Jumaat, 15 April 2011

AYUTTHAYA

Ayutthaya (nama lengkap Phra Nakhon Si Ayutthaya merupakan satu wilayah di tengah Thailand. Antara wilayah yang berhampiran ialah Ang Thong, Lop Buri, Saraburi, Pathum Thani, Nonthaburi, Nakhon Pathom dan Suphan Buri. Nama Ayutthaya berasal dari nama watak Ayodhya dalam epik Ramayana. [sunting] Geografi Ayutthaya terletak di lembah Sungai Chao Phraya. Menganjur dari Lop Buri ke Sungai Pa Sak membentuk sebuah kawasan tanaman padi yang luas. Koordinat pada 14°25′U, 100°30′T. [sunting] Sejarah Ayutthaya pernah menjadi ibu negara Thailand / Siam dari 1350 hingga serangan tentera Burma pada 1767. Sejarah Thailand merujuk zaman ini sebagai Kerajaan Ayutthaya. Terdapat kesan-kesan istana purba di Taman Sejarah Ayutthaya yang diktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO. Wilayah ini juga menjadi lokasi kompleks istana musim panas Bang Pa-in. [sunting] Pentadbiran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin