Sabtu, 8 September 2012

PANGGILAN KUBUR DI ALAM BARAZAKH

panggilan kubur dan alam akhirat”menyingkap dan memaparkan gambaran tentang hakikat yang pasti dihadapi oleh setiap insan. Kematian pasti akan datang dan tiada siapa dapat menyangkalnya. Tajuk ini terdapat beberapa tajuk-tajuk kecil yang dapat membuatkan kita insaf dan membuat kita berfikir tentang tanggungjawab kita sebagai hamba Allah.
1. Larangan bercita-cita untuk mati dan meminta mati disebabkan masalah yang menimpa harta dan tubuh badan
a)Mati merupakan musibah yang sangat besar, namun musibah yang lebih besar daripada itu ialah merasa lalai tentang kematian dan tidak mahu mati.
b)Rasulullah pernah bersabda; janganlah seseorang dari kamu bercita-cita untuk mati kerana kemudaratan yang menimpanya , jika ia tidak dapat menahan cita-citanya itu maka katalah Ya Allah, hidupkanlah aku jika hidup itu lebih baik untuk aku dan matikanlah aku jika mati itu lebih baik untukku”.
2. Harus bercita-cita dan berdoa untuk mati jika bimbangkan kemusnahan agamanya
a)Diharus untuk mati jika seseorang memohon untuk mati jika hidupnya akan merosakkan agama yang dianutinya iaitu agama islam.
b)Contohnya Maryam AS memohon kematian atas dua sebab iaitu ia bimbang disangka sebagai penjahat lalu menimbulkan keaiban sehingga menyebakkan dalam fitnah. Yang kedua ia bimbang kaumnya akan mengada-adakan cerita menuduhnya berzina dimana ini akan menjadi punca dibinasakan

3. Mengingati mati, kelebihan dan persediaan untuknya
a)Rasulullah pernah bersabda;perbanyakkanlah mengingati perkara y menghancurkan kesedapan. yyakni kematian
b)Kelebihan mengingati kematian ialah mereka yang sentiasa mengingati kematian akan sentasa melakukan amal ibadat yang ikhlas kepada Allah.
4. Perkara yang mengingati kepada mati dan akhirat serta menzuhudkan kehidupan dunia.
a)Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud “aku pernah menghalang kamu daripada menziarahi kubur, maka sekarang ziarahlah kerana ia menimbulkan kezuhudan di dunia dan mengingati kepada akhirat”.
b)Orang yang keras hatinya hendaklah merawat hatinya dengan salah satu daripada 4 cara iaitu;
•Meninggal tabiat buruknya dengan menghadirkan diri ke majlis-majlis ilmu, ilmu yang ada nasihat, zikir dan sebagainya
•Mengingati mati. Dengan mengingati mati. Dengan mengingati mati akan menyebabkan ia mencela segala keseronokan dan meninggalkan rakan-rakan yang melalaikan
•Menyaksikan orang yang sakit mati. Melihat kepada mayat dan menyaksikan kesakitan dan nazaknya serta memerhatikan bagaimana rupanya setelah kematian akan menyebabkan hilang keseronokkanya kearah kemungkaran.
•Langkah-langkah ini akan menyebabkan hati yang keras menjadi lembut


5. Kematian orang mukmin dengan peluh yangkeluar membasahi dahinya
a)Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud “Perhatikan 3 perkara pada mayat ketika saat kematiannya. Jika memercik peluhdahinya dan berair dua matanya dan kering dua bibirnya , maka ia rahmat dari Allah dan jika ia berdengkur seperti orang yang tercekik, merah warnanya dan pucat 2 bibirnya , maka ialah adalah azab dari allah yang turun padanya”
b)Kematianorang mukmin diiringi oleh peluh yang keluar dari dahinya dimana ia mempunyai saki baki dosa lalu ia dibasahi ketika mati dengan disukarkan agar dosanya terhapus.

6. Kematian adalah kifarat terhadap orang mukmin
a)Kifarat bermaksud kesakitan-kesakitan yang menimpa orang islam semasa matinya.
b)Setiap manusia didunia ini akan merasai kematian. sakitnya mati itu bergantung kepada amalannya. jika baik amalannya maka mudahlah nnyawanya dicabut dan jika buruk amalannya maka sukar dan sakitlah nyawanya dicabut

7. Jangan mati melainkan dalam keadaan berbaik sangka dengan Allah
a)Berbaik sangka pada Allah sepatutnya semakin bertambah disaat hampir mati berbanbing dengan waktu sihat iaitu dengan mengharapkan Allah mengasihaninya , menghapuskan dosanya dan memberikan keampunan kepadanya.
b)Orang yang ada dikeliling orang sakit juga hendaklah memperingatkan kepadanya tentang hal yang demikian agar nanti ia termasuk dalam senarai mereka yang disebut oleh Allah.
c)Abdullah bin Mas’ud berkata “tidakkah seorang berbaik sangka dengan Allah melainkan allah memberikan kebaikan kepadanya apa yang disangkanya kerana kebaikan itu berada ditangganya.

8. Orang mati diajar menyebut la ilaha illalah
a)Apabila seseorang telah hampir saat matinya iaitu dalam keadaan nazak, maka ajarlah dia untuk mengucap la ilaha illallah u bekalannya hari akhirat kelak
b)Para ulama mengatakan bahawa mengajar orang yang hampir mati dengan kalimat ini merupakan satu amalan sunnah yang diperolehi dari nabi dan umat-umat islam
c)Orang yang sedang nazak hendaklah berhati-hati dengan godaan syaitan kerana ia akan menganggunya dengan tujuan merosakkan akidahnya.

9. Siapa yang menziarahi simati jangan bercakap sia-sia
a)Apabila menziarahi simati hendaklah berbicara yang baik-baik sahaja kerana malaikat mengaminkan apa yang kita perkatakan.
b)Dengan berbicara perkataan yang baik maka simati akan dapat syafaat daripada itu.

10. Syaitan mendatangi orang yang mati
a)Sebelum nyawa manusia itu dicabut, syaitan akan duduk di sebelah kiri dan kanan untuk menghasut manusia yang akan mati itu.
b)Dengan rahmat Allah jibril datang lalu mengusir syaitan-syaitan dan menyapu kelesuan dari wajahnya lalu ia pun tersenyum

11. Kesudahan yang buruk dan segala amal dikira dengan kesudahan usia
a)Kesudahan yang buruk tidak berlaku tehadap orang yang beristiqamah pada amalan zahirnya dan elok amalan batinnya akan tetapi rosak akalnya atau berterusan melakukan kemungkaran.
b)Seseorang yang melakukan ibadat seperti bergi berazan di masjid maka dirinya mendapat sinaran orang yang beribadat dan jika dia pernah berniat untuk murtad sebelum mati dan belum sempat bertaubat maka dia akan tergolong dalam golongan kafir dan tidak dapat mencium bau syurga.
c)Manusia ditegah menmbangga diri dengan amalan yang dilakukan seperti solat, puasa dan sebagainya

12. Perutusan mati sebelum ajal
a)Malaikat telahpun mengutuskan mati sebelum ajalnya seperti penyakit, uban, tua, pudar pendengaran dan pengelihatan.
b)Oleh itu umat manusia perlu mengambil perutusan itu untuk menambahkan amalannya menuju kematian dan alam yang abadi.

13. Roh-roh saling bertemu di langit
a)Apabila roh orang mukmin dicabut maka ia disambut oleh ahli rahmat dari kalangan hamba-hamba Allah seperti mana mereka menemui orang yang membawa berita gembira di dunia
b)Allah telah menyediakan sebuah tempat dilangit yang ketujuh yang dipanggil dengan nama Baidha’. Disitulah bertemu roh orang mukmin
c)Disana, mereka akan berbual-bual tentang apa yang berlaku didunia.
d)Manusia yang melakukan kebaikan dan amalan akan bergembira dan berkongsi-kkongsi kegembiraan manakala orang yang banyak melakukan kemungkaran akan menangis dan bersedih-sedih melihat orang-orang mukmin.

14. Dimanakah roh apabila ia keluar dari tubuh
a)Roh diangkat oleh malaikat hingga ke hadrat Allah lalu Allah bertanyakan? Jika ia dari golongan yang berbahagia maka allah berfirman kepada malaikat;bawakan dia dan tunjukkan dia di tempatnya iaitu syurga. lalu mereka membawakan dia ke syurga selama jasadnya sedang dimandikan. Maka setelah jasadnya telah dimandikan dan dikaffankan, maka ia kembali menyusup masuk antara jasad dan kaffannya. Apabila ia diusung diatas keranda maka ia terdengar perbualan orang ramai samada baik atau buruk. Apabila ia sampai kekuburnya dan disembahyangkan maka roh itu dikembalikan ke jasadnya dan duduklah ia dalam keadaan mempunyai roh dan jasadnaya dan masuklah dua malaikat mengujinya.

15. Sifat malaikat maut ketika mencabut roh orang nukmin dan orang kafir
a)Malaikat yang mencabut nyawa orang mukmin akan berpenampilan cantik dan menarik disamping berbau wangi. Rupa pula seperti orang muda dan kulit bersih dan suci
b)Manakala malaikat yang datang mencabut nyawa orang kafir akan datang dalam keadaan yang begitu menyeramkan. kulitnya akan hitam seperti terbakar, dua kakinya akan berada di bumi dan kepalanya dilangit dalam keadaan rupa paling buruk dan busuk. Dibawah setiap bulunya terdapat api yang sedang marak. begitu menyeram sekali keadaannya.

16. Orang-orang mati saling menziarahi sesama mereka didalam kubur
a)Apabila mengafankan mayat saudara mu maka hendaklah diperkemaskan kafannya kerana mereka akan saling bermegah-megah dan saling berkunjungan didalam kubur nanti. Lebih elok jika dikafankan denagan pakaian solat.

17. Menyegerakan pengurusan jenazah dan ucapan oleh mayat
a)Sabda Rasulullah;”Segeralah menyempurnakan jenazah kerana jika dia seorang yang baik kamu hantarkannya ke tempat yang baik dan jika sebaliknya bererti kamu telah melepaskan keburukan dari leher-laher kamu”

KESIMPULAN;
Kesimpulannya disini, umat manusia perlulah sedar akan tanggungjawab masing-masing tanpa lalai mengingati mati. Kematian itu tetap akan berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin