Isnin, 17 September 2012

SEJARAH PATTANI DARUL SALAM

Sejarah sangat penting bagi semua generasi. Setiap bangsa mempunyai sejarahnya sendiri. Begitu juga orang Patani. Dalam masalah ini kita telah mengabdikan sebahagian besar daripada tujuan kami untuk menyajikan latar belakang sejarah Patani para pemimpin kami mulai dari sejarah, bahawa para pemimpin kita boleh membuat penilaian yang tepat tujuan Patani, dalam perjuangan mereka untuk tanah air mereka untuk kebebasan dan martabat mereka.

sejarah Patani akan tentu saja dan banyak negara di dunia tidak tahu. Bahwa ada orang-orang Muslim melawan negara imperialis untuk mengeksploitasi kekayaan mereka, setia dan sendirian di depan pertempuran dengan beberapa senjata, tetapi dengan akan kuat dan semangat.



Eksploitasi tidak dengan sendirinya alasan yang cukup untuk revolusi. Tapi ini dengan penuh semangat mengagitasi agen revolusi. Siapapun yang menerima eksploitasi dan penghisap pantas semua yang datang kepadanya. Itulah sebabnya mengapa Patani memberontak melawan penghisap mereka. Mereka layak hidup bebas dan mereka menginginkan kehidupan yang bebas.

Patani adalah sebuah negara yang kaya dan orang-orang yang mengendalikannya. Ini adalah tanah Islam adalah iman orang dan itu adalah sebuah negara bertekad untuk mencapai kebebasan dan menyingkirkan imperialisme Thailand. Hal-hal ini semua berkumpul di lapangan di Patani dan merupakan slogan yang diangkat oleh Revolusi Patani dalam menghadapi penguasa pendudukan Thailand.


Patani digunakan untuk menjadi sebuah negara bebas dengan unit bebas dan jumlah kedaulatan atas tanahnya sebelum diambil oleh imperialis Thailand.

Selama masa kemerdekaan orang-orang Patani menikmati kebebasan dan martabat dalam sistem mereka sendiri politik, ekonomi dan sosial. Patani adalah pusat komersil utama di Asia Tenggara dan mempunyai hubungan baik dengan Timur dan Barat selama berabad-abad.

Tapi setelah Pengilhakan penjahat tanah air Patani oleh imperialisThailand, Thailand imperialisme telah menduduki tanah air Patani dan menekan Salam ekonomi dan sosial perpecahan jauh di dalam massa yang luas. Itulah dimana konflik antara imperialis Thailand dan orang-orang Patani. Tetapi imperialisme Thailand telah mengabaikan hak-hak rakyat Patani dengan menggambarkan mereka sebagai preman dan pemisah atau kes konflik sempadan, dll ..


Orang-orang Patani menyedari bahawa tidak lagi diterima untuk terus hidup di bawah dominasi kerajaan kolonialThailand dan tertindas di negeri mereka sendiri sebagai imperialisme Thailand. Ini negara kecil Islam kini menghadapi usaha untuk menjauhkan dari kenyataan perlu dan tanah. Dalam erti bahawa banyak seperti tanah yang diduduki oleh imperialisme dalam semua ..??? Bentuk dan pelbagai kaedah pendudukan.


Ini adalah negara orang Patani dan hak hak orang-orang Patani, orang orang Patani yang telah berjuang selama bertahun-tahun berjuang untuk membawa negara mereka untuk keadilan dan kebebasan. Untuk alasan ini kita harus berjuang dan perjuangan menentang imperialisme Buddha tidak berperikemanusiaan Thailand.

Orang Patani memiliki bahasa mereka sendiri adalah Melayu Patani, budaya sendiri adalah Patani, tradisi sendiri adalah Patani dan agama Islam. Semua ini Patani memiliki hal yang berbeza antara Thailand imperialisme.


Semua rasmi Narathiwat, Patani, Yala, Songkhla, Stul. Harus bahasa Melayu Patani bahawa kita memelihara budaya dan tradisi kita sendiri. Bendera harus bendera sendiri sebagai simbol nasionalisme kita dan undang-undang.


Kami menuntut kemerdekaan Patani


Soalan Patani bukanlah pertanyaan tentang seberapa besar atau kecil sebuah negara Islam. Ini adalah masalah prinsip. Soalan hak asasi manusia dan pertanyaan tentang hak manusia untuk hidup bebas sebagaimana ditetapkan dengan resolusi PBB 1514 (XV) tarikh 14 Disember 1960. Ini Perisytiharan tentang pemberian Kemerdekaan ke Negara kolonial dan orang-orang penjajah. Ini memberikan harapan yang tepat dan baru kebebasan. Penentuan nasib sendiri dan kemerdekaan untuk banyak juta orang Malayu dari Patani yang masih hidup di bawah pemerintahan kolonial berdarah Thailand.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin