Selatan Thailand yang meliputi wilayah-wilayah (provinces) seperti
Pattani, Yala, Narathiwat, Satun dan sebahagian dari wilayah Songkhla,
dikenali juga sebagai Patani. Daerah yang berbatasan dengan Malaysia
ini menjadi titik perhatian masyarakat antarabangsa sejak hampir sedekad
lalu kerana berbagai kejadian keganasan seperti baku tembak, penembakan
sepihak, peledakan bom, car-bomb dan sebagainya.
Dalam kertas kerja ini saya hanya menyorot beberapa aspek dalam kaitan
dengan kehidupan masyarakat Islam di Selatan Thailand. Dan kertas kerja
ringkas ini tidak bermaksud untuk mencampuri urusan pemerintahan, selain
semata-mata untuk menjalankan tugas saya sebagai salah seorang warga
masyarakat yang cinta kepada kedamain.
Permasalahan Selatan Thai
Seperti kita sedia maklum, isu kekerasan dan keganasan tidak hanya
terjadi di sesebuah negara yang di dalamnya terdapat ummat Islam. Tetapi
anehnya, kenapa Islam dan ummatnya kerap dijadikan kambing hitam dalam
kaitan dengan keganasan di belahan dunia manapun? Setiap ada tindak
kekerasan, selalu dihubungkaitkan dengan Islam sehingga ummatnya sering
dianggap sebagai teroris atau kaum pengganas. Kesan daripada anggapan
tersebut menyebabkan timbulnya kebencian meluas terhadap Islam dan
ummatnya, yang dikenali dengan istilah Islamofobia.
Islamofobia adalah istilah kontroversial yang mengarah kepada prasangka
buruk dan pencitraan negatif terhadap Islam dan muslim. Istilah itu
sendiri sudah digunakan jauh sebelum tahun 1980-an tetapi menjadi sangat
popular pasca-serangan World Trade Centre, 11 September 2001.
Selepas peristiwa 11 September tersebut, pandangan negatif terhadap
Islam bertambah buruk. Media massa yang tidak ramah Islam pula seperti
dengan sengaja melaporkan secara berlebihan tentang berbagai tindak
kekerasan yang dikaitkan dengan Islam dan ummatnya. Dan hujung-hujungnya
terbentuklah opini masyarakat dunia,yang menganggap Islam sebagai agama
yang menggalakkan penganutnya menjadi pengganas.
Masyarakat Islam di Thailand juga menerima tempias sangat berat daripada
kebijakan (policy) Amerika Syarikat dalam apa yang dikenali sebagai
“The War of Terrorist”. Kebijakan ini menimbulkan kecurigaan di kalangan
masyarakat Islam. Padahal kalau diteliti secara mendalam, kita dapati
bahawa fahaman golongang yang dikenali dengan nama Ahli Sunnah wal
Jamaah -- di dalam dan luar negara -- itu, sangat moderat. Bentuk
perjuangan mereka lebih mengarah kepada aktiviti bercorak akademik
dengan tujuan untuk membentuk dan membina perdamaian dengan mengadakan
aktiviti-aktiviti positif seperti seminar, diskusi, forum, penelitian
dan sebagainya dalam mencari kedamaian serantau.
Hasil penelitian dan penyelidikan membuktikan bahawa ketegangan dan
kekerasan yang berlaku di kawasan Selatan Thailand, bukan ditunggangi
golongan ekstremis Islam dari luar negara. Kita dapati bahawa ketegangan
dan kekerasan di Selatan Thailand merupakan konflik internal yang
bersumber daripada perbedaan etnik, bahasa dan budaya.. Yakni reaksi
ketidak-puasan historikal sekelompok orang terhadap pihak berkuasa.
Namun yang membuat keadaan di Selatan Thailand menjadi lebih parah
justeru disebabkan kebijakan memerangi keganasan itu sendiri yang tidak
benar. Mahu membuat suasana menjadi dingin, aman damai ternyata yang
terjadi adalah sebaliknya. Keadaan semakin panas dan bertambah tidak
karuan.
Ketegangan era baru di Selatan Thailand berawal dengan tragedi
penyerangan dan perampasan senjata di kem tentera, Rachanakarin Camp,
dalam wilayah Narathiwat, pada 4 Januari 2004. Sejak kejadian itu sampai
sekarang ini, Selatan Thailand tidak pernah sepi dari baku tembak,
pengeboman, pembakaran sekolah, pembunuhan dan sebagainya.
Selang berapa bulan kemudian, 28 April 2004, terjadi pula baku tembak
secara serentak dalam wilayah-wilayah Pattani, Yala dan Songkhla.
Kejadian ini berakhir dengan tragedi di Masjid Keresik, dalam wilayah
Pattani apabila pihak berkuasa menembak dan menyerang tanpa ampun mereka
yang berlindung di dalamnya. Sebanyak 32 orang terbunuh dalam masjid
batu yang dibina pada awal kemusukan Islam di Patani tersebut.
Peristiwa tersebut memberi tamparan yang berat kepada pihak pemerintah
apabila beberapa NGO dalam negeri dan asing berpendapat bahawa tindakan
penyerangan terhadap masjid tersebut sebagai pelanggaran serius terhadap
Hak Asasi Manusia (HAM) dan sangat tidak manusiawi.
Pada 25 Oktober 2004, wilayah Selatan Thailand sekali lagi digegarkan
dengan tragedi Tak Bai. Ceritanya berawal dengan aksi demonstrasi aman
di depan Balai Polisi Tak Bai, Narathiwat. Tujuannya untuk meminta pihak
berkuasa membebaskan 6 sukarelawan keselamatan yang ditangkap beberapa
hari sebelumnya atas tuduhan mencoba untuk mencetuskan pemberontakan
terhadap pemerintah. Tindakan pihak berkuasa dalam membubarkan para
demonstran itu berakhir dengan kekerasan.
Kejadian yang menyayatkan hati itu berlaku dalam bulan Ramadhan.
Sebanyak 88 orang penunjuk perasaan meninggal dalam keadaan sangat
menyedihkan. Mereka kehabisan nafas kerana bersusun tindih seperti ikan
sardin di belakang trak tentera yang membawa mereka ke sebuah kem
tentera untuk diinterogasi sejauh 100 kilometer lebih.
Posisi Ummat Islam
Pemaparan sekilas kondisi ummat Islam dan perkembangan pendidikan Islam
di Thailand, khususnya di wilayah-wilayah Selatan Thailand sangat
penting dalam memahami permasalahan sebenar apa yang berlaku. Islam
adalah agama damai yang cinta kedamaian. Kehadiran Islam di Thailand
juga melalui jalur kedamaian.
Thailand adalah sebuah negara yang majoriti penduduknya beragama Buddha
dan berbahasa serta berbangsa Thai (Siam). Terdapat sekitar 10% dari
keseluruhan jumlah penduduk Thailand yang beragama Islam. Daripada
jumlah tersebut, kebanyakan masyarakat Islam tinggal di Selatan Thai
(Patani).
Mereka berbangsa dan berbahasa Melayu. Agama Islam dan bahasa Melayu di
Selatan Thai atau Patani merupakan agama dan bahasa majoriti. Agama
Islam dan bahasa Melayu merupakan dua komponen yang tidak dapat
dipisahkan dari kehidupan kelompok majoriti di Selatan Thai. Jumlah
populasi orang Melayu Islam di Patani adalah 85 peratus.
Kenyataan ini sangat jelas memperlihatkan perbedaan antara ummat Islam
di Selatan Thai dan majoriti rakyat Thai. Majoriti rakyat Thai berbangsa
Siam, berbahasa Siam dan beragama Buddha. Sedangkan ummat Islam di
Selatan Thai berbangsa Melayu, berbahasa Melayu dan beragama Islam.
Prof. Madya Dr. Ahmad Omar Chapakia berpendapat, kendati penduduk Islam
di Thailand merupakan kelompok minoriti, tetapi posisi mereka dianggap
sangat penting dalam strategi keamanan dan kestabilan politik negara.
Kedudukan mereka sebahagian besar bertumpu di kawasan selatan, khususnya
di wilayah-wilayah yang berbatasan dengan negara Malaysia yaitu
Pattani, Yala, Narathiwat, dan Satun. Di wilayah lain, walaupun mereka
sebagai golongan minoriti, sebahagian besar dari pada mereka adalah
majoriti dan dominan di kawasan tertentu. Contohnya di wilayah Songkhla
kedudukan mereka hanya 20 peratus dari pada jumlah populasi penduduk
keseluruhan wilayah tersebut, tetapi mereka menjadi dominan di empat
daerah (district) penting yaitu Chanak, Natawi, Thepha dan Sabayoi.
Menurut catatan Pusat Statistik Nasional Thailand (2000) penduduk Islam
di Thailand berjumlah 2.8 juta orang atau 4.6 peratus. Namun demikian,
kebanyakan pertubuhan Islam menganggap angka tersebut tidak selaras
dengan kenyataan. Mereka meletakkan jumlah peratusan dan bilangan
penduduk Islam yang lebih jauh berbeda dengan perhitungan resmi
kerajaan. Menurut Prof. Madya Dr. Charan Malulim, pada tahun 2004
populasi penduduk Islam di Thailand diperkirakan sekitar 6 juta orang
atau 1:10 daripada jumlah penduduk Thailand.
Faktor Pencetus Konflik di Selatan Thai
Dalam draf laporan Jawatankuasa Institut Prapokklau tentang Pembangunan
Masyarakat Sejahtera menyebut hasil penelitiannya yang menyimpulkan
bahawa pergolakan di wilayah selatan sebagai konflik politik dan budaya,
yang mesti diselesaikan dengan cara damai tanpa kekerasan. Tetapi apa
yang dapat dilihat sekarang ini langkah yang ditempuh pihak berkuasa
adalah penyelesaian dengan kekuatan persenjataan.Penyelesaian model ini,
di sesetengah tempat seperti menyiramkan petrol dalam unggun api.
Suasana yang sudah panas, justeru menjadi lebih panas lagi.
Menurut pendapat saya, penyebab utama ketegangan dan kekerasan ialah
ketidakadilan yang terjadi dalam semua sektor. Seperi semua maklum,
kebanyakan pegawai dan petugas kerajaan yang ditempatkan di Selatan Thai
berasal dari luar kawasan tersebut. Di mana mereka umumnya tidak faham
tentang bahasa lokal, buta tentang agama (Islam), tradisi dan budaya
penduduk Islam setempat. Manakala orang Melayu Islam di kawasan selatan
sampai sekarang belum mendapat tempat dalam sektor kerajaan kecuali
sekadar 20 peratus sahaja sedangan jumlah mereka dalam kawasan tersebut
adalah 85 peratus.
Dalam buku berjudul ISLAM AGAMA PENJANA KEDAMAIAN SEJAGAT atau ISLAM THE
RELIGION FOR PEACE saya menegaskan bahawa Islam adalah agama yang
ciptakan kedamaian.Islam tidak melarang penganutnya bekerjasama dengan
penganut atau pengikut agama lain. Dan proses perdamaian dalam skala
apapun harus sesuai dengan prinsip perdamaian secara Islam. Kesan dan
tujuan isi dalam buku ini adalah supaya masyarakat Islam dan bukan Islam
baik dari dalam maupun luar negara, dapat memahami hakikat yang
sebenarnya tentang Islam, yang merupakan agama yang benar-benar
menciptakan kedamaian yang hakiki. (lihat pengenalan buku ini dalam
lampiran).
Tetapi apa yang terjadi di lapangan, dalam usaha untuk menciptakan
kedamaian di antara satu pihak dengan pihak yang lain masing-masing
berjalan mengikut kemahuan sendiri-sendiri. Tidak ada persefahaman
dalam menuju ke arah perdamaian, khususnya di antara sesama dalam sektor
pemerintahan. Demikian juga dalam usaha untuk memartabatkan bahasa
Melayu sejauh ini tidak mendapatkan kerjasama sepenuhnya dari pihak
berwenang.
Padahal soal bahasa Melayu ini tidak kalah pentingnya dalam usaha untuk
mencipta kedamaian di Selatan Thai. Bahkan dalam hal-hal tertentu,
komuniti Melayu Patani merasakan ada usaha secara halus dari pihak-pihak
tertentu untuk menguburkan bahasa Melayu sebelum ianyamenjadi bahasa
komunikasi penting dalam kalangan masyarakat Asean menjelang tahun 2015
nanti.
Seperti dilaporkan Organisasi Kerjasama Negara Islam (OIC) berdasarkan
laporan utusannya yang berkunjung ke wilayah-wilayah Selatan Thailand
pada 8 – 11 Mei 2012 yang menyimpulkan antara lain:
1. Kemajuan dalam pelaksanaan resolusi 2007 (berkaitan dengan
pemartabatan bahasa Melayu di Selatan Thai) dalam tempo lima tahun
(setelah 2007) didapati masih sangat sedikit dan terlalu lamban.
2. Kerajaan Thailand masih memberlakukan dekri atau undang-undang
darurat tentera di wilayah-wilayah Selatan Thai serta masih terdapat
terlalu banyak personil tentera di kawasan tersebut.
3. Dalam aspek penggunaan bahasa Melayu dalam korikulum
sekolah-sekolah yang majoriti pelajarnya berasal dari etnik Melayu
didapati perkembangannya sangat sedikit, lemah dan terlalu perlahan.
4. Penubuhan Angkatan Pertahanan Awam yang merekrut orang awam untuk
mengikuti latihan ketenteraan harus dihentikan. Sebab cara
membahagi-bahagikan senjata kepada orang awam daripada etnik tertentu
kelaktidak akan menyelesaikan masalah secara tuntas. Sebab apabila
disalah-gunakan kesempatan tersebut boleh menyebabkan
tercetusnyapeperangan antar-etnik (Melayu vs Siam).
5. Secara khusus OIC memuji dan menyampaikan rasa hormat kepada
pemerintah Thailand yang sejauh ini menunjukkan sikap proaktif dalam
membantu proses perdamaian di Palestin. Hal yang sama juga harus
ditunjukkan dalam menyelesaikan masalah internalnya sendiri.
Solusi
Apa yang dipaparkan di atas hanya sekelumit masalah yang dihadapi
masyarakat Islam di Selatan Thai. Adapun penyelesaian masalah tersebut
harus ditempuh langkah-langkah antara lain seperti berikut:
1. Memberikan kebebasan dan ruang kepada ummat Islam untuk menghayati
dan mengamalkan syariat Islam dalam kehidupan harian mereka. Yakni
dalam bidang-bidang yang tidak menjejaskan kestabilan dan keamanan
negara.
2. Memberikan kebebasan dan kesempatan kepada penduduk Melayu Islam
untuk menghidupkan budayamereka dalam setiap aspek serta
menghidup-suburkan bahasa Melayu sesuai dengan hasrat Asean untuk
memartabatkan bahasa tersebut sebagai bahasa komunikasi penting dalam
kalangan anggota pertubuhan (Asean).
3. Wujudkan persefahaman yang baik di antara semua pihak yang
berkenaan. Dalam hal ini masyarakat setempat perlu memberikan
kerjasama yang baik dan serius, sementara di antara pihak-pihak dalam
pemerintahan sendiri juga harus bergerak seiring sejalan. Tidak ada
percanggahan di antara kebijakan sivil dan tentera.
4. Wujudkan jaringan kerjasama antar-agama untuk menciptakan
kedamaian dalam arti yang lebih luas. Ia meliputi kerjasama antar-agama
untuk berdialog dan diskusi dengan para pemimpin agama, para pejuang
hak-hak asasi manusia, para ilmuan serta orang-orang yang berfikiran
terbuka dalam upaya menciptakan suasana aman damai di Selatan Thai.
5. Pemerintah juga harus konsisten berusaha meningkatkan kualiti
hidup rakyat di wilayah-wilayah selatan dalam berbagai bidang, tanpa
mengabaikan faktoragama, bahasa, budaya dan cara hidup masyarakat
setempat.
6. Pemerintah harus dapat membedakan di antara para tetamu yang
berniat baik dengan tetamu yang tidak dikehendaki. Sebahagian tetamu
terutama yang datang dari negara-negara Teluk, Arab dan Islam lainnya
sering merungut tentang sikap sesetengah pegawai pemerintah. Mereka
dicurigai dan diekori untuk mengetahui dengan siapa mereka berhubung di
Selatan Thai. Padahal sesetengah tetamu berkunjung ke Thailand dengan
niat untuk menghulurkan bantuan kepada institusi pendidikan,
yayasan-yayasan amal atau badan-badan kebajikan. Sesetengah pegawai
pemerintah terkadang tidak dapat membedakan di antara yang membawa
kebaikan kepada masyarakat dan negara dengan tetamu yang mendatangkan
kemudharatan. Padahal seperti kita maklum, orang Islam di negeri Arab
sangat suka dengan kelakuan, perangai lemah lembut dan budi bahasa
rakyat Thai.
Dalam kaitan dengan usaha untuk mengaplikasikan konsep damai dan
perdamaian yang hakiki seperti yang dikehendaki Islam, pihak Universiti
Islam Yala (YIU) telah menubuhkan Institut Al-Salam. Tujuan institut
ini antara lain untuk menyebarluaskan gagasan dan pengetahuan tentang
damai dan kedamaian berdasarkan prinsip Islam. Dalam hal ini diupayakan
agar semua pihak terlibat dan ikut ambil bahagian secara proaktif untuk
mewujudkan dialog kedamaian dan melahirkan jaringan kerjasama dengan
berbagai pihak, baik di dalam maupun di luar negara dalam menciptakan
keharmonian sosial dan keamanan serantau.
Dalam kaitan dengan usaha untuk mewujudkan masyarakat harmoni, pihak
Universiti Islam Yala juga sedang merintis sebuah projek mega contoh
yang diberi nama Projek Patani Jaya (Madinatul Salam/Kota Sejahtera).
Tujuannya untuk menerapkan prinsip kedamaian Islam ke dalam kehidupan
nyata masyarakat setempat. Ini merupakan salah satu model perjuangan
secara aman dan damai.
Projek ini merangkumi pembangunan universiti, hospital, Pusat Islam,
perkampungan Islam contoh, pusat-pusat perniagaan dan sebagainya. Salah
satu objektif penyelenggaraan projek ini adalah untuk meningkatkan
kualiti hidup dan kehidupan masyarakat sejalan dengan tuntutan Islam.
Kesimpulan
Islam adalah agama yang damai. Islam menentang kekerasan dan keganasan
dalam bentuk apapun. Dalam menghadapi berbagai tuduhan dan kesan buruk
yang telah dicapkan oleh pihak Barat dan sekutunya, ummat Islam harus
lebih sabar dan bersikap rasional; al-Qur’an menjelaskan bahawa: “Kamu
sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu
sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberikan kitab
sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan
yang banyak yang menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertaqwa, maka
sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan.”
(Terjemahan surah Ali ‘Imran (3): 186). Adalah menjadi prinsip dalam
ajaran Islam bahawa segala macam persoalan haruslah terlebih dahulu
diselesaikan dengan cara-cara damai dan sabar. Menggunakan kekerasan
sebelum berupaya menempuh jalan damai akan membawa ummat ini kepada
keadaan jahiliyah, yang akibatnya adalah kehancuran.
Ummat Islam tidak dibenarkan bertindak atau menghukum dengan cara
pukulrata (generalisation). Al-Qur’an menjelaskan bahawa “Dan tidaklah
seseorang yang berdosa akan memikul dosa orang lain”. Maksudnya tiap
orang hanya bertanggungjawab ke atas kesalahan dirinya sendiri dan tidak
dibebankan ke atasnya kesalahan orang lain (Lihat surah: al-An'am (6):
164; al-Isra' (17): 15; Fathir (35): 17; al-Zumar (39): 7; al-Najm (53):
38).
Pihak Barat hendaknya memandang ummat diluar komuniti mereka juga
mempunyai maruah dan harga diri, sama seperti diri mereka sendiri.
Keharmonian hubungan antara bangsa akan wujud apabila seluruh kaum boleh
menghormati dan menghargai antara sesama mereka. Oleh itu, hal-hal
sensitif yang berkenaan dengan harga diri sesuatu kaum haruslah
dipelihara. Kebebasan bersuara dan menyampaikan pandangan bukanlah
bermakna bebas menghina dan melecehkan maruah orang lain.
Himbauan dan pesan yang disampaikan oleh ummat Islam haruslah
benar-benar diperhatikan, sebelum mereka menyampaikannya dengan
menggunakan “bahasa yang bukan berupa kata-kata.” Dengan menggunakan
cara damai atau diplomasi santun, ummat Islam di Selatan Thai dapat
menghilangkan berbagai coreng hitam dan kesan buruk dari para pembuat
fitnah baik daripada pihak luar maupun pihak dalam negeri sendiri.
- -
Selaku Rektor, saya berbangga kerana Universiti Islam Yala yang saya
pimpin lahir, membesar dan berkembang pesat pada masa dan keadaan yang
tepat. Pada peringkat awal sehingga sekarang ini kita menyaksikan
kerjasama timbal balik yang sangat baik di antara kerajaan dan pihak
Universiti. Juga ada persefahaman yang baik di antara kerajaan dan
masyarakat Islam Thailand, terutama yang tinggal di wilayah-wilayah
selatan. Lebih-lebih lagi dalam era pemerintahan Perdana Menteri,
Yingluck Shinawatra. Kerjasama yang baik itu sangat dirasakan sekali
sejak Pol. Col. Thawee Sodsong dilantik menjadi Setiausaha Agung Pusat
Pentadbiran Wilayah Sempadan Selatan atau South Border Provinces
Administration Centre (SBPAC).
Beberapa perkara positif yang dapat kita saksikan antara lain seperti berikut:
1. Dalam bidang pendidikan kita menyaksikan keseriusan pihak kerajaan
untuk merehabitasi kebijakan (policy) yang tidak bijaksana sebelumnya
dengan mencipta iklim yang kondusif. Di antaranya dengan mengarahkan
agar segera dibuka semula Sekolah Islam Burapha di Sapom, Narathiwat
yang ditutup pihak berkuasa sebelumnya. Selain itu kita nampak komitmen
kerajaan dalam upaya membantu pelajar-pelajar yang punya potensi untuk
maju dengan memberikan beasiswa untuk mereka menyambung pelajaran di
dalam dan luar negara, khususnya Malaysia dan Indonesia. Terutama kepada
keluarga mangsa dari berbagai insiden keganasan.
2. Dana khusus sebanyak 175 juta Baht juga disumbangkan kepada
Universiti Islam Yala dalam bentuk infrastruktur berupapa Bangunan
Memorial ‘Chalerm Prakiat’, yang sedang dibangunkan. Sumbangan tersebut
sempena Hari Keputeraan Raja Bhumipol Adulyadej ke-84.
3. Dalam bidang kerukunan hidup antar-umat berbagai agama
dimanifestasikan dengan terselenggaranya Seminar Antarabangsa tentang
“Religion and Peace Building in ASEAN” yang berlangsung di Hotel
Sukhosol, Bangkok dan Universiti Islam Yala pada 17 – 19 September 2012.
Dalam seminar tersebut hadir tokoh-tokoh agama dari Indonesia,
Malaysia, Singapura, Brenei Darussalam, Laos, Myanmar, Amerika Syarikat,
Saudi Arabia, Jepun dan Vietnam. Seminar diselenggarakan Majlis
Kerjasama Antar-agama untuk Kedamaian Negeri Thai yang disponsori Liga
Dunia Muslim (Muslim World League) dan bekerjasama dengan Pusat
Pentadbiran Wilayah Selatan (Thailand). Salah satu resolusi seminar
ialah dipertegaskan kembali bahawa agama bukanlah faktor yang
menyebabkan timbulnya keganasan dan kekerasan dalam masyarakat. Agama
pada hakikatnya adalah pembawa perdamaian untuk masyarakat manusia
sejagat. Segala permasalahan dalam masyarakat dan negara tidak ada
solusi terbaik selain agama, khususnya konflik di rantau Asean yang
majoriti penduduknya adalah ummat beragama. Kerjasama antara penguasa
dan masyarakat dalam semua sektor sangat penting dalam upaya mengatasi
dan menyelesaikan masalah kekerasan yang terjadi di Selatan Thai.
4. Dalam bidang bahasa pula kita nampak adanya sikap lunak kerajaan
dengan memberikan ruang udara yang segar terhadap perkembangan Bahasa
Melayu. Hal itu dapat disaksikan dengan Seminar Antarabangsa
“Memartabatkan Bahasa Melayu di ASEAN” yang diselenggarakan Universiti
Islam Yala dengan kerjasama Pusat Pentadbiran Wilayah Sempadan Selatan.
Seminar yang berlangsung di Park View Resort, Pattani, 13 – 15 Oktober
2012 tersebut mendapat kerjasama dari beberapa perguruan tinggi awam
dalam dan luar negara.
5. Dalam kaitan dengan masa depan Bahasa Melayu juga kita dapat
merasakan bahawa di depan sana terdapat semacam suatu era baru yang
cerah sedang menunggu kita. Bahawa kelak masyarakat Islam yang merupakan
kaum majoriti penutur Bahasa Melayu di bahagian Selatan Thai akan dapat
menikmati siaran radio dan televisyen dalam bahasa ibunda mereka secara
terus menerus 24 jam sehari. Komitmen tersebut disampaikan Menteri di
Jabatan Perdana Menteri, Nivattamrong Boonsongpaisal seperti dikutip
harian The Nation, edisi 2 Oktober 2012. Menurutnya, mulai tahun depan
Perkhidmatan Penyiaran Kebangsaan Thailand (NBT) akan mengadakan siaran
radio dan televisyen dalam Bahasa Melayu di wilayah-wilayah yang
majoriti penduduknya bercakap dalam bahasa tersebut. Sekiranya sebelum
ini siaran dalam bahasa Melayu hanya beberapa jam sahaja, mulai Januari
tahun depan akan ditambah (bukan hanya radio, bahkan televisyen juga)
menjadi 24 jam
6. Dalam hal kebajikan para mangsa keganasan dan kezaliman juga
nampak ada perhatian serius dari pihak-pihak yang berwenang. Dalam hal
ini dapat dilihat sikap proaktif Pusat Pentadbiran Wilayah Sempadan
Selatan (SBPAC) dalam menyantuni anggota keluarga mangsa yang meninggal
dunia dalam berbagai insiden keganasan sebelum ini. Yakni dengan
memberikan konpensasi (ganti-rugi) kepada keluarga (ahli waris) yang
ditinggalkan berupa wang tunai sebanyak 7.5 juta Baht untuk setiap
mangsa yang meninggal seperti apa yang dikenali dengan Tragedi Takbai
(Narathiwat), Insiden Nongchik(Pattani), mangsa tragedi Masjid Kerisek,
tragedi Ai Payae, Chok Airongdan sebagainya.
7. Pusat Pentadbiran Wilayah Sempadan Selatan juga membiayai sebanyak
200 orang mangsa tragedi kekerasan di Selatan Thai untuk mengerjakan
ibadah haji pada tahun 2012 yang lalu. Kerajaan juga meluluskan bajet
saguhati kepada para guru fardhu ‘ain, imam, khatib, bilal, ahli jawatan
kuasa (AJK) masjid dan Majlis Agama Islam di wilayah-wilayah selatan.
- - -
Dengan perkembangan yang positif dalam pelbagai aspek tersebut, saya
secara peribadi sangat optimis sekiranya semua sektor punya komitmen
yang tinggi dalam penyelesaian masalah dengan cara damai secara sepadu.
Yakni dengan menggunakan prinsip agama untuk memimpin politik dan
ketenteraan. Juga diharapkan semua sektor dalam pemerintahan dan rakyat
dapat bekerjasama dengan baik demi terciptanya kedamaian serantau serta
memimpin masyarakat Selatan Thai ke arah masyarakat madani yang aman
damai, maju jaya serta mulia dunia dan akhirat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan