Sabtu, 8 September 2012

TEMPAT YANG PALING SUCI BAGI PENGANUT AGAMA BUDDHA


Yang Terberkahi (Sang Buddha) memberikan petunjuk sebagai berikut :

" There are four places, Ananda, which the devotees should visit with feelings of inspiration (Samavega). The places where he can say 'Here the Tathagata was born, here the Tathagata attained perfect and supreme Enlightenment. Here the Tathagata preached the first sermon on the incomparable wheel of the Dhamma. Here the Tathagata attained the final goal of Maha Parinibbana – deathless', and there will come, Ananda, to these places, pious Brethren and sisters of the Holy Order, and devout men and women."

Empat tempat yang layak diziarahi oleh umat yang penuh keyakinan dan yang akan mengispirasikan kebangkitan spiritual dalam diri mereka tempat-tempat itu meliputi :
1. Lumbini, tempat kelahiran Buddha
2. Buddha Gaya (Bodhgaya), tempat Buddha mencapai Pencerahan Sempurna
3. Taman Rusa di Isipatana, tempat Buddha memutar roda Dhamma pertama kali
4. Kusinara, tempat Buddha mencapai Maha Parinibbana, Pembebasan Akhir
Semua peziarah ini, jika meninggal saat berziarah ke tempat-tempat ini dengan hati yang penuh bakti, saat tubuhnya hancur setelah mati, akan terlahir kembali di alam bahagia, bahkan di alam surga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin