Sabtu, 9 Julai 2011

KOMUNITI SIAM.

Kebelakang ini banyak isu-isu yang telah diutarakan oleh masyarakat Buddhist yang berkaitan dengan perilaku dikalangan Phra Khun Chau (sami).

Saya pernah tanya kepada seorang rakan yang rapat dan arif dengan khannak Song Thai Malaysia samada seseorang yang bakal memasuki alam sami (buath Phra) diberi kursus dahulu sebelum diterima atau dibuath, macam nak ambil lesen memandulah kiranya . Adakah bakal-bakal sami tersebut diminta mendapatkan pemeriksaan/pengesahan perubatan (doktor) untuk memastikan agar mereka ini sihat dan bersih dari gejala penagihan (arak./rokok/dadah) dan sebagainya.

Pada pendapat saya, sekiranya mana-mana bakal sami tersebut tidak bersedia atau tidak melepasi peperiksaan perubatan, maka mereka ini harus dihalang dari menjadi Sami atau sekadar dibenarkan menjadi sami pada masa yang singkat sahaja.

Ini bagi mengelak daripada berlakunya gejala-gejala yang tidak sihat.Bagi para forumer atau Phra Khun Chau yang mempunyai maklumat-maklumat yang berkaitan, sila memberi komen/pendapat untuk dikongsi bersama ...

November 27, 2009 9:28 PM


Saya petik komen daripada seorang sahabat KSB yang saya rasa boleh dibincangkan lebih lanjut. Pertanyaan sahabat kita itu, adakah terdapat syarat-syarat atau kursusu-kursus tertentu kepada bakal Bhikku? Ini kerana terdapat banyak kes di Thailand penagih dadah dibenarkan masuk Phra. Akibatnya dia buat kecoh dalam wat, termasuk menjadi agen pengedar dadah. Begitu juga dengan golongan gay.

Di Malaysia, pernah berlaku seorang pemuda "kurang siuman" dibenarkan masuk Phra, akibatnya dia melanggar Sila 227 sesuka hati termasuk memegang titik perempuan.

Di Thailand, Khanak Song pernah keluarkan surat pekeliling kepada semua wat agar Upaccaya memastikan Bhikkhu yang "diupasobotkan" itu bebas daripada gejala-gejala negatif. Sama ada peraturan ini masih berkuatkuasa, saya tak pasti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin