Khamis, 14 November 2013

PERLIS,KEDAH,PERAK DAN KELANTAN DI SATUKAN DENGAN KERAJAAN THAI.

Saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan thai berdoa semoga kerajaan thai mengambil wilayah utara yang bersempadan dengan negara malaysia iaitu perlis,kedah,perak dan kelantan di satukan dengan pentadbiran kerajaan Thai sebelum ini siam.Bagi saya keempat-empat negeri ini adalah milik kerajaan thai apabila di pisah oleh malaysia.Jika di ikutkan sejarah keempat-empat negeri ini adalah milik kerajaan thai pada tahun 1782 masihi.Sepatutnya kerajaan thai mengambil balik keempat-empat negeri ini di bawah pentadbiran kerajaan thai seperti mana yala,pattani,narathiwat,songkhla dan satun.Apabila di satukan dengan kerajaan thai keempat-empat negeri ini tidak perlu mengunakan pasport dan pas sempadan.Saya berharap agar kerajaan thai dapat mengambil balik wilayah yang di jajah oleh kerajaan thai pada ketika itu.Bagi saya sejak kerajaan siam menakluk kawasan utara tanah melayu pada ketika itu era pemerintahan raja burma yang menyerang ayuthaya ibu kota negara siam,semenjak itulah kerajaan negeri kedah menghantar bunga emas sebagai tunduk bahawasanya raja siam adalah kuasa bagi setiap negeri yang di jajah oleh kerajaan siam pada ketika 1909 masihi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin