Allah sahajalah yang mengetahui betapa
saya mahu menulis sesuatu di blog ini. Namun saya dahagakan masa. Saya
punya banyak urusan lain untuk diselesaikan sekarang. Untuk mengubat
rindu, saya hidangkan artikel yang dahulunya saya karang untuk menjawab
soalan kuiz subjek Malaysian Studies. Selamat membaca
[Penulisan ini seharusnya dibaca mengikut konteks tarikh ia
dihasilkan. Kontemporari tidak semestinya merujuk kepada perkembangan
mutakhir politik tanahair. Tulisan ini dibuat dengan banyak merujuk
kepada Sulalat al-Salatin karya Tun Seri Lanang. Tulisan ini telah
diperbaiki untuk tatapan umum].
Demikian bunyinya tita(h) Yang Maha Mulia itu, “Bahawa hamba minta’ diperbuatkan hikayat pada bendahara
perteturun segala raja-raja Melayu dengan isti’adatnya, supaya didengar
oleh anak cucu kita yang kemudian dari kita dan diketahuinyalah segala
perkataan, syahadan beroleh fa’edahlah mereka itu daripadanya.”
Sulalat al-Salatin
Perkembangan politik sesebuah negara
tidak mungkin terlepas daripada sejarah yang pernah terlukis di bumi
tersebut. Sejarah merupakan pustaka rujukan, gedung kajian bagi
memperoleh panduan dan pedoman dalam mendepani cabaran masa mendatang.
Sejarah yang tidak dirujuk dan dibiarkan terus tenggelam dalam dimensi
masa boleh mengundang musibah. Sesebuah negara itu mungkin kembali
menghadapi masalah yang sama seperti apa yang pernah dihadapi oleh
rakyatnya yang terdahulu. Lebih malang lagi sekiranya masalah itulah
yang dahulunya pernah membawa titik noktah kepada kegemilangan tamadun
bangsa tersebut. Begitu juga dengan Malaysia, negara kita. Sekiranya
sejarah penjajahan selama 446 tahun itu tidak cukup untuk membangunkan
bangsa ini daripada lena yang panjang, mungkin kesedihan penduduk Melaka
saat jatuh ke tangan Portugis pada 1511 melarat hingga ke beberapa
generasi lagi.
Sulalat al-Salatin(Perteturun Segala Raja-Raja)
atau Sejarah Melayu karya Tun Seri Lanang membentangkan sejarah
masyarakat Melayu era Kesultanan Melayu Melaka. Seawal penemuan Melaka
oleh Parameswara hingga ke saat kepincangan pemerintahan Sultan Mahmud
Syah, sultan terakhir negeri Melaka. Gaya penyampaiannya yang lebih
berbentuk naratif membolehkan aspek nilai dan budaya masyarakat zaman
itu diamati. Teks rujukan asal dalam tulisan jawi telah dikaji dan
dialih aksara di bawah kerjasama Yayasan Karyawan dengan Dewan Bahasa
dan Pustaka. Beberapa insiden boleh diketengahkan untuk membahaskan isu
pengaruh nilai dahulu terhadap politik kontemporari ini. Saya akan cuba
membawa timbang tara dalam beberapa pecahan tajuk kecil untuk
membolehkan kita menilai pernyataan seperti yang tertera pada tajuk kuiz
ini. Pembaca juga perlu maklum yang saya mendefinisikan politik semasa
sebagai Malaysia era pasca merdeka.
Pada pandangan saya, beberapa
permasalahan timbul apabila kita cuba mengaitkan nilai-nilai yang pernah
diamalkan sepanjang zaman Kesultanan Melayu Melaka dengan perkembangan
politik kontemporari. Nilai yang wujud dalam budaya, politik dan ekonomi
pada zaman Kesultanan Melayu Melaka wujud atas beberapa faktor yang
tidak lagi ada pada Malaysia di era sesudah merdeka. Contohnya kedudukan
Melaka sebagai salah sebuah pusat peradaban (centre of civilization) di Nusantara, status bahasa Melayu sebagai Lingua Franca,
keterbatasan perhubungan oleh faktor geografi dan masa, serta nilai
Islam dalam politik. Malaysia berdiri di atas runtuhan kota Melaka
dengan sejarah hitam penjajahan selama beberapa kurun yang telah
meninggalkan impak signifikan terhadap perubahan nilai dan paradigma
masyarakatnya. Perkembangan politik hari ini adalah hasil respons
terhadap cabaran Malaysia sebagai negara multi-bangsa yang sedang
membangun di bawah bayang-bayang Barat dan pelbagai ancaman seperti
neokolonialisme (globalisasi, hedonisme dll.) serta asimilasi budaya.
Melaka Dipandang, Malaysia Memandang
Semua sedia maklum tentang kedudukan Melaka yang strategik telah mengangkatnya menjadi pusat peradaban terkenal di seluruh Nusantara hatta dunia pada ketika itu. Kedudukan istimewa dan struktur pentadbiran empayar kesultanannya telah menjadikan Melaka dipandang tinggi oleh lain-lain negara yang singgah berdagang. Kedudukannya di atas hierarki peradaban tamadun ini menjadikan Melaka lebih selamat daripada ancaman pengaruh asing. Nilai budaya, politik, ekonomi dan sosial adalah nilai Melayu Islam Melaka. Banyak yang belajar daripada Melaka akan gaya pengurusan dan pentadbiran jajahannya yang meski luas namun teratur dan stabil. Mengagumi dan mencontohi yang lebih maju dan berjaya adalah fitrah manusia. Sebaliknya, Malaysia pasca era kolonialisme banyak terkesan dengan Barat. Sistem pemerintahan demokrasi berparlimen, raja berperlembagaan juga terkesan dengan Barat. Suruhanjaya Perlembagaan Reid yang diketuai oleh Lord Reid mengambil modul dan model yang ada di Barat lalu disesuaikan dengan realiti tempatan. Great Britain antara negara demokrasi yang diambil menjadi contoh pembentukan Malaysia. Melaka dahulu banyak dipandang, Malaysia banyak memandang. Standard pembangunan dan kemajuan yang dikejar oleh Malaysia juga banyak ditetapkan oleh badan-badan dunia yang kebanyakannya berpusat di Barat. Baik kelayakan untuk bergelar negara maju mahupun kualiti dalam sistem perkhidmatan. Bukanlah saya ini seorang yang anti-Barat. Tetapi ingin saya memperlihatkan betapa kiblat dunia sudah beralih arah sebanyak 180 darjah! Dahulu Melaka di timur jadi pujaan, kini negara-negara di Barat dijadikan kayu ukuran. Masakan nilai-nilai budaya, politik, ekonomi dan sosial dahulu dapat banyak mempengaruhi kancah politik negara semasa? Budaya Melaka dahulunya banyak dieksport, budaya Malaysia kini banyak diimport.
Malaysia
cuba bangkit dan membangunkan negara dengan adunannya
sendiri(sungguhpun acuannya ada pengaruh luar). Tetapi keterikatan
Malaysia dengan dunia luar tidak boleh tidak telah memberi kesan kepada
perangkaan polisi dan perjalanan sistem pentadbiran dalam negara.
Sebagai contoh, kita boleh membanding bezakan sistem ekonomi zaman
Kesultanan Melayu Melaka dengan Malaysia pasca merdeka. Perubahan ketara
kepada struktur sistem ekonomi dunia dapat dilihat dengan pertukaran
sistem mata wang. Daripada perdagangan yang menggunakan sistem barter,
Melaka melangkah ke hadapan apabila memperkenalkan syiling emas bermula
di era pemerintahan Sultan Muzaffar Syah. Lain-lain sistem mata wang
turut diguna pakai seperti jongkong timah, manik, dan cangkerang cowrie untuk
melancarkan urusan perniagaan. Perdagangan juga dibatasi oleh faktor
geografi. Pedagang hanya dapat menggunakan laluan darat, seperti ‘denai
penarikan’, dan laluan air seperti sungai dan laut untuk tujuan
perniagaan. Masa yang diambil untuk bergerak dari satu kawasan ke
kawasan yang lain juga amat panjang. Keadaan ini punya perbezaan yang
sangat signifikan dengan sistem ekonomi kontemporari yang telah punya
penyelarasan sistem mata wang kertas, transaksi ekonomi daripada
pelbagai sumber; darat, laut, udara mahupun ruang maya(internet) dengan
kepantasan berhubung yang disingkatkan masanya hingga kurang daripada 10-9
saat! Batasan geografi dan masa bukan lagi penghalang. Kerajaan dahulu
cukup dengan hanya menugaskan Syahbandar untuk menguruskan hal-hal
berkaitan urusan ekonomi, tidak lagi mungkin bagi zaman ini. Beberapa
kementerian berportfolio besar seperti Kementerian Ekonomi, Kementerian
Asas Tani dan Perniagaan, Kementerian Kesenian, Kebudayaan
dan Pelancongan serta Kementerian Perdagangan dan Perindustrian punyai
perkaitan secara langsung dan tidak langsung dalam urusan ekonomi
negara. Nilai-nilai bekerja seperti budaya 5S dari Jepun contohnya juga
adalah adaptasi masyarakat kini dengan bebanan urusan yang makin
bertambah dan lebih besar cabarannya. Pasaran dunia yang banyak
bergantung pada mata wang dolar Amerika Syarikat juga memberikan
implikasi besar terhadap polisi ekonomi negara. Krisis mata wang pada
1997 cukup menjadi bukti bahawa tanpa analisa yang mendalam dan tepat,
Malaysia mungkin dihantui belenggu hutang dan bebanan defisit yang
melampaui keupayaan negara untuk menanggungnya. Dengan perubahan yang
begitu drastik dan ketara daripada pelbagai aspek, perkembangan politik
Malaysia pasca merdeka dalam melakar polisi ekonomi negara tidak boleh
rigid dan pasif. Semua polisi kini adalah respons kepada cabaran yang
tidak wujud di era Kesultanan Melayu Melaka. Namun, jika kita mengambil
sudut pandang berbeza, pengaruh itu tetap ada. Melaka punya sistem
ekonomi dan matawangnya sendiri. Sistem itu tetap ada hari ini, cuma
kandungannya sudah berubah.
Status bahasa dunia atau Lingua Franca
yang kini dimiliki oleh Bahasa Inggeris juga merupakan cabaran yang
tidak wujud di masa dahulu. Bahasa jiwa bangsa. Maka, dengan keberadaan
status ini pada bahasa Inggeris(bahasa Inggeris adalah bahasa utama
dunia hari ini) yang juga bahasa milik Barat, budaya dan nilai-nilai
Barat turut diimport masuk ke dalam negara secara tidak langsung. Melaka
dahulu gah dengan kegemilangan bahasa Melayu. Maka aspek nilai dan
budaya masih kuat terikat dengan nilai dan budaya Melayu-Muslim. Dek kerana bahasa Inggeris sudah mengambil alih kedudukan bahasa Melayu, ikatan itu menjadi semakin longgar. Lingua Franca
hari ini tidak hanya menguasai bahasa hubungan diplomatik, perdagangan
atau urusan-urusan rasmi di peringkat antarabangsa sahaja, ia juga
digunakan dalam media massa, baik elektronik mahupun yang bercetak.
Lambakan bahan bacaan, filem dan muzik dalam Bahasa Inggeris contohnya
telah banyak memberi kesan dan perubahan kepada pola pemikiran dan aksi
masyarakat Malaysia pasca merdeka. Hinggakan isu bahasa dalam dasar
pendidikan negara masih menjadi perdebatan hingga ke saat ini. Persoalan
tentang nilai dan kedudukan Bahasa Melayu di kalangan masyarakat juga
menimbulkan banyak tanda tanya. Keadaan ini tidak pernah dialami oleh
kerajaan Melaka suatu ketika dahulu tetapi dihadapi oleh kerajaan negara
hari ini. Namun, respons terhadap isu ini merupakan respons terhadap
cabaran semasa yang banyak dipengaruhi nilai masa lampau. Nilai untuk
mempertahankan keagungan nilai, budaya dan bahasa Melayu bagi sesetengah
pihak yang dapat melihat dan menjangkakan implikasi penggunaan bahasa
asing dalam pengajaran subjek-subjek teras. Tidak dinafikan, sungguhpun
ada golongan yang cuba mempertahankan bahasa Melayu, golongan ini
seakan terpencil dan kecil bilangannya. Persepsi masyarakat sudah
berubah. Bahasa Inggeris menjadi prasyarat kemasukan ke kebanyakan pusat
pengajian tinggi dan punyai nilai kompetitif yang tinggi dalam pasaran
pekerjaan semasa. Tidak pula sebanding dengan bahasa Melayu. Walaupun
kedudukannya tinggi dalam perlembagaan, sebagai bahasa Kebangsaan, dan
diangkat menjadi bahasa rasmi dalam setiap agensi kerajaan, realiti
penggunaannya masih terbatas. Keindahan bahasa Melayu juga semakin pudar
kerana rata-rata masyarakat hari ini selesa menggunakan bahasa rojak
apabila berbicara. Bagaimana mahu generasi mendatang mempelajari nilai
dan budaya yang diwarisi sedari zaman gemilang kesultanan Melayu Melaka?
Apatah lagi pula mahu membawa pengaruhnya kepada perkembangan politik
semasa?
Sultan Adil Sultan Dipatuhi, Sultan Zalim Sultan Diadili
Tanggungjawab institusi Raja-Raja Melayu
yang dahulunya mentadbir negara kini dipegang oleh kuasa legislatif
kerajaan yang dipilih melalui pilihan raya. Nilai ketaatan kepada sultan
yang tidak berbelah bagi pernah dianuti dan dipuji oleh masyarakat
Melayu dahulu hingga wujud sultan yang megah dengan konsep daulat dan tulah.
Sewenang-wenangnya melakukan apa yang disukai nafsu serakah. Dalam buku
Sejarah Melayu, cerita tentang Tun Fatimah yang kehilangan ayahnya
kerana dibunuh sultan (sungguhpun tanpa kesalahan) cukup untuk kita
renungkan. Sudahlah begitu, diri Tun Fatimah pula terpaksa menerima
sultan si pembunuh sebagai suami (lantaran sultan yang tertarik kepada
kecantikannya). Apa yang lebih menyedihkan tiada yang bangkit
memperjuangkan keadilan, menegakkan kebenaran pada ketika itu. Sultanlah
pemerintah, sultanlah undang-undang, sultanlah kebenaran. Isu ini
dibangkitkan hanya setelah lama sultan Melaka kehilangan takhta. Setelah
dunia berubah memandang kekuasaan semata-mata bukanlah kekuatan, harta
dan kedudukan. Minda sekarang ini menjadi aset utama. Isu tentang
kekebalan institusi beraja daripada undang-undang pernah seketika
mengheret Tun Dr. Mahathir keluar daripada parti UMNO. Namun nilai sudah
berubah. Sejarah panjang telah melahirkan manusia yang mahukan keadilan
sejagat. Salah perlu dinafikan. Benar perlu dipertahankan. Kesannya,
hari ini sukar untuk kita dapati golongan yang boleh bertindak sesuka
hati. Biarlah namanya sultan atau perdana menteri, jika berada di tempat
yang salah, kebenaran akan datang mengadili. Begitulah adanya secara
teori. Praktikalnya?
Tidak
dinafikan terdapat juga coretan cerita tentang pemimpin yang adil di
sepanjang rentetan sejarah Melaka. Pemimpin dan pegawai yang saksama
ditaati dan disanjungi. Namun nilai ini nilai manusiawi. Tidak bermakna
disebabkan oleh wujudnya golongan terdahulu yang menghormati pemerintah
adil maka apa yang berlaku pada hari ini adalah pengaruh daripada
peristiwa tersebut. Hal ini tidak berkait secara langsung kepada
perkembangan politik semasa. Mana-mana manusia normal daripada mana-mana
bangsa di mana-mana penjuru dunia sekalipun akan punya perasaan yang
sama. Menghormati yang adil dan saksama. Kecuali bagi mereka yang egois
sentiasa, gila kuasa serta tamak haloba!
Kontrak Sosial
Ada
pula yang cuba mengaitkan insiden kontrak sosial tidak rasmi yang
terikat antara Demang Lebar Daun dan Seri Teri Buana dengan kontrak
sosial yang termeterai antara kaum di Malaysia. Kontrak sosial antara
kaum adalah jauh lebih rumit untuk diisi, dijaga dan dipatuhi berbanding
kontrak atau lebih berupa perjanjian antara menantu dan bapa mertua
yang sebangsa dan seagama. Seawal termeterainya kontrak ini di awal
pembinaan negara, hal ini dipandang relevan kerana masyarakat
bukan-bumiputera masih baru di tanah ini. Namun setelah masa selama 50
tahun berlalu, generasi terkemudian, masyarakat yang lahir daripada
benih penduduk bukan-bumiputera tadi sudah merasakan bahawa mereka juga
rakyat Malaysia yang perlu mendapat kesaksamaan hak dalam menongkah arus
kehidupan di bumi tercinta ini. Isu ini sememangnya antara isu yang
boleh membawa negara ke arah kemusnahan sekiranya tidak difahami secara
teliti terutamanya oleh generasi muda dewasa ini. Hal ini jauh berbeza
dengan kontrak yang tidak punya hitam putih di antara Demang Lebar Daun
dan bakal menantunya Seri Teri Buana. Kontrak tidak formal dan juga
tidak meninggalkan rujukan untuk generasi hadapan. Namun, niat untuk
menjaga keamanan mungkin boleh dilihat sebagai perkaitan antara kedua
kontrak lama dan baru ini.
Nilai yang diamalkan dalam urusan
pentadbiran negara zaman Kesultanan Melayu Melaka dengan Malaysia juga
berbeza kesan daripada kewujudan kontrak sosial antara kaum ini. Selain
daripada kedudukan sultan yang berlainan dalam hierarki pemerintahan,
konsep perkongsian kuasa juga baru diimplementasikan. Menteri-menteri
kabinet terdiri daripada pelbagai bangsa dan hal ini memerlukan nilai
toleransi yang tinggi antara semua pihak agar kerjasama terbaik dapat
menghasilkan kerja terbaik dalam urus-tadbir negara.
Kementerian-kementerian yang wujud mengikut keperluan semasa juga
membezakan antara dahulu dengan sekarang. Nilai masyarakat yang telah
berubah, seperti status kaum wanita membawa kepada kewujudan Kementerian
Pembangunan Wanita, Komuniti dan Keluarga. Semua ini adalah
perkembangan politik semasa dalam mendepani cabaran semasa.
Nilai Islam dalam Politik
Nilai
Islam dalam politik juga berbeza antara kedua-dua zaman yang
diperbandingkan. Undang-Undang Laut & Undang-Undang Melaka yang
pernah diguna pakai oleh kerajaan Melaka berdiri atas peruntukan
undang-undang Islam; hukum had, qisas, dan takzir. Contohnya dalam fasal
48 dan 30 kedua-dua undang-undang ini ada menyebut tentang hukuman yang
akan dikenakan kepada pesalah zina seperti yang digariskan dalam
peruntukan hukum had Islam. Fasal 5 Undang-Undang Melaka mengambil hukum
qisas; kesalahan bunuh dibalas bunuh dan hukum takzir pula terdapat
pada fasal 5 Undang-Undang Laut dengan peruntukan takzir kepada orang
yang terlibat dengan hutang. Pengamalan hukum Islam ini menyeluruh.
Namun, Malaysia tidak lagi menggunakan undang-undang berdasarkan
peruntukan hukum-hakam Islam sepenuhnya. Malaysia sebaliknya punya
peruntukan 2 undang-undang berasingan; sivil dan syariah. Banyak kes
jenayah diadili dengan hukuman sivil. Hukum syariah hanya terbatas dalam
hal-hal perkahwinan dan perceraian. Perbandingan ini jelas
memperlihatkan akan perbezaan yang wujud dalam pengamalan Islam dalam
politik dahulu dan sekarang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan