Khamis, 14 Julai 2011

PANDUAN MENCARI JODOH.

Abdullah merupakan seorang pejuang yang baik. Beliau mengikut serta Rasulullah di dalam perang Badar dan Uhud. Di dalam perang Uhud beliau mendapat kecederaan. Sebulan selepas Perang Uhud, Rasulullah telah mendengar Bani Asad ingin melancarkan serangan ke atas kaum muslimin di Madinah, baginda lalu mengarahkan Abdullah untuk mengetuai satu ekspedisi ke Qathn bagi menangani masalah tersebut.
Abdullah dengan penuh semangat telah pergi ke Qathn dengan mengetuai 150 pejuang muslim yang lain. Mereka mendapat kemenangan dan pulang bersama harta rampasan. Kejayaan itu sedikit sebanyak menjadi pengubat hati kaum muslimin yang kalah ketika perang Uhud dan memberi tanda kepada musuh bahawa kaum muslimin masih kuat.
Semasa di Madinah, Hindun dan Abdullah telah memperoleh tiga lagi cahaya mata, iaitu Umar, Zainab dan Durrah. Abdullah adalah suami dan pendidik yang baik. Imam Ahmad meriwayatkan bahawa suatu hari Abdullah pulang dengan ceria setelah menemui Rasulullah. Dia berkata kepada Hindun, “Aku telah mendengar langsung daripada Rasulullah satu ucapan yang membuat hatiku gembira kerananya.” Beliau telah bersabda, “Tidak sekali-kali seorang muslim ditimpa suatu musibah, lalu dia ber-istirja’ ketika musibah menimpanya, kemudian mengucapkan Allahuma jurni fi mushiibati waklufli khairan minha (Ya Allah, berikan daku pahala dalam musibahku ini, dan gantikanlah buatku yang lebih baik daripadanya) melainkan terjadi kepadanya seperti apa yang diminta.” Hindun kemudiannya menghafal doa tersebut daripada Abdullah. Doa ini juga diriwayatkan oleh Imam Muslim.
Menurut Imam Ibn Katsir, istirja’ bermaksud mengucapkan “Innalillahi wa inna ilaihi roji’un” yang membawa maksud, “sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” Ini adalah berdasarkan firman Allah di dalam ayat 155 hingga 157 surah Al-Baqarah, “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan kelaparan, dan kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya.”
Semenjak pulang dari ekspedisi Qathn, Abdullah merasakan luka-luka yang dideritainya semasa perang Uhud semakin parah. Beliau meninggal beberapa bulan kemudian. Ibnu Abdil Barr menulis di dalam kitab Al-Isti’ab, bahawa pada detik-detik akhir hidupnya, Abdullah telah mendoakan kebajikan kepada keluarga yang akan ditinggalkannya.
Hindun pernah berkata kepada Abdullah, “Aku mendengar bahawa sekiraya suami dan isteri merupakan ahli syurga, maka suami akan dapat bersama kembali dengan isterinya di syurga nanti jika si isterinya tidak berkahwin lain selepas kematian suaminya. Begitu jugalah si isteri akan dapat bersama suaminya di syurga kelak jika suaminya tidak berkahwin lain selepas kematian isterinya. Berjanjilah kepadaku bahawa antara kita, sekiranya sesiapa meninggal dunia terlebih dahulu maka yang masih hidup janganlah berkahwin lain.”
Mendengar kata-kata isterinya yang dikasihi, Abdullah lalu bertanya, “Apakah kamu akan mendengar kataku?” Hindun menjawab, “Sebab itulah aku bermesyuarat, iaitu untuk menurut cakapmu.”
“Aku mahu kamu berkahwin selepas kematianku,” kata Abdullah, seraya berdoa dan memohon agar Hindun dikurniakan seorang suami yang lebih baik dari dirinya setelah beliau meninggal dunia.
Ketika Abdullah meninggal dunia, Hindun pun ber-istirja’ dan membaca doa seperti yang pernah diajar oleh suaminya. Beliau kemudian berkata kepada diri sendiri, “dari mana akan aku dapat suami yang lebih baik daripada Abdullah?”
Setelah tempoh iddah Hindun selesai, Rasullah telah meminang Hindun. Hindun atau lebih dikenali sebagai Ummu Salamah kini telah mendapat jodoh yang lebih baik dari sebelumnya. Kini beliau bergelar Ummul Mukminin Ummu Salamah Hindun binti Umayyah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin