Khamis, 20 September 2012

AL QURAN PANDUAN HIDUP UMAT ISLAM

AL-QURAN diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW pada Ramadan, kitab Allah yang akan kekal sehingga Hari Kiamat. Kitab suci itu satu-satunya wahyu yang terpelihara daripada penyelewengan seperti dijanjikan Allah menerusi firman-Nya, bermaksud: “Sesungguhnya Kami (Allah) menurunkan al-Quran, dan sesungguhnya Kami (Allah) tetap memeliharanya.” (surah al-Hijr, ayat 9).
Umat Islam perlu memastikan al-Quran tetap terpelihara kesucian dan martabatnya. Ia dapat direalisasikan apabila umat membaca, menghafal, memahami dan mengambil pengajaran ayat itu.
Dalam konteks pembacaan al-Quran, Rasulullah dalam sabdanya daripada Ibn Mas`ud, yang bermaksud: “Sesiapa yang membaca al-Quran satu huruf daripada kitab Allah baginya satu kebaikan dan kebaikan itu ganjarannya sama dengan sepuluh kebaikan. Aku tidak mengatakan Alif Lam Mim itu satu huruf, tetapi Alif satu huruf, dan Lam satu huruf, dan Mim satu huruf.” ( Sunan al-Tirmidhi).
Al-Quran perlu dibaca dengan betul mengikut hukum tajwid, secara tartil dan tertib. Firman Allah bermaksud: “Dan bacalah al-Quran itu dengan tartil.” ( Al-Muzammil: 4).
Rasulullah ialah pembaca al-Quran paling bagus diakui al-Barra’ `Azib. Beliau mendengar Nabi membaca surah al-Tin ketika solat Isyak dan tidak pernah mendengar suara merdu dan elok seperti Baginda (Riwayat al-Bukhari). Kemahiran membaca al-Quran harus digabungkan dengan kemahiran memahami apa yang dibaca.
Al-Marhum Sheikh Muhammad al-Ghazzali mengkritik sikap sesetengah masyarakat yang terlalu menumpukan soal pembacaan tanpa meneliti dan memahami apa yang dibaca. Beliau juga mempersoalkan mereka yang membaca al-Quran semata-mata untuk meraih keberkatan daripadanya.
Tindakan umat Islam yang menjadikan al-Quran sebagai khat menghiasi rumah, membiarkan al-Quran berada di rak yang hanya dibuka dan dibaca dalam keadaan tertentu seperti kematian, khatam al-Quran ketika kenduri, menjadikannya simbol menghalau unsur jahat boleh dikategorikan sebagai memohon keberkatan. Firman Allah bermaksud: “Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan padamu dengan berkat supaya memikirkan ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang yang mempunyai fikiran.” (Surah Sad, 29)
Beliau turut kecewa sikap sesetengah umat Islam yang tidak tersentuh perasaannya ketika membaca ayat al-Quran. Orang yang membaca buku menjiwai kandungan dibaca seolah-olah terbabit secara langsung dengan faktanya. Jika ini boleh berlaku ketika membaca buku, apatah lagi ia harus, malah lebih afdal, berlaku ketika membaca al-Quran.
Ada juga sesetengah kita membaca al-Quran untuk memastikan orang lain mendapat bencana atau kecelakaan. Contohnya, apabila seseorang hilang barang berharga, dia lantas membaca ayat al-Quran, selalunya surah Yasin supaya orang yang mengambil barangnya sakit.
Keadaan ini memaksa kita bertanya apakah al-Quran diturunkan untuk menjadikan orang lain sakit akibat perbuatannya sedangkan Allah berfirman maksudnya: “Kitab (al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa.” (surah al-Baqarah, ayat 2). Apabila seseorang mahir dan memahami bacaan al-Quran, dia harus memastikan dirinya memanfaatkan ayat itu.
Jika ayat yang dibaca mengenai nikmat Ilahi yang wajib disyukuri, pembaca harus bertanya kepada dirinya adakah dia benar-benar termasuk orang mensyukuri nikmat itu. Begitu juga jika ayat mengenai seksaan api neraka, pembaca harus muhasabah.
Renungkan kisah Khalifah Umar Abd Aziz ketika membaca ayat 22-24 surah al-Saffat yang maksudnya: “(Kepada malaikat diperintahkan): kumpulkan orang zalim berserta teman sejawat mereka dan sembahan yang selalu mereka sembah, selain Allah; maka tunjukkanlah kepada mereka jalan ke neraka. Tahanlah mereka (di tempat perhentian) kerana sesungguhnya mereka akan ditanya; kenapa kamu tidak tolong- menolong?” beliau terpegun dengan ayat itu hingga ke subuh.
Walaupun ayat itu menggambarkan seksaan orang zalim ketika kiamat kerana musyrik yang mereka lakukan, Umar Abd Aziz merasakan ayat itu ada kena mengena dengan dirinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin