Jumaat, 9 November 2012

KERAJAAN MALAYSIA TIDAK MEMENTING BAHASA IBUNDA.

Saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan thai ingin memperbincangkan mengenai isu bahasa inggeris sepatutnya kerajaan malaysia perlu menggunakan bahasa melayu di kalangan kaum dan bangsa.Apa yang saya lihat sekarang kebanyakkan kaum cina tidak menguasai bahasa melayu apa yang tanya dalam bahasa malaysia mereka menjawab dalam bahasa inggeris maknanya masyarakat kaum cina tidak mahu bercakap dalam bahasa melayu serta tidak mengikut adab resam masyarakat orang melayu.Bagi saya sepatutnya kerajaan malaysia mempertingkatkan bahasa ibunda kita iaitu bahasa malaysia.Bagi saya kerajaan malaysia tidak serius mengenai bahasa melayu sehingga sekarang masih terdapat sebilangan rakyat negara ini yang masih berterus dengan bahasa inggeris serta tidak serius menggunakan bahasa malaysia di peringkat sekolah dan lepasan sekolah khususnya sekolah cina.Bagi saya kerajaan thailand sangat menghargai bahasa serta budaya thailand tidak seperti di malaysia kebanyakan sekolah di ajar inggeris dan siaran tv kebanyakkan semua aliran bahasa inggeris.Pada pendapat saya kerajaan malaysia sudah lupa apa orang inggeris datang di tanah melayu segala harta benda negara kerajaan british membawa balik segala harta warisan negara di tempat asal mereka.Sebenarnya kerajaan malaysia adalah bodoh serta tidak sedarkan diri apa orang inggeris datang di tanah melayu segala hasil di ambil oleh pihak british,Bukan kita tidak boleh menguasai bahasa inggeris tapi biarlah setakat yang boleh sahaja.Cuba kita lihat sejak  kesultanan melayu masih menggunakan bahasa jawi sekarang baru hendak mula dan memperhidupkan bahasa jawi.Sepatutnya kerajaan malaysia mahu sedar walaupun negara kita sudah bebas dari cengkaman penjajah sejak 55 tahun sudah merdeka tapi kerajaan malaysia masih menggunakan bahasa inggeris.Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan thai bahasa malaysia adalah satu tonggak kepada negara dan kedudukan.Bagi saya puak ini apabila di persoalkan kesetiaan mereka terhadap negara ini akan melenting dan melawan kononya mereka juga adalah rakyat yang setia dan cintakan negara,Pada pendapat saya Kesetiaan apa kalau bahasa kebangsaan pun di abaikan serta tidak mahu menghormati adat resam serta tidak menghormati lagu kebangsaan.


Narongchai Anupong Sararaks,
Thai Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin