Sabtu, 9 Julai 2011

KESAN ARAK DALAM KEHIDUPAN HARIAN MANUSIA.

Marilah kita bersama-sama meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata’ala dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Marilah kita memperbanyakkan zikir kepada Allah Subhanahu Wata’ala serta berusaha melaksanakan segala sunnah Rasulullah S.A.W., mudah-mudahan ianya akan memberikan manfaat kepada kita di dunia dan di akhirat.

Apabila kita menyingkap sejarah bermulanya arak diharamkan pada zaman perkembangan Islam dahulu, jelas membuktikan bahawa mudharat arak yang membawa kerosakan adalah melebihi manfaat atau kebaikannya. Arak adalah sejenis minuman kegemaran bangsa Arab pada zaman Jahiliah sebelum diharamkan, malah sesudah kedatangan Islam sebahagian para sahabat Rasulullah s.a.w. pun masih lagi meminumnya, kerana ketika itu larangan meminumnya belum lagi berkuatkuasa. Arak dijadikan sebagai minuman utama dalam sesuatu majlis serta diterima sebagai suatu adat.

Dalam satu kejadian, seorang sahabat Rasulullah telah mengadakan keramaian di rumahnya dan di antara tetamunya termasuklah salah seorang sahabat yang kanan. Apabila arak dijadikan hidangan, hasilnya mereka menjadi mabuk dan apabila masuk waktu maghrib, beliau mengimami solat maghrib dengan membaca sepotong ayat dari Surah Al-Kaafirun. Akibat mabuk arak beliau telah mengubah ayat dalam surah tersebut tanpa sedar menjadi makna, “Aku sembah seperti apa yang kamu sembah, wahai orang-orang kafir”.

Dalam peristiwa yang lain seorang lelaki Ansar telah mengadakan jamuan di rumahnya dan tetamunya termasuklah seorang Muhajirin. Dalam keadaan mabuk lalu ia bangun dan bersyair dengan memuji kaumnya yang gagah berani sambil menghina dan mencaci kaum Ansar yang dikatakannya sebagai penakut. Mendengar cacian itu seorang lelaki Ansar terus memukulnya sehingga berdarah. Selepas kejadian itu wahyu pun diturunkan iaitu pada Surah Al Maaidah ayat 91:

“Sesungguhnya syaitan mahu menimbulkan permusuhan dan perasaan saling benci-membenci di antara kamu dengan sebab meminum arak dan permainan judi serta memalingkan kamu dari mengingati Allah dan mengerjakan sembahyang, maka mahukah kamu berhenti dari melakukan perbuatan yang keji dan kotor itu?”

Semenjak peristiwa itulah arak telah diharamkan secara muktamad oleh Allah Subhanahu Wata’ala.

Arak sememangnya sinonim dengan alkohol. Ia merupakan perosak masyarakat sejak zaman berzaman. Ketagihan alkohol secara berterusan akan mengakibatkan kehilangan nyawa yang tidak terkira serta menyebabkan kesengsaraan kepada jutaan manusia di seluruh dunia. Alkohol merupakan punca pelbagai masalah yang dihadapi oleh masyarakat. Statistik kadar jenayah yang meninggi, kekerapan kemalangan jalan raya, pertambahan kes penyakit mental, bunuh diri, perzinaan dan keruntuhan institusi keluarga di serata dunia menjadi bukti kepada kuasa perosak alkohol.

Pengharaman alkohol atau arak jelas dinyatakan dalam Al-Quran surah Al-Maidah ayat 90:

“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan bertenung nasib dengan anak-anak panah, adalah perkara keji yang termasuk perbuatan syaitan. Oleh itu, hendaklah kamu menjauhinya agar kamu berjaya”.

Ketegasan hukum Islam menyatakan bahawa peminum arak, pengangkat dulang arak, orang yang menyediakan arak, yang menjual arak akan terlibat dengan kesalahan dan dosa. Ini bermakna, pendirian agama sangat keras ke atas arak.

Pada zaman ini, sudah ada van atau lori jenama arak pemandunya beragama Islam. Kita lihat telah ada pemuda-pemuda Islam menjual arak di gerai-gerai berpayung di tempat-tempat pelancongan atau peranginan, bekerja di kedai atau pasar raya yang menjual arak dan mabuk terhoyong- hayang kerana arak.

Pada hari ini juga kita telah terdengar muda-mudi Melayu seramai 2,000 orang terlibat dalam Pesta Tarian secara terbuka di Genting Highland yang menyediakan arak sebagai minuman daripada waktu petang sehingga ke esok paginya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian 09 Mac 2005.

Barangkali, sudah ada Syarikat Arak di Papan Pertama, Kedua di Bursa Saham dan sudah ada Kapitalis Melayu, orang Islam yang melabur dalam Sektor Perkilangan Arak.

Tetapi jelas ketika turunnya ayat mengenai arak apakah ada kesedaran di kalangan masyarakat Islam yang terlibat dengan arak sama ada minum atau bekerja atau bergelumang dengan arak dapat berhenti setelah faham dan sedar bahawa Islam tidak pernah menghalalkan semua aktiviti yang berkait dengan arak ini?.

Marilah sama-sama kita bertanya pada diri kita kenapa arak membawa kesan yang sangat buruk dalam kehidupan manusia dan kenapa ia diharamkan oleh Islam?. Sebahagian sebabnya adalah:

1. Merosakkan akhlak dan akidah dengan memalingkan manusia daripada beriman kepada Allah S.W.T dan merosakkan syakhsiahnya.

2. Dari aspek sosial boleh menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara manusia, memporak-perandakan rumah tangga, keluarga, masyarakat dan negara.

3. Merosakkan kesihatan manusia seperti tekanan darah tidak menentu, rosaknya urat saraf, menyebabkan hepatitis, jantung, rosak buah pinggang, kanser, angin ahmar, lumpuh, keracunan, dan gila.

4. Ketagihan arak atau alkohol akan mengakibatkan kehilangan nyawa serta menyebabkan kesengsaraan kepada jutaan manusia di seluruh dunia.

5. Kesan panjang alkohol akan membawa perubahan metabolisma kepada akal fikiran, organ hati dan menyekat peranan otak dari berfungsi dengan baik.

6. Kes zina, rogol, sumbang mahram dan AIDS lebih tinggi di kalangan peminum alkohol. Menurut kajian Biro Keadilan Mangsa Jenayah Kebangsaan (Jabatan Keadilan Amerika Syarikat) pada tahun 1996 sahaja, purata 2,713 kes rogol berlaku setiap hari. Statistik ini menunjukkan bahawa kebanyakkan perogol mabuk semasa melakukan jenayah tersebut.

7. Menurut statistik rasmi di United Kingdom, alkohol menyebabkan hampir 45-46% kejadian jenayah, ia juga melibatkan 39% keganasan dalam rumah tangga dan kajian juga menunjukkan hampir sejuta serangan ganas yang berlaku dalam tahun 2007-2008, dipercayai dilakukan oleh mereka yang sedang mabuk atau separa mabuk.

8. Minum arak adalah ibu segala kejahatan dan merupakan sebesar-besar dosa. Ini dijelaskan oleh hadis Nabi s.a.w. riwayat At-Tabrani:

“Arak adalah ibu segala kejahatan dan ianya adalah sebesar-besar dosa”.

9. Sesuatu yang banyak memabukkan sekalipun sedikit hukumnya tetap haram berdasarkan hadis Nabi s.a.w. riwayat Ahmad, Tirmizi, An-Nasai dan Abu Daud:

“Tiap-tiap suatu yang memabukkan dalam jumlah yang banyak atau sedikit maka hukumnya adalah haram”.

Oleh itu tidak ada alasan untuk meminum arak walau pun seteguk atau pun setitik.

10. Orang yang minum arak dan urusan yang berkaitan dengannya akan dilaknat dan dimurkai oleh Allah S.W.T. Sabda Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh at-Tirmizi, Ibnu Majah daripada Anas Radhiallahu ‘Anhu yang bermaksud;

“Sepuluh orang yang dikutuk Allah berkaitan dengan arak ialah pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan juga pemesannya.”

Dengan ini jelaslah semua urusan yang berkaitan dengan arak menjadi haram dan dilaknat oleh Allah S.W.T.

Hukum Islam menjelaskan, bahawa pesalah minum arak akan dikenakan hukuman berupa sebatan, sebagaimana dijelaskan oleh hadis Nabi s.a.w. riwayat Abu Daud:

“Apabila mereka minum arak, sebatlah mereka, dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka”.

Apa yang penting kita sebagai umat Islam hendaklah ‘akur dengan undang-undang Jenayah Syari’ah dan mengambil ‘iktibar daripadanya dan tidak terjebak sama sekali untuk melakukannya. Inilah hikmah pelaksanaan Hukum Syarak, ianya mampu membendung jenayah secara berleluasa.

Justeru, di antara tujuan syarak itu diturunkan ialah menjaga akal agar manusia boleh hidup dalam keadaan aman dan tenteram, tidak berpandukan akal yang cacat dan keliru kerana mabuk, yang natijahnya akan membawa kepada kerosakan moral, kecacatan iman, memporak-peranda dan mengacau-bilaukan masyarakat.

Marilah sama-sama kita memastikan persekitaran kita bebas daripada perkara-perkara penderhakaan kepada Allah termasuk bebas daripada arak yang mengundang seribu maksiat, mudah-mudahan pembendungan gejala sosial akan berjaya kita tangani dengan sebaiknya.

“Wahai sekalian manusia!, makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang dan nyata bagi kamu”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin