan. Kecinaan yang keterlaluan tidak akan membawa keuntungan 
kepada orang Cina, kerana orang Cina tidak tinggal dilubuk sendiri. 
- Tidak salah menjadi Cina pisang 
sedikit, sebab kita berada di tempat orang, bukan tempat asal  kita 
dahulu. Saya tidak langsung membantah, jika orang Cina mahu menjadi secina-cinanya jika mereka berada di negara China.
- Tetapi hari ini kita berada di 
Malaysia. Negara yang majoritinya adalah Melayu dan bahasa Melayu adalah
 bahasa kebangsaan, bahasa untuk orang Cina berinteraksi dengan orang 
Melayu adalah bahasa Melayu. Bahasa perpaduan dan integrasi adalah 
bahasa Melayu. Mustahil orang Melayu akan berkomunikasi dalam bahasa 
Cina dengan orang Cina. Itupun orang Melayu sanggup korbankan lengkok 
dan gaya bahasa Melayu semata-mata meraikan orang Cina. Cakap Melayu, 
berbunyi Cina (slang dan accent).
- Penegasan yang sama saya buat dalam forum bulan bahasa di Putrajaya baru-baru ini anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka. Tidak ada berlaku dalam sejarah dunia, ada negara mengadakan kempen bukan bahasa kebangsaan.
 Kenapa perlu ada kempen bulan bahasa kebangsaan sedangkan bahasa melayu
 sudah termaktub dalam perlembagaan. Kita tidak pernah dengar adalah 
bulan bahasa Siam di Thailand, atau bulan bahasa di negara Perancis, 
Jerman, Jepun, China, Indonesia dan sebagainya. Bahasa kebangsaan mereka
 memang sudah terdaulat dan terdarjat. Kenapa kita masih terhegeh-hegeh 
untuk mendaulatkan bahasa berdaulat dalam perlembagaan ini? Apa masalah 
kita sebenarnya jika bukan kerana ramai bukan Melayu tidak boleh 
berbahasa Melayu disebabkan oleh sistem pendidikan perkauman ini?
- Pada hemat saya, tidak perlu kempen, 
buang wang dan tenaga. Wajibkan penggunaannya dan kuatkuasakan serta 
merta, seperti yang dicadangkan oleh Allahyarham Dato Hassan Ahmad 
(15.2.2010): 
- i) Bahasa Melayu adalah bahasa 
kebangsaan negara, bukan bahasa kebangsaan Melayu. Bahasa Melayu mesti 
digunakan dalam urusan rasmi kerajaan. Justeru, Jawatankuasa Khas hendak
 dibentuk disetiap Kementerian dan agensi kerajaan serta sektor swasta 
supaya mendaulatkan bahasa Melayu dalam urusan rasmi. Menteri yang 
bertanggungjawab wajib memastikan bahasa Melayu digunakan dalam amalan 
seharian, ii) Bahasa Melayu mesti digunakan sebagai bahasa pengantar 
utama sistem pendidikan dari peringkat sekolah rendah hingga pengajian 
tinggi, iii) Bahasa Melayu mesti diajar sebagai mata pelajaran wajib di 
semua jenis sekolah dan wajib lulus untuk lulus dalam keseluruhan 
peperiksaan, iv) Jika bahasa Inggeris itu menjadi keutamaan, maka bahasa
 Inggeris hendaklah dijadikan sebagai bahasa kedua yang wajib diambil di
 semua jenis sekolah, tetapi jangan sampai menenggelamkan bahasa Melayu,
 v) Di sekolah jenis kebangsaan, tambahan masa bahasa Melayu mesti 
dilakukan dengan tegas tanpa tunduk kepada ugutan persatuan-persatuan 
yang terlalu sifat kebangsaan atau ultra kiasu, yakni kumpulan yang 
tidak mahu mengaku kalah, vi) Semua media cetak, elektronik, papan 
tanda, risalah dan sebagainya mesti mendaulatkan bahasa Melayu 
berbanding bahasa lain. Tindakan undang-undang dan saman boleh diambil 
terhadap mereka yang membelakangkan bahasa Melayu, vii) Nama-nama 
Syarikat, Taman Perumahan, dan sebagainya mesti melambangkan identiti 
bahasa kebangsaan berbanding bahasa lain, viii) Malaysia perlu banyak 
belajar daripada negara jiran seperti Thailand dan Indonesia, bagaimana 
negara-negara ini mendaulatkan bahasa kebangsaan mereka. 
- Cadangan yang cukup minima ini mesti diterima. Janganlah kerana tidak mahu menjadi Cina pisang, kita turut mahu mencinakan negara ini.
 Sikap seperti ini tidak akan membawa kepada pembinaan negara bangsa 
yang sihat. Tetapi hanya akan menambah luka yang sedia ada. Mungkin 
ketika itu pemimpin NGO Cina yang ultra kiasu ini, sudah tidak ada lagi.
 Tetapi yang akan menjadi mangsa adalah generasi yang akan datang. 
Apakah sanggup kita mangsakan mereka disebabkan oleh tangan-tangan kita 
hari ini.
- Saya mohon maaf kepada orang Cina, 
jika tersinggung dengan tulisan ini. Saya langsung tidak anti Cina, 
sebab saya juga adalah Cina. Tidak salah jika kita menjadi Cina pisang 
atau kita tidak rugi sedikitnya jika kurang sedikit kecinaannya, kerana 
kita sudah dapat yang sepatutnya kita dapat. Kita boleh mengamalkan 
semua budaya Cina sama seperti Cina di China. Ekonomipun kita sudah 
kuasai hampir kesemuanya, walaupun tidak sepenuhnya. Apa lagi yang kita 
mahu? Kita boleh menjadi Cina totok, di bumi orang lain. 
- Akhirnya,
 sudah sampai masanya, seorang menteri khas dilantik untuk menjaga 
kedudukan bahasa kebangsaan ini dan seterusnya memperkasakan peranan DBP
 supaya mendapat kuasa sepenuhnya mendaulatkan bahasa kebangsaan. Jika, 
tidak bahasa Melayu akan merempat di bumi sendiri. 
- Hati sayu bercampur gundah
- Bila melihat bahasa diketepi
- Bahasa Melayu bahasa indah
- Sayangnya merempat di bumi sendiri  

 
 
 
 
 
          
      
 
 
KETURUNAN SIAM MALAYSIA.
Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan