Bahagian pertama:
Dalam pandangan al-Qur'an, kematian segala sesuatu terjadi tatkala tiba "ajal" mereka dan kerana seluruh kewujudan memiliki "ajal", sebagai kesimpulannya kesemuanya akan mengalami kematian, baik ia manusia atau bukan.
Ajal  merupakan hal yang telah ditentukan di sisi Tuhan, ianya kekal dan  tidak akan punah. Kematian pula adalah perpindahan dari kehidupan  sementara kepada kehidupan abadi dan selamanya di sisi Tuhan. Seluruh  kewujudan akan mengalami kematian tatkala kiamat tiba. Pada hakikatnya,  kiamat merupakan gelanggang tempat hadirnya seluruh kewujudan dan  makhluk di hadapan Tuhan.
Al-Qur'an memandang sumber kejadian ini sebagai peniupan dan penghembusan "sangkakala" di mana tiupan pertama kali menjadi sebab kematian dan pada kali kedua akan menjadi sebab kehidupan.
Bermula  dari sini, terdapat sebahagian ayat dan riwayat yang menunjukkan  tentang terbelahnya tujuh petala langit dan bumi, dan sebahagian lainnya  menjelaskan tentang kepunahan seluruh kewujudan yang tinggal di langit  dan bumi, dan sebahagian ayat dan riwayat menuturkan hal ehwal masuknya  seluruh makhluk yang telah punah tersebut ke dalam kiamat yang merupakan  manifestasi kehidupan abadi lagi lestari.
Dengan  menelaah ayat-ayat dan riwayat-riwayat ini dapatlah difahami bahawa  tujuh petala langit bumi, alam barzakh dan juga seluruh orang-orang yang  tinggal di dalamnya, bahkan para pembawa arsy dan para malaikat  muqarrab (yang didekatkan) seperti Jibrail, Mikail, Malaikat Maut,  Israfil tidak terkecualikan dari peristiwa terlalu dahsyat ini. Ertinya  tiada satu pun kewujudan yang terselamatkan dari kematian yang bersifat  menyeluruh ini.
Bahagian Kedua:
Ayat-ayat  dan riwayat-riwayat sebelumnya dan yang sepertinya memberi penjelasan  peristiwa besar ini. Di samping itu topik perbahasan di atas juga  merupakan penerang tipologi terhadap orang-orang yang terkecuali dari  ketakutan, penderitaan yang tak-terperi dan terselamatkan dari kejadian  ini. Mereka juga tetap melanjutkan kehidupannya. Sesuai dengan  penjelasan al-Qur'an mereka memiliki dua tipologi universal. Dua  tipologi ini sebenarnya merupakan satu tipologi dengan redaksi yang  berbeza:
1.             Memiliki (hanya) kebaikan dan mutlak dan suci dari segala kekotoran dan nista.
2.             Murni dan hamba Tuhan yang ikhlas.
Mereka  adalah orang-orang yang ketika hidup di dunia, berkat usaha, mujahadah,  dan menempa diri di jalan Allah, dan melepaskan diri dari segala  sangkut-paut dunia serta bentuk-bentuk imaginasi dan format-format  barzakhi dan semata-mata menguruskan dirinya serta sekalian jalan ke  surga menjumpai Tuhannya. Sebagai hasilnya, orang-orang ini tidak  singgah di alam barzakh dan juga tidak mengalami penderitaan hari kiamat  yang menimpa seluruh kewujudan. Pada hakikatnya, mereka adalah jelmaan  hadis "matilah engkau sebelum kematian menjemputmu." (mutu qabla an tamutu)
Contoh  sempurna dan hakiki orang-orang sedemikian adalah empat belas maksum  (a.s). Meskipun para nabi dan wali Tuhan, para ʽarif, para pecinta dan  orang-orang yang melepaskan diri daripada para musuh wilayah ke-empat  belas maksum ini merupakan esensi yang bercahaya, sesuai dengan darjat  mereka masing-masing, juga merupakan mishdaq orang-orang yang  dikecualikan dari persinggahan di alam barzakh dan penderitaan di hari  kiamat.
Jawaban Terperinci
Untuk  menjawab pertanyaan ini dengan baik, pertamanya kami akan membahaskan  dan menjelaskan tentang esensi kematian di negeri kiamat dan juga  mengulas tentang keluasan dan menyeluruhnya hari kiamat, kemudian kami  akan menjawab pertanyaan ini bahawa apakah ada orang-orang yang tidak  ditimpa kematian yang serba meliputi dan menyeluruh ini? Dan apabila  terdapat orang-orang sedemikian, apakah mereka memiliki ciri-ciri,  tipologi dan karakter untuk dapat dikenali? Siapakah orang-orang ini,  apakah mereka ada objek luarannya (mishdaq)?
Bahagian pertama:
Dalam  menjelaskan bahagian pertama harus dikatakan bahawa: Dalam pandangan  al-Qur'an, kematian segala sesuatu tatkala ajal mereka tiba, dan seluruh  kewujudan – baik ia manusia atau bukan – memiliki ajalnya  masing-masing.[1]  Seluruh kewujudan dan makhluk dalam setiap langkah dan gerak-gerinya  akan sampai pada satu titik penghujung (ending point). Di tempat itu  juga ia akan tinggal dan menetap untuk selamanya. Titik di mana seluruh  makhluk akan menetap dan berdiam, sesuai dengan al-Qur'an adalah di  hadapan Tuhan. "ajalan musammah 'indahu"[2] dan apa yang ada di sisi Tuhan akan kekal dan abadi selamanya. "Wama 'indaLlâh baqin. "[3]
Dengan  demikian, tatkala seluruh kewujudan dan makhluk sampai di hadapan Tuhan  dan hadir di sisi-Nya, mereka akan menjalani kehidupan abadi nan  lestari. Seluruh kewujudan – baik manusia atau bukan – di penghujung  perjalanan mereka adalah menuju ke hadapan Tuhan, perjalanan akhir  menuju ke hadirat-Nya adalah kembali, dan mereka akan berkumpul dan  berhimpun di hadirat-Nya. Sekembalinya seluruh makhluk ke hadapan Tuhan  inilah yang disebut sebagai "kematian" di mana kematian ini adalah  keluarnya makhluk dari gelanggang kehidupan di mana gerakan, kaun (penciptaan) dan fasad (penghancuran), perubahan, waktu, kesempitan, kegelapan, jamak, dan keserakan terdapat di dalamnya.
Memasuki  kehidupan di sisi Tuhan di mana di dalamnya, kehidupan dan keabadian  mutlak, kekekalan, keluasan, cahaya dan kesatuan, dan sebagainya, serta  jauh dari segala aib dan cela sebagaimana yang telah disebutkan. Kerana  itu dapat diambil kesimpulan bahawa seluruh kewujudan dari manusia  sehingga para penghuni tujuh petala langit dan bumi dan apa yang ada di  antara keduanya, mereka akan mengalami "kematian" seperti ini, meskipun  telah dijelaskan dengan redaksi yang berbeza. Misalnya kematian manusia,  iaitu terlepasnya roh dari badan, telah menggunakan redaksi "maut" dan  kematian kewujudan selain manusia dengan redaksi yang lainnya.
Ajal  dan kematian seperti ini, yang dihadapi oleh seluruh kewujudan dan  segenap alam akan menemui kebenaran di hari kiamat kubra (besar).  Tatkala terjadi kiamat kubra (besar) seluruh semesta akan mengalami  kematian dan seluruh fenomena kecuali Allah akan menemui ajalnya. Pada  hakikatnya tatkala terjadi kiamat, seluruh kewujudan akan menjumpai  ajalnya dan seluruh makhluk akan mengalami hal yang sama ketika hari  kiamat berlangsung, hari di mana seluruh kewujudan hadir di hadapan  Tuhan.
Dengan  kata lain, di negeri kebangkitan dan kiamat Kubra, termasuk dunia dan  isinya, barzakh, seluruh langit dan bumi akan dibongkar. Para penduduk  dunia, penduduk barzakh dan para penghuni langit (para malaikat dan  sebagainya) juga akan binasa, setelah itu gelanggang kiamat akan  berlangsung di mana seluruh makhluk akan berhimpun di hadapan Tuhan dan  akan memperoleh kehidupan abadi nan sentosa. Menjelaskan dan mengenal  pelbagai tipologi keadaan seperti ini (kehidupan di hari Kiamat dan  kehidupan di hadapan Allah), dari sisi bahawa kiamat merupakan medan dan  tempat penjelmaannya, dengan menelaah dan mengkaji pelbagai keadaan dan  karakteristik serta tipologi, nama-nama kiamat yang termaktub dalam  al-Qur'an dan riwayat akan dapat dilakukan, namun hal ini memerlukan  perbahasan dan tulisan lain.
Dalam al-Qur'an disebut bahawa sumber kejadian seperti ini dikatakan sebagai "yauma yunfakh fii surh"[4]  dan tatkala sangkakala ditiup maka ia juga merupakan sumber kematian  juga merupakan sumber kehidupan serta hari masyhar dan digelarnya  kiamat. Kejadian ini juga disebut sebagai "shaiha"[5], "sajrah"[6], "sakhkhah"[7] dan "naqar fi al-naqur".[8]  Keseluruhan redaksi ini menjelaskan sebuah fakta dan dapat disimpulkan  bahawa "sangkakala" dan "dua tiupan" adalah mengisahkan "terompet" yang  sering digunakan pasukan di medan pertempuran untuk berperang.
Kali  pertama terompet ditiupkan supaya diam dan bersiap untuk bergerak dan  kemudian kali keduanya ditiupkan untuk bangkit dan seterusnya.[9]
Dalam  menghuraikan dan menjelaskan fenomena akbar ini, ayat-ayat al-Qur'an  dan riwayat-riwayat terbahagi menjadi beberapa bahagian:
1.             Ayat-ayat yang menjelaskan hal ehwal peniupan sangkakala kematian serta terbelahnya langit dan bumi. Contohnya, "Agar kami jadikan peristiwa itu peringatan bagi kamu dan agar diperhatikan oleh telinga yang mahu mendengar. Apabila sangkakala ditiup sekali tiupan, dan bumi dan gunung-gunung diangkat, lalu keduanya dilagakan sekali laga (hingga hancur lebur), maka pada hari itu terjadilah suatu peristiwa yang besar (hari kiamat)," (Qs. Al-Haqqa [69]:12-15); “(iaitu) pada hari Kami gulung langit seperti menggulung lembaran-lembaran kertas.” (Qs. Al-Anbiya [21]:104) dan "Dan mereka tidak mengenal Allah dengan pengenalan yang seharusnya, padahal bumi seluruhnya berada dalam genggaman-Nya pada hari kiamat dan langit digulung dengan tangan kanan-Nya." (Qs. Zumar [39]:67) dan juga ayat-ayat lainnya[10]  yang semuanya mewartakan tentang sebuah peristiwa sebelum terjadinya  kiamat. Mengingat peniupan sangkakala dan yang sepertinya akan meliputi  dan terjadi di seluruh semesta. Dengan menelaah dan menginternalisasi  ayat-ayat ini dapat diambil kesimpulan hal ehwal kualiti dan bagaimana  kematian tujuh petala langit dan bumi – yang antara lain adalah:  tergulung, terbenturkan dan berubahnya tujuh petala langit dan bumi sesuai dengan keadaan kiamat.
2.             Sebahagian  ayat menunjukkan bahawa setiap makhluk di tujuh petala langit dan bumi,  akan binasa dengan ditiupnya sangkakala kematian. "Dan (ingatlah) hari (ketika) sangkakala ditiup, maka faza’a (gentarlah) segala yang ada di langit dan di bumi, kecuali siapa yang dikehendaki Allah. (Qs. Al-Naml [6]:87); “Dan ditiuplah sangkakala, maka shaqa  (matilah) siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang  dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka  tiba-tiba mereka berdiri menunggu (hari perhitungan dan pembalasan)" (Qs. Al-Zumar [39]:68). "Faza'a” bermakna takut dan amat gentar. Dan "Sha’aqa";  ertinya tidak sedar dan mati. Pada hakikatnya dua redaksi ini,  menjelaskan tentang keadaan kematian yang telah dijelaskan pada  awal-awal tulisan ini, iaitu kematian disertai dengan ketakutan dan  tidak sedarkan diri menuju kematian, di mana hal ini terjadi pada segala  yang ada di langit dan di bumi. Dengan demikian, pertama, alam barzakh  merupakan pelengkap dan kelanjutan alam dunia iaitu dari alam dunia  menuju ke dunia yang disebut sebagai alam kubur[11] dan dari syurganya menuju syurga dunia. Kedua, seluruh penduduk dunia mahu tidak mahu harus melintasi alam barzakh,[12] baik itu sebentar atau lama, yang dimaksud dengan "man fil ardh"  (segala yang di bumi) adalah penduduk bumi yang memasuki alam barzakh,  bukan mereka yang melanjutkan kehidupannya di dunia sebelum barzakh.  Adapun "man fi al-samawat" adalah roh-roh para malaikat dan orang-orang berbahagia.[13] Seluruh kewujudan yang memiliki bentuk mitsali (imaginasi) dan dalam format barzakhi dan menjalani hidupnya pada sebuah alam di atas alam barzakh  (di langit). Kematian dua kelompok ini (penduduk bumi dan tujuh petala  langit), disebabkan tertiupnya sangkakala, bermakna bahawa mereka semua  tidak hanya terlepas dari kerangka dunia dan badan buminya, namun mereka  juga terlepas dari pelbagai bentuk mitsali (imaginasi) dan format-format barzakhi. Mereka melintasi tujuh petala langit dan menghadap di hadirat Ilahi lalu fana pada ẓat Ahadi-Nya.
3.             Sebahagian ayat lainnya menjelaskan ditiupnya kehidupan[14]  dan keabadian seluruh orang-orang yang mati akibat tiupan yang pertama.  Di sini kami sepintas lalu menyebutkan beberapa ayat sahaja dan  mengelak untuk tidak menyebut secara keseluruhan kerana ruang dan waktu  yang terbatas.
Riwayat-riwayat juga menjelaskan tiga kelompok ayat yang disebutkan di mana akan kami sebutkan beberapa dari riwayat tersebut:
Seorang  malaikat bernama "Israfil" meniup sangkakala dengan izin Tuhan. Sebagai  akibatnya, seluruh yang menghuni tujuh petala langit dan bumi, bahkan  para pemikul arsy (Jibrail dan Mikail), juga akan mengalami kematian.  Setelah itu, Israfil sesuai dengan perintah Allah (s.w.t) akan mati,[15] dan segala sesuatu akan batil,[16]  dan setelah sirnanya dunia ini, tidak terdapat lagi ruang (makān) dan  waktu (zamān). Seluruh ajal dan waktu akan lenyap, tahun dan detik akan  hilang,[17]  dan tiada yang tersisa dan abadi kecuali Tuhan. Kembali sangkakala  ditiup dan seluruh penduduk tujuh petala langit dan bumi akan hidup[18] dan kesemuanya akan kembali kepada wujudnya masing-masing sebagaimana para mudabbir (baca: malaikat) mereka yang menciptakannya.[19]
Dari  sekumpulan ayat dan riwayat dapat disimpulkan bahawa tujuh petala  langit, bumi, barzakh dan juga seluruh orang yang melaluinya, bahkan  para malaikat-malaikat terdekat tidak terkecuali dari peristiwa dahsyat  dua tiupan ini, iaitu mereka tidak aman dari kematian melanda di  mana-mana dan kebangkitan setelah kematian. Peristiwa ini akan melanda  mereka seluruhnya.
Namun  hingga kini kami telah sebutkan tambahan terhadap subjek-subjek  ayat-ayat dan riwayat-riwayat sebelum ini, termasuk ayat-ayat dan  riwayat-riwayat lain di mana semuanya mempunyai penjelasan peristiwa  besar ini. Telah disebut juga penerangan sifat dan perincian sebilangan  daripada hamba-hamba daripada peristiwa dan kejadian dua tiupan, juga  mereka yang dikecualikan dan aman sejahtera dari ketakutan, kengerian,  kesulitan, kesakitan, ketabahan yang melelahkan dan dijauhkan dari  peristiwa-peristiwa berkaitan di samping meneruskan kehidupannya.
Bahagian kedua:
Berikut  ini adalah huraian dan pencirian orang-orang yang telah dibincangkan di  mana ia dapat dijumpai pada al-Qur'an dan riwayat:
A.            Pada  dua ayat (ayat 67 surah al-Zumar dan ayat 68 surah al-Naml) berkenaan  dengan "tiupan pertama" (yang mematikan) selepas menjelaskan segala  sesuatu yang terdapat di langit dan di bumi, mereka berdasarkan peniupan  sangkakala akan mengalami "faza’a'" dan "sha’aqa". Dengan redaksi “Illa man syaa Allah”  (kecuali mereka yang Allah kehendaki) maka sebahagian orang  dikecualikan di mana dari peniupan ini, ayat-ayat 89-90 surah Naml  menafsirkan hal itu dan menegaskan: Mereka adalah orang-orang yang  memiliki "kebaikan".
B.            Demikian juga ayat-ayat yang menjelaskan "nafakha hayat"  (tiupan kehidupan), seperti ayat 68 surah al-Zumar dan 53 surah Yasin  dapat difahami bahawa orang-orang yang menemui kematian pada nafakha amatih (tiupan kematian), mereka itu juga pada nafakha  kedua akan hidup dan akan hadir di sisi Tuhan, namun dengan begitu,  Allah (s.w.t) pada ayat 127-128 surah Shafat mengecualikan para hamba  yang mukhlas.
Dengan demikian, orang-orang yang memiliki "hasanah" (kebaikan) dan tergolong sebagai hamba-hamba Tuhan yang mukhlis akan berada dalam keadaan aman. Dengan jelasnya dua redaksi “hasanah” (kebaikan) dan "mukhlas"  (orang-orang yang disucikan dari dosa) dengan jelas kita dapat mengenal  orang-orang ini. Oleh kerana itu, kita akan mengkaji beberapa ayat dan  riwayat sehingga dua redaksi ini dapat ditafsirkan:
1.             Yang dimaksud dengan "hasanah"  adalah kebaikan mutlak. Ertinya sebuah kebaikan yang sekali-kali tidak  dinodai dengan keburukan. Mereka yang memiliki kebaikan mutlak adalah  orang-orang khusus dari kaum beriman dan esensi mereka suci dan bersih  dari segala kekotoran, jauh dari segala jenis kemunafikan, kekufuran dan  syirik. Hati mereka sekali-kali tidak pernah tenggelam memikirkan  selain Tuhan dan segala urusannya dilabuhkan kepada-Nya dan hinggap pada  makam taslim (penyerahan diri) dan tawakkal, melintas tingkatan  ini tanpa ada benih keangkuhan dan ekspresi keberadaan dan sifat-sifat  Fira'un, serta lebur dalam dzat Tuhan. Tipologi ini merupakan penjelasan  makam "wilâyah". Dengan demikian, dalam riwayat-riwayat "hasana" dalam ayat ini bermakna wilâyah Amirul Mukminin[20] dan makrifat wilâyah serta kecintaan terhadap Ahlulbait (a.s). Keburukan "sayyiah" berada di sebalik dari kebaikan yang bermakna pengingkaran terhadap wilayah dan kebencian terhadap Ahlulbait (a.s).[21]
2.             Yang dimaksudkan mukhlasin adalah orang-orang yang unggul dari seluruh manusia sebagaimana ayat "Iblis menjawab, “Demi kekuasaan-Mu, aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba-hamba-Mu yang disucikan (dari dosa) di antara mereka.” (Qs.  Shad [38]:82-83), mereka dijauhkan dari godaan dan bisikan syaitan dan  kerana bisikan dan godaan syaitan (sesuai dengan kandungan ayat 22 surah  Ibrahim[22])  berisikan janji-janji palsu, penerimaan perintah daripadanya dan dari  satu sisi penerimaan tersebut bersumber dari kemusyrikan dan kesesatan. Mukhlas adalah para hamba yang suci dari segala jenis kemusyrikan dan ikhlas semata-mata kerana Allah (s.w.t).
Dengan  memperhatikan secara saksama dalam makna dua redaksi ini dapat  dikatakan bahawa keduanya adalah penjelas satu hakikat dan realiti dan  memiliki satu makna. Kerana itu, orang-orang yang dikecualikan peristiwa  dua tiupan hidup dan mati dapat dicirikan sebagai berikut:
Mereka  adalah orang-orang yang tidak melihat sesuatu selain Tuhan, tidak  memandang tanda dan ayat selain-Nya. Tidak meyakini adanya kebebasan  untuk keuntungan atau kerugian, mati atau hidupnya. Hakikat dan  kesejatiannya karam dan tenggelam serta lebur dalam ẓat Tuhan. Seluruh  perkara ia sandarkan dan serahkan kepada Tuhan, dan tiada yang keluar  dari-Nya kecuali keredaan Tuhan pada hal-hal (nawafil) dan hanya mencari  keredaan Tuhan.
Dengan demikian Tuhan akan menjadi tangan, mata, telinga, lisan dan hatinya,[23]  serta jauh dari segala bisikan dan godaan, mereka adalah cermin  sempurna Tuhan dan hanya paras Tuhan yang mereka tonjolkan. Sebenarnya  mereka adalah “wajhuLlah” (wajah Tuhan). Ertinya wajah batin dan  hakikat segala sesuatunya adalah “mengenal sempurna” sesuatu yang hanya  dapat dicapai dengannya. WajhuLlah-nya para hamba ini bermakna  bahawa mereka merupakan ayat Tuhan yang paling sempurna, dan manifestasi  seluruh jelmaan Tuhan di mana Tuhan berfirman: “Kullu syain halik illa wajha.” (segala sesuatunya binasa kecuali wajah Tuhan) (Qs. Al-Rahman [55]:26)[24]
Dengan  demikian selagi segala sesuatu dan mahkluk (tujuh petala langit dan  bumi, penduduk bumi, penghuni barzakh dan penghuni langit); iaitu para  malaikat dan sebagainya bahkan para malaikat muqarrab akan binasa berdasarkan tiupan pertama sangkakala, namun mereka abadi dan tidak ada kebinasaan pada hakikat mereka.
Kerana  wujud mereka lebur dan fana dalam (wujud) Tuhan dan kewujudan bagi  mereka, selain wujud Tuhan dan wajah-Nya, tidak akan tersisa, tidak  mengalami perhentian di barzakh juga tidak dihimpun pada kiamat untuk  perhitungan, soal-jawab; Kerana sebelumnya di dunia berdasarkan mujahadah, muraqabah, riyadha  untuk meraih keredaan Tuhan, mereka terlepas dari segala ikatan  material dan bentuk-bentuk mitsali (imaginasi), format-format barzakhi.  Mereka menghitung diri sendiri dan langsung menuju ke syurga dan bersua  dengan Tuhan. Ke tempat yang aman di mana orang-orang yang mencari  keamanan dan ketenangan berlindung dengannya.[25]
Oleh  sebab itu, mereka aman dari segala kejadian yang meliputi segalanya dan  besar pada dua tiupan kematian dan kehidupan; kerana apa yang menjadi  hasil dari peristiwa besar ini adalah “menyampaikan seluruh kewujudan  kepada “hayat ‘indaLlah” (kehidupan di sisi Allah) dan membuat  seluruh kewujudan memanfaatkan” dengan merealisasikan potensi dan  hakikat wujud mereka masing-masing. Sementara hamba-hamba ini menjalani  kehidupan lebih sempurna dan menjulang daripada apa yang menjadi sebab  peniupan roh, kerana mereka telah mendapatkannya di dunia.
Dengan memperhatikan secara saksama subjek ini dapatlah difahami bahawa mereka ini merupakan instanta sempurna (mishdaq) “mutu qabla an tamutu” (matilah sebelum kematian menjemputmu). Dengan perantara “wajhullah-nya  mereka berhimpun di hari masyhar dan kehadiran mereka di hadapan Tuhan  di hari Kiamat juga berbeza dengan maujud-maujud yang lain sehinggakan  mereka meliputi seluruh maujud yang hadir di tempat itu.
Instanta sempurna (mishdaq) dan hakiki para hamba ini – dengan memperhatikan pada riwayat – “hasanah”,[26] “wajhaLlah”[27] “asma husna”[28] dan “ayat kubra”[29] dan contoh-contoh lainnya yang sesuai dengan Nabi (s.a.w) dan Ahlulbaitnya (a.s) – empat belas maksum.
Namun  para nabi dan wali Allah serta manusia-manusia yang merupakan arif,  pecinta dan jauh dari kebencian serta amarah terhadap kedudukan, mereka  juga memiliki kedudukan yang sepadan dengan darjat mereka. Pada had  wadah kewujudan dan segala upayanya dalam meniti jalan menuju kepada  wilayah mereka, mishdaqnya ialah “para hamba ini adalah berada pada  tingkatan dan derajat lebih rendah.”
Sebagai  penutup, kami mengingatkan noktah ini bahawa kejadian besar dan serba  meliputi ini, dengan memperhatikan keagungan dan pentingnya, menuntut  huraian adalah lebih panjang daripada tulisan ini. Dengan demikian, kami  anjurkan untuk penelaahan pelbagai rujukan berkenaan dengan masalah  ini, sehingga, dengan kemurahan dan kasih tanpa batas Tuhan, pelbagai  hakikat dan rahsia hal ehwal peristiwa besar ini menjadi jelas bagi  anda.[]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan