Gerakan pemisah adalah satu gerakan yang cuba
mendapatkan hak dan kemerdekaan untuk mewujudkan sebuah negara ke arah
pemerintahan sendiri. Ia terjadi kesan daripada dasar penjajahan yang
menyebabkan wilayah-wilayah autonomi Islam kehilangan kuasa. Rentetan
peristiwa ini, golongan Muslim cuba
mendapatkan kembali hak autonomi mereka yang telah didiskriminasikan
agama oleh pihak kerajaan. Namun terdapat juga pertubuhan yang radikal
apabila menjadikan agama Islam sebagai motif perjuangan mereka.Gerakan
pemisah ini juga sering kali dikaitkan dengan keganasan antarabangsa
terutamanya selepas peristiwa 11 September 2001.
Gerakan pemisahan ini dilihat berlaku juga akibat masalah dalaman
sesebuah negara yang membawa satu petanda buruk kepada masyarakat
setempat dan antarabangsa. Malahan ianya juga akan mendorong kepada
keruntuhan institusi di negara berkenaan sekaligus akan menjadi ancaman
kepada rantau dan juga negara-negara jirannya.
Di Asia Tenggara ini, gerakan pemisah berlaku di negara-negara yang
secara jelas mempunyai sejarahnya yang tersendiri yakni berkaitan dengan
kesan penjajahan atau pun perjanjian yang dianggap oleh wilayah yang
ditindas itu sebagai tidak sah. Namun begitu, terdapat juga gerakan yang
dijalankan atas dasar berkepentingan diri sendiri dan bukannya
mendukung aspek yang jelas bagi membebaskan wilayah yang ditindas itu.
Pelbagai kaedah yang dilakukan oleh golongan pemisah ini dan biasanya
ia melibatkan aktiviti militan yang membawa maksud berjuang secara
kekerasan. Golongan ini menganggap perjuangan ini lebih mampu atau
mempercepatkan lagi proses membebaskan wilayah daripada kerajaan pusat
yang menguasainya.
Gerakan Pemisah Di Filipina
Gerakan
pembebasan yang dilakukan oleh orang Moro di Selatan Filipina boleh
dibahagikan kepada 4 faktor yang utama iaitu asimilasi Katolik Kristian,
penghijrahan orang Kristian dari utara, masalah perkembangan ekonomi
dan masalah sosial.Asimilasi
Katolik Kristian dalam masyarakat Muslim telah menyebabkan masyarakat
Muslim bimbang agama, politik dan budaya mereka terhapus. Asimilasi yang
berlaku ini amat berkait rapat dengan dasar kerajaan Filipina yang mahu
menjadikan Filipina sebagai sebuah negara bangsa iaitu melalui
Pengisytiharan Persemakmuran Negara.
Dari segi kebudayaan Filipina cuba membudayakan amalan Kristian dalam masyarakat Islam di Selatan Filipina. Ia selaras dengan konsep negara bangsa yang cuba
diwujudkan iaitu kewujudan satu bangsa yang sama. Menyingkap persoalan
masalah politik yang membelenggu masyarakat Muslim Mindanao, ia
sebenarnya bermula pada tahun 1940 apabila kerajaan Amerika menghapuskan
Kesultanan Sulu dan disatukan dengan kerajaan Persekutuan Filipina
dengan alasan untuk mewujudkan sebuah pentadbiran yang seragam. Faktor
penghijrahan orang Kristian dari utara ke selatan Filipina juga turut
menjadi faktor gerakan pembebasan di kalangan orang Muslim. Penghijrahan
penduduk Kristian yang miskin dari utara ke selatan secara
beramai-ramai telah menyebabkan orang Muslim mula menjadi golongan
minoriti di bumi mereka sendiri.
Faktor yang seterusnya adalah masalah perkembangan ekonomi yang lembab di kalangan orang Muslim.
Diskriminasi dalam bidang ekonomi tampak jelas pada tahun 1960 apabila
Presiden Marcos melancarkan satu polisi dalam bidang pertanian. Polisi
ini telah menyebabkan Muslim kehilangan tanah kepada pedagang Kristian.
Masalah sosial yang membelenggu masyarakat Muslim di Selatan Filipina
juga turut memaksa mereka untuk membuat pergerakan pembebasan daripada
kerajaan Filipina. Kehidupan seharian mereka terisi dengan peperangan,
pertumpahan darah, kegiatan samun dan banyak lagi. Keadaan ini
menyebabkan usaha pembangunan masyarakat mereka terjejas.
Muslim Independece Movement (MIM)
Pertubuhan Muslim Independece Movement (MIM) ditubuhkan pada tahun 1 Mei 1968 oleh Datu Udtog Matalan.
Kemerdekaan Mindanao daripada Kerajaan Filipina dijadikan sebagai
agenda perjuangan utama dalam perjuangan mereka. Sebagai tindak balas
kepada tuntutan kemerdekaan yang dilakukan oleh MIM, Katolik menubuhkan
pergerakan anti Moro ILAGA iaitu sebuah gerakan anti Muslim yang
bertanggungjawab terhadap pembunuhan beramai-ramai 70 orang Muslim di
sebuah masjid di Utara Cotabato.
Sementara itu banyak pemimpin pergerakan ini telah dibeli oleh kerajaan
Filipina apabila mereka disogokkan dengan jawatan penting dalam
pentadbiran kerajaan yang menyebabkan matlamat perjuangan asal mereka
telah terpesong. Datu Matalan sendiri telah diberikan jawatan datu
oleh kerajaan Filipina. Keadaan yang berlaku ini telah mengecewakan
pemimpin muda dan mereka mula membentuk Moro National Liberation Front
(MNLF).
Moro National Liberation Front (MNLF)
MNLF diasaskan oleh Nur Misuari seorang ahli MIM yang berpendidikan universiti pada tahun 1971 di Tausug.
Kumpulan ini telah mendefinisikan pergerakan mereka kepada tiga perkara
yang utama iaitu menjadikan orang Moro mempunyai sejarah Islam yang
spesifik dan identiti budaya yang tersendiri. Mereka
juga bertegas bahawa bangsa Moro mempunyai hak yang sah untuk menentukan
masa depan mereka. Di samping itu juga, MNLF bertanggungjawab untuk
melancarkan jihad terhadap kerajaan Filipina dan mewujudkan sebuah
kerajaan autonomi walaupun tidak mendapat kemerdekaan sepenuhnya.
Pada
tahun 1973, pasukan militer Bangsa Moro Army (BMA) ditubuhkan dan
seringkali melancarkan perang secara gerila ke atas tentera Filipin
Pemberontakan dan serangan yang dilakukan oleh MNLF ini telah
menyebabkan Presiden Marcos terpaksa mengisytiharkan undang-undang
tentera pada tahun 1972.
Pada masa yang sama perjuangan yang dilakukan oleh MNLF ini telah
mendapat perhatian daripada Pertubuhan Negara Islam iaitu OIC. Dalam
usaha untuk menyelesaikan permasalahan ini empat orang Menteri Luar
Pertubuhan Negara Islam (OIC) dari Libya, Somalia, Arab Saudi dan Senega
telah dihantar ke Filipina untuk meninjau mengenai masalah ini.
Kemuncaknya pada pada 23 Disember 1976 termetarai perjanjian Tripoli di
mana kerajaan Filipina didesak oleh OIC untuk memberikan hak autonomi
dan mewujudkan suasana aman di Selatan Filipina.
Namun begitu perjanjian ini gagal kerana Filipina menyatakan bahawa
masalah yang sedang dihadapi dengan masyarakat Muslim adalah masalah
dalaman mereka dan tidak perlu campurtangan pihak asing.
Kegagalan Nur Misuari untuk mengambil kesempatan daripada Perjanjian
Tripoli ini telah menyebabkan kredibiliti kepimpinan Nur Misuari mula
tergugat di kalangan ahli MNLF. Senario ini membawa kepada pergolakan dalaman MNLF.
Moro Islamic Liberation Front (MILF)
MILF ditubuhkan oleh Hashim Selamat iatu seorang pelajar Universiti Al Azhar pada tahun 1980.
Hashim Selamat telah menuduh Nur Misuari sebagai seorang yang yang
mengamalkan rasuah, pengikut komunis, pemimpin yang gagal dan seorang
reformis sekular. Mereka bercita-cita untuk mewujudkan
sebuah kerajaan Islam yang dikenali sebagai Republik Islam Mindanao
(MIR) yang berpegang teguh kepada syariat Islam. Matlamat ini akan
tercapai melalui dakwah, tarbiyyah dan jihad. Kumpulan ini dilatih oleh
pejuang-pejuang yang pernah menganggotai pergerakan Mujahidin di
Afghanistan dalam pengeboman, serangan berani mati, sabotaj dan banyak
lagi
dan mendapat bantuan dana daripada negara-negara asing. Dalam usaha
untuk mewujudkan sebuah kerajaan yang berautonomi, Hashim Selamat
menegaskan bahawa mereka perlu mendapatkan kemerdekaan daripada
kerajaan Filipina dan ia hanya akan dapat dilakukan melalui
pemberontakan bersenjata.
MILF juga pernah mengadakan rundingan perdamaian dengan kerajaan
Filipina tetapi gagal apabila Filipina menolak tuntutan MILF agar
tentera kerajaan berundur dari Mindanao.
Abu Sayyaf
Abu Sayyaf ditubuhkan pda 1991 oleh Abdul Razak Jan Jalani.
Abu Sayyaf merupakan kumpulan serpihan daripada MNLF yang ekstremis dan
sering kali dikaitkan dengan kegiatan keganasan. Matlamat mereka yang
jelas adalah untuk mewujudkan sebuah kerajaan Islam yang bebas di Mindanao. Ahli mereka kebanyakannya terdiri daripada pejuang yang pernah terlibat dalam perang Afghanistan menentang Soviet Union.
Di samping itu juga kumpulan ini sering kali dikaitkan rangkaian
pengganas antarabangsa seperti al Qaeda dan kumpulan militan yang
terdapat di Malaysia dan Thailand.
Pada Mei tahun 2000, gerila Abu Sayyaf ini telah menawan 21 orang asing dan menjadikan mereka sebagai tebusan di Pulau Jolo.
Tindakan keganasan yang dilakukan oleh Abu Sayyaf telah menyebabkan
kerajaan Filipina mendapatkan kerjasama daripada pihak Amerika untuk
menghapuskan kumpulan ini. Pada tahun 2000, kumpulan ini telah diserang
oleh tentera Amerika dan Filipina sehingga menyebabkan ketua kumpulan
Abu Sayyaf iatu Abu Sabaya melarikan diri bersama-sama wang tebusan dan
beliau sendiri telah menjadi buruan gerila Abu Sayyaf. Saki baki kumpulan ini pula bersembunyi dengan hidup bersama-sama orang awam.
Gerakan Pemisah di Selatan Thailand
Wilayah
Selatan Thai secara rasminya menjadi wilayah kekuasaan kerajaan Thai
bukanlah atas kehendak dan pilihan Melayu Patani sendiri, malah ianya
atas persetujuan antara kerajaan Siam dengan British pada tahun 1909. Dasar siam mewujudkan semangat ‘Nation State’ iaitu melancarkan “Rathaniyom”
(kebudayaan Negara) semasa pemerintahan Phibun 1939-1942 contohnya
lebih menekankan penduduk di wilayah Selatan. Contoh perkara 3 yang
berkaitan dengan panggilan nama panggilan penduduk Thai iaitu “khon Thai”.
Kerajaan Siam hanya mengiktiraf bangsa Thai sahaja manakala bangsa lain
di anggap sebagai kaum pendatang dan di panggil sebagai “Khaek Thai”
yang bermaksud kaum pendatang atau golongan hamba.
Ini
bertentangan denga sejarah Siam kerana negara Thai terbentuk daripada
gabungan beberapa bangsa hasil penaklukannya di wilayah utara dan
selatan. Perkara 9 pula menyatakan bahawa bangsa Thai wajib menggunakan
Bahasa Thai sahaja.
Keadaan ini bertentangan dengan kebudayaan masyarakat wilayah selatan
yang kebanyakannya terdiri daripada Bangsa Melayu dan beragama islam.
Bagi mereka Bahasa Thai adalah bahasa asing dan Bahasa Agama Budha.
Manakala perkara 10 pula adalah berkaitan dengan pakaian penduduk.
Rakyat Thai di kehendaki memakai pakaian yang kemas seperti memakai topi
dan mini skirt manakala pakaian tradisi Masyarakat Melayu selatan
seperti baju telok belanga, kain sarong dan tudung dilarang.
Oleh
itu, telah timbul penentangan dari penduduk tempatan. Peringkat awal
adalah bersifat kepimpinan individu, kemudian timbullah gerakan pemisah
yang lebih bersifat pertubuhan. Seperti Barisan Revolusi Nasional (BRN),
Patani Liberation Organisation (PULO), dan Barisan Nasional Pembebasan
Patani (BNPP)
Barisan Reolusi Nasional Melayu Patani (BRN)
Barisan
Revolusi Nasional Patani (BRN) ditubuhkan pada 13 mac 1960 oleh Mohamad
A, Ustaz Abdul Karim Hassan, Tuk Guru Hj Yusof Chapakia dan Tengku
Al-Mutalib.
Intitusi ini merupakan organisasi yang pertama mengambil pendekatan
menuntut kemerdekaan penuh. Matlamat penubuhan BRN adalah menyatukan
semua kumpulan pejuang yang ada ke dalam sebuah pertubuhan tunggal.
Dalam masa yang singkat BRN telah berkembang hampir ke seluruh 3 kawasan
kerana ia mendapat sokongan daripada masyarakat tempatan dan juga
akibat peningkatan gerakan komunis di kawasan sempadan seperti di Tanah
melayu. Perjuangan BRN adalah berdasarkan ideologi nasional dan
menyokong sebarang revolusi menentang kapitalis dan kolonialisme selaras
dengan perjuangan nasionalis pada ketika itu. Ideologi BRN adalah
berdasarkan kepada kebangsaan Melayu dan Sosialis Islam dan di rumuskan
dengan MASOSI iaitu Nasional, Sosial dan Islam.
Pada
tahun 1963, BRN mula berpecah akibat perbezaan jurang ideologi dan arah
perjuangan di antara mereka yang menerajui BRN. Contohnya ustaz Abdul
Karim dikatakan sangat revolusioner dan sangat cenderung kepada fahaman
sosialis dan mempunyai hubungan dengan Parti Rakyat Malaysia (PRM)
pimpinan Ahmad Boestaman. Manakala Tengku Abd Jalal dan Hj Abd Amin-
lebih suka meneruskan perjuangan tanpa ideolog dan kemudiannya
menubuhkan Barisan nasional Pembebasan Patani (BNPP) manakala Hj Yusoff
Chapakia pula bertindak menubuhkan Parti Revolusi Nasional (PARNAS)
pada 1965.
Pertubuhan Pembebasan Patani (PULO)
Pertubuhan Pembebasan Patani atau singkatannya PULO ditubuhkan oleh Tengku Bira Kotanila
pada 22 Januari 1968 di India. Penubuhan PULO adalah berdasarkan kepada
empat prinsip utama iaitu Ugama, bangsa, tanah air, perikemanusiaan.
Oleh kerana penubuhannya di luar negeri menyebabkan PULO sukar mendapat
tempat. Tetapi akibat daripada propaganda dan hubungan diplomatik yang
telah dijalankan menyebabkan mereka mendapat sokongan daripada pelajar
Patani di luar negara khususnya yang melanjutkan pelajaran di luar
negeri. Diatas kejayaannya dalam hubungan PULO di beri kuota khas dan
berjaya mengirim para pelajar dan pemuda patani menjalani latihan
bersenjata di Timur Tengah seperti Libya dan Syria. Keadaan ini telah menjadikan Pulo sebagai pergerakan bersifat militan berteraskan ketenteraan.
Barisan Nasional Pembebasan Patani (BNPP)
Ditubuhkan
oleh Tengku Abd. Jalal b Tengku Al-Mutalib pada 10 Sept 1971 di Kota
Bharu. Walaupun baru ditubuhkan namun BNPP mendapat sokongan yang kuat
terutamanya daripada golongan yang berpendidikan tinggi kesan daripada
kepimpinan Tengku Abd. Jalal yang berasal daripada keturunan di raja
yang di hormati serta bekas ahli politik dalam parlimen kebangsaan
ditambah pula penyertaan Bapa Idris atau lebih dikenali sebagai Poh Yeh.Tujuan
penubuhan BNPP ialah menuntut kemerdekaan Patani, mewujudkan sebuah
negara Islam, menyatukan semua pertubuhan perjuangan kemerdekaan,
Mengorganisasi perjuangan yang tersusun, menjadi suara rakyat Patani di
peringkat antarabangsa, Menegakkan konsep hidup bersama antara
negara-negara lain dan menyanjung tinggi piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu (PBB).
Pada
tahun 1970, BNPP telah menghantar ramai pengikutnya mengikuti latihan
ketenteraan di luar negara dengan harapan pada masa hadapan mereka akan
berperanan dalam BNPP. Namun, kebanyakan mereka lebih bertapak di negara
jiran atas alasan politik. Tetapi dalam bidang perhubungan, BNPP sangat
menonjol contoh BNPP telah berjaya mengemukakan masalah Patani pada
Persidangan Menteri-Menteri Luar Islam di Istanbul pada 1976.
Namun begitu, perjuangan BNPP tidak mendapat pengaruh yang besar di
Patani. Pada akhir 1970-an polisi pimpinan BNPP telah diubah, perjuangan
dalam bidang ketenteraan di hapuskan tetapi lebih menjurus kepada
strategi politik jangka panjang.
Antara
kaedah-kaedah gerakan keganasan yang digunakan oleh kebanyakan gerakan
pemisah di Selatan Thailand adalah melalui kekuatan bersenjata dan
berbentuk gerila.
Selain itu, pihak gerila juga bertindak menculik tauke-tauke Cina dan
Siam Budhis serta menutup kebun-kebun mereka untuk menuntut wang
tebusan. Mereka juga membakar sekolah, menembak balai Polis serta
mengebom jambatan dan keretapi. Tindakan keras keatas Budhis yang
mengajar di sekolah-sekolah yang kebanyakan terdiri daripada pelajar
muslim juga dilakukan. Perbuatan golongan pemisah ini dilakukan
bertujuan untuk mendapat perhatian masyarakat antarabangsa serta
menggugat kestabilan politik Thai.
Akibat
daripada gerakan pemisah yang telah dilancarkan, kerajaan Thai
bertindak balas dengan menempatkan tentera di wilayah selatan, tembakan
misteri juga digunakan. Tembakan misteri ini merupaka propaganda yang
dilakukan oleh kerajaan Thai bertujuan untuk menghuru-harakan kawasan
berkenaan bagi memudahkan kerajaan Thai menempatkan tenteranya.
Selain itu, kerajaan Thai juga bertindak memanggil guru-guru agama ke
kem tentera dan akhirnya mereka ‘hilang’ di dalam kem itu. Contoh; 4
orang guru agama telah di panggil ke kem tentera Ampoe Rusa pada tahun
1977 dan dipercayai telah dibunuh dan ditanam di kawasan kem tentera.
Walau
apa pun kekejaman yang telah dilakukan terhadap puak pemisah di selatan
Thailad dalam menuntut keadilan serta hak mereka. Melayu Selatan Thai
masih lagi berpegang kepada peringatan dan pesanan Syeikh Daud bin
Abdullah Al-Fatani, ulama’ terulung Patani, bahawa perjuangan
membebaskan Patani adalah Fardhu ain kerana menentang golongan kafir.
Gerakan Acheh Merdeka
Penentangan
dalam memisahkan Acheh daripada Indonesia telah pun bermula semenjak
tahun 1873 setelah hasil perjanjian Britain-Belanda 1824 yang berlaku
apabila Britain menyerahkan wilayah Sumatera kepada Belanda dan selepas
itu, Britain memberikan Belanda peluang untuk menguasai Acheh.
Keadaan ini telah menimbulkan satu penentangan yang berlaku sejak 26
Mac 1873 iaitu ‘Perang Acheh’ antara Belanda dan Acheh.Pada
mulanya, Belanda gagal mengalahkan Acheh sehinggakan pada tahun 1893
sehinggakan Belanda telah menganggap perang tersebut tidak membantu
menewaskan Acheh. Namun, selepas kedatangan Snouck Hargronje ke
Acheh dan berpura-pura memeluk Islam, beliau telah mendekati para ulama
di samping mengkaji kelemahan-kelemahan Acheh. Selepas itu, Snouck
Hargronje telah berpaling tadah dengan memberikan maklumat kepada
Belanda. Belanda menguasai Acheh pada tahun 1904.
Rentetan daripada sejarah awal ini, telah membawa kepada berlaku gerakan pemisahan Acheh daripada Indonesia
yang berlarutan sehingga kini. Penentangan berlaku juga semasa apabila
sebuah pertubuhan iaitu Persatuan Ulama Seluruh Aceh (PUSA) ditubuhkan
terutamanya pada awal abad ke-20 yang dipimpin oleh Tengku Muhammad Daud
Beureuh dan Tengku Abdurrahman Meunasah Meucap. Keadaan ini berlaku kerana penindasan yang dilakukan setiap masa oleh pemerintah di Indonesia. Selepas itu pula, muncul Gerakan Acheh Merdeka (GAM) atau pun Acheh Sumatra National Liberation Front (ASNLF)
pada 4 Disember 1976 yang dipimpin oleh Tengku Hasan Muhammad Tiro yang
merupakan satu pertubuhan yang dianggap sebagai separatis atau ingin
membebaskan wilayah Acheh daripada Indonesia bagi mewujudkan negara yang
dinamakan ‘Nanggroe Acheh Darussalam’.Sebelum pembentukan GAM lagi, Hasan Muhammad Tiro telah menulis surat kepada Kerajaan Indonesia
pada tahun 1954. Keadaan ini menandakan bermulanya perjuangan GAM. Pada
peringkat awalnya, perjuangan Hasan Muhammad Tiro berlaku selama tiga
tahun. Tetapi, kerana kekuatan tentera Indonesia, perjuangannya melalui beberapa halangan. Namun begitu, ianya terus wujud tetapi menghadapi tekanan kuat daripada pihak Indonesia.
Perjuangan GAM di Acheh melibatkan perjuangan bersenjata. Terdapat
beberapa siri penentangan yang melibatkan anggota GAM dengan tentera Indonesia.
Penentangan kembali berlaku dengan hebat bermula pada tahun 1988
sehinggakan rakyat di Acheh ramai yang menjadi korban dan harta benda
dirampas oleh Tentera Nasional Indonesia (TNI) yang melakukan
‘pembersihan’ anggota GAM secara membabi buta walaupun organisasi
sebenar GAM dilakukan di luar negara. Gerakan oleh TNI lebih hebat bagi
menentang GAM pada tahun 1989 sehingga 1998. Hal ini kerana, gerakan
pemisah ini telah mula dianggotai oleh mahasiswa daripada institut
pengajian di Indonesia
dan pemuda-pemuda Acheh. Jeneral Wiranto terpaksa melaksanakan operasi
yang dikenali sebagai “Operasi Militer Jaring Merah”. Ianya bertujuan
menghapuskan golongan yang digelar sebagai Gerakan Pengacau Keamanan
(GPK) dan Gerakan Pengacau Liar (GPL).
Selain itu, antara tahun 1989 hingga 1990 Kerajaan Indonesia
juga melaksanakan propaganda serta pembunuhan-pembunuhan rakyat Acheh
yang mana tuduhan atas perbuatan itu ditujukan kepada pertubuhan GAM.
Keadaan ini menjejaskan imej GAM.Padahal
perbuatan ini dilakukan oleh TNI. Selepas itu, bagi membendung GAM ini
juga, pada tahun 1999, satu operasi dikenali sebagai “Operasi Wibawa
99”. Keadaan ini memaksa GAM mengubah pendekatan dalam mendapatkan
kemerdekaan wilayah Acheh. Pendekatan diubah daripada aktiviti yang
bersifat ketenteraan kepada bentuk ‘perhimpunan rakyat’ yang menggunakan
tenaga pemuda-pemuda daripada Acheh serta mahasiswa-mahasiswa institut
pengajian tinggi di Indonesia.
Ianya membawa kepada kemunculan pemuda-pemuda Acheh dan
mahasiswa-mahasiswa yang menggelarkan diri sebagai ‘Kongres Mahasiswa
dan Gerakan Pemuda Acheh Serantau’ yang telah berdemonstrasi di
wilayah-wilayah seperti di Acheh, Medan, Jakarta dan luar negeri bagi
mendapatkan hak dalam memisahkan Acheh daripada Indonesia. Di samping
itu, “Sumpah Bangsa Acheh” juga dibuat oleh satu pertubuhan yang
dinamakan sebagai “Sentral Informasi Referendum Acheh” atau (SIRA). SIRA
juga telah melaksanakan satu perhimpunan yang dinamakan “Sidang Umum
Masyarakat Pejuang Referendum”. Ianya telah mengumpul seramai dua juta
penduduk Acheh di Masjid Baiturrahman. Pergerakan ini dilihat berlatar
belakangkan oleh perjuangan GAM.
GAM dilihat sebagai pertubuhan pemisah yang kuat menjelang akhir tahun
2002 dan 2003 apabila dikatakan mempunyai 108 tokoh utama termasuk 3,822
anggota bawahan. Mereka juga mempunyai kelengkapan senjata sebanyak
1,845 termasuk 311 senjata buatan sendiri.
Selepas itu, pada 19 Mei 2003, Presiden Megawati Sukarnoputri telah
menjalankan operasi ketenteraan yang membawa kepada peperangan dengan
GAM.
Antara tahun-tahun terakhir perjuangan GAM, berlaku penentangan
bersenjata yang hebat. Sehinggakan GAM telah digempur dengan jet pejuang
F-16 dan pesawat pengebom OV-10 Bronco.
Seramai 1,300 golongan gerila GAM yang terbunuh dan lebih kurang 2000
lagi menyerah diri kepada TRI terutamanya pada tahun 2003.
GAM ini seterusnya telah membuat beberapa rundingan di antara Republik Indonesia dalam menuntut sebuah wilayah yang bebas daripada Indonesia. Satu rundingan terpenting yang menamatkan perjuangan GAM adalah rundingan yang diadakan di Helsinki, Finland. Penawaran rundingan ini dilakukan oleh mantan Presiden Finland
sendiri iaitu Marti Ansaari melalui Conflict Management Intitiative
(CMI). Ianya melalui lima fasa perundingan bermula pada 28-29 Januari
2005, 21-23 Februari 2005, 12-16 April 2005, 26-31 Mei 2005 dan 12-17
Julai.
Maka bermula 15 Ogos 2005, berakhirlah perjuangan GAM selama 29 tahun
apabila perjanjian persefahaman MoU ditandatangani antara Hamid
Awaluddin, Menteri Undang-undang dan Hak Asasi Manusia dengan Malik
Mahmud, pemimpin GAM.
Pada peringkat awal, Acheh akan mula dipantau oleh Misi Pemantau Acheh
(AMM) dan anggota Kesatuan Eropah (EU) serta ASEAN sebagai permulaan
perdamaian.
Gerakan Pemisah di Malaysia
Terdapat
beberapa kumpulan dan pertubuhan yang menjadikan keganasan sebagai
aspek utama dalam perjuangan mereka. Di Malaysia terdapat beberapa
kumpulan dan pertubuhan yang mendokong perjuangan tersebut. Hal ini
dapat dilihat melalui pertubuhan al-Ma’unah, Kumpulan Militan Malaysia
(KMM) dan Jemaah Islamiah (JI). Gerakan pemisah yang terdapat di Malaysia berbeza dengan gerakan pemisah yang terdapat di sekitar Asia Tenggara.
Pertubuhan
tersebut sememangnya menuntut hak untuk membentuk pentadbiran dan
mewujudkan negeri sendiri yang pada masa ketika dahulu telah menjadi hak
milik mereka. Faktor perbezaan inilah yang membezakan gerakan pemisah
di Malaysia dengan negara-negara Asia Tenggara yang lain. Hal ini
kerana, gerakan pemisah yang terdapat di Malaysia lebih memperjuangkan
kepada pembebasan politik dan menentang pentadbiran pihak kerajaan.
Pertubuhan seperti al-Ma’unah, Kumpulan Militan Malaysia (KMM) dan
Jemaah Islamiah (JI) telah diharamkan oleh pihak kerajaan Malaysia dan
sesetengah pemimpin kumpulan tersebut di letakkan dibawah tahanan Akta
Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Selain itu juga pihak Jabatan Kemajuan
Islam Malaysia (JAKIM) mengesahkan kumpulan dan pertubuhan tersebut
sebagai kumpulan ajaran sesat.
Al-Ma’unah
Jika
dilihat nama al-Ma’unah diambil daripada nama rasmi bagi pertubuhan
Persaudaraan Ilmu Dalam al-Ma’unah. Pertubuhan ini mula ditubuhkan pada
tahun 1953 di Jakarta Timur, Indonesia dan ia diasaskan oleh Ibnu Abbas
daripada Pesantren Sunan Jati Timur, Indonesia.
Pada awal penubuhannya kumpulan al-Ma’unah memberi penekanan kepada
mengajar seni mempertahankan diri dengan menggunakan teknik gerakan
fizikal dan menekankan kekuatan dalaman (kebatinan).
Di Malaysia Al-Ma’unah mula diperkenalkan pada tahun 1998 dengan diketuai oleh Mohamad Amin bin Razali yang ketika itu berusia 29 tahun.Beliau
berasal daripada Sauk, Kuala Kangsar, Perak dan mula mendapat
pendidikan di pondok Lanai, Baling, Kedah dan kemudiannya melanjutkan
pengajian di Jakarta pada tahun 1997. Selain itu juga, beliau pernah
menyertai askar Wataniah Batalion 304 di Grik, Perak selama 4 tahun
dengan memegang pangkat kapten.Pergerakan
al-Ma’unah telah beroperasi di pejabat gerakan mereka di Kapar, Kelang,
Selangor dan telah bergerak aktif mulai bulan September pada tahun 1998
dengan keahlian seramai 54 orang dan menjelang tahun 2000 ia bertambah
kepada 800 orang.
Perjuangan
dan matlamat utama yang sering kali ditekankan oleh Mohamad Amin ialah
pembebasan politik iaitu bagi membentuk pemerintahan sendiri. Peristiwa
rompakan senjata di Kem Batalion 304, Askar Wataniah di Grik, Perak pada
2 Julai 2000 telah meletakkan kumpulan al-Ma’unah dilabelkan sebagai
kumpulan pengganas dan diharamkan di Malaysia. Peristiwa tersebut
berjaya ditumpaskan oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis
Diraja Malaysia (PDRM) yang diketuai Panglima Medan Tentera Darat, Lt.
Jeneral Datuk Zaini Mohd Said.
Beberapa faktor yang menyebabkan kumpulan al-Ma’unah melakukan
keganasan ialah kerana kecetekan dan salah faham terhadap ilmu agama
Islam sehingga gagal membezakan yang benar dan salah.
Selain
itu, penyelewengan ajaran yang dilakukan oleh pemimpim menyebabkan para
pengikut memberi persepsi yang salah misalnya, mereka lebih menekankan
kepada konsep Jihad Fil Sabiluna iaitu jihad untuk kepentingan
diri sendiri. Selain itu, mereka memegang konsep Jihad Hajumi iaitu
jihad menggunakan alat senjata dan keganasan.
Namun yang menjadi pendokong kepada gerakan dan keganasan yang
dilakukan oleh mereka ialah meletakkan matlamat untuk mengulingkan pihak
kerajaan secara kekerasan. Faktor inilah yang menjadi faktor utama
kepada berlakunya peristiwa di Sauk dan Bukit Jenalik.
Kumpulan Militan Malaysia (KMM)
Selepas
al-Ma’unah dibubarkan, terdapat beberapa kumpulan telah ditubuhkan
bagi mengantikan perjuangan tersebut. Antaranya Kumpulan Militan
Malaysia (KMM) dan Jemaah Ismiah (JI). Pihak Kerajaan menggunakan
istilah 'Kumpulan Militan Malaysia dan bukan gelaran Jemaah Islamiah
kerana Jemaah Islamiah lebih berpusat di Indonesia. Pada
hakikatnya, ia adalah satu gerakan yang sama yang menerapkan keganasan
dalam perjuangan bagi menukarkan pemerintahan negara. Di Malaysia, KMM
mula terbongkar selepas beberapa ahli mereka ditangkap ketika melakukan
rompakan di Sountern Bank di Petaling Jaya pada 18 Mei 2001.
KMM dikatakan diasaskan oleh para penuntut yang menuntut di Asia Barat
dan terpengaruh dengan idealogi pertubuhan berhaluan kiri di sana.
Antaranya seperti Nik Adli Nik Aziz yang ditahan dibawah ISA kerana
didakwa terlibat dengan KMM.
Jemaah Islamiah (JI)
Selain
KMM di Malaysia turut terdapat pertubuhan Jemaah Islamiah (JI) dan ia
dikatakan telah diasaskan oleh Abu Bakar Basyir dan Abdullah Sungkar
ketika melarikan diri ke Malaysia pada tahun 1982.
Matlamat penubuhannya adalah bagi menjadikan negara di rantau Nusantara
diletakkan dibawah satu pentadbiran iaitu dengan mengabungkan Selatan
Thailand, Malaysia dan Indonesia dengan menggunakan alasan agama sebagai
asas perjuangan. Melalui JI, keganasan tidak berlaku di Malaysia tetapi
lebih tertumpu kepada Indonesia. Hanya warganegara Malaysia sahaja yang
terlibat seperti Prof. Madya Dr. Azahari Hussin, Wan Min Wan Mat dan
Noor Din Mad Top yang dikatakan terlibat dalam peristiwa pengeboman Bali
pada bulan Oktober 2002.
Pertubuhan
dan kumpulan yang melancarkan gerakan pemisah atau siri keganasan di
Malaysia ini jika dilihat mempunyai perbezaan matlamat dan perjuangan
dengan pertubuhan yang terdapat di Asia Tenggara. Hal ini kerana
perjuangan di Malaysia lebih memperlihatkan kepada matlamat pembebasan
politik daripada pihak kerajaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan