Isnin, 18 April 2011

LAOS

Republik Demokratik Rakyat Lao (Bahasa Lao: Sāthālanalat Pasāthipatai Pasāson Lāo) ialah sebuah negara tanpa pantai di Asia Tenggara dan bersempadankan Myanmar dan China di barat laut, Vietnam di timur, Kemboja di selatan, dan Thailand di barat. Selepas kemerdekaan daripada Perancis pada 1949, Laos menghadapi perang saudara yang berakhir pada 1975 apabila kumpulan komunis Pathet Lao merampas kuasa. Laos merupakan antara negara yang mempunyai kebebasan ekonomi dan politik paling rendah di dunia.[1] Sejarah Laos boleh dihubungkan dengan kerajaan Lan Xang (Tanah Seribu Gajah), sebuah kerajaan Asia Tenggara yang muncul antara abad ke-14 sehingga abad ke-18.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin