Jumlah
penduduk kaum India di negara ini hampir 1.5 juta orang; dengan majoriti
keturunan Tamil. Sejarah membuktikan bahawa kedatangan penduduk awal kaum India
adalah dari Benua Kecil India. Malah, walaupun sudah mencapai kemerdekaan 46
tahun lalu, masih ramai penduduk kaum India di Malaysia lebih berminat
mengetahui perkembangan politik – selain perkembangan filem – di India
berbanding perkembangan dalam negeri.
Anak-anak
muda yang lahir jauh selepas merdeka juga didapati lebih terkesan oleh
perkembangan politik di India berbanding apa yang berlaku di dalam negeri. Tidak
kurang juga yang masih menggelar serta menganggap diri mereka sebagai kelompok
“pendatang” (imigran) dari India. Sekumpulan kaum India menganggap Malaysia
sebagai “negara mereka” (their country) dan bukannya “negara kita”
(our country).
Agak
menarik jika dikaji mengapa keadaan ini wujud. Mungkin sahaja penelitian
terhadap sejarah awal kedatangan kaum India ke negara ini boleh membantu kita
untuk sama-sama memahami mentaliti dan sifat mereka pada masa kini.
Hubungan
antara Benua Kecil India dan Kepulauan Melayu di nusantara sebenarnya terjalin
jauh sebelum bermulanya Kerajaan Melayu Melaka. Sejak awal kurun Masehi, sudah
terdapat kerajaan-kerajaan awal seperti Srivijaya, Funan, Langkasuka, Kadaram (Kedah),
Tun-Sun (Terengganu) dan Chih-Tu (Kelantan). Kajian membuktikan bahawa
kesemuanya adalah kerajaan yang dipengaruhi unsur Hindu-Budha dan budaya serta
tradisi pemerintahan India.
Walaupun
kemudian Kerajaan Melayu Melaka menerima pengaruh Islam, unsur-unsur agama Hindu
dan budaya India terus kekal dan sebati dengan budaya Melayu-Islam hingga kini.
Kedatangan
orang India ke Kepulauan Melayu pada peringkat awal hanyalah sebagai pedagang.
Jumlah mereka tidak ramai dan mereka tidak bercadang untuk menetap di sini.
Namun, mereka mendapat tempat istimewa daripada golongan diraja sehingga digelar
“saudagar diraja”.
Pada
tahun 1820-an, banduan-banduan India dibawa ke Tanah Melayu. Perlu diingat
bahawa India dan Tanah Melayu sama-sama dijajah British waktu itu. Tenaga buruh
banduan berkenaan digunakan untuk membina bangunan, jalan raya dan jambatan.
Pada
tahun 1840-an pula, ladang-ladang tebu mula diusahakan secara besar-besaran di
Seberang Perai oleh pengusaha Eropah. Lalu, buruh dibawa dari Tamil Nadu, India
untuk bekerja di sana. Pembukaan ladang kopi di Selangor pada tahun 1870-an
membuatkan lebih ramai buruh dibawa dari India.
Suatu
perkara yang cukup menarik untuk diteliti adalah berhubung soal mengapa
pengusaha ladang Eropah berminat mengambil rakyat India menjadi buruh di ladang.
Alasan yang biasa diberi adalah bahawa Tanah Melayu dan India sama-sama dijajah
British. Maka, proses membawa buruh adalah lebih mudah dan murah. Upah yang
diminta juga jauh lebih rendah berbanding upah yang sedia diterima pekerja dari
Eropah.
Sebenarnya,
selain daripada alasan di atas, ada beberapa lagi alasan yang lebih menarik
untuk diteliti secara mendalam. Alasan-alasan ini bukan sahaja relevan untuk
mengkaji mengapa pengusaha ladang Eropah mengambil buruh dari India. Malah,
boleh membantu untuk mengetahui sifat dan peribadi penduduk kaum India secara
am.
Ada
beberapa sebab mengapa orang India bersedia datang ke Tanah Melayu sebagai buruh
pembinaan dan buruh di ladang. Sistem kasta dalam budaya masyarakat India
menjadi penghalang untuk mencapai mobiliti sosial. Seseorang yang lahir dalam
kasta sudra, misalnya, hanya boleh menjadi pekerja biasa dan tidak boleh
mencapai status lebih tinggi dalam masyarakat.
Berbekalkan
impian membaiki kedudukan ekonomi dan status dalam masyarakat tanpa dipengaruhi
ikatan kasta, ramai yang bersedia datang ke Tanah Melayu yang dikenali Suwarna
Bumi (“Semenanjung Emas”).
Pertambahan
dan kepadatan penduduk di Benua Kecil India juga menyebabkan masalah mendapat
bekalan makanan yang mencukupi. Begitu juga dari segi pekerjaan. Situasi menjadi
bertambah buruk sepanjang musim kemarau dan banjir besar.
Di
bawah pemerintahan British, penduduk di India terpaksa membayar cukai yang
tinggi. Semua faktor ini menyebabkan ramai rakyat India memutuskan untuk mencari
kehidupan baru di Tanah Melayu.
Di
pihak pengusaha Eropah pula, mereka memilih untuk mengambil buruh dari India
kerana golongan ini sentiasa akur pada segala arahan yang diberi. Mereka sangat
patuh dan tidak suka melawan. Sebaliknya hanya menunggu arahan untuk melakukan
sesuatu kerja tanpa banyak soal.
Sikap
“pak turut” seperti ini tentu sekali disukai pengusaha ladang Eropah yang
menghadapi masalah mendapatkan “pak turut” daripada kalangan buruh dari
Eropah dan penduduk Melayu tempatan waktu itu. Imigran Cina pula sudah sedia
tertumpu dalam kerja perlombongan bijih timah; serta sering menimbulkan masalah
pergaduhan antara puak.
Sebagai
golongan tidak berpendidikan, buruh dari India pada waktu itu tidak mengharapkan
upah yang tinggi. Mereka bekerja keras walaupun dibayar upah yang sangat rendah.
Bagi mereka, kehidupan di Tanah Melayu adalah “mewah” berbanding di negara
asal. Maka, mereka sangguh menerima apa sahaja dugaan kecuali untuk pulang
semula ke India.
Hampir
lapan puluh peratus daripada jumlah buruh India yang dibawa sebagai buruh di
ladang adalah keturunan Tamil dari Tamil Nadu. Kumpulan kedua terbesar adalah
keturunan Telegu dari Andra Pradesh; diikuti keturunan Punjabi dari Punjab.
Agak
menarik jika diteliti mengapa keturunan Punjabi digelar “Benggali” di negara
kita. Tenaga kerja dari bahagian selatan India dikumpul di pelabuhan
Nagapattanam, Tamil Nadu sebelum dibawa ke Pulau Pinang sebagai buruh dan
pekerja ladang. Maka, mereka semua digelar “orang Tamil” tanpa mengira sama
ada mereka keturunan Tamil, Telegu atau Malayali.
Orang
Punjabi pula dikumpul di Teluk Benggal (Bangladesh) sebelum dibawa ke Pulau
Pinang. Maka, mereka digelar “orang Benggali”. Gelaran itu terus lekat
hingga kini. Sebaliknya apabila Malaysia menerima pekerja dari Bangladesh sejak
beberapa tahun lalu, mereka yang sepatutnya lebih layak digelar “orang
Benggali” digelar pula sebagai “orang Bangla”.
Penduduk
keturunan Punjabi yang dibawa masuk oleh pihak British sejak tahun 1870-an
diserap ke dalam angkatan tentera atau sipahi. Penduduk keturunan Punjabi
juga menguasai sistem pengangkutan kereta lembu yang sangat popular dan penting
waktu itu. Maka interaksi antara keturunan Punjabi dan keturunan Tamil agak
terbatas. Bahasa yang berbeza juga menambah jurang interaksi.
Pengusaha
ladang Eropah turut membawa pekerja dari Ceylon (Sri Lanka) dan keturunan
Malayali dari Kerala untuk bekerja di ladang-ladang di Tanah Melayu.
Bagaimanapun, mereka adalah golongan yang lebih terpelajar berbanding keturunan
Tamil dan Telegu. Mereka memiliki penguasaan Bahasa Inggeris. Maka mereka
bekerja sebagai kakitangan stesen kereta api, kerani di ladang atau pembantu
hospital.
Pekerja
keturunan Malayali juga diberi tugas sebagai mandoor (“kangani”
atau penyelia) di ladang tebu dan ladang getah. Namun masih wujud jurang
interaksi antara kakitangan keturunan Malayali dengan buruh keturunan Tamil dan
Telegu. Mandoor dan kerani menerima arahan daripada majikan supaya
bersikap tegas terhadap buruh ladang.
Sebaliknya
buruh ladang pula mengharapkan simpati dan kerjasama daripada kakitangan dan
kerani keturunan Malayali dan Ceylon. Semua ini meletakkan kelompok keturunan
Malayali dan Ceylon dalam dilema. Tidak kurang juga antara mereka yang memang
sombong kerana menganggap kedudukan mereka lebih tinggi berbanding para pekerja
di ladang.
Sehingga
kini, masih ada kelompok kaum India yang menggelar keturunan Malayali sebagai
“pengkhianat” kerana tidak membantu mereka atau berjuang di pihak mereka
apabila timbul apa-apa masalah antara buruh dan majikan.
Kejatuhan
ekonomi dunia pada awal tahun 1930-an menyebabkan ramai kaum India pulang ke
negara asal. Namun, ramai juga yang terus memilih untuk tinggal di Tanah Melayu
kerana mereka sudah menganggap negara ini sebagai tanah air.
Penjajahan
Jepun 1942-1945 juga memberi kesan yang hebat terhadap identiti kaum India di
negara ini. Sekelompok menyertai Indian National Army (INA) pimpinan
Subhas Chandra Bose untuk memperjuangkan kemerdekaan Benua Kecil India yang
masih dianggap oleh mereka sebagai ibu pertiwi. Kelompok ini hilang arah apabila
pemimpin mereka dilaporkan terkorban dalam nahas udara pada Ogos 1945.
Bagaimanapun,
apa yang lebih penting, majoriti kaum India dan Cina di Tanah Melayu selepas
zaman penjajahan Jepun sudah benar-benar bertapak (settled) di Tanah
Melayu dan menganggap negara ini sebagai tanah air. Mereka mahu menjadi
warganegara serta diberi hak politik yang sama dengan kaum Melayu.
Keadaan
ini disedari oleh pihak Britain yang mencadangkan Malayan Union tanpa berunding
dengan kaum Melayu di Tanah Melayu waktu itu. Malayan Union 1946 disambut baik
“kaum pendatang” kerana ditawarkan hak kerakyatan secara jus soli.
Bagaimanapun,
berikutan penentangan kaum Melayu terhadap Malayan Union maka lahirlah UMNO yang
kemudian berjaya memaksa penjajah mengganti Malayan Union dengan Persekutuan
Tanah Melayu pada tahun 1948. Kelahiran UMNO adalah kejayaan besar bagi kaum
Melayu di negara ini.
Kongres
India Malaya (MIC) yang lahir pada Ogos 1945 bertujuan menjaga kepentingan kaum
India di Tanah Melayu. Bagaimanapun, pada peringkat awal, MIC kurang mendapat
sambutan dan sokongan daripada kumpulan pekerja ladang dan buruh. Pemimpin parti
terdiri daripada golongan peniaga dan profesional. Maka wujud jurang antara
pemimpin dan ahli.
MIC
juga tidak mendapat sokongan dalam Pilihan Raya Majlis Perbandaran Kuala Lumpur
1952 walaupun bekerjasama dengan Independence of Malaya Party (IMP)
pimpinan Dato’ Onn Jaafar. Sokongan hanya mula diterima selepas MIC menyertai
Perikatan bersama-sama UMNO dan MCA pada tahun 1954 bagi menghadapi pilihan raya
umum 1955.
Walaupun
lahir sebagai parti yang bertujuan menjaga kepentingan kaum India di Malaya, MIC
pada realiti lebih berciri parti bagi keturunan Tamil – Bahasa Tamil, budaya
Tamil, tarian Tamil, sastera Tamil, jati diri Tamil dan segala macam
“Tamil”. Bahasa, budaya, tarian dan sastera keturunan lain dalam kaum India
bagaikan tidak wujud.
Rata-rata
penduduk kaum India di negara ini menganggap bahawa semua kaum India adalah
keturunan Tamil; semata-mata kerana hampir 80% adalah keturunan Tamil. Pemimpin
politik juga tidak berusaha bersungguh-sungguh memberi penjelasan.
Ramai
pemimpin dalam masyarakat India juga masih meneruskan tradisi menganggap kaum
India sebagai “kaum pendatang” atau imigran dengan erti kata tumpuan masih
pada Benua Kecil India. Dalam segala ceramah, sering ditimbulkan kehebatan
keturunan Tamil di India pada masa lalu. Jarang sekali disentuh mengenai
kehebatan kaum India di Malaysia. Kesilapan ini dilakukan oleh pemimpin pelbagai
peringkat.
Dengan
segala macam perkembangan negatif sejak dahulu, tidak hairanlah generasi muda
kaum India masih menganggap Malaysia sebagai “negara mereka” (their
country) dan bukannya “negara kita” (our country).
Mungkin
sahaja kewujudan begitu banyak pertubuhan yang masing-masing mahu berjuang bagi
kaum India (baca: keturunan Tamil) menjadikan keadaan semakin bercelaru.
Kelompok pemimpin pertubuhan sendiri belum mencapai kata sepakat. Lebih banyak
perbalahan daripada perjuangan.
Akhirnya
tidak hairanlah sekelompok kaum India di Malaysia terus terpinggir dan memilih
untuk berkiblatkan perkembangan politik dan filem India. Sekurang-kurangnya
filem (dan politik?) dari India memberi hiburan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan