Isnin, 8 Februari 2010

ZAMAN BANGKOK.

Ayudhya, kota besar dengan penduduknya hampir sejuta orang telah dibakar oleh tentera Burma (TM 1767) tidak mampu dibangunkan semula oleh Phya Taksin ataupun Cakri (Thomgduang). Dari Chanthaburi, kemudiannya Thonburi, saki baki tentera Ayudhya melancarkan perang gerila hingga menyebabkan tentera Burma berundur 10 tahun kemudian. Kejatuhan Ayudhya meningglkan kesan amat parah kepada Siam.
Kemusnahannya dasyat dan Siam kehilangan kuasa pusat. Kerajaan naungan dan jajahan mula berdiri bebas. Usaha penyatuan semula oleh Phya Taksin menyebabkan ramai yang terkorban. Kebijaksanaan dan kecekapan menyusun strategi ketenteraan dalam peperangan telah menyatukan semula Siam dan wilayah Ayudhya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin