KERAJAAN MALAYSIA MEMANG ZALIM KEPADA RAKYAT SATU MALAYSIA TIDAK MEMBERI PELUANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA MENGGUNAKAN PARABOLA TVRO DI UTAMAKAN KEPADA MAHARAJA FIRAUN,MENTERI,HOTEL DAN KEDUTAAN ASING.MALAYSIA ADALAH SEBUAH NEGARA CELAKA DAN HARAM JADAH.ALLAH SWT PATUT TURUNKAN BALA DAN LAKNAT DI NEGARA MALAYSIA HARAM JADAH.MALAYSIA ADALAH SEBUAH NEGARA SYAITAN DAN IBLIS PENGHISAP DARAH RAKYAT MALAYSIA.BENDERA MALAYSIA PATUT DI BAKAR DAN DI PIJAK.
Isnin, 4 April 2011
KEMALANGAN JALANRAYA.
KEMALANGAN,KECEDERAAN DAN KEMATIAN DI JALANRAYA DI BULAN PERAYAAN.Ini adalah tradisi dan bukan lagi sesuatu yang menghairankan.Berita yang sudah menjadi lumrah dan tidak lagi menjadi kejutan kepada semua orang.Semua orang banyak mengatakan penguatkuasaan,sikap dan tanggungjawap.Bagi saya sebagai pengajar memandu,memang benar itu adalah sebahagian dari faktornya.Namun yang lebih penting dan faktor yang lebih hampir adalah tekanan emosi dan kawalan emosi pemandu yang berada di atas jalanraya pada ketika mula hendak memasuki,berada di dalam kenderaan masing-masing.Kemalangan dan kematian tidak boleh diduga dan tidak boleh diramal bila ia boleh berlaku dan sempat atau tidak kita hendak mengelak dari berlaku.Emosi pemandu yang memandu kenderaan adalah berubah-ubah bergantung pada apa,siapa dan keadaan yang berada di sekitarnya pada ketika itu selain dari kemahiran dirinya memandu.Sikap diri yang baik boleh berubah sebaliknya dalam sekelip mata ketika memandu walau sebaik manapun sikapnya sebelum ini.Mengapa saya lebih mengatakan emosi sebagai faktor terhampir? Cuba-cubalah fikir,renung dan perhatikan.Yang lebih afdhal ialah buat eksperimen terhadap diri sendiri atau orang yang terhampir dengan kita ketika memandu kenderaan dan lihatlah kebenaran pendapat saya ini.Saya akan sambung lagi bila berkesempatan.Salam aidil fitri.Semoga saya dan anda masih dapat membaca artikel yang seterusnya.Maaf zahir dan batin. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-7781761436694932667")); } Saturday, August 16, 2008 Kenapa anda digagalkan di simpang tiga ketika ujian memandu Kebanyakan calon yang diuji ketika hari ujian memandu JPJ akan mempertikaikan kenapa mereka digagalkan ketika berada di simpang tiga walaupun mendakwa sudah biasa memandu kereta sebelum ini. Untuk menjawab pertanyaan dan masalah mereka ini,saya boleh berikan tiga alasan penting tentang peraturan ketika berada di simpang tiga samada anda baru belajar memandu atau sudah biasa memandu. Kesalahan yang biasa dilakukan ialah 1. Tidak atau lambat memberi lampu tanda arah kanan atau kiri. 2. Tidak berhenti di simpang tiga dan jika berhenti pun badan kereta anda berada di atas garisan atau sudah melepasi garisan berhenti. 3. Anda berhenti sebelum garisan tetapi tidak menarik brek tangan dan tidak membebaskan gear. Ini adalah kesalahan yang paling kerap dilakukan oleh calon yang sedang diuji ketika ujian bahagian 3 ujian memandu di jalanraya. Kebiasaannya mereka sudah tahu ketika belajar dan selalu dilatih untuk mengikuti peraturan tetapi ada masih berdegil dan seolah-olah tidak penting. Akibatnya diri sendiri juga yang rugi apabila terpaksa melakukan ujian ulangan. Oleh itu patuhilah peraturan dan tidak perlu terburu-buru di jalanraya ketika hari ujian memandu.Semoga anda berlatih lebih dan sentiasa beri tumpuan serta fokus yang penuh ketika berlatih. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-8707450285872229537")); } Sunday, August 10, 2008 TIPS MUDAH UNTUK PELAJAR YANG BARU NAK MEMANDU KERETA Tips ini untuk pemandu yang baru mendapat lesen L dan baru hendak belajar memandu kereta. 5 perkara yang paling utama yang perlu difahami dan diberi perhatian.Anda tidak perlu terlalu takut dan panik. 1. Anda perlu tahu dan mengenali alat kawalan dalam kereta.Contohnya seperti bagaimana hendak laraskan tempat duduk dengan selesa,stereng,pedal clutch,pedal brek kaki,pedal minyak,gear,brek tangan,cermin. 2. Kemudian mula mengetahui cara hendak hidupkan engin dan matikan engin. 3. Anda perlu tahu bagaimana hendak menggerakkan kereta.Guna gear apa dan hendak tekan pedal apa. 4. Anda perlu tahu bagaimana hendak perlahankan kereta dan bagaimana hendak berhentikan kereta dengan betul dan selamat. 5. Anda perlu tahu bagaimana hendak mengawal stereng jika hendak bergerak lurus,hendak membelok ke kanan atau ke kiri. Bila anda sudah faham tentang perkara utama ini akan lebih memudahkan anda serta menjadikan anda lebih tenang dan releks ketika belajar tanpa stress. Jadi,anda perlu belajar secara teori dan fahamkan dalam minda anda serta praktikkan ketika belajar.InsyaAllah anda lebih mudah belajar. Selamat belajar! Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-5218042271193454819")); } Thursday, July 31, 2008 Benarkah kita boleh menilai diri dan emosi kita ketika memandu? Semua orang mempunyai emosi yang berbeza setiap hari.Emosi akan mempengaruhi cara kita berfikir,berkata dan bertindak. Emosi ini paling mudah dapat dilihat kepada semua pemandu yang berada di atas jalanraya.Kita dengan mudah dapat mengenal secara pantas bagaimanakah sebenarnya cara seseorang itu mengawal emosi.Lebih-lebih lagi ketika memandu di kawasan Lembah kelang dan kawasan bandar-bandar besar. Kebiasaannya jalanraya di kawasan ini adalah sesak dan akan mengambil masa kita.Hati dan perasaan ingin cepat bergerak dan sampai ke destinasi pasti menjadi matlamat semua pemandu.Kalau boleh ingin memecut seperti roket lebih-lebih lagi kepada orang yang ingin ke tempat kerja. Namun apakah yang akan kita rasa sekiranya lalulintas sesak dan tidak bergerak.Terperangkap di sana sini.'Jem' melekat! Tiba-tiba ada pula yang mencelah-celah di sebelah kita dan cuba bersikap tidak sopan kepada kita.Dengan mengguna isyarat tangan dan mulut lagi.Apakah tindakan spontan kita?Hati kita mungkin akan mudah membara dan hampir terbakar kan?Walaupun perkara itu hanya remeh dan tidaklah terlalu merbahaya seperti motor terlanggar cermin sisi kereta kita. Boleh tak kita bersabar dan betulkan semula cermin sisi itu tanpa mengeluarkan apa-apa 'kata sumpahan'?Mengapa ye hati kita mudah melenting bila memandu?Sedangkan perkara yang berlaku hanyalah sekelumit sahaja.Mengapa hati kita mudah rapuh untuk marah ketika di atas jalanraya?Tidak perlu beradu kekuatan fizikal dan suara untuk menjatuhkan hukum ketika hati sedang membara.Sukar sangatkah untuk berkata dengan lembut dan tidak mengaibkan sesiapa serta bersikap pemaaf? Ini bermakna kita belum cukup kuat mendidik hati dan akal kita walau dimana pun kita berada dan dalam apa jua situasi tanpa mengira kita ini seorang yang kurang berpelajaran mahupun kita ini seorang yang berpelajaran tinggi. Pelajaran sahaja belum cukup untuk menjamin emosi kita kuat dan berdaya tahan.Oleh itu renungi dan awasilah serta pertingkatkanlah lagi penggunaan akal dan perasaan kita di tahap yang maksimum bersesuaian dengan tuntutan kehidupan sebagai khalifah Allah s.w.t. InsyaAllah jalanraya di Malaysia semakin selamat dan aman dengan bilangan pemandu yang mempunyai tahap kesabaran tinggi dan bijak mengendali emosi masing-masing. Ini hanya sedikit dari pendapat saya melalui pemerhatian dan pengalaman yang dilalui setiap hari menggunakan jalanraya.Sentiasa berfikir dan terfikir. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-707181881837098895")); } Wednesday, July 23, 2008 Bagaimana hendak buat pusingan tiga penjuru? Pusingan tiga penjuru adalah olahgerak terakhir dalam ujian bahagian 2 untuk ujian memandu kereta selepas ujian mendaki bukit dan ujian meletak kereta secara masuk belok.Berhati-hati untuk olahgerak terakhir ini untuk memastikan anda boleh lulus sepenuhnya untuk ujian bahagian 2.Ini adalah kerana jika anda kurang berhati-hati kemungkinan anda gagal dan akan menyebabkan anda gagal keseluruhan ujian bahagian 2.Risikonya ialah anda perlu membuat ujian ulangan bahagian 2 dan anda wajib menjalani semula ujian mendaki bukit dan ujian meletak kereta secara masuk belok walaupun sebelum ini anda sudahpun lulus kedua-dua oleahgerak ini.Bagaimana caranya? Mudah sahaja.Selepas keluar dari petak meletak kereta secara masuk belok ( side parking),anda terus menuju ke dalam petak tiga penjuru ini.1. Pandu kereta anda bergerak lurus di sebelah kiri mengikut anak panah masuk dan sebaik cermin sisi sebelah kiri sama lurus dengan tiang no.2 di sebelah kiri anda,pusing stereng habis ke kanan dengan pantas.2. Berhenti di hadapan tiang sebelah kanan anda dan pastikan kereta anda tidak melepasi garisan kuning dan tidak melanggar atau menyentuh tiang itu.3. Pastikan kereta anda tidak bergerak ketika ini.Pusing stereng habis ke kiri dan masukkan gear undur.Barulah anda boleh undur terus ke belakang dan tidak boleh menyentuh atau melanggar tiang belakang serta belakang badan kereta tidak boleh terkeluar dari garisan kuning.Panduannya mudah semasa mengundur kereta anda tengok anak panah masuk dan sebaik anak panah itu lurus kearah anda,terus berhenti.Bermakna kereta anda tidak akan terlanggar tiang belakang.Cuba praktik dan perhatikan.4. Pastikan kereta anda tidak bergerak ketika ini.Pusing stereng habis ke kanan dan masukkan gear satu.Terus bergerak keluar mengikut anak panah keluar dan letak semula kereta dimana anda bermula.Untuk info:Pastikan hanya tiga pergerakan sahaja dibenarkan ketika masuk,berada dalam petak dan keluar dari petak.Anda tidak dibenarkan berhenti-henti di pertengahan di setiap pergerakan.Jika engin kereta anda mati tiba-tiba semasa anda berhenti,pastikan tekan brek dan bebaskan gear barulah hidupkan semula engin kereta anda.Masa yang dibenarkan dari mula anda masuk hingga keluar dari petak ini tidak melebihi 3 minit sahaja.Selamat berlatih dan semoga berjaya melakukan ujian ini dengan terbaik. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-8191772457185692012")); } Thursday, July 17, 2008 tips mudah untuk ujian 'side parking' - kereta Anda hanya dibenarkan untuk membuat ujian side parking atau meletak kereta secara masuk belok hanya selepas anda lulus ujian mendaki bukit.Bagaimana tips mudah untuk lulus ujian side parking?Mudah sahaja.1. Pandu kereta bergerak lurus ke hadapan dan sebaik-baiknya jarak cermin sisi kiri dengan tiang pertama lebih kurang 3 kaki.Tidak terlalu dekat dan tidak pula terlalu jauh dari tiang.2. Toleh ke kiri arah cermin tingkap tiga segi di bahagian penumpang kiri.Berhentikan kereta sebaik anda nampak tiang pertama berada di tengah-tengah cermin itu.3. Pusing stereng ke kiri habis dan masukkan gear undur.Mula undur perlahan-lahan dan lihat melalui cermin sisi sebelah kanan.Kira tiang yang anda nampak didalam cermin sisi dan berhenti sebaik badan kereta sudahsama lurus dengan tiang no.7.4. Pusing stereng sebanyak 2 kali ke kanan.Undur kereta dan lihat kedudukan tayar belakang sebelah kanan berada di atas garisan kuning.Berhenti.5. Pusing ke kanan habis dan undur.Lihat tayar hadapan sebelah kanan dan berhenti sebaik tayar itu sudah berada di atas garisan kuning.Jangan langgar tiang hadapan.6. Pusing stereng ke kiri habis.Masukkan gear satu.Gerakkan kereta perlahan dan berhati-hati supaya tidak terlanggar tiang hadapan.Luruskan tayar dengan memusing stereng 2 kali ke kanan.Sebaik badan kereta dan cermin sisi berada di dalam petak.Bebaskan gear dan tarik brek tangan.Angkat tangan sebagai tanda anda telah berjaya meletak kereta dengan betul.Tunggu isyarat dan arahan pegawai penguji untuk anda keluarkan kereta dari petak.7. Masukkan gear undur. Pusing stereng 2 kali ke kiri.Gerakkan kereta berhati-hati.Lihat tayar hadapan sebelah kanan dan berhenti sebaik tayar berada diatas garisan kuning.8. Pusing stereng ke kanan habis dan masukkan gear satu.Terus keluar berhati-hati jika anda mahir.Sekiranya anda tidak berapa mahir.Berhenti dahulu sebaik tiang no.satu berada di tengah-tengah pintu penumpang kiri anda.9. Pusing stereng 3 1/2 kali ke kiri dan terus keluar.Untuk info anda,masa yang diberi dari mula anda hendak bergerak masuk dan sehingga anda keluar dari petak ialah tidak boleh melebihi dari 5 minit.Kebiasaannya ketika hari ujian,kebanyakan pelajar hanya mangambil masa kurang dari 2 minit.Syarat utama untuk mengelakkan anda gagal ialah:====================================1. Jangan sentuh atau langgar mana-mana tiang walaupun tiang tidak jatuh atau tiang bergoyang.2. Badan kereta mesti berada di dalam petak dan tidak boleh terjulur keluar melebihi garisan.3. Tidak melebihi masa 5 minit. 4. Tidak berlaku sebarang kemalangan.Selamat berlatih dan buat hanya yang terbaik ketika ujian memandu. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-5632490726793192606")); } Tuesday, July 08, 2008 PEMERIKSAAN SEBELUM BERGERAK KE JALANRAYA UNTUK UJIAN BAHAGIAN 3 - MOTOSIKAL Sebelum anda hendak mula bergerak untuk ujian bahagian 3 ( ujian jalanraya ) sila periksa perkara-perkara berikut.Bila arahan telah diberikan untuk bermula:1. Periksa topi keledar dan jaket anda.- Sila pakai dengan kemas dan betul.Jangan pakai topi dan jaket terbalik!2. Sebelum hendak hidupkan enjin,periksa gear hendaklah dalam keadaan bebas.- Jangan terus hidupkan enjin tanpa periksa gear.Bahaya! Nanti motor terlompat ke depan.3. Periksa lampu besar hadapan,lampu brek,lampu isyarat kiri/kanan hadapan dan belakang serta cermin sisi.4. Isyarat tangan dan menoleh ke belakang untuk keselamatan anda.Toleh ke kanan dan angkat tangan lurus ke kanan.Toleh ke kiri dan angkat tangan lurus ke kiri.Masukkan gear satu.Sebelum bergerak,anda wajib menoleh ke belakang sebelah kanan untuk tujuan memastikan keadaan jalan adalah selamat dan tiada kenderaan ketika anda hendak keluar bergerak ke jalanraya.Pastikan anda melakukan kesemua perkara berikut dan sebaik-baiknya ikut turutan supaya anda tidak lupa salah satu darinya.Sebelum bergerak anda sudah boleh mendapat 4 markah.Jangan buang markah ini kerana ianya sangat berharga.Selamat berlatih menghadapi ujian dengan mudah dan sentiasa berhati-hati di jalanraya. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-7706734565779678895")); } Saturday, July 05, 2008 Saya gagal ujian memandu di jalanraya lagi!!!!!!! Geramnya... Siapalah yang tidak berasa sedih dan kecewa jika gagal ujian memandu kereta di jalanraya.Tidak perlu berkali-kali.Kalau baru sekali gagal pun pastinya anda kecewa tidak terkata kan???Pastinya soalan yang bermain di kepala mengapa mesti aku yang gagal?Mengapa? Inilah gangguan emosi yang selalu berlaku pada setiap kali hari ujian JPJ di seluruh tempat ujian memandu di Malaysia!Persoalannya kenapa anda mesti jadi terlalu kecewa? Sedangkan anda hanya digagalkan sahaja dan bukannya dinafikan terus peluang untuk menduduki ujian ulangan dan memiliki lesen memandu.Betul tak?Sabar..Banyak-banyakkan bersabar dan pujuklah hati anda ye..Baiklah saya beri tips untuk memujuk hati sendiri jika gagal ujian JPJ.1. Bila anda gagal ujian,anda jangan mudah panik dan ambil kertas ujian.Lihat keputusan yang ditandakan dan komen yang ditulis oleh pegawai penguji.Jika anda benar-benar pasti dan yakin yang anda tidak melakukan kesalahan besar yang menyebabkan anda gagal,bawa keputusan tersebut kepada penyelia JPJ yang bertugas.Sila dapatkan komen dan adukan ketidakpuasan hati anda ketika itu.Dengarlah dengan teliti dan tanyalah dengan nada bersopan walaupun emosi anda sedang tidak stabil.Walaubagaimanapun kebiasaannya tiada rayuan akan diterima pada hari ujian tetapi anda boleh bertanya untuk mendapatkan pengesahan.Adakah keajaiban akan berlaku?Semua orang berharap begitu!2. Anda nasihatkan diri sendiri dan pujuk hati supaya belajar menerima keputusan yang sudah ditandakan.Sekali anda gagal tidak bermakna anda sudah tiada harapan.Apa yang selalu berlaku ialah ramai orang sukar untuk menerima yang gagal dan anda beranggapan bila ujian memandu anda gagal bermakna orang lain akan menilai anda sebagai tidak boleh dan belum layak untuk memandu! Teruk betul kan anggapan yang telah anda berikan pada diri sendiri!Akan muncullah bermacam-macam alasan yang kurang munasabah seperti tiada cuti,tidak cukup duit,tiada masa dan malu pada orang lain apabila dipujuk supaya membuat ujian ulangan.Sedangkan itu hanyalah untuk melepaskan geram di dada.Betul tak?? Jangan tipu..3. Kebiasaannya saya akan memujuk dengan memberi minuman dan mengajak pulang dulu ke rumah dan berehat.Mandi atau tidur sekejap.Bercerita sehingga keluar semua perasaan yang berbuku di dada.Saya akan mendengar,mendengar,mendengar dan mendengar serta mencelah sehingga anda kembali lega.Dan biasanya sehari selepas itu ramai yang membuat keputusan akan mengulang semula tanpa paksaan!Jadi,adalah dinasihatkan anda jangan mudah putus asa dan mengalah jika anda gagal.Anda boleh luahkan ketidakpuasan hati dengan cara berhemah dan bercerita kepada yang boleh mendengar.Kemudian cuba lagi,lagi dan lagi..Selamat mencuba dan berjaya kepada anda yang cekal dan berani. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-7948828045635908179")); } Thursday, July 03, 2008 Apa nak buat bila menghampiri simpang tiga tanpa lampu isyarat Bila kita memandu dan menghampiri simpang tiga yang tiada lampu isyarat,pastikan tahu ke arah mana kita hendak pergi.Selepas itu perlahankan kenderaan,nyalakan lampu isyarat samada kanan atau kiri terlebih dahulu.Selepas itu pastikan kita berada dilorong yang betul sekiranya ada 2 lorong.Selepas itu berhenti sebelum garisan berhenti.Lihatlah kanan,kiri dan kanan samada ada kenderaan atau tidak dari arah kanan dan arah kiri.Jika tiada kita berhati-hati dan teruskan perjalanan.Peringatan khas:Kepada pemandu yang sedang belajar memandu dan sedang diuji pastikan berhenti dahulu sebelum garisan jika papantanda berhenti dan garisan berterusan dihadapan.Bebaskan gear dan tarik brek tangan.Ini adalah wajib.Biasakan diri berhati-hati,nyalakan lampu isyarat lebih awal,berada di lorong yang betul dan berhenti jika perlu serta toleh kanan,kiri dan kanan.Jadikan ia sebagai tabiat harian kita ketika memandu lebih-lebih lagi jika kita membawa keluarga ketika memandu.Didikan bermula dari ketua keluarga dan menjadi ikutan anak-anak secara automatik tanpa kita sedari.Kemalangan maut tidak mengenal sesiapa dan ia terjadi dalam sekelip mata tanpa kita duga.Selamat berubah kepada sikap yang lebih baik dan positif dalam pemanduan! Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-5252575152545752882")); } Monday, June 30, 2008 TIPS MENJADI SEORANG PEMEGANG LESEN MEMANDU YANG LEBIH BERILMU DAN BERTANGGUNGJAWAP. Bermula hari ini saya akan memberi tips yang sewajarnya menjadi tabiat terbaik untuk anda supaya berubah menjadi seorang pemandu yang bertanggungjawap kepada diri sendiri dan kepada pengguna jalanraya yang lain.Tips Pertama:===========1. Sentiasa periksa lampu besar,lampu brek dan lampu isyarat anda berfungsi.Cuba anda hidupkan suis dan tengok lampu menyala atau tidak.Sekiranya tidak menyala,silaperiksa mentol.Mungkin sudah rosak dan perlu diganti baru.Beli baru dan harga mentol tidaklah mahal sangat jika nak dibandingkan dengan nilai nyawa kita.Sangat berbahaya jika memandu diwaktu malam tanpa lampu.Begitu juga lampu isyarat pastikan menyala supaya orang lain tahu jika kita ingin menukar arah laluan kenderaan kita.Lampu brek mesti menyala supaya orang yang mengekori kenderaan kita boleh berhati-hati lebih awal.Mudahkan tips ini.Lakukan dan jadikan tabiat harian anda yang pertama.Biar ianya menjadi ikutan dan juga dipelajari oleh ahli keluarga kita.Untuk mendidik dan berubah menjadi baik,ajar dan didiklah diri kita sendiri dan ahli keluarga kita terlebih dahulu.Selamat belajar memeriksa semua lampu kenderaan anda! Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-2664992497155694768")); } Wednesday, June 25, 2008 BAGAIMANA HENDAK MEMANDU KERETA YANG BERGEAR MANUAL Semua pelajar memandu kereta di Malaysia dilatih dan diuji dengan menggunakan kereta yang bergear manual.Hanya pelajar yang mendapat surat kebenaran dari pihak JPJ sahaja yang akan dilatih dan diuji dengan kereta bergear auto.Selepas memiliki lesen memandu,ramai yang membeli dan memandu kereta auto kerana ianya lebih mudah untuk dipandu lebih-lebih lagi di kawasan Lembah Kelang atau di bandar-bandar besar yang sesak.Persoalannya boleh kah anda kembali mahir memandu kereta manual selepas bertahun-tahun memandu kereta auto? Terdapat pemandu yang mahir memandu kedua-dua jenis kereta ini dan terdapat juga yang kurang mahir dan hampir terlupa macamana hendak memandu kereta manual.TIPS UNTUK MEMANDU KERETA MANUAL-----------------------------------------------Usah risau! Mudah sahaja.Cuba kembalikan ingatan ketika anda mula-mula belajar kereta dahulu. Bagaimana hendak menggerakkan kereta anda.Lihatlah ada 3 pedal di lantai kereta anda dan kaki anda hanya ada 2 sahaja. Kaki kiri dan kaki kanan.Formula mudah.--> Kaki kiri - Untuk kawal pedal clutch yang berada paling kiri.- Kegunaannya untuk menukar gear.- Caranya tekan pedal clutch sehingga jejak ke lantai dan masuklah gear yangsesuai.--> Kaki kanan - Untuk kawal pedal brek yang berada di tengah atauUntuk kawal pedal minyak yang berada paling kanan.--> Cara hendak menggerakkan kereta.- Tekan clutch hingga jejak ke lantai dan masuk gear satu dengan cermat dan lembut.Kaki di pedal clucth diangkat perlahan lebih kurang 60% sehingga terasa badan keretabergegar hendak bergerak,tambah sedikit minyak dan kawallah kelajuan dan sterenganda.Bila sudah stabil dan meter mencecah ke 20km - 25km,tukarlah kepada gear 2dan meter mencecah ke 30km - 35km,tukar ke gear 3,meter mencecah ke 4okmtukarlah ke gear 4 dan seterusnya tukarlah ke gear 5 mengikut kelancaran jalanraya.--> Cara hendak mengelakkan dari engin mati setelah gear dimasukkan.- Jangan angkat pedal clutch secara mengejut dan pastikan kelajuan kereta anda telahstabil barulah penukaran gear dilakukan atau pedal clutch dilepaskan dengan perlahan.- Jika hendak berhenti atau mengekori kereta yang terlalu perlahan sehingga meter turundibawah 30km,tekan pedal clucth dulu baru tekan pedal brek.Untuk mengelakkan anda kelamkabut kerana anda kurang mahir.- Bila kereta berhenti pastikan tekan pedal clutch sehingga jejak ke lantai dan pedal brek.Sebelum mengangkat kedua-dua kaki,anda wajib bebaskan gear dulu dan tarik brek tanganatau tarik brek tangan dan bebaskan gear.Nota penting: Sekiranya anda sudah biasa memandu kereta auto dan baru hendak menyesuaikan diri dengan kereta manual,janganlah memandu terlalu laju dan sentiasa berhati-hati ketika mengawal pergerakan kaki dan tangan. Sesuaikan diri anda dengan kereta dan dapatkan keselesaan dengan memandu sambil mengenalpasti kedudukan gear di tangan dan pedal di kaki anda.Selamat memandu di jalanraya! Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-6394893680897153495")); } Wednesday, June 18, 2008 Kawalan stereng kereta yang baik Anda mungkin selalu memandu kereta dengan menggunakan sebelah tangan.Sebelah tangan lagi memegang telefon bimbit atau menghisap rokok atau membuat apa sahaja.Ini sudah menjadi kebiasaan anda ketika memandu.Persoalannya adakah ini merupakan gaya memandu anda?Selamatkah anda jika berlaku sesuatu halangan yang tidak di duga secara tiba-tiba.Sempatkah anda mengawal haluan kereta anda ketika itu dengan hanya sebelah tangan?Atau kereta anda terhumban ke dalam longkang atau terbabas ke tengah jalan sebelum anda sempat mengawalnya.Kawalan stereng yang bagaiamanakah yang dikatakan terbaik? Secara asasnya bila kita belajar memandu,kawalan dan cara pegang stereng yang terbaik ialah dengan teknik tolak dan tarik.Tekniknya mudah sahaja iaitu mengikut angka 2 dan 10 atau angka 3 dan 9.--> Angka 2 dan 10- Tangan kanan memegang stereng arah angka jam 2.Tangan kiri memegang arah angka jam 10.--> Angka 3 dan 9- Tangan kanan memegang stereng arah angka jam 3.Tangan kiri memegang arah angka jam 9.- Bila kita melalui jalan yang berselekoh ke kanan,tangan kiri anda mula bergerak secara tolak dan tangan kanan anda bergerak secara tarik.- Bila kita melalui jalan yang berselekoh ke kiri pula,tangan kanan anda mula bergerak secara tolak dan tangan kiri anda bergerak secara tarik.Kita boleh menggunakan mana-mana carapun tetapi yang penting dan lebih relax ialah apabila kita merasa kedua-dua tangan kita tidak terlalu tinggi dan tergantung dari arah badan kita.Ini untuk memastikan kita tidak terlalu penat memandu lebih-lebih lagi jika perjalanan jarak jauh.Kita hendaklah memandu dengan kedua-dua tangan memegang stereng untuk memastikan pautan dan kawalan kita lebih stabil dan selamat jika berlaku sesuatu yang tidak diingini secara tiba-tiba.Berbanding sekiranya kita memegang stereng dengan satu tangan.Haluan kereta kita tidak stabil dan sangat tidak selamat jika kita tidak sempat mengawal stereng dengan pantas.Ketika sessi ujian praktikal JPJ,pastikan anda menggunakan teknik tolak dan tarik ini dan anda dianggap memandu merbahaya sekiranya anda memandu dengan menggunakan sebelah tangan atau melepaskan stereng untuk kembali lurus selepas membelok.Peluang untuk gagal sangat tinggi!Ini adalah panduan asas untuk kawalan stereng yang terbaik. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-3643638509020412817")); } Thursday, June 12, 2008 KENAPA ANDA GAGAL UJIAN MENUNGGANG MOTOSIKAL DALAM BAHAGIAN 2- OLAHGERAK?? Bercerita tentang topik ini memang ramai yang merasa kecewa kerana gagal ujian JPJ walhal dah bawak motosikal setiap hari dan bertahun-tahun lamanya.Tapi tanpa lesen memandu ler...Takkan lah boleh gagal jugak di litar ujian yang bukannya besar dan jauh manapun.Tapi kenapa gagal jugak ek???Saya hanya boleh kongsi dan buat ulasan sahaja tetapi berkongsi perasaan kecewa sebab gagal memang tak boleh sama dengan anda yang pernah gagal.Baiklah kenapa dan di bahagian mana yang anda gagal?Kebiasaannya pelajar gagal di bahagian 2 iaitu- titi,brek kecemasan dan selekoh tajam.--> Punca gagal di titi kerana anda terjatuh samada dipermulaan titi,di tengah titi atau di penghujung titi.Kenapa boleh terjatuh? Anda tidak fokus pada olehgerak ini dengan betul.Anda tidak bersedia, tidak cukup tenaga dan anda mudah panik meyebabkan anda tidak boleh mengawal emosi,degupan jantung seterusnya daya tumpuan anda di atas titi terganggu dan sudah tentu anda tidak dapat mengawal motosikal dengan baik. Ini bermakna anda tidak mahir menseimbangkan pergerakan badan dan mengawal motosikal di jalan yang tidak rata dan tinggi serta sempit. Ini akan merbahayakan kepada diri sendiri dan pembonceng anda jika terjatuh.--> Punca tidak dapat mencapai masa menunggang di atas titi melebihi 7 saat ialah anda tidak mahir memperlahankan motosikal dan menseimbangkan badan dan motosikal.Dalam fikiran anda untuk mengelakkan dari terjatuh lebih baik anda melajukan motosikal sedangkan anda tidak sedar yang masa anda tidak mencecah 7 saat pun.Anda hanya dapat masa kurang dari 7 saat.Sudah pasti anda gagal sebab syarat masa sekurang-kurangnya 7 saat di atas titi.--> Anda gagal olahgerak brek kecemasan kerana terjatuh ketika membrek di dalam petak berhenti.Puncanya anda tidak mahir mengawal keseimbangan berat badan dan kawalan motosikal anda sebaik anda menekan brek kaki dan menarik brek tangan serentak.Anda gagal berhenti dengan betul dan tayar motosikal hadapan melepasi garisan berhenti yang berada di hadapan sekali.Begitu juga anda berhenti tetapi terlanggar tebing di kiri dan kanan.Ini dikira sebagai berlaku kemalangan.--> Punca anda gagal di 2 selekoh tajam ialah kerana anda terlanggar tebing dan kaki anda terjatuh menahan tebing jalan.Anda dikira sebagai tidak mahir mengawal diri dan motosikal ketika berada di jalan yang berselekoh dan berliku.Ini merbahaya dan boleh menyebabkan kemalangan jika berada di jalanraya.--> Berlaku sebarang kemalangan ketika anda menunggang di dalam litar dimana-mana olahgerak.--> Melanggar atau terlanggar apa-apa objek di dalam litar.Oleh itu berlatihlah dengan betul dan fahamilah tentang pengiraan markah yang akan diuji oleh pegawai penguji.Jangan belajar sambil lewa sahaja kerana anda menyangka diri anda sudah cukup handal dan pandai menunggang motosikal selama ini di jalanraya.Sedarlah bahawa peratus kemalangan maut di jalanraya untuk penunggang dan pembonceng adalah disebabkan oleh sikap sambil lewa dan tidak berhati-hati serta tidak mahir sepenuhnya. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-8496540449145333205")); } Saturday, June 07, 2008 KELAS-KELAS LESEN MEMANDU Berikut ialah senarai kelas lesen memandu mengikut kategori cc engin.Saya percaya ramai bakal pemandu yang kurang faham tentang kelas lesen yang dikeluarkan oleh JPJ.BIL --KELAS -- KENDERAAN YANG BOLEH DIPANDU/DITUNGGANG.==== ====== ============================================1. A Kenderaan orang cacat2. B Motosikal melebihi 500 cc - motor besar3. B2 Motosikal tidak melebihi 250 cc - motor kecil atau kapcai.4. C Motosikal roda tiga - Orang yang jual roti atau aiskrim.5. D Motokar (BTM- berat tanpa muatan ) tidak melebihi 3000 kg. - kereta6. E Motokar BERAT (BTM) melebihi 7500 kg.7. E1 Motokar BERAT (BTM) tidak melebihi 7500 kg.8. E2 Motokar BERAT (BTM) tidak melebihi 5000 kg.9. F Traktor / Jentera Bergerak Ringan ( Beroda) BTM tidak melebihi 5000 kg.10. G Traktor / Jentera Bergerak Ringan ( Berantai) BTM tidak melebihi 5000 kg.11. H Traktor / Jentera Bergerak Berat ( Beroda) BTM melebihi 5000 kg.12. I Traktor / Jentera Bergerak Berat ( Berantai) BTM melebihi 5000 kg.13. M Hukuman Mahkamah.------------------------------------------------------------------------------------LESEN VOKASIONAL================GDL - Lesen Memandu Kenderaan Barang-Barang1. B2 Motosikal tidak melebihi 250 cc - motor posmen dan jual roti/aiskrim2. B Motosikal melebihi 500 cc3. D Lori atau Van Berat Tanpa Muatan tidak melebihi 3000 kg4. E Lori Bersendi Berat Tanpa Muatan Melebihi 7500 kg. - lori treler.PSV - Lesen Memandu Kenderaan Perkhidmatan Awam1. D Van Penumpang / Bas Mini.2. D Teksi / Teksi Mewah / Kereta Sewa3. E Bas Berat Tanpa Muatan melebihi 7500 kg. Sekiranya anda nak memohon lesen memandu,boleh lah rujuk pada senarai ini.Selepas itu boleh hubungi saya untuk proses pendaftaran.Terimakasih! Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-9174817511692379667")); } Wednesday, June 04, 2008 KENAPA ENGIN KERETA SAYA SELALU MATI KETIKA SAYA BELAJAR MEMANDU KERETA? Masalah ini adalah satu dilema bagi pemandu yang baru belajar kereta lebih-lebih lagi pada hari pertama.Tetapi kenapa eh?Kenapa bila nak gerakkan kereta je engin mati tiba-tiba? Geram dan letih betul kan? Sampai naik pening kepala fikir apa yang berlaku.Baiklah..Ini tips mudah dari saya untuk pelajar yang selalu berdepan masalah ini.Kereta boleh bergerak dengan adanya minyak petrol,pedal clutch,pedal minyak dan juga gear.Ini cara paling mudah nak faham pasal nak gerakkan dan berhentikan kereta.1. Pusing kunci dan hidupkan engin.OK? Bermakna ada minyak petrol kereta tu dan engin tidak ada masalah.2. Nak bagi kereta bergerak? Kena guna gear 1.Sudah tentu kena tekan pedal clutch sehingga jejak kelantai baru gear mudah dimasukkan ke slot gear 1.Dah ok?3. Nak gerakkan? Pedal clucth diangkat sedikit sehingga terasa body kereta dah mula nak bergerak ke depan.Tekan pedal minyak sikit nak bagi kereta bergerak stabil.Tak perlu tekan banyak sangat.Agak-agak dah boleh bergerak.Kira oklah dan baru lepaskan pedal clutch sepenuhnya.Kawal steering dan tukar gear 2 bila dah stabil kelajuannya.4. Nak berhentikan kereta? Tekan pedal clutch sepenuhnya terlebih dulu.Baru tekan pedal brek perlahan-lahan dan sebaik berhenti tekan brek dengan penuh.Bebaskan gear.Kesalahan yang biasa dilakukan oleh pelajar sehingga kerap mati engin ialah:==========================================================1. Sudah masuk gear 1 dan kereta baru nak mula bergerak,kaki kiri yang tekan pedal clutch diangkat penuh dan mengejut.Sedangkan kaki kita perlu tahan sedikit kat pedal clutch sementara nak bagi kereta bergerak stabil.Bila sudah bergerak stabil barulah lepaskan sepenuhnya.2. Ketika nak berhenti,kita terus tekan pedal brek dengan mengejut.Sepatutnya kita tekan pedal clutch dulu kemudian baru tekan pedal brek.Kemudian bebaskan gear dulu sebelum lepaskan kedua-dua kaki.Nota: Saya menggunakan gaya bahasa yang simple dan bersahaja untuk pelajar faham dengan cepat. Cara ini hanya sesuai untuk pelajar yang betul-betul dah hampir putus asa sahaja. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-3765665108976265815")); } Monday, June 02, 2008 APA NAK BUAT BILA DIRI ANDA BERADA DALAM TERTEKAN SEBELUM DAN KETIKA MEMANDU Perasaan tertekan atau stress negatif adalah suatu keadaan yang normal pada setiap orang masa kini.Pelbagai perasaan dan tekanan negatif yang datang dalam hidup semua orang.Yang membezakan kita ni normal atau kurang normal atau tidak normal langsung ialah penerimaan dan pemikiran kita terhadap apa jua masalah tersebut.Macamana kita nak handle.Kenalilah masalah kita,ketahuilah puncanya dan carilah jalan penyelesaian yang terbaik dan tidak menyusahkan diri kita dan juga orang lain.Saya nak kaitkan kita memandu dan stress yang dah sedia ada dalam diri kita. Saya bagi tips mudah terlebih dulu sebelum saya kongsikan yang lain-lain tentang stress.1.Jika kita dah memang stress hingga jiwa jadi kacau ketika mula nak memegang steering atau ketika memandu,sila paksa diri untuk berhenti di mana-mana tempat yang boleh kita berehat seketika.Tak perlu tunggu orang lain ingatkan diri kita untuk berhenti.Lakukan sendiri.Berhenti dengan selamat dan keluar dari kereta.Regangkan otot-otot dan relaxkan otak kita dengan melihat dan menghargai alam disekitar di depan mata anda ketika itu.Hargailah apa yang kita ada dan terimalah diri kita seadanya walau apapun masalah dan seberat manapun bebanan yang kita hadapi dan alami ketika itu.Bersyukurlah kita masih diberi peluang untuk menarik nafas dengan selesa dan masih diberi nyawa.Tariklah nafas anda perlahan-lahan dan dengan teratur,pejamkan mata dengan relax,bayangkanlah dan rasakanlah kenikmatan hidup ini tanpa apa-apa bebanan untuk seketika itu.Lepaskan perlahan-lahan secara teratur dan ulang 2 atau 3 kali cara yang sama.Pastinya tubuh kita akan dapat jumlah oksigen yang cukup membuatkan kita terasa lega dan relax seketika.Stress kita pun menurun.Boleh lah pegang steering semula! Boleh lah berada di jalanraya bersama-sama pengguna jalanraya yang lain.2. Cara yang kedua,apa kata kalau kita berhenti rehat.Minum nescafe ke atau kopi panas ke.Cari tempat duduk dan kita minum dulu.Tak payah lah hisap rokok pulak.Oksigen memang tak cukup nanti sedangkan otak kita perlu oksigen yang cukup barulah boleh berfikir dengan baik.Sambil tanya diri apa yang payah sangat dengan diri kita ni sampai boleh jadi stress sebegitu. Cuba renung diri sendiri dan fikir dengan relax.Cari apa sebenarnya masalah yang membebankan kita.Senaraikan atas kertas satu persatu jika boleh di masa itu juga.Tak kisahlah berat macamana pun.Dengan cara itu barulah kita tahu dengan jelas daripada memikirkan tanpa tahu secara terperinci apa masalah kita sebenarnya.Cari pulak punca masalah itu.Dah tau puncanya? Bagus!Cuba senaraikan beberapa alternatif penyelesaian yang terbaik tanpa menyusahkan.Tak kisahlah berjaya atau tidak.Yang penting kita sudah ada sedikit kelegaan dan kekuatan.Pasti kita akan rasa satu kelainan dalam diri kita yang sedang dilanda stress.Percayalah!Teknik melegakan stress ini mampu 'merelaxkan' kita untuk sementara ketika memandu.Nak cuba? Kita boleh cuba sekali bila-bila masa yang kita rasa sesuai.Ianya tidak mengambil masa kita yang panjang dalam perjalanan.Cukup untuk 15 minit sahaja!Mengapa tips stress saya macam sebegini rupa? Sebabnya ialah kita tetap akan memandu walaupun diri kita dalam keadaan stress.Dalam keadaan stress,sudah tentu minda kita akan bekerjasama dengan anggota kita yang mengawal kenderaan untuk melakukan apa saja tindakan spontan yang mana dilahirkan dalam bentuk cara & gaya pemanduan yang beremosi garang. Sudah tentu akan membahayakan diri kita dan pengguna jalanraya yang lain.Berbanding dengan gaya dan cara memandu jika emosi kita berada dalam keadaan yang kurang stress,agak relax dan terkawal.Kita mampu berfikir dan memandu secara normal dan bertimbang rasa.Maka kuranglah sikit peratus kemalangan dan kematian di jalanraya akibat stress.Kita jangan lupa tentang satu perkara penting ketika kita berada di jalanraya walau dimanapun kita berada.NYAWA KITA BERNILAI DALAM KIRAAN SAAT SAHAJA! Kerana itulah pengiraan jarak dan peraturan di jalanraya bukan dalam kiraan minit atau jam tetapi dalam kiraan saat! Contohnya: Jarak kita mengekori kenderaan hadapan kita adalah 2 saat dan peraturan memotong kenderaan ialah hanya 12 saat sahaja! Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-5387219857888449107")); } Thursday, May 22, 2008 MARKAH PENUH UJIAN MEMANDU DI JALANRAYA UNTUK KERETA Seperti yang dijanjikan semalam,berikut adalah 20 markah penuh yang terdapat dalam borang pengujian JPJ untuk ujian memandu kereta di jalanraya.BAHAGIAN 3: ========== Markah 1 ->- Membetulkan tempat duduk.Markah 2 ->- Membetulkan cermin pandang belakang dan tepi.Markah 3 ->- Pakai talipinggang keledar.Markah 4 ->- Menentukan gear dalam keadaan bebas sebelum menghidupkan engin motokar.Markah 5 ->- Menguji keadaan pencuci cermin dan lampu isyarat.Markah 6 ->- Guna isyarat lampu/tangan apabila diperlukan.Markah 7 ->- Guna brek kaki dan tangan dengan betul.Markah 8 ->- Mematuhi peraturan lampu isyarat.Markah 9 ->- Mematuhi tanda berhenti di persimpangan jalan.Markah 10 ->- Mematuhi peraturan garisan dua selari.Markah 11 ->- Memandu di lorong yang betul/kawalan steering.Markah 12 ->- Memandu kenderaan di jarak yang selamat.Markah 13 ->- Memotong dengan cara yang betul dan menggunakan cermin pandang belakang sebelum membelok.Markah 14 ->- Mematuhi had laju.Markah 15 ->- Memberi keutamaan kepada pejalan kaki,penunggang basikal dan motosikal.Markah 16 ->- Memandu di selekoh dengan cara yang betul,perlahan dan ikut lorong yang betul.Markah 17 ->- Tidak menukar lorong dengan tergesa-gesa di kawasan kesesakan lalulintas.Markah 18 ->- Memberi keutamaan kepada kenderaan dari sebelah kanan di persimpangan dan bulatan.Markah 19 ->- Memandu secara tidak merbahaya.Markah 20 ->- Menggunakan gear sesuai mengikut kelajuan.Nota: Markah minima untuk lulus ialah 16 / 20.Dengan syarat tidak berlaku sebarang kemalangan ketika sesi ujian.Semua markah ini akan diperiksa satu persatu oleh pegawai penguji ketika anda sedang memandu di jalanraya.Jika anda tidak terkial-kial,tidak panik,boleh mengawal kereta dan menggerakkan kereta dengan baik dan tidak merbahaya,insyaAllah peluang anda untuk lulus sangat tinggi.Pastikan anda boleh membuatkan pegawai penguji di sebelah anda berada dalam keadaan selesa dan selamat dari mula anda bergerak hingga anda memberhentikan kereta di tempat penamat ujian.Tetapi awas,jika dari mula anda menggerakkan kereta lagi,degupan jantung pegawai penguji berdegup kencang dan dia berasa sangat tidak selamat berada di sebelah sebagai penguji dan juga sebagai penumpang pertama anda,maka peluang anda untuk digagalkan sangat-sangat tinggi.Oleh itu pastikan anda memandu dengan selamat dan mengikut arahan dan peraturan yang telah diajar oleh pengajar memandu ketika sesi ujian JPJ.Berlatihlah bersungguh-sungguh dan buat yang terbaik sahaja.Tidak ada istilah cobaan ketika hari ujian!Selamat berjaya kepada anda yang akan diuji. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-7994538051587575776")); } Wednesday, May 21, 2008 KENAPALAH SAYA BANYAK KALI GAGAL UJIAN JALANRAYA ?? TAK TAHU NAK BUAT MACAMANA DAH.... Kalau baca tajuk memang kesian saya mendengarnya.Tetapi walaumacamanapun,saya cuba memberi jalan yang terbaik untuk mengurangkan tahap kesedihan anda itu.Sebelum kita terus-terusan melayan perasaan kecewa yang sudah tentu susah hendak dilayan,apa kata kita tengok dulu markah yang telah diberikan oleh penguji JPJ dalam keputusan ujian yang telah diberikan kepada anda.Kita baca dulu coretan-coretan atau komen yang telah ditulis oleh penguji JPJ.Analisa yang biasa saya lakukan ialah meneliti terlebih dahulu perkara apa yang menyebabkan pelajar digagalkan.Di dalam borang pengujian terdapat 20 markah yang setiap satunya akan ditanda betul jika anda melakukan dengan betul ketika memandu di jalanraya.Jika anda tidak melakukannya kotak markah itu akan ditanda pangkah.Ini bermakna anda sudah membuang markah.Sekiranya markah itu bukan kesalahan mandatori,markah akan ditolak satu.Tetapi jika markah yang ditanda itu adalah kesalahan mandatori ( kesalahan besar),secara automatik anda telah dianggap gagal serta merta.Di sinilah letaknya kefahaman anda yang lebih jelas mengapa anda telah digagalkan.Semasa peringkat awal latihan anda perlu membezakan dan mengetahui kesalahan kecil dan juga kesalahan besar yang dianggap gagal serta merta.Anda perlu faham dan kenal pasti betul-betul perkara apa yang boleh anda buat dan perkara apa yang anda tidak boleh buat ketika memandu di jalanraya.Contoh-contoh kesalahan kecil yang mana markah akan ditolak satu.====================================================1. Anda tidak menguji lampu isyarat dan pengelap cermin berfungsi atau tidak.2. Anda berhenti di simpang tiga dan tarik brek tangan serta bebaskan gear tetapi kaki anda tidak menekan pedal brek semasa menunggu.3. Anda tidak membetulkan cermin sisi dan pandang belakang.Contoh-contoh kesalahan mandatori ( gagal serta merta ):============================================1. Anda tidak tarik brek tangan dan bebaskan gear ketika berhenti di simpang tiga.2. Anda terus memandu walaupun lampu isyarat menunjukkan warna merah.3. Memandu melebihi 60km sejam.4. Menukar lorong tergesa-gesa dan membahayakan.5. Anda melanggar garisan pembahagi di tengah-tengah jalan.6. Tidak memberi isyarat ketika hendak membelok dan memotong.Ini adalah sebahagian dari kesalahan yang biasa dilakukan oleh pelajar ketika menduduki ujian praktikal JPJ.Jadi untuk mengelakkan dari anda digagalkan,anda kenalah faham dengan betul tentang kesalahan-kesalahan kecil dan mandatori.Saya akan sambung kemudian tentang semua markah yang telah ditetapkan dalam ujian jalanraya.Walau apapun anda janganlah cepat berputus asa.Apabila anda gagal, secara automatik anda telah belajar banyak ilmu tentang pemanduan di jalanraya kerana anda akan berlatih lagi dan tidak mengulangi lagi kesalahan yang sama kerana ianya merbahaya. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-3018693457804919539")); } Tuesday, May 20, 2008 Langkah Memperolehi Lesen Memandu Lesen Kereta,Motosikal dan Lori===========================================1. Kursus KPP 2. Ujian Undang-Undang Berkomputer :Boleh diduduki selepas menghadiri kursus KPP dan rekod telah dikemaskini dalam sistem.Tempahan ujian wajib dibuat lebih awal melalui pejabat.Masa : 8:30 a.m hingga 4.00pm.Tempoh ujian : ujian warna - 3 minit ujian penglihatan - 2 minit ujian undang-undang - 45 minit.Bayaran RM10 wajib dibayar oleh setiap orang ketika hendak mengambil ujian untuk bayaran foto digital.Kegunaannya sebagai rekod di dalam sistem JPJ.3. Kursus TEORI & AMALI Boleh dihadiri hanya selepas anda lulus ujian undang-undang sahaja.Sekiranya lesen yang hendak dipohon adalah lesen kereta dan motosikal,anda wajib menghadiri kursus Teori & Amali untuk kelas yang berbeza pada hari yang berlainan.4. Pengeluaran lesen belajar L akan dikeluarkan biasanya dalam tempoh seminggu dari tarikh kehadiran kursus Teori & Amali.5. Latihan Belajar di Litar:Boleh mula berlatih selepas lesen belajar L anda dikeluarkan.6. Ujian Penilaian - QTI.Ujian ini boleh diduduki selepas belajar sekurang-kurangnya 9.5 jam di kedua-dua bahagian iaitu di litar dan jalanraya.Anda wajib menduduki ujian ini untuk menilai kebolehan dan kemampuan anda untuk menduduki ujian praktikal JPJ. Anda akan diuji oleh pegawai penilai QTI di institut memandu.7. Tempahan ujian wajib dibuat sekurang-kurangnya seminggu lebih awal dari tarikh ujian praktikal JPJ oleh pihak institut memandu.8. Ujian Praktikal JPJ Nota: Tempoh paling awal untuk melayakkan anda menduduki ujian praktikal JPJ ialah tarikh lesen L anda telah cukup atau melebihi sebulan. 9. Pengeluaran lesen percubaan P atau lesen CDL akan dikeluarkan apabila anda lulus kedua-dua bahagian yang telah diuji oleh pengawai penguji JPJ.Biasanya dalam tempoh seminggu dari tarikh ujian.Nota:=====1. Prosedur yang diatas adalah untuk pemohon lesen baru sahaja.2. Kepada pemohon lesen tambah kelas:Anda tidak perlu lagi menghadiri perkara no.1 dan no.2 diatas.Anda boleh terus ke perkara no.3 kerana sebelum ini anda telah memiliki lesen penuh samada lesen motor atau kereta atau lori.3. Kadangkala berlaku masalah ketika proses pendaftaran KPP atau ujian Undang-undang atau Teori & Amali pengesahan cap jari tidak dapat dilakukan kerana mykad anda tidak boleh dibaca atau rosak atau anda pemohon lesen tambah kelas atau pemegang pasport.Untuk memudahkan proses pengesahan cap jari anda perlu membeli smart kad yang terdapat di institut memandu yang berkenaan.Sila rujuk kepada petugas. Posted by noris if (window['tickAboveFold']) {window['tickAboveFold'](document.getElementById("latency-8269442844496236486")); } Older Posts Home Subscribe to: Posts (Atom) EBOOK TIPS BELAJAR MEMANDU Tempahan dibuka kepada yang ingin membeli ebook saya mengikut tips belajar memandu yang terkini. Ebook dijual pada harga istimewa RM30.00 untuk 100 orang yang terawal.Harga biasa ialah RM40.00. Sila hubungi saya 0173025228 untuk tempahan. * Kepada yang pernah membuat bayaran untuk tempahan sebelum ini sila hubungi saya untuk rujukan. Terima kasih. LESEN GDL DAN PSV Jika anda ingin mendapatkan lesen LESEN GDL (KEJUR / BERSENDI) DAN PSV (VAN/BAS/TEKSI), sila hubungi saya 0173025228 Lesen P anda sudah tamat tempoh & tak boleh diperbaharui? Jika anda ingin mendapatkan semula lesen P tanpa melalui proses kursus & ujian undang2,sila hubungi saya - 0173025228 PELEKAT L & P UNTUK KERETA & MOTOSIKAL Pelekat L dan P ada dijual di sini dan akan terus diposkan kepada anda.Untuk motosikal:Pelekat P ( 2 keping ) -> RM5.00Pelekat L ( 2 keping ) -> RM5.00Untuk kereta:Pelekat P ( 2 keping ) -> RM7.00Harga termasuk kos penghantaran dengan pos ekspres. BUKU SOALAN / LATIHAN DAN CD UJIAN UNDANG-UNDANG BAHAGIAN 1. Anda boleh beli di sini! 1. Dapatkan cd contoh soalan ujian undang-undang berkomputer dan buku soalan latihan 500 soalan berkaitan ujian undang-undang untuk lesen kereta dan motor. Harga RM20.00 termasuk kos penghantaran dengan pos ekspres. 2.Dapatkan buku soalan dan latihan 500 soalan berkaitan ujian undang-undang untuk lesen kereta dan motor.Harga RM10.00 termasuk kos penghantaran dengan pos ekspres. 3. Dapatkan cd contoh soalan ujian undang-undang berkomputer . Harga RM15.00 termasuk kos penghantaran dengan pos ekspres. 4.Dapatkan juga buku soalan dan latihan 150 soalan berkaitan ujian undang-undang bertulis untuk lesen GDL dan PSV.HARGA: RM10.00 sahaja.Termasuk kos penghantaran dengan pos ekspres. CARA BAYARAN DAN PESANAN Cara Bayaran dan Pesanan:1. Pembayaran melalui pindahan wang atau bank in melaluiakaun Maybank :112352031664 - NorisahSila email kepada norisauto@yahoo.com atau smsnama penuh,no.telefon dan alamat penuh dan no.slip transaksi pembayaran.ke no. 017-302 5228 untuk tujuan penghantaran. Followers if (!window.google !google.friendconnect) { document.write('' + ''); } if (!window.registeredBloggerCallbacks) { window.registeredBloggerCallbacks = true; gadgets.rpc.register('requestReload', function() { document.location.reload(); }); gadgets.rpc.register('requestSignOut', function(siteId) { google.friendconnect.container.openSocialSiteId = siteId; google.friendconnect.requestSignOut(); }); } function registerGetBlogUrls() { gadgets.rpc.register('getBlogUrls', function() { var holder = {}; holder.postFeed = "http://www.blogger.com/feeds/34932302/posts/default"; holder.commentFeed = "http://www.blogger.com/feeds/34932302/comments/default"; holder.currentBlogUrl = "http://tipsbelajarmemandu.blogspot.com/"; holder.currentBlogId = "34932302"; return holder; }); } if (!window.registeredCommonBloggerCallbacks) { window.registeredCommonBloggerCallbacks = true; gadgets.rpc.register('resize_iframe', function(height) { var el = document.getElementById(this['f']); if (el) { el.style.height = height + 'px'; } }); gadgets.rpc.register('set_pref', function() {}); registerGetBlogUrls(); } var skin = {}; skin['FACE_SIZE'] = '32'; skin['HEIGHT'] = "260"; skin['TITLE'] = "Followers"; skin['BORDER_COLOR'] = "transparent"; skin['ENDCAP_BG_COLOR'] = "transparent"; skin['ENDCAP_TEXT_COLOR'] = "#341473"; skin['ENDCAP_LINK_COLOR'] = "#000000"; skin['ALTERNATE_BG_COLOR'] = "transparent"; skin['CONTENT_BG_COLOR'] = "transparent"; skin['CONTENT_LINK_COLOR'] = "#000000"; skin['CONTENT_TEXT_COLOR'] = "#341473"; skin['CONTENT_SECONDARY_LINK_COLOR'] = "#FFFFFF"; skin['CONTENT_SECONDARY_TEXT_COLOR'] = "#000000"; skin['CONTENT_HEADLINE_COLOR'] = "#000000"; skin['FONT_FACE'] = "normal normal 100% Verdana, Arial, Sans-serif;"; google.friendconnect.container.setParentUrl("/"); google.friendconnect.container["renderMembersGadget"]( {id: "div-1haf9byuxlib9", height: 260, site: "03567823314477549743", locale: 'en_US' }, skin); ruangan chat dan tarikh hijrah Free @ Hijriah obj=new Object;obj.clockfile="5013-red.swf";obj.TimeZone="Malaysia_KualaLumpur";obj.width=150;obj.height=46;obj.wmode="transparent";showClock(obj); var compteurcc_adultvar = "0"; stats var sc_project=2282304; var sc_invisible=0; var sc_security="366e1eb7"; ARTIKEL YANG BERKAITAN Kereta: Gagal ujian memandu di jalanraya. (2) Kereta: Gagal ujian mendaki bukit. (1) Kereta: Ujian meletak kereta secara masuk belok (1) Kereta: Ujian pusingan tiga penjuru (1) Langkah Memperolehi Lesen Memandu (1) Lesen Memandu (4) Ragam dan Tingkah Laku Pengguna Jalanraya (1) stress dan santai (2) teknik dan kemahiran mengawal kenderaan (5) Tip untuk anda jika gagal ujian memandu (1) Tips markah ujian praktikal kereta. (3) Tips markah ujian praktikal lori. (1) Tips markah ujian praktikal motosikal. (3) tips mula-mula hendak belajar memandu kereta (1) tips tabiat seorang pemandu yang cemerlang (2) tips untuk masalah engin kerap mati ketika belajar. (1) Ujian undang-undang / teori (1) artikel saya July 2010 (1) September 2009 (1) August 2008 (2) July 2008 (6) June 2008 (7) May 2008 (6) April 2008 (2) November 2007 (6) October 2007 (2) August 2007 (1) Klik disini untuk mendapatkan info terkini percuma taip email anda: Live traffic feed Live blog and website visitor data Recent Visitors Kulim, Kedah' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Shah Alam, Selangor' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kuching, Sarawak' );" style="LEFT: 125px; TOP: 48px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Selangor' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kuala Lumpur' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Bandar Seri Begawan' );" style="LEFT: 127px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Ipoh, Perak' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Bandar, Selangor' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Japan' );" style="LEFT: 138px; TOP: 32px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Petaling Jaya, Wilayah Persekutuan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Johor Bahru, Johor' );" style="LEFT: 122px; TOP: 48px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Sandakan, Sabah' );" style="LEFT: 129px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Klang, Selangor' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Penang, Pulau Pinang' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Malaysia' );" style="LEFT: 126px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kota Bharu, Perak' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Seremban, Negeri Sembilan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Temerloh, Pahang' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Melaka' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kota Kinabalu, Sabah' );" style="LEFT: 128px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Petaling Jaya, Kuala Lumpur' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Puchong, Selangor' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Seri Kembangan, Negeri Sembilan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kuala Terengganu, Terengganu' );" style="LEFT: 122px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kuantan, Pahang' );" style="LEFT: 122px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Singapore' );" style="LEFT: 122px; TOP: 48px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Mentakab, Pahang' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Miri, Sarawak' );" style="LEFT: 127px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Baling, Kedah' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Alor Setar, Kedah' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Tampin, Melaka' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Itam, Sarawak' );" style="LEFT: 126px; TOP: 48px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kangar, Perlis' );" style="LEFT: 120px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Mountain View, California' );" style="LEFT: 18px; TOP: 31px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kluang, Johor' );" style="LEFT: 122px; TOP: 48px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Pasir Mas, Kelantan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kuala Selangor, Selangor' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Sibu, Sarawak' );" style="LEFT: 126px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Sungai Petani, Kedah' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> United States' );" style="LEFT: 30px; TOP: 31px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Ulu Tiram, Johor' );" style="LEFT: 122px; TOP: 48px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Cheyenne, Wyoming' );" style="LEFT: 26px; TOP: 30px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Egypt' );" style="LEFT: 88px; TOP: 36px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Cukai, Terengganu' );" style="LEFT: 122px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Hong Kong' );" style="LEFT: 127px; TOP: 38px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Damansara, Kuala Lumpur' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Lumut, Perak' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Pontian Kecil, Johor' );" style="LEFT: 122px; TOP: 48px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Alor Star, Kedah' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Lukut, Negeri Sembilan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kangar, Perlis' );" style="LEFT: 120px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Tronoh, Perak' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Bangi, Negeri Sembilan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Butterworth, Pulau Pinang' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Labuan' );" style="LEFT: 127px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Bandar Maharani, Johor' );" style="LEFT: 122px; TOP: 48px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Cheras, Negeri Sembilan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Vancouver, British Columbia' );" style="LEFT: 18px; TOP: 26px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kepong, Kuala Lumpur' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kepong, Wilayah Persekutuan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Parit Buntar, Perak' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kajang, Negeri Sembilan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kulai, Johor' );" style="LEFT: 122px; TOP: 48px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Mataran, Jawa Tengah' );" style="LEFT: 125px; TOP: 52px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Menlo Park, California' );" style="LEFT: 18px; TOP: 31px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Folsom, California' );" style="LEFT: 19px; TOP: 31px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Bukit Mertajam, Pulau Pinang' );" style="LEFT: 121px; TOP: 46px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Sungai Buloh, Selangor' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Ampang, Kuala Lumpur' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Perth, Western Australia' );" style="LEFT: 128px; TOP: 63px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Kemaman, Terengganu' );" style="LEFT: 122px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Ampang, Wilayah Persekutuan' );" style="LEFT: 121px; TOP: 47px" onmouseout=fjmap.removeFloater();> Blog and Website traffic data URUSAN LESEN MEMANDU dan REKOD SAMAN JPJ & POLIS periksa saman jpj atau polis anda di sini! Urusan Status Pelajar Belajar Memandu panduan ibadah doa-doa panduan tentang ibadat solat stay curious electronics articles all about computer How Car Engines Work berita semasa harian metro Metal thief electrocuted and burnt to death Malaysia Star - 31 มี.ค. 2011 - 31 มี.ค. 2011 A TRAIN driver, who heard an explosion outside his house near the Rawang train station, was shocked to find a man on fire, Harian Metro reported. The man, was believed to have been trying to steal junk metal from abandoned trains near the station when ... แนบจาก Google - 4/2011 Couple get stinky surprise in bag of rice Malaysia Star - 30 มี.ค. 2011 - 30 มี.ค. 2011 He said in a report in Harian Metro that while looking for the source of the stench, he found something that looked like animal faeces. He expressed concern that the incident could happen to other customers if immediate action is not taken against the ... บทความอ้างอิง » แนบจาก Google - 4/2011 Man beats pregnant wife over food cravings Malaysia Star - 01 เม.ย. 2011 - 01 เม.ย. 2011 Harian Metro reported that the woman, aged 28, had developed a craving for various types of delicacies and fruits which were difficult to find. Previously, the husband, in his 30s, had obliged her requests but this time his emotions got the better of ... แนบจาก Google - 4/2011 Choosing the girls with flower garlands Malaysia Star - 02 เม.ย. 2011 - 02 เม.ย. 2011 Harian Metro reported that the selected guest relations officers (GROs) were willing to sleep with the customers if they forked out extra money. The GROs would take turns to dance seductively on stage at a nightclub in Sunway Mentari, Petaling Jaya. ... แนบจาก Google - 4/2011 สนับสนุนโดย latest infos latest world World's latest technologies and advancements to be showcased at ... AME Info - 04 เม.ย. 2011 - 19 ชั่วโมงผ่านไป Determined to expand its presence further, leading industry players from the Middle East and North Africa (MENA) region will showcase the world's latest innovations and technological advancements in the industry at the 2nd edition of Aluminium Dubai to ... แนบจาก Google - 4/2011 Latest developments in Arab world's unrest Forbes - 04 เม.ย. 2011 - 04 เม.ย. 2011 The government bans the main opposition newspaper, the latest step in a crackdown against protests rocking the tiny, strategic island kingdom. The paper, Al-Wasat, did not appear Sunday, and its online edition was also closed down. ... บทความอ้างอิง » แนบจาก Google - 4/2011 Seoul Motor Show Aims to Become the World's Premier Arirang News - 05 เม.ย. 2011 - 5 ชั่วโมงผ่านไป The 2011 Seoul Motor Show kicked off last Friday with an aim at becoming one of the world's premier car events. The bi-annual event, which was bigger than ever this time around featured the latest vehicles out now and some that we can expect to see in ... แนบจาก Google - 4/2011 Britney Spears 'Till The World Ends' video: Watch a sneak peek Zap2it.com (blog) - 05 เม.ย. 2011 - 3 ชั่วโมงผ่านไป Along with "Till The World Ends," Ke$ha's latest single "Blow" is currently blowing up the charts. "It would be a dress-up-like-Ke$ha-or-Britney party," she says. "Either her place or my place, it doesn't matter." บทความอ้างอิง » แนบจาก Google - 4/2011 สนับสนุนโดย Layarilah untuk pelbagai tips kawan sejati dan pelbagai rahsia hati rahsia internet urus duit tips motivasi diri LAYARI WEBSITE DIBAWAH INI UNTUK KEMUDAHAN ANDA tanam cendawan Google News suruhan sekuriti- pelaburan yahoo maybank2u ambank bank islam my blogger formdesk polis diraja malaysia agribazaar perancang kewangan anda persatuan pengguna islam malaysia JAKIM Dilarang meniru atau menggunakan mana-mana kandungan laman ini dalam apa jua bentuk dan apa jua cara sama ada elektronik, cetak, mekanik, fotokopi atau pengstoran maklumat termasuk sistem dapat kembali tanpa kebenaran bertulis dari pemilik blog Noris-Auto.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
KETURUNAN SIAM MALAYSIA.
Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan