Negeri-negeri Melayu Champa tertegak antara abad ke-3 hingga abad ke-15
Masihi dengan kekuatan dan pengaruh yang meluas. Sepertimana keseluruhan
Nusantara Melayu, fahaman Hindu-Buddha mencorak pemerintahan beraja
dengan unsur-unsur ketuhanan yang menjadi sumber pujaan rakyat.
Kawasan negeri-negeri Champa terletak di pertengahan dan selatan Vietnam masa kini. Bahan-bahan artifak dan monumen sejarah yang menakjubkan masih lagi wujud. Peninggalan ini serta penulisan yang ada memberi gambaran keupayaan Bangsa Cham mengolah pemikiran abstrak serta idea-idea falsafah yang tinggi. Ini mencernakan budaya Cham yang tersendiri yang berbeza dengan kuasa-kuasa besar sezaman dengannya iaitu Vietnam, Khmer di Kemboja, Siam dan China.
Abad ke-12 menyaksikan permulaan pertembungan besar antara kerajaan Champa, Khmer, Siam dan Vietnam. Champa pula bukanlah satu persekutuan negeri-negeri yang kuat. Bahkan ia dikuasai oleh golongan-golongan berdarah raja yang sering bertelingkah sesama sendiri. Dalam keadaan tertentu, raja yang kuat dapat menggarap kekuatan untuk menyerang kuasa besar yang lain. Ini berlaku pada tahun 1371 apabila armada laut Cham menyerang pusat pemerintahan Raja Vietnam.
Satu ratus tahun kemudian, armada perang Vietnam menyerang Vijaya, ibu negeri Cham. Raja Cham dibunuh bersama dengan rakyat jelata yang tidak terkira banyaknya. Dari situ, bermulalah penghijrahan bangsa Cham ke Kemboja dan ke seluruh nusantara Melayu. Negeri-negeri Cham kemudiannya dijajah secara berperingkat dengan daerah Cham yang terakhir dijajah secara rasmi pada tahun 1834-35 oleh Vietnam.
Kawasan negeri-negeri Champa terletak di pertengahan dan selatan Vietnam masa kini. Bahan-bahan artifak dan monumen sejarah yang menakjubkan masih lagi wujud. Peninggalan ini serta penulisan yang ada memberi gambaran keupayaan Bangsa Cham mengolah pemikiran abstrak serta idea-idea falsafah yang tinggi. Ini mencernakan budaya Cham yang tersendiri yang berbeza dengan kuasa-kuasa besar sezaman dengannya iaitu Vietnam, Khmer di Kemboja, Siam dan China.
Abad ke-12 menyaksikan permulaan pertembungan besar antara kerajaan Champa, Khmer, Siam dan Vietnam. Champa pula bukanlah satu persekutuan negeri-negeri yang kuat. Bahkan ia dikuasai oleh golongan-golongan berdarah raja yang sering bertelingkah sesama sendiri. Dalam keadaan tertentu, raja yang kuat dapat menggarap kekuatan untuk menyerang kuasa besar yang lain. Ini berlaku pada tahun 1371 apabila armada laut Cham menyerang pusat pemerintahan Raja Vietnam.
Satu ratus tahun kemudian, armada perang Vietnam menyerang Vijaya, ibu negeri Cham. Raja Cham dibunuh bersama dengan rakyat jelata yang tidak terkira banyaknya. Dari situ, bermulalah penghijrahan bangsa Cham ke Kemboja dan ke seluruh nusantara Melayu. Negeri-negeri Cham kemudiannya dijajah secara berperingkat dengan daerah Cham yang terakhir dijajah secara rasmi pada tahun 1834-35 oleh Vietnam.
Kedatangan Islam ke Champa
Perbezaan
fahaman agama antara golongan istana dan rakyat jelata masih boleh
dikesan hingga ke hari ini. Perkampungan Or Ressei, lebih kurang 50 km
daripada Phnom Penh, merupakan kelompok keturunan istana Raja Champa.
Amalan Islam mereka banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur batiniah serta
upacara-upacara mistik kehinduan. Ini berbeza sekali dengan rakyat Cham
yang lain, yang rata-rata ahli Sunnah Wal Jamaah bermazhab Syafi’e, yang
tiada bezanya dengan amalan Islam di Malaysia.
Proses
Islamisasi bangsa Cham meningkat dengan mendadak apabila Putera Raja
Khmer, Ponhea Chan menaiki takhta Kemboja dengan bantuan golongan Islam
pada tahun 1642. Beliau memeluk agama Islam dengan mengambil nama
Ibrahim. Musuh raja Ibrahim tidak berpeluk tubuh. Beliau telah
digulingkan dengan bantuan Raja Vietnam dan dipenjarakan dan mati di
Hue, Vietnam pada tahun 1650.
Pada tahun 1691-97 Vietnam mengambil-alih
pelabuhan-pelabuhan Cham dan penghijrahan meningkat dan sampai ke
kemuncaknya pada tahun 1790-an apabila Raja Cham, Po Ca Ci Bri membawa
pengikut-pengikutnya masuk ke Kemboja. Mereka membina masjid besar Noor
Alihsan di Chrang Chamraes di pinggir kota Phnom Penh.
Kemboja : Sejarah Sepintas Lalu
Enam
puluh tahun pertama abad ke 19, Kemboja menjadi medan pergelutan dua
kuasa besar serantau-Siam dan Vietnam. Percaturan politik istana Raja
Kemboja merupakan dinamika untuk memelihara, menyekat ataupun
mengembangkan pengaruh salah satu kuasa besar ini. Maharaja Vietnam
menegaskan dengan sinis “ Kemboja merupakan satu negara yang berdaulat
dan hamba kepada dua (iaitu Vietnam dan Siam) “.
Dengan kuasa pentadbiran dan pemindahan
penduduk daerah utara-barat Kemboja diserap ke dalam pemerintahan Siam
manakala daerah Kampuchea Krom di selatan Kemboja pula diserap ke dalam
pemerintahan Vietnam.
Dengan tiadanya pemerintahan pusat yang kuat,
muncullah pemerintah-pemerintah setempat yang mempunyai wewenangnya
yang tersendiri untuk terus berkuasa. Rakyat jelata hanya dilihat
sebagai sumber hasil percukaian yang mesti sentiasa diperah.
Pemerintahan Perancis bermula pada tahun 1863
apabila Raja Kemboja Norodom menandatangani perjanjian keselamatan
dengan pegawai-pegawai Perancis melalui konsensi balak dan logam galian.
Untuk terus berkuasa, Raja Norodom pada tahun 1884 mementerai
perjanjian yang mengandungi klausa berikut :
‘ D.Y.M.M Raja Kemboja menerima segala
perubahan pentadbiran, perundangan, kewangan dan perniagaan mengikut
budi bicara kerajaan Peranchis pada masa-masa akan datang yang dianggap
berguna oleh kerajaan Peranchis untuk menjayakan tanggung-jawabnya
melindungi keselamatan Kemboja’.
Penjajahan Perancis berterusan sehingga
kemerdekaan Kemboja tercapai pada tahun 1953. Corak pemerintahan di
Kemboja selepas ini banyak diwarnai oleh personaliti Raja Sihanouk.
Indo-Cina pada masa itu sedang terus bergolak
dengan penglibatan langsung kuasa-kuasa besar dunia-Amerika, Russia dan
Cina. Keamanan serta kemakmuran Kemboja tertakluk kepada arus-arus
pergolakan politik yang sedang bergelora. Perang saudara meletus pada
tahun 1970 apabila General Lon Nol merampas kuasa dengan sokongan
Amerika dan Sihanouk mendapat sokongan daripada Cina dan Pol Pot.
Bermulalah malapetaka yang menimpa rakyat Kemboja termasuk umat Islam
Melayu-Champa.
Perjanjian damai di Peranchis pada tahun 1991
membuka era baru bagi Kemboja. Pemerintahan Liberal-Demokrasi dengan
Raja Berpelembagaan menyaksikan kemunculan 3 parti politik yang besar di
Kemboja – Cambodian Peoples’ Party di bawah pimpinan HunSen, FUNCIPEC
di bawah pimpinan Putera Ranarridh dan Sam Rainsy Party.
Kini bilangan penduduk Melayu-Champa
dianggarkan 500,000 daripada jumlah penduduk Kemboja 13 juta. Namun
begitu dari segi politiknya masyarakat Melayu-Champa dianggap penting
kerana mereka merupakan penentu dalam pilihanraya. Di Parlimen waktu
kini CPP mempunyai 73 kerusi, FUNCINPEC 26 dan Sam Rainsy Party 24.
Daripada jumlah ini 11 kerusi parlimen diwakili oleh orang-orang Islam.
Perlembagaan Kemboja menentukan bahawa kerajaan hanya boleh dibentuk
apabila ia mendapat sokongan 2/3 daripada jumlah kerusi di Parlimen.
Kini, di Kemboja, pilihanraya terakhir telah dilaksanakan pada bulan Julai 2008.
Genosid dan Penghapusan Etnik Melayu-Champa di Kemboja 1975-79
Konvensyen
Antarabangsa Genosid tahun 1948 menakrifkan genosid (genocide) sebagai
pelbagai tindakan seperti “membunuh manusia daripada sesuatu kelompok
yang mempunyai identiti nasional, etnik, ras atau agama yang tertentu,
dengan tujuan untuk menghapuskan sebahagian atau keseluruhannya sesuatu
kelompok itu”.
Inilah yang berlaku pada zaman pemerintahan
rejim komunis Pol-Pot di Kemboja pada tahun 1975-79. Bangsa
Melayu-Champa yang keseluruhannya beragama Islam, bertutur dalam bahasa
Cham serta mempunyai adat resam dan sejarah yang tersendiri menjadi
mangsa pembunuhan beramai-ramai. Sejak tahun 1974 lagi ‘alim ulama’
Islam sudah mula dibunuh. Apabila Phnom Penh, ibukota Kemboja jatuh pada
tahun 1975, keseluruhan ahli Majlis Mufti Kemboja telah ditangkap,
dipenjara dan kemudiannya terus dibunuh. Imam Abdullah bin Idris Mufti
Kemboja turut syahid.
Polisi penghapusan etnik ini terlaksana dengan beberapa pendekatan:
Pendekatan pertama ialah penghinaan jiwa dan
maruah bangsa Cham. Lelaki bangsa Cham yang konon berdegil untuk terus
bersongkok, berkopiah atau berserban akan dibunuh. Begitu juga orang
perempuan yang ingin terus berselendang, bersanggul dan berpakaian labuh
seperti baju kurung. Semua dipaksa berpakaian hitam. Bahasa
Melayu-Champa diharamkan langsung.
Pendekatan kedua ialah pengharaman
amalan-amalan beragama. Sembahyang, berpuasa, membaca Al-Qur’an
merupakan amalan–amalan yang ditegah. Masjid atau surau dirobohkan atau
dijadikan stor makanan atau barang. Memakan daging babi dijadikan
petanda untuk menguji kesetiaan dan keikhlasan seseorang Cham itu kepada
perjuangan komunis. Dua kampung kecil orang Islam di Kahpol dan di Svey
Kliang telah bangun melancarkan jihad. Mereka rela mati daripada tunduk
kepada kekuasaan komunis.
Pendekatan ketiga ialah pemindahan-paksa.
Masyarakat Cham dari sesuatu kampung dipecah-pecahkan dan dihantar ke
tempat-tempat yang jauh di antara satu sama lain.
Ketiga-tiga pendekatan ini mengorbankan banyak nyawa.
Fahaman komunis dan ras yang dijiwai oleh Pol
Pot dengan impian kemegahan bangsa Khmer seperti zaman Angkor Wat tidak
dapat menerima kewujudan Bangsa Cham di bumi Kemboja. Polisi pembunuhan
langsung dimulakan terutamanya di tebing timur Sungai Mekong mulai
tahun 1978. Namun rahmat Allah swt sentiasa bersama mereka yang sabar.
Vietnam dengan bala tentera yang besar telah melanggar Kemboja dan
menjatuhkan pemerintahan rejim Pol Pot pada 7 Januari 1979.
Pada keseluruhannya 90,000 atau 36% umat Islam mati di antara
tahun 1975-79 di Kemboja. Nisbah ini lebih tinggi daripada anggaran 21%
keseluruhan rakyat Kemboja yang turut terkorban iaitu 1.67 juta
daripada jumlah penduduk 7.89 juta pada tahun 1975.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan