Menjilat kemaluan isteri adalah perkara yang jarang dibincangkan 
secara terbuka kerana masyarakat kita sangat sensitif dan pemalu. Jika 
dibuat kajian 98 peratus pasangan suami isteri melakukan “oral sex” ini.
 Jika ini membahagiakan pasangan suami isteri dalam menikmati 
perhubungan seks. Sila baca posting ini. Apakah hukumnya menjilat?
Allah SWT menciptakan tubuh manusia dengan fungsi masing-masing. Justeru Islam
 melarang dari mendatangi isteri dari ‘duburnya’ dan juga semasa haid 
atau nifas, kesemua pengharaman ini mempunyai dalil dan nas yang khusus.
 Namun isu ‘oral seks’ tidak mempunyai dalil khusus yang melarang, ini menyebabkan berlakunya perbezaan pendapat di kalangan ulama Islam.
Ulama sepakat bahawa jika sekadar 
menyentuh atau menggosok kemaluan suami dan isteri tanpa ‘oral seks’, 
adalah dibenarkan menurut para ulama Islam kerana ia tergolong dalam 
bentuk aktiviti menaikkan syahwat antara suami isteri yang diharuskan.
Berkenaan isu oral seks, ulama terbahagi kepada dua kumpulan :-
Yang mengharuskan:
Dr Syeikh Yusof Al-Qaradawi (rujuk www.islamonline.net) berfatwa 
harus untuk mencium kemaluan isteri atau suami dengan syarat tidak 
menghisap atau menelan apa jua ceceair yang keluar darinya. Menelan atau
 menghisap sebegini adalah MAKRUH disisi Islam kerana ia salah satu 
bentuk perlakuan zalim (meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya) dan 
melampaui batas dalam hubungan seksual.
Apa yang pasti diharamkan menurut beliau adalah ‘anal sex’ atau seks 
melalui lubang dubur, kerana terdapat nas yang jelas mengharamkannya, 
adapun ‘oral seks’ tiada sebarang nas jelas dari Al-Quran dan hadis yang
 melarangnya.
Pandangan ‘harus’ atau boleh dilakukan ini dikongsi oleh Mufti Mesir,
 Syeikh Dr Ali Al-Jumaah dan juga Dr. Sabri ‘Abdul Ra’ouf (Prof Fiqh di 
Univ Al-Azhar) apabila mereka menegaskan, tindakan ini harus selagi mana
 ianya benar-benar dirasakan perlu bagi menghadirkan kepuasan kepada 
pasangan suami dan isteri, terutamanya jika ia dapat menghindarkan 
pasangan ini dari ketidakpuasan yang boleh membawa mereka ke lembah zina
 kelak.
Perbincangan ringkas
Namun begitu, saya kira kesemua mereka yang mengharuskan termasuk 
Syeikh Yusof Al-Qaradawi tidak pula menghuraikan satu isu yang mungkin 
boleh dipanjangkan perbahasannya, iaitu bab kenajisan air mazi dan air 
mani.
Justeru, saya mengira fatwa beliau mungkin boleh digunakan jika dalam
 keadaan tiada sebarang ceceair dikeluarkan semasa aktivti oral sex ini 
dilakukan. Namun keadaan ini dikira sukar berlaku kerana bagi seseorang 
yang normal, nafsu yang meningkat pastinya akan mengeluarkan cecair 
pelincir iaitu mazi. Air mani lelaki dan wanita dianggap najis menurut 
mazhab Hanafi dan Maliki. Mazhab Syafie dan Hanbali pula mengganggapnya 
suci.
Namun semua ulama bersetuju air mazi adalah najis. Hasilnya, majoriti
 pandangan ulama yang menyatakan menelan dan hisap termasuk cecair mazi 
ini adalah haram atau makruh berat. Beberapa ulama kontemporari 
menegaskan perlu membasuh dengan segera jika terkena mazi tadi.
Mazi ibarat najis lain yang dianggap kotor dalam Islam, justeru haram
 memakan tahi, meminum air kencing dan termasuk juga air mazi ini. Bukan
 sekadar haram memakan najis malah ulama empat mazhab juga memfatwakan 
haram menjual najis (kecuali diketika wujudnya teknologi untuk 
menggunakannya sebagai baja), apatah lagi untuk menjilat, hisap dan 
menelannya. Sudah tentulah ia lebih lagi diharamkan.
Selain itu, menurut undang-undang Malaysia juga ia adalah satu perara
 yang tidak normal, khusus buat orang yang agak luar biasa nafsunya. 
“Oral seks” juga tergolong dalam kategori perlakuan seks luar tabie, ia 
adalah salah menurut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan jika sabit 
kesalahan boleh dikenakan hukuman sebat dan 20 tahun penjara.
Justeru, mana-mana pasangan kekasih yang melakukan perkara ini, boleh
 dilaporkan dan diambil tindakan oleh undang-undang Malaysia. Dari sudut
 undang-uhdang Islam, ia dikira berdosa besar dan bolehlah dijadikan 
sebat dan 20 tahun penjara tadi sebagai peruntukan ta’zir di dalam Islam
 bagi mereka yang sabit bersalah.
Ulama Yang Mengharamkan
Kebanyakan ulama Saudi mengharamkan perbuatan ini, ini dapat dilihat dari fatwa-fatwa berikut [1] :-
Mufti Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al’Allamah Ahmad bin Yahya An-Najmi menjawab sebagai berikut,
“Adapun hisapan isteri terhadap kemaluan suaminya (oral sex), maka 
ini adalah haram, tidak dibolehkan. Ini Kerana ia (kemaluan suami) dapat
 memancarkan mani, mazi dan lain-lain. Kalau memancar, maka akan keluar 
darinya air mazi yang ia najis menurut kesepakatan (ulama’). Apabila 
(air mazi itu) masuk ke dalam mulutnya lalu ke perutnya maka boleh jadi 
akan menyebabkan penyakit baginya.
Melalui pandangan ini, kita dapat melihat satu point yang penting, 
iaitu sejauh mana tindakan ini boleh memberikan kesan buruk kepada 
kesihatan pasangan. Menurut pembacaan saya, ulama yang membolehkan 
perilaku ini juga bersetuju untuk mengganggapnya haram jika dapat 
dipastikan dan dibuktikan dari sudut saintifik, ia boleh membawa 
bakteria dan menyebabkan penyakit yang serius.
Saya teringat pakar sakit puan, Dr Ismail Thambi pernah menyatakan 
bahawa bakteria yang berada di mulut adalah sangat banyak berbanding di 
kemaluan, justeru beliau menyatakan tindakan ‘oral sex’ dibimbangi boleh
 membawa penyakit kemaluan disebabkan bahagian mulut pasangan yang 
mempunyai banyak bakteria dan kuman.
Selain itu, seorang lagi ilmuan Islam iaitu Syeikh Nasiruddin Albani berkata :-
“Ini adalah perbuatan sebahagian binatang, seperti anjing. Dan kita 
mempunyai dasar umum bahawa di dalam banyak hadits, Ar-Rasul melarang 
untuk tasyabbuh (menyerupai) haiwan-haiwan, seperti larangan beliau 
turun (sujud) seperti turunnya unta, dan menoleh seperti tolehan 
serigala dan mematuk seperti patukan burung gagak. Dan telah dimaklumi 
pula bahawa Nabi Shallallahu ‘alahi wa sallam telah melarang untuk 
tasyabbuh (menyerupai) dengan orang kafir, maka diambil juga daripada 
makna larangan tersebut pelarangan tasyabbuh dengan 
haiwan-haiwan-sebagai penguat yang telah lalu, apalagi haiwan yang telah
 diketahui keburukan tabiatnya. Maka sewajarnya seorang muslim – dan 
keadaannya seperti ini – merasa tinggi untuk menyerupai haiwan-haiwan”
Namun, pendapat peribadi saya mendapati pandangan dan dalil yang 
digunapakai oleh Syeikh Albani ini adalah tidak begitu kukuh, namun saya
 tidak berhasrat untuk membincangkannya dengan panjang lebar di ruang 
ini.
Tindakan men’generalize’ semua jenis persamaan (tasyyabbuh) sebagai 
haram secara total juga boleh didebatkan kesohihannya. Demikian juga 
menyamakannya dengan perilaku binatang, benarkah binatang melakukan 
‘oral seks’?, jika sekadar menjilat mungkin ye, namun menghisap kemaluan
 si jantan? Adakah binatang yang melakukannya?. Saya tidak pasti. 
Bagaimana pula binatang ada juga yang mencium dan memeluk pasangannya. 
Adakah mencium dan memeluk juga diharamkan kerana menyerupai binatang.? 
Sudah tentu tidak.
Kesimpulan
Melalui perbincangan dan pendedahan ringkas di atas, jelas kepada 
kita perbezaan dua kumpulan ulama ini. Dari hasil penelitian terhadap 
pendapat mereka bolehlah saya rumuskan bahawa :-
1) Elok dijauhi aktiviti ini dan menghadkan kepada perilaku seks yang lebih sihat bersama pasangan. Ini bagi menjauhi perkara khilaf.
2) Harus bagi suami isteri untuk mencumbu kemaluan pasangan mereka 
dengan syarat tidak menghisap, jilat dan menelan apa jua cecair. Ia juga
 dituntut untuk membersihkan mulut dan kemaluan mereka sebelum melakukan
 aktiviti ini sebaik mungkin bagai meninimakan kemungkinan penyakit. 
Namun ia makruh yang cenderung kepada haram (makruh tahrimi) jika 
perbuatan ini sengaja untuk meniru-meniru perbuatan aksi seks melampau golongan bukan Islam dan juga binatang.
3) Haram hukumnya menelan mazi dan mani pasangan kerana Islam 
mengharamkan umatnya dari melakukan perkara kotor sebegini, sama juga 
seperti diharamkan menjual najis (kecuali baja yang akan diproses 
melalui dengan bahagian kimia)
4) Hukumnya menjadi harus berdasarkan keringanan khusus yang diberi 
oleh Islam atau disebut ‘rukhshah’ kepada pasangan yang amat perlukannya
 bagi mengelakkan ketidakpuasan dan membawa masalah besar rumah tangga 
atau lebih dahsyat lagi, zina secara rambang diluar rumah.
5) Hukum melakukannya bersama pasangan kekasih atau mana-mana 
pasangan sebelum nikah yang sah adalah haram, dosa besar dan boleh 
didakwa dengan hukuman 20 tahun penajara di Malaysia. Namun ia tidak 
dianggap berzina dalam erti kata dan takrif zina yang disebut di dalam 
kitab-kitab Fiqh Islam. Ia hanya dianggap sebagai muqaddimah zina atau 
perdahuluan zina. Dalam kaedah fiqh Islam, “Apa-apa yang membawa kepada 
haram, hukumnya adalah haram jua”
Sebagai akhirnya, selain dari membincangkan soal hukum, kita mesti 
jelas bahawa hukum Islam sentiasa ingin melahirkan keutuhan rumah tangga
 dan masyarakat. Kita mesti sedar dan berfikir samada tindakan oral seks ini benar-benar membawa sesuatu yang berharga buat keharmonian rumahtangga kita, dan apa pula kesannya kepada nafsu diri. Adakah ia semakin mampu dikawal atau semakin buas sebenarnya.
Kita bimbang, tindakan ini boleh membawa kepada keinginan nafsu yang 
semakin membara dan tidak terkawal sehingga membhayakan diri dan 
masyaarakat di sekeliling kita disebabkan nafsu buas dan luar biasa yang
 sentiasa dilayan ini. Layanlah nafsu secara berpada-pada agar tidak 
ditawan olehnya kelak.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan