1. Isu penggunaan kalimah Allah SWT oleh orang bukan Islam kembali hangat di Malaysia.
Sama ada sengaja dijadikan isu kerana kepentingan politik atau tidak
sengaja, ia tetap isu yang masih diperkatakan. Ditambah pula yang suka
memberikan komen adalah dalam kalangan mereka yang bukan ahlinya.
2. Sebahagian mengatakan ia bersangkutan persoalan akidah, dan sebahagian yang lain mengkategorikan sebagai perkara cabang dalam feqh. Lebih malang mereka yang hanya menggunakan lojik akal tanpa sebarang sandaran dalil, tetapi banyak mengaitkan dengan kepentingan (maslahat) agama Islam.
3.
Saya dan rakan-rakan dalam Jabatan Pengajian Islam UPSI pernah diminta
untuk berbincang tentang hukum orang bukan Islam menggunakan kalimah
Allah Azza wa Jalla untuk dibentangkan dalam satu program umum peringkat
universiti di Auditorium Besar. Letih juga menelaah beberapa kitab
dalam masa yang singkat, tetapi yang dijemput bercakap tentang hukum ini
adalah seorang professor bidang sejarah yang hanya menggunakan akal dan
lojik, untuk istinbat hukum tidak boleh. Ini boleh mematikan akademik!
Perlu hormati bidang dan disiplin ilmu kepada ahlinya.
Hukum orang bukan Islam guna kalimah Allah
4.
Walaupun perkara yang berkaitan dengan keimanan kepada Allah SWT adalah
perkara akidah, tetapi apabila kita berbincang tentang hukum ia sudah
masuk ke dalam bidang feqh dan usulnya. Hukum ada lima
mengikut jumhur ulama’ iaitu wajib, sunat, harus, makruh dan haram.
Setiap hukum kepada sesuatu mesti berdiri di atas dalil. Dalil ini pula
sama ada yang disepakati iaitu al-Qur’an, al-Sunnah, Ijma’ dan Qias,
atau dalil yang tidak disepakati seperti istihsan, masolih mursalah,
istishab dan lain-lain. Dari satu aspek lain, sebahagian besar dalil ini
pendalilannya (dalalah) adalah tidak putus (dzonni).
5.
Meneliti beberapa ayat al-Quran, Allah SWT menjelaskan perihal
orang-orang musyrik yang apabila ditanya pencipta langit dan bumi
nescaya mereka akan menjawab bahawa yang mencipta adalah Allah.
Antaranya firman Allah Azza wa Jalla dalam surah al-Zumar ayat 38
bermaksud:
Dan
demi sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka
(yang musyrik) itu: Siapakah yang mencipta langit dan bumi? sudah tentu
mereka akan menjawab: Allah. Katakanlah (kepada mereka): Kalau demikian,
bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah
itu?
6.
Juga dalam beberapa surah yang lain terdapat ayat yang hampir serupa.
Allah SWT menerusi ayat ini menyatakan bahawa orang musyrik menyebut dan
menggunakan perkataan Allah dalam jawapan mereka. Iaitu perkataan yang
sama disebut oleh nabi SAW dan umat Islam, yang berbeza adalah keyakinan
mereka terhadap maksud Allah yang mereka sebutkan.
7.
Di dalam hadith pula terdapat riwayat yang menyatakan seorang musyrik
menyebut dan menggunakan kalimah Allah SWT ketika memetrai perjanjian
Sulh Hudaibiyah. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA katanya:
Sesungguhnya
orang Quraysh membuat perdamaian dengan nabi SAW, di antara mereka
adalah Suhail bin Amru. Nabi SAW berkata kepada Ali: Tuliskan bismillahi
al-rahman al-rahim. Suhail berkata: Adapun bismillahi, kami tidak tahu
apa itu bismillahi al-rahman al-rahim, tetapi tulislah apa yang kami
tahu iaitu bismika Allahumma. (Riwayat Muslim)
8.
Selain itu, diriwayatkan juga daripada Anas bin Malik bahawa ketika
para sahabat duduk bersama nabi SAW di masjid, datang seorang lelaki
bernama Dhimam bin Tha’labah lalu bertanya nabi SAW, katanya:
Aku
ingin bertanya engkau tentang tuhan engkau dan tuhan orang sebelum
engkau, adakah Allah yang mengutuskan engkau kepada seluruh manusia?
Nabi SAW menjawab: Allahumma ya. (Riwayat al-Bukhari)
9.
Daripada kedua-dua hadith di atas, Suhail dan Dhimam telah menggunakan
dan menyebut kalimah Allah Azza wa Jalla. Kedua-duanya adalah orang
bukan Islam dalam istilah kita sekarang. Nabi SAW tidak melarang dan
membiarkan kedua-dua orang bukan Islam ini menyebut kalimah Allah Azza
wa Jalla secara tepat dan jelas. Oleh itu hukum orang bukan Islam
menggunakan kalimah Allah adalah harus berdasarkan dalil al-Qur’an dan
al-Sunnah. Jika dilarang dan diharamkan nescaya wujud penjelasan
daripada nabi SAW ketika peristiwa itu berlaku. Kaedah feqh ada
menyatakan: tidak harus melewatkan penjelasan ketika waktu ia
diperlukan.
10.
Ketika saya diminta untuk mewakili pihak universiti dalam satu
Muzakarah Fatwa Negeri Perak yang berlangsung di Ipoh pada 2009, saya
bangun bertanya pembentang yang merupakan pegawai Jabatan Kemajuan
Islam Malaysia (JAKIM) merupakan kenalan saya, berdasarkan nas hadith
riwayat Muslim di atas. Beliau sendiri memulangkan kepada peserta yang
kefahaman beliau sama dengan saya bahawa hukumnya adalah harus.
11. Ada
pandangan yang menolak hukum harus berdasarkan pendalilan ini dengan
menyatakan bahawa penggunaan orang musyrik tersebut kerana budaya orang
Arab. Mereka juga berhujjah bahawa kalimah Allah merupakan perkataan
Arab. Ini juga yang disebut oleh professor sejarah tadi. Ingin
ditegaskan di sini, orang Arab mempunyai tuhan mereka tersendiri yang
mereka sembah sebelum kedatangan Islam. Firman Allah SWT dalam surah
al-Najm ayat 19-22 bermaksud:
Maka
adakah kamu nampak bahawa al-Laat dan al-Uzza, serta Manaat yang ketiga
(layak disembah dan dianggap sebagai anak-anak perempuan Allah)?
Patutkah kamu membahagi untuk diri kamu sendiri anak lelaki dan untuk
Allah anak perempuan? Pembahagian yang demikian, sudah tentu suatu
pembahagian yang tidak adil.
12.
Sepatutnya mereka perlu menjawab dengan menyebut salah satu atau
ketiga-tiga tuhan ini jika ada kaitan dengan budaya Arab, bukannya
memilih untuk menggunakan perkataan Allah SWT. Begitu juga jika ia
berkaitan dengan budaya Arab, maka kenapa kita yang melayu di Malaysia
sangat sibuk dengan budaya orang, kita bukan Arab dan orang bukan Islam
di Malaysia juga bukan Arab, maka tidak perlu sibuk dengan budaya orang!
Mengapa perlu hingga keluar fatwa berkaitan perkataan ini semata-mata
menjaga budaya Arab? Tiada maknanya. Jadi budaya Arab bukan hujjah dalam
hal ini.
13.
Hakikatnya perkataan Allah Azza wa Jalla adalah perkataan yang dikongsi
oleh seluruh makhluk sama ada manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan
lain-lain. Kerana Allah SWT yang mencipta seluruh makhluk. Manusia pula
ada yang beriman dan ada yang kufur, ada yang Islam dan ada yang bukan
Islam. Mengkhususkan perkataan ini hanya untuk orang Islam di Malaysia
sahaja akan mengecilkan kekuasaan Allah Azza wa Jalla. Maha suci Allah
SWT daripada sebarang kekurangan. Adapun makna perkataan Allah SWT, ini
yang berbeza di antara kita dan orang bukan Islam
Dalil Maslahat
14.
Tidak dinafikan wujud kebimbangan jika kalimah Allah Azza wa Jalla ini
digunakan oleh orang bukan Islam akan menimbulkan kekeliruan dalam
kalangan rakyat Malaysia,
hingga tidak dapat dibezakan di antara Allah SWT dengan tuhan yang
bukan Allah SWT. Juga kebimbangan disalahguna oleh mereka. Maka pada
waktu ini ada kepentingan (maslahat) untuk tidak membenarkan ia
digunakan oleh orang bukan Islam dengan syarat kebimbangan itu diyakini
bakal terjadi bukan kebimbangan kosong.
15.
Adakah maslahat ini boleh mengubah status hukum asal iaitu harus kepada
hukum lain? Dalam hal ini kita boleh menggunakan dalil yang tidak
disepakati oleh para ulama’ seperti masolih mursalah (maslahat yang tiada dalil) dan sadd al-zaro’ie
(tutup jalan) dalam perkara yang tiada nas. Bahkan jika ada nas sekali
pun ia boleh mengkhususkan umumnya hukum asal yang berdiri di atas nas
dalil. Walaupun masolih mursalah menjadi dalil bagi ulama’
al-Malikiah, namun tiga mazhab yang lain juga menerima pakai dalil ini.
Syeikh kami Dr. Mustafa al-Bugha menjelaskan:
Sesungguhnya
sesiapa yang menjejaki feqh para imam yang tiga (selain Imam Malik) dan
ijtihad mereka dalam karya-karya mereka yang asal akan mendapati bahawa
mereka semua membina hukum-hakam yang bersifat ijtihadiyah berdasarkan
masalih mursalah. (Dr. Mustafa al-Bugha, Athar al-Adillah al-Mukhtalaf
Fiha fi al-Fiqh al-Islami)
16. Saidina Umar al-Khattab RA ketika menjadi khalifah tidak memberikan bahagian zakat mu’allafah qulubuhum
(dijinakkan hati) atas dasar maslahat sedangkan nas dalil al-Qur’an
menyebut dengan jelas asnaf ini sebagaimana ayat 60 surah al-Taubah.
Diriwayatkan bahawa Umar RA berkata:
Sesungguhnya
Allah SWT telah memuliakan Islam dan mencukupkan bagi kamu. Sekiranya
kamu teguh di atasnya, jika tidak maka di antara kami dan kamu adalah
pedang. (al-Zaila’ie, Tabyiin al-Haqa’iq)
17.
Tindakan Umar al-Khattab RA ini tidak bercanggah dengan nas al-Qur’an
daripada surah al-Taubah, tidak menyalahi roh syari’at dan kaedah umum
hukum. Kerana tujuan pemberian asnaf ini pada asalnya ketika umat Islam
lemah serta pada awal Islam, dan Umar RA melihat keperluan dan maslahat
itu telah tiada pada zamannya, kerana Islam dan umatnya telah kuat. Maka
maslahat boleh mengkhususkan umumnya nas dalil yang boleh mengubah
kepada hukum yang lain. Dan hukum ini tidak kekal selama-lamanya, akan
kembali kepada hukum asal apabila sudah tiada lagi keperluan dan
maslahat yang dinyatakan.
18. Oleh itu, boleh bagi kerajaan Malaysia
untuk tidak membenarkan orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah
Azza wa Jalla berdasarkan dalil maslahat, sebagaimana boleh juga pihak
kerajaan membenarkannya atas dasar maslahat. Tetapi dengan syarat hukum
ini tidak kekal selama-lamanya. Pada masa yang sama hukum asal juga
perlu diketahui.
19.
Sebenarnya isu ini berada di peringkat ini. Namun oleh kerana di
Malaysia ini semua orang adalah ‘ustaz’ feqh’ sama ada bidang sosiologi,
sastera, perubatan dan lain-lain, maka isu ini menjadi hangat kerana
memberi komen tanpa mengikut kaedah yang sebenar. Ketika satu pihak
menyatakan hukum asal dan belum sampai kepada maslahat, pihak lain pula
terus melompat ke peringkat maslahat tanpa membincangkan hukum asal.
Ketika dibincangkan peringkat maslahat pula, pihak lain menyatakan hukum
Islam tidak konsisten, dan sebagainya.
20.
Memang ada hukum yang berubah dan tidak tetap kerana ia berdiri di atas
dalil maslahat, uruf dan lain-lain yang tidak bercanggah dengan roh
syari’ah. Apabila maslahat dan uruf ini berubah maka hukum turut
berubah. Pada zaman nabi SAW tidak dibenarkan menetapkan harga siling (tas’iir)
dalam mua’malat kerana ada nas hadith menyebut, tetapi pada zaman
tabi’in membenarkannya. Pada zaman Rasulullah SAW tidak boleh mengambil
unta yang terlepas lari (dhollatu al-ibil), ada nas hadith yang
menyebut, tetapi Uthman bin Affan RA pada zamannya memerintahkan
sebaliknya, boleh ditangkap bahkan dijual dan hasil jualan perlu
diserahkan kepada kerajaan. Ini lah bukti keanjalan syari’at Islam yang
sesuai dan terus sesuai pada setiap zaman. Hanya manusia yang jahil dan
sombong tidak memahaminya lalu menuduh syari’at Islam tidak konsisten.
21.
Marah kepada orang yang membuat cadangan dan meminta juga satu tindakan
yang tidak cerdik. Pemerintah boleh sahaja memberi atau menolak kerana
kuasa terletak di tangannya. Tidak cerdik kita marah orang yeng meminta
sedekah daripada kita, duit berada di tangan kita, boleh memilih sama
ada ingin memberi kepadanya sedekah atau tidak. Tidak cerdik juga orang
lain yang melihat kejadian ini, menghebohkan kisah peminta sedekah tadi
yang meminta lalu menuduhnya dengan pelbagai tuduhan dan cemuhan. Bahkan
lebih tidak cerdik lagi mereka yang membaca dan mempercayainya, kerana
ia bukannya isu pun.
22.
Kesimpulannya, orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah Azz Wa Jalla
sebenarnya bukan isu. Isunya ialah mengisukan tajuk ini, sedangkan
hukumnya boleh diketahui dengan kaedah feqh yang betul termasuk kajian
aspek akidah menerusi orang yang ahlinya.
Adakah sistem pendidikan kita dan semua Jabatan Agama Islam belum mampu
melahirkan muslim yang kuat akidahnya dan baik kefahaman feqhnya tanpa
mudah terpengaruh dengan sebarang isu?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan