SIAPAKAH GOLONGAN YANG DIHALAU OLEH RASULULLAH?
Penulis : Mohd Hairi Nonchi (Pendidikan Dengan Sains Sosial, UMS)
Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a di mana beliau berkata:
“Di suatu ketika Rasulullah s.a.w telah melalui sebuah kawasan
perkuburan, seraya bersabda: “Salam sejahtera ke atas kamu, wahai
perkampungan orang-orang beriman! Kita akan menyusul bersama kamu.
Insya’Allah, aku berharap aku dapat melihat saudara-saudaraku”. Bertanya
para sahabat yang hadir ketika itu: “Wahai Rasulullah! Bukankah kami
ini saudara kamu?”.
Rasulullah
s.a.w menjawab: “Tidak, kamu adalah sahabat-sahabat aku.
Saudara-saudaraku adalah mereka yang akan datang di kemudian hari (selepas kewafatanku) dan aku memimpin mereka ke telaga Hawdh” [2]. Para sahabat bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah kamu akan mengenali umat-umat yang akan datang selepas (kewafatan) kamu?”.
Rasulullah
s.a.w menjawab: “Tidakkah seseorang yang memiliki seekor kuda yang
berkaki putih di kalangan beberapa ekor kuda yang hitam dapat mengenali
yang mana satukah kudanya?” (Jawab para sahabat) “Sudah tentu ya Rasulullah!”.
Rasulullah meneruskan: “Sesungguhnya mereka (umat Islam selepas kewafatan Rasulullah) akan datang di hari Kebangitan (Kiamat) dengan tanda-tanda keputihan di dahi, tangan dan kaki mereka disebabkan oleh kesan-kesan wudhu’, dan aku akan memimpin mereka ke arah telaga Hawdh.
Akan
tetapi, ada di antara mereka yang akan dihalau daripada telaga Hawdh
seperti unta-unta berkeliaran. Lalu aku memanggil-manggil akan mereka: “
Datanglah ke mari! (sebanyak 3 kali)”. Dan ketika itu seseorang (atau suatu suara) yang akan berkata: “Mereka itu adalah orang-orang yang telah menukar-nukar perkara (agama) selepas engkau”. Lalu aku akan berkata pula: “Jikalau begitu pergilah mereka, pergilah mereka, pergilah mereka!” [3]
Pengajaran Hadis :
Dalam
hadis yang tertera di atas Rasulullah s.a.w telah mengkhabarkan kepada
kita mengenai suasana yang bakal berlaku pada hari Kiamat di mana pada
hari itu umatnya akan terbahagi kepada dua golongan, yang pertama adalah mereka yang berjaya mendatangi telaga al-Hawh, manakala yang kedua
adalah mereka yang tercicir daripada memperolehi nikmat tersebut.
Risalah ringkas ini akan menumpukan perbincangan mengenai siapakah
golongan kedua yang malang itu.
Jika diperhatikan dalam matan (teks) hadis tersebut, Rasulullah s.a.w ada menyebut : “ …tanda-tanda keputihan di dahi, tangan dan kaki mereka disebabkan oleh kesan-kesan wudhu’...”.
Kenyataan
baginda s.a.w ini mengisyaratkan kepada kita bahawa mereka semua adalah
kelompok umatnya yang terdiri daripada golongan ahli ibadah. Namun,
seperkara yang memeranjatkan kita ialah dalam hadis tersebut juga
Rasulullah s.a.w ada menyebut: “ ada di antara mereka yang akan dihalau daripada telaga Hawdh seperti unta-unta berkeliaran..”.
Daripada
pernyataan Rasulullah s.a.w ini maka dapat difahami bahawa dalam
kalangan “orang-orang yang beribadah” itu akan ada sekelompok dari
mereka yang akan dihalau dari telaga al-Hawdh Rasulullah s.a.w.
Di sini timbul persoalan, siapakah mereka ? Mengapakah mereka dihalau
oleh baginda s.a.w sedangkan mereka juga termasuk umat Nabi Muhammad
s.a.w dan kalangan ahli ibadah?
Persoalan ini dapat dijawab dengan memerhatikan hujung matan (teks) hadis itu sendiri : “Mereka itu adalah orang-orang yang telah menukar-nukar perkara (agama) selepas engkau”.
Dengan jawapan ini, maka tidak syak lagi bagi kita bahawa mereka adalah
golongan ahli ibadah yang gemar melakukan amalan-amalan bid’ah di dalam
agama.
Dengan
penjelasan ini, ingin penulis mengambil kesempatan untuk memperingati
kaum Muslimin dan Muslimat agar senantiasa memerhatikan amal ibadah yang
kita kerjakan selama ini. Apakah ianya sesuatu yang bertsabitan dari
al-Sunnah Rasulullah s.a.w yang sahih atau tidak. Hal ini perlu diberi
perhatian oleh semua pihak memandangkan ianya melibatkan status kita di
akhirat kelak, apakah kita termasuk dalam golongan yang selamat dan
mendapat kemuliaan mendatangi telaga al-Hawdh itu atau sebaliknya.
Janganlah
kerana kita termasuk dalam kategori “ahli ibadah” kita mengambil sikap
sambil lewa, lantas cuai dan leka di dalam memerhatikan kesahihan amalan
yang telah atau akan kita lakukan. Ingatlah, sekadar beribadah sahaja
tidak akan mampu menyelamatkan kita dari menerima azab Allah. Dengan
hanya beribadah sahaja tidak akan dapat menjanjikan pembelaan Rasulullah
s.a.w di hadapan Mahkamah Allah kelak- jika ibadah yang dilakukan itu
termasuk dalam amalan-amalan yang jauh dari petunjuk al-Sunnah
Rasulullah.
Oleh itu, marilah kita bersama-sama berittiba’ (mengikuti) kepada
Sunnah Rasulullah s.a.w yang sahih, dan menjauhkan diri dari segala
bentuk perbuatan bid’ah dalam agama agar kita tidak termasuk dalam
kelompok “yang akan dihalau daripada telaga Hawdh seperti unta-unta berkeliaran..” sebagaimana yang dikhabarkan oleh Rasulullah s.a.w menerusi hadisnya di atas. Wallahu a’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan