Selasa, 11 September 2012

ISTILAH MASYARAKAT SIAM DAN THAI

SIJIL PERTANIAN ORANG-ORANG SIAM KEDAH
1.       Latar belakang
Dalam Enakmen Tanah Negeri Kedah telah termaktub mengenai orang-orang Siam Kedah boleh memiliki Tanah Simpanan Melayu seperti orang-orang Melayu di negeri Kedah. Berdasarkan Enakmen 8(b) Tanah Simpanan Orang-orang Melayu No. 1963 menetapkan orang-orang Siam boleh memiliki tanah dalam Simpanan Melayu dengan syarat mereka adalah seseorang yang menetap di negeri Kedah dan bercucuk tanam (Petani). Penguatkuasaan Sijil Pertanian Orang-orang Siam adalah untuk memastikan hanya orang Siam Kedah yang bertani sahaja yang boleh memiliki tanah simpanan Melayu di negeri Kedah.


สยาม (อักษรละติน: Siam) (สันสกฤต: श्याम) เป็นชื่อเรียกของประเทศไทยในสมัยโบราณ แต่มิใช่ชื่อที่คนไทยใช้เรียกตนเอง สยามเป็นชื่ออย่างเป็นทางการของไทยรัชสมัยพระบาทสมเด็จพระจอมเกล้าเจ้าอยู่ หัวเป็นต้นมา[1] แต่ได้มีการเปลี่ยนชื่อมาเป็น "ไทย" เมื่อวันที่ 24 มิถุนายน พ.ศ. 2482 ในอดีตพระมหากษัตริย์ไทยทรงใช้ชื่อ สยาม ในการทำสนธิสัญญากับต่างชาติเป็นเวลาหลายศตวรรษ อันเนื่องมาจากอาณาจักรสยามนี้ประกอบด้วยคนหลายชาติพันธุ์ อาทิ ไท ลาว มอญ ญวน เขมร แขก จีน ฝรั่ง และมลายู พระมหากษัตริย์ไทยจึงเรียกดินแดนแห่งนี้ว่า ประเทศสยาม เพื่อความเป็นอันหนึ่งอันเดียวกันของประชาชน[2] อีกทั้ง ชื่อ สยาม นั้น ก็ยังคงเป็นที่รู้จักกันอย่างแพร่หลายในวงการวิชาการของต่างประเทศอีกด้วย
ตาม หลักฐานของลาลูแบร์นั้น คนในประเทศไทยได้เรียกเผ่าพันธุ์ของตนเองว่า ไทย ตั้งแต่สมัยอาณาจักรอยุธยาแล้ว โดยได้บันทึกไว้ว่า ชาวสยามเรียกตนว่า ไทย (Tàï) แปลว่า อิสระ อันเป็นความหมายตามศัพท์ในภาษาของพวกเขาอยู่ในปัจจุบัน [...] คำว่า สยาม กับ ไทย เป็นสองคำที่มีความแตกต่างกัน แต่หมายถึงพลเมืองของประเทศเดียวกัน[11]
 
 Siam merupakan nama negara sebelum ditukarkan kepada Thailand pada 24 Jun 1939 semasa zaman pemerintahan General Phibun Songkhram yang cuba membangkitkan semangat Nasionalisme. Siam bukannya merujuk kepada sesuatu bangsa malah tidak ada bangsa Siam di muka bumi ini. Thai bermaksud kebebasan merupakan nama bangsa sebelum kewujudan negara Siam lagi. Orang Thai tidak pernah memanggil diri mereka sebagai bangsa Siam. Hanya bangsa asing sahaja memanggil orang Thai sebagai bangsa Siam termasuk di Malaysia.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin