Apakah ketika terjadi Kiamat Kubra seluruh kewujudan akan mati termasuk malaikat Izrail (kecuali Tuhan)?
Pertanyaan
Apakah ketika terjadi Kiamat Kubra seluruh kewujudan akan mati termasuk malaikat Izrail (kecuali Tuhan)?
Jawapan Global
Pertanyaan ini akan kami jawab dalam dua bahagian:
1. Esensi dan meluasnya kematian sebaik sahaja kiamat
2. Orang-orang yang terkecuali dari kematian
Bahagian pertama:
Dalam pandangan al-Qur'an, kematian segala sesuatu terjadi tatkala tiba "ajal" mereka dan kerana seluruh kewujudan memiliki "ajal", sebagai kesimpulannya kesemuanya akan mengalami kematian, baik ia manusia atau bukan.
Ajal
merupakan hal yang telah ditentukan di sisi Tuhan, ianya kekal dan
tidak akan punah. Kematian pula adalah perpindahan dari kehidupan
sementara kepada kehidupan abadi dan selamanya di sisi Tuhan. Seluruh
kewujudan akan mengalami kematian tatkala kiamat tiba. Pada hakikatnya,
kiamat merupakan gelanggang tempat hadirnya seluruh kewujudan dan
makhluk di hadapan Tuhan.
Al-Qur'an memandang sumber kejadian ini sebagai peniupan dan penghembusan "sangkakala" di mana tiupan pertama kali menjadi sebab kematian dan pada kali kedua akan menjadi sebab kehidupan.
Bermula
dari sini, terdapat sebahagian ayat dan riwayat yang menunjukkan
tentang terbelahnya tujuh petala langit dan bumi, dan sebahagian lainnya
menjelaskan tentang kepunahan seluruh kewujudan yang tinggal di langit
dan bumi, dan sebahagian ayat dan riwayat menuturkan hal ehwal masuknya
seluruh makhluk yang telah punah tersebut ke dalam kiamat yang merupakan
manifestasi kehidupan abadi lagi lestari.
Dengan
menelaah ayat-ayat dan riwayat-riwayat ini dapatlah difahami bahawa
tujuh petala langit bumi, alam barzakh dan juga seluruh orang-orang yang
tinggal di dalamnya, bahkan para pembawa arsy dan para malaikat
muqarrab (yang didekatkan) seperti Jibrail, Mikail, Malaikat Maut,
Israfil tidak terkecualikan dari peristiwa terlalu dahsyat ini. Ertinya
tiada satu pun kewujudan yang terselamatkan dari kematian yang bersifat
menyeluruh ini.
Bahagian Kedua:
Ayat-ayat
dan riwayat-riwayat sebelumnya dan yang sepertinya memberi penjelasan
peristiwa besar ini. Di samping itu topik perbahasan di atas juga
merupakan penerang tipologi terhadap orang-orang yang terkecuali dari
ketakutan, penderitaan yang tak-terperi dan terselamatkan dari kejadian
ini. Mereka juga tetap melanjutkan kehidupannya. Sesuai dengan
penjelasan al-Qur'an mereka memiliki dua tipologi universal. Dua
tipologi ini sebenarnya merupakan satu tipologi dengan redaksi yang
berbeza:
1. Memiliki (hanya) kebaikan dan mutlak dan suci dari segala kekotoran dan nista.
2. Murni dan hamba Tuhan yang ikhlas.
Mereka
adalah orang-orang yang ketika hidup di dunia, berkat usaha, mujahadah,
dan menempa diri di jalan Allah, dan melepaskan diri dari segala
sangkut-paut dunia serta bentuk-bentuk imaginasi dan format-format
barzakhi dan semata-mata menguruskan dirinya serta sekalian jalan ke
surga menjumpai Tuhannya. Sebagai hasilnya, orang-orang ini tidak
singgah di alam barzakh dan juga tidak mengalami penderitaan hari kiamat
yang menimpa seluruh kewujudan. Pada hakikatnya, mereka adalah jelmaan
hadis "matilah engkau sebelum kematian menjemputmu." (mutu qabla an tamutu)
Contoh
sempurna dan hakiki orang-orang sedemikian adalah empat belas maksum
(a.s). Meskipun para nabi dan wali Tuhan, para ʽarif, para pecinta dan
orang-orang yang melepaskan diri daripada para musuh wilayah ke-empat
belas maksum ini merupakan esensi yang bercahaya, sesuai dengan darjat
mereka masing-masing, juga merupakan mishdaq orang-orang yang
dikecualikan dari persinggahan di alam barzakh dan penderitaan di hari
kiamat.
Jawaban Terperinci
Untuk
menjawab pertanyaan ini dengan baik, pertamanya kami akan membahaskan
dan menjelaskan tentang esensi kematian di negeri kiamat dan juga
mengulas tentang keluasan dan menyeluruhnya hari kiamat, kemudian kami
akan menjawab pertanyaan ini bahawa apakah ada orang-orang yang tidak
ditimpa kematian yang serba meliputi dan menyeluruh ini? Dan apabila
terdapat orang-orang sedemikian, apakah mereka memiliki ciri-ciri,
tipologi dan karakter untuk dapat dikenali? Siapakah orang-orang ini,
apakah mereka ada objek luarannya (mishdaq)?
Bahagian pertama:
Dalam
menjelaskan bahagian pertama harus dikatakan bahawa: Dalam pandangan
al-Qur'an, kematian segala sesuatu tatkala ajal mereka tiba, dan seluruh
kewujudan – baik ia manusia atau bukan – memiliki ajalnya
masing-masing.[1]
Seluruh kewujudan dan makhluk dalam setiap langkah dan gerak-gerinya
akan sampai pada satu titik penghujung (ending point). Di tempat itu
juga ia akan tinggal dan menetap untuk selamanya. Titik di mana seluruh
makhluk akan menetap dan berdiam, sesuai dengan al-Qur'an adalah di
hadapan Tuhan. "ajalan musammah 'indahu"[2] dan apa yang ada di sisi Tuhan akan kekal dan abadi selamanya. "Wama 'indaLlâh baqin. "[3]
Dengan
demikian, tatkala seluruh kewujudan dan makhluk sampai di hadapan Tuhan
dan hadir di sisi-Nya, mereka akan menjalani kehidupan abadi nan
lestari. Seluruh kewujudan – baik manusia atau bukan – di penghujung
perjalanan mereka adalah menuju ke hadapan Tuhan, perjalanan akhir
menuju ke hadirat-Nya adalah kembali, dan mereka akan berkumpul dan
berhimpun di hadirat-Nya. Sekembalinya seluruh makhluk ke hadapan Tuhan
inilah yang disebut sebagai "kematian" di mana kematian ini adalah
keluarnya makhluk dari gelanggang kehidupan di mana gerakan, kaun (penciptaan) dan fasad (penghancuran), perubahan, waktu, kesempitan, kegelapan, jamak, dan keserakan terdapat di dalamnya.
Memasuki
kehidupan di sisi Tuhan di mana di dalamnya, kehidupan dan keabadian
mutlak, kekekalan, keluasan, cahaya dan kesatuan, dan sebagainya, serta
jauh dari segala aib dan cela sebagaimana yang telah disebutkan. Kerana
itu dapat diambil kesimpulan bahawa seluruh kewujudan dari manusia
sehingga para penghuni tujuh petala langit dan bumi dan apa yang ada di
antara keduanya, mereka akan mengalami "kematian" seperti ini, meskipun
telah dijelaskan dengan redaksi yang berbeza. Misalnya kematian manusia,
iaitu terlepasnya roh dari badan, telah menggunakan redaksi "maut" dan
kematian kewujudan selain manusia dengan redaksi yang lainnya.
Ajal
dan kematian seperti ini, yang dihadapi oleh seluruh kewujudan dan
segenap alam akan menemui kebenaran di hari kiamat kubra (besar).
Tatkala terjadi kiamat kubra (besar) seluruh semesta akan mengalami
kematian dan seluruh fenomena kecuali Allah akan menemui ajalnya. Pada
hakikatnya tatkala terjadi kiamat, seluruh kewujudan akan menjumpai
ajalnya dan seluruh makhluk akan mengalami hal yang sama ketika hari
kiamat berlangsung, hari di mana seluruh kewujudan hadir di hadapan
Tuhan.
Dengan
kata lain, di negeri kebangkitan dan kiamat Kubra, termasuk dunia dan
isinya, barzakh, seluruh langit dan bumi akan dibongkar. Para penduduk
dunia, penduduk barzakh dan para penghuni langit (para malaikat dan
sebagainya) juga akan binasa, setelah itu gelanggang kiamat akan
berlangsung di mana seluruh makhluk akan berhimpun di hadapan Tuhan dan
akan memperoleh kehidupan abadi nan sentosa. Menjelaskan dan mengenal
pelbagai tipologi keadaan seperti ini (kehidupan di hari Kiamat dan
kehidupan di hadapan Allah), dari sisi bahawa kiamat merupakan medan dan
tempat penjelmaannya, dengan menelaah dan mengkaji pelbagai keadaan dan
karakteristik serta tipologi, nama-nama kiamat yang termaktub dalam
al-Qur'an dan riwayat akan dapat dilakukan, namun hal ini memerlukan
perbahasan dan tulisan lain.
Dalam al-Qur'an disebut bahawa sumber kejadian seperti ini dikatakan sebagai "yauma yunfakh fii surh"[4]
dan tatkala sangkakala ditiup maka ia juga merupakan sumber kematian
juga merupakan sumber kehidupan serta hari masyhar dan digelarnya
kiamat. Kejadian ini juga disebut sebagai "shaiha"[5], "sajrah"[6], "sakhkhah"[7] dan "naqar fi al-naqur".[8]
Keseluruhan redaksi ini menjelaskan sebuah fakta dan dapat disimpulkan
bahawa "sangkakala" dan "dua tiupan" adalah mengisahkan "terompet" yang
sering digunakan pasukan di medan pertempuran untuk berperang.
Kali
pertama terompet ditiupkan supaya diam dan bersiap untuk bergerak dan
kemudian kali keduanya ditiupkan untuk bangkit dan seterusnya.[9]
Dalam
menghuraikan dan menjelaskan fenomena akbar ini, ayat-ayat al-Qur'an
dan riwayat-riwayat terbahagi menjadi beberapa bahagian:
1. Ayat-ayat yang menjelaskan hal ehwal peniupan sangkakala kematian serta terbelahnya langit dan bumi. Contohnya, "Agar kami jadikan peristiwa itu peringatan bagi kamu dan agar diperhatikan oleh telinga yang mahu mendengar. Apabila sangkakala ditiup sekali tiupan, dan bumi dan gunung-gunung diangkat, lalu keduanya dilagakan sekali laga (hingga hancur lebur), maka pada hari itu terjadilah suatu peristiwa yang besar (hari kiamat)," (Qs. Al-Haqqa [69]:12-15); “(iaitu) pada hari Kami gulung langit seperti menggulung lembaran-lembaran kertas.” (Qs. Al-Anbiya [21]:104) dan "Dan mereka tidak mengenal Allah dengan pengenalan yang seharusnya, padahal bumi seluruhnya berada dalam genggaman-Nya pada hari kiamat dan langit digulung dengan tangan kanan-Nya." (Qs. Zumar [39]:67) dan juga ayat-ayat lainnya[10]
yang semuanya mewartakan tentang sebuah peristiwa sebelum terjadinya
kiamat. Mengingat peniupan sangkakala dan yang sepertinya akan meliputi
dan terjadi di seluruh semesta. Dengan menelaah dan menginternalisasi
ayat-ayat ini dapat diambil kesimpulan hal ehwal kualiti dan bagaimana
kematian tujuh petala langit dan bumi – yang antara lain adalah:
tergulung, terbenturkan dan berubahnya tujuh petala langit dan bumi sesuai dengan keadaan kiamat.
2. Sebahagian
ayat menunjukkan bahawa setiap makhluk di tujuh petala langit dan bumi,
akan binasa dengan ditiupnya sangkakala kematian. "Dan (ingatlah) hari (ketika) sangkakala ditiup, maka faza’a (gentarlah) segala yang ada di langit dan di bumi, kecuali siapa yang dikehendaki Allah. (Qs. Al-Naml [6]:87); “Dan ditiuplah sangkakala, maka shaqa
(matilah) siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang
dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka
tiba-tiba mereka berdiri menunggu (hari perhitungan dan pembalasan)" (Qs. Al-Zumar [39]:68). "Faza'a” bermakna takut dan amat gentar. Dan "Sha’aqa";
ertinya tidak sedar dan mati. Pada hakikatnya dua redaksi ini,
menjelaskan tentang keadaan kematian yang telah dijelaskan pada
awal-awal tulisan ini, iaitu kematian disertai dengan ketakutan dan
tidak sedarkan diri menuju kematian, di mana hal ini terjadi pada segala
yang ada di langit dan di bumi. Dengan demikian, pertama, alam barzakh
merupakan pelengkap dan kelanjutan alam dunia iaitu dari alam dunia
menuju ke dunia yang disebut sebagai alam kubur[11] dan dari syurganya menuju syurga dunia. Kedua, seluruh penduduk dunia mahu tidak mahu harus melintasi alam barzakh,[12] baik itu sebentar atau lama, yang dimaksud dengan "man fil ardh"
(segala yang di bumi) adalah penduduk bumi yang memasuki alam barzakh,
bukan mereka yang melanjutkan kehidupannya di dunia sebelum barzakh.
Adapun "man fi al-samawat" adalah roh-roh para malaikat dan orang-orang berbahagia.[13] Seluruh kewujudan yang memiliki bentuk mitsali (imaginasi) dan dalam format barzakhi dan menjalani hidupnya pada sebuah alam di atas alam barzakh
(di langit). Kematian dua kelompok ini (penduduk bumi dan tujuh petala
langit), disebabkan tertiupnya sangkakala, bermakna bahawa mereka semua
tidak hanya terlepas dari kerangka dunia dan badan buminya, namun mereka
juga terlepas dari pelbagai bentuk mitsali (imaginasi) dan format-format barzakhi. Mereka melintasi tujuh petala langit dan menghadap di hadirat Ilahi lalu fana pada ẓat Ahadi-Nya.
3. Sebahagian ayat lainnya menjelaskan ditiupnya kehidupan[14]
dan keabadian seluruh orang-orang yang mati akibat tiupan yang pertama.
Di sini kami sepintas lalu menyebutkan beberapa ayat sahaja dan
mengelak untuk tidak menyebut secara keseluruhan kerana ruang dan waktu
yang terbatas.
Riwayat-riwayat juga menjelaskan tiga kelompok ayat yang disebutkan di mana akan kami sebutkan beberapa dari riwayat tersebut:
Seorang
malaikat bernama "Israfil" meniup sangkakala dengan izin Tuhan. Sebagai
akibatnya, seluruh yang menghuni tujuh petala langit dan bumi, bahkan
para pemikul arsy (Jibrail dan Mikail), juga akan mengalami kematian.
Setelah itu, Israfil sesuai dengan perintah Allah (s.w.t) akan mati,[15] dan segala sesuatu akan batil,[16]
dan setelah sirnanya dunia ini, tidak terdapat lagi ruang (makān) dan
waktu (zamān). Seluruh ajal dan waktu akan lenyap, tahun dan detik akan
hilang,[17]
dan tiada yang tersisa dan abadi kecuali Tuhan. Kembali sangkakala
ditiup dan seluruh penduduk tujuh petala langit dan bumi akan hidup[18] dan kesemuanya akan kembali kepada wujudnya masing-masing sebagaimana para mudabbir (baca: malaikat) mereka yang menciptakannya.[19]
Dari
sekumpulan ayat dan riwayat dapat disimpulkan bahawa tujuh petala
langit, bumi, barzakh dan juga seluruh orang yang melaluinya, bahkan
para malaikat-malaikat terdekat tidak terkecuali dari peristiwa dahsyat
dua tiupan ini, iaitu mereka tidak aman dari kematian melanda di
mana-mana dan kebangkitan setelah kematian. Peristiwa ini akan melanda
mereka seluruhnya.
Namun
hingga kini kami telah sebutkan tambahan terhadap subjek-subjek
ayat-ayat dan riwayat-riwayat sebelum ini, termasuk ayat-ayat dan
riwayat-riwayat lain di mana semuanya mempunyai penjelasan peristiwa
besar ini. Telah disebut juga penerangan sifat dan perincian sebilangan
daripada hamba-hamba daripada peristiwa dan kejadian dua tiupan, juga
mereka yang dikecualikan dan aman sejahtera dari ketakutan, kengerian,
kesulitan, kesakitan, ketabahan yang melelahkan dan dijauhkan dari
peristiwa-peristiwa berkaitan di samping meneruskan kehidupannya.
Bahagian kedua:
Berikut
ini adalah huraian dan pencirian orang-orang yang telah dibincangkan di
mana ia dapat dijumpai pada al-Qur'an dan riwayat:
A. Pada
dua ayat (ayat 67 surah al-Zumar dan ayat 68 surah al-Naml) berkenaan
dengan "tiupan pertama" (yang mematikan) selepas menjelaskan segala
sesuatu yang terdapat di langit dan di bumi, mereka berdasarkan peniupan
sangkakala akan mengalami "faza’a'" dan "sha’aqa". Dengan redaksi “Illa man syaa Allah”
(kecuali mereka yang Allah kehendaki) maka sebahagian orang
dikecualikan di mana dari peniupan ini, ayat-ayat 89-90 surah Naml
menafsirkan hal itu dan menegaskan: Mereka adalah orang-orang yang
memiliki "kebaikan".
B. Demikian juga ayat-ayat yang menjelaskan "nafakha hayat"
(tiupan kehidupan), seperti ayat 68 surah al-Zumar dan 53 surah Yasin
dapat difahami bahawa orang-orang yang menemui kematian pada nafakha amatih (tiupan kematian), mereka itu juga pada nafakha
kedua akan hidup dan akan hadir di sisi Tuhan, namun dengan begitu,
Allah (s.w.t) pada ayat 127-128 surah Shafat mengecualikan para hamba
yang mukhlas.
Dengan demikian, orang-orang yang memiliki "hasanah" (kebaikan) dan tergolong sebagai hamba-hamba Tuhan yang mukhlis akan berada dalam keadaan aman. Dengan jelasnya dua redaksi “hasanah” (kebaikan) dan "mukhlas"
(orang-orang yang disucikan dari dosa) dengan jelas kita dapat mengenal
orang-orang ini. Oleh kerana itu, kita akan mengkaji beberapa ayat dan
riwayat sehingga dua redaksi ini dapat ditafsirkan:
1. Yang dimaksud dengan "hasanah"
adalah kebaikan mutlak. Ertinya sebuah kebaikan yang sekali-kali tidak
dinodai dengan keburukan. Mereka yang memiliki kebaikan mutlak adalah
orang-orang khusus dari kaum beriman dan esensi mereka suci dan bersih
dari segala kekotoran, jauh dari segala jenis kemunafikan, kekufuran dan
syirik. Hati mereka sekali-kali tidak pernah tenggelam memikirkan
selain Tuhan dan segala urusannya dilabuhkan kepada-Nya dan hinggap pada
makam taslim (penyerahan diri) dan tawakkal, melintas tingkatan
ini tanpa ada benih keangkuhan dan ekspresi keberadaan dan sifat-sifat
Fira'un, serta lebur dalam dzat Tuhan. Tipologi ini merupakan penjelasan
makam "wilâyah". Dengan demikian, dalam riwayat-riwayat "hasana" dalam ayat ini bermakna wilâyah Amirul Mukminin[20] dan makrifat wilâyah serta kecintaan terhadap Ahlulbait (a.s). Keburukan "sayyiah" berada di sebalik dari kebaikan yang bermakna pengingkaran terhadap wilayah dan kebencian terhadap Ahlulbait (a.s).[21]
2. Yang dimaksudkan mukhlasin adalah orang-orang yang unggul dari seluruh manusia sebagaimana ayat "Iblis menjawab, “Demi kekuasaan-Mu, aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba-hamba-Mu yang disucikan (dari dosa) di antara mereka.” (Qs.
Shad [38]:82-83), mereka dijauhkan dari godaan dan bisikan syaitan dan
kerana bisikan dan godaan syaitan (sesuai dengan kandungan ayat 22 surah
Ibrahim[22])
berisikan janji-janji palsu, penerimaan perintah daripadanya dan dari
satu sisi penerimaan tersebut bersumber dari kemusyrikan dan kesesatan. Mukhlas adalah para hamba yang suci dari segala jenis kemusyrikan dan ikhlas semata-mata kerana Allah (s.w.t).
Dengan
memperhatikan secara saksama dalam makna dua redaksi ini dapat
dikatakan bahawa keduanya adalah penjelas satu hakikat dan realiti dan
memiliki satu makna. Kerana itu, orang-orang yang dikecualikan peristiwa
dua tiupan hidup dan mati dapat dicirikan sebagai berikut:
Mereka
adalah orang-orang yang tidak melihat sesuatu selain Tuhan, tidak
memandang tanda dan ayat selain-Nya. Tidak meyakini adanya kebebasan
untuk keuntungan atau kerugian, mati atau hidupnya. Hakikat dan
kesejatiannya karam dan tenggelam serta lebur dalam ẓat Tuhan. Seluruh
perkara ia sandarkan dan serahkan kepada Tuhan, dan tiada yang keluar
dari-Nya kecuali keredaan Tuhan pada hal-hal (nawafil) dan hanya mencari
keredaan Tuhan.
Dengan demikian Tuhan akan menjadi tangan, mata, telinga, lisan dan hatinya,[23]
serta jauh dari segala bisikan dan godaan, mereka adalah cermin
sempurna Tuhan dan hanya paras Tuhan yang mereka tonjolkan. Sebenarnya
mereka adalah “wajhuLlah” (wajah Tuhan). Ertinya wajah batin dan
hakikat segala sesuatunya adalah “mengenal sempurna” sesuatu yang hanya
dapat dicapai dengannya. WajhuLlah-nya para hamba ini bermakna
bahawa mereka merupakan ayat Tuhan yang paling sempurna, dan manifestasi
seluruh jelmaan Tuhan di mana Tuhan berfirman: “Kullu syain halik illa wajha.” (segala sesuatunya binasa kecuali wajah Tuhan) (Qs. Al-Rahman [55]:26)[24]
Dengan
demikian selagi segala sesuatu dan mahkluk (tujuh petala langit dan
bumi, penduduk bumi, penghuni barzakh dan penghuni langit); iaitu para
malaikat dan sebagainya bahkan para malaikat muqarrab akan binasa berdasarkan tiupan pertama sangkakala, namun mereka abadi dan tidak ada kebinasaan pada hakikat mereka.
Kerana
wujud mereka lebur dan fana dalam (wujud) Tuhan dan kewujudan bagi
mereka, selain wujud Tuhan dan wajah-Nya, tidak akan tersisa, tidak
mengalami perhentian di barzakh juga tidak dihimpun pada kiamat untuk
perhitungan, soal-jawab; Kerana sebelumnya di dunia berdasarkan mujahadah, muraqabah, riyadha
untuk meraih keredaan Tuhan, mereka terlepas dari segala ikatan
material dan bentuk-bentuk mitsali (imaginasi), format-format barzakhi.
Mereka menghitung diri sendiri dan langsung menuju ke syurga dan bersua
dengan Tuhan. Ke tempat yang aman di mana orang-orang yang mencari
keamanan dan ketenangan berlindung dengannya.[25]
Oleh
sebab itu, mereka aman dari segala kejadian yang meliputi segalanya dan
besar pada dua tiupan kematian dan kehidupan; kerana apa yang menjadi
hasil dari peristiwa besar ini adalah “menyampaikan seluruh kewujudan
kepada “hayat ‘indaLlah” (kehidupan di sisi Allah) dan membuat
seluruh kewujudan memanfaatkan” dengan merealisasikan potensi dan
hakikat wujud mereka masing-masing. Sementara hamba-hamba ini menjalani
kehidupan lebih sempurna dan menjulang daripada apa yang menjadi sebab
peniupan roh, kerana mereka telah mendapatkannya di dunia.
Dengan memperhatikan secara saksama subjek ini dapatlah difahami bahawa mereka ini merupakan instanta sempurna (mishdaq) “mutu qabla an tamutu” (matilah sebelum kematian menjemputmu). Dengan perantara “wajhullah-nya
mereka berhimpun di hari masyhar dan kehadiran mereka di hadapan Tuhan
di hari Kiamat juga berbeza dengan maujud-maujud yang lain sehinggakan
mereka meliputi seluruh maujud yang hadir di tempat itu.
Instanta sempurna (mishdaq) dan hakiki para hamba ini – dengan memperhatikan pada riwayat – “hasanah”,[26] “wajhaLlah”[27] “asma husna”[28] dan “ayat kubra”[29] dan contoh-contoh lainnya yang sesuai dengan Nabi (s.a.w) dan Ahlulbaitnya (a.s) – empat belas maksum.
Namun
para nabi dan wali Allah serta manusia-manusia yang merupakan arif,
pecinta dan jauh dari kebencian serta amarah terhadap kedudukan, mereka
juga memiliki kedudukan yang sepadan dengan darjat mereka. Pada had
wadah kewujudan dan segala upayanya dalam meniti jalan menuju kepada
wilayah mereka, mishdaqnya ialah “para hamba ini adalah berada pada
tingkatan dan derajat lebih rendah.”
Sebagai
penutup, kami mengingatkan noktah ini bahawa kejadian besar dan serba
meliputi ini, dengan memperhatikan keagungan dan pentingnya, menuntut
huraian adalah lebih panjang daripada tulisan ini. Dengan demikian, kami
anjurkan untuk penelaahan pelbagai rujukan berkenaan dengan masalah
ini, sehingga, dengan kemurahan dan kasih tanpa batas Tuhan, pelbagai
hakikat dan rahsia hal ehwal peristiwa besar ini menjadi jelas bagi
anda
Tiada ulasan:
Catat Ulasan