Ahad, 16 Oktober 2011

KOLEKSI AGAMA

assalammualaikum ustaz.
1.saya berumur 19 thn,dan bakal melahirkan seorang anak luar nikah.namun saya berniat untuk tidak menyerahkan anak itu dlm jagaan org lain,tetapi ayah dan ibu saya berkeras dan memaksa saya untuk menyerahkan kpd org lain,jika saya melawan dan membantah,adakah saya dikira anak derhaka?
2.apakah hukumnya jika anak luar nikah yang dilahirkan oleh saya,tetapi ibu saya meminta untuk menjadi ibu susuan kepada anak saya,dan tidak membenarkan saya menyusukan anak saya?
Jawapan:

Puasa Enam Dan Beberapa Persoalan

Posted by mohd masri di September 3, 2011
Puasa Enam & Beberapa Persoalan Mengenainya
Posted by Abu Anas Madani on 6 Oktober 2008

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسوله الأمين، وعلى آله وصحبه أجمعين.
Ibadah puasa adalah suatu amalan mulia yang amat digalakkan oleh Islam. Selain puasa fardhu Ramadhan, umat Islam juga boleh melakukan ibadat puasa sunat di luar bulan Ramadhan. Ada puasa sunat yang bersifat mingguan (seperti berpuasa pada hari isnin dan khamis), puasa bulanan (tiga hari dalam sebulan) dan puasa tahunan (hari Arafah, ‘Asyura’ dan enam hari dalam bulan Syawal).

Puasa adalah satu ibadah yang besar keutamaannya. Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah sallallahu’alaihiwasallam bersabda, Allah subhanahu wata’aala berfirman (dalam hadis Qudsi):
(( كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلا الصِّيَامَ؛ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ… وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ )) رواه مسلم.

Maksudnya: “Setiap amal manusia adalah untuk dirinya kecuali puasa, ia adalah untuk-Ku dan Aku memberi ganjaran dengan (amalan puasa itu).” (Rasulullah menjelaskan): “Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, nafas orang yang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah berbanding wangian kasturi.” [Sahih Muslim no: 1151] Selain hadis di atas, terdapat banyak hadis lain yang menerangkan keutamaan puasa sunat.

Abu Said Al-Khudri ra berkata: Rasulullah saw bersabda:
(( مَنْ صَامَ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللهِ بَعَّدَ اللهُ وَجْهَهُ عَنْ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا )) رواه البخاري.
Maksudnya: “Sesiapa yang berpuasa satu hari pada jalan Allah, nescaya Allah swt menjauhkan mukanya dari api neraka selama 70 tahun”. [Sahih Al-Bukhari no: 2840]

Di antara puasa sunat ialah puasa enam hari pada bulan Syawal. Bersempena dengan bulan Syawal ini, artikel ini akan membincangkan tentang puasa sunat ini.

Dalil Puasa Sunat Enam Syawal. Baca baki entri ini »
Dikirim dalam Puasa | 4 Komen »

Panduan Ringkas I’tikaf

Posted by mohd masri di Ogos 15, 2011

Definisi I’tikaf: Dari segi bahasa: I’tikaf bermakna :berdiam di suatu tempat untuk melakukan sesuatu pekerjaan ; yang baik mahupun yang buruk dan tetap dalam keadaan demikian.
Dari segi istilah: I’tikaf bermaksud duduk di masjid dalam rangka ibadah yang dilakukan oleh orang yang tertentu, dengan sifat atau cara yang tertentu dan pada waktu yang tertentu (Lihat Fathul Bari 4 : 344)
Dalil-Dalil Pensyariatan I’tikaf: Baca baki entri ini »
Dikirim dalam Ramadhan | Leave a Comment »

Dilema Kakak: Mahu Witir Bersama Imam Atau Tidak Witir Bersama Imam Kerana Mahu Qiamullail?

Posted by mohd masri di Ogos 6, 2011

تريد أن تتهجد آخر الليل فهل توتر مع الإمام في التروايح؟
Ingin Melakukan Tahajud di Akhir Malam. Apakah dia perlu berwitir bersama imam selepas solat terawih?
أنا امرأة مسلمة أحافظ على أداء صلاة التراويح . وفي الغالب إذا لم أذهب إلى الصلاة في المسجد فإن أخي الذي يصغرني سناً لا يذهب أيضاً . وإذا ذهبنا إلى المسجد نصلي الوتر مع الإمام . وقد اعتدت على الاستيقاظ في جوف الليل لصلاة التهجد وقراءة القرآن ، ولكني بعد صلاة الوتر لا أستطيع أن أصلي صلاة التهجد . فما هو الخيار الأفضل بالنسبة لي ؟ أداء صلاة التراويح في المسجد حتى يصلي أخي في المسجد أم البقاء في البيت لأصلي صلاة التهجد في جوف الليل ؟ أيهما أكثر أجراً ؟.
Saya seorang wanita Muslimah. Saya ingin sekali menjaga solat terawih. Kebiasaannya, jika saya tidak pergi solat di masjid, maka adik lelaki saya juga tidak akan ke masjid. Apabila kami ke masjid, kami akan solat witir bersama imam. Saya sering bangun di akhir malam untuk melakukan solat tahajud dan membaca al-Quran. Akan tetapi, oleh kerana (saya telah melakukan solat witir bersama imam tadi), selepas solat witir saya tidak boleh lagi melakukan solat tahajud.

Apakah pilihan yang terbaik untuk diri saya? Melakukan solat terawih di masjid agar adik lelaki saya dapat solat di masjid jua, atau tinggal di rumah supaya saya boleh melakukan solat tahajud di akhir malam? Mana satukah yang lebih banyak pahalanya? Baca baki entri ini »

Solat Terawih Hingga Selesai Bersama Imam

Posted by mohd masri di Ogos 6, 2011
Assalamualaikum wbt.
Semoga tahun ini diistiqamahkan azam untul solat terawih mengikut imam hingga selesai. Tidak kiralah berapa rakaat yang imam buat, berazamlah untuk mengikut hingga selesai. Ia bertujuan mengejar fadhilat Qiamullail seluruh malam.
((إِنَّهُ مَنْ قَامَ مَعَ الإِمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ، كُتِبَ لَهُ قِيَامُ لَيْلَةٍ)) [الترمذي، صحيح]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (bersolat terawih) bersama imam sehingga dia (imam) beredar (selesai), dituliskan baginya ganjaran orang yang Qiyam semalaman (seumpama bersolat sepanjang malam).” [HR At-Tirmizi, sahih].

Seandainya seseorang menamatkan solat terawih bersama imam yang pertama, apakan ganjaran pahala melakukan qiamullail sepanjang malam akan dicatatkan buat individu tersebut.
Di beberapa masjid di negara kita, terdapat 2 atau 3 imam yang akan bergilir-gilir mengetuai solat fardhu Isya’ dan terawih. Seandainya seseorang bersolat bersama imam yang pertama sehingga imam kedua mengambil alih. Maka dia akan hanya menamatkan solat Isya’nya atau Isya’ dan sebahagian daripada rakaat terawih. Di dalam situasi ini, apakah dia dikira sebagai seorang yang telah solat bersama imam sehingga selesai, dan apakah dia akan menerima ganjaran pahala menghidupkan keseluruhan malam dengan Qiamullail, walaupun dia tidak bersolat 11 rakaat.
Jawapan: Baca baki entri ini »

Puasa Tetapi Tidak Solat

Posted by mohd masri di Julai 31, 2011

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Saya mendapat soalan mengenai orang yang berpuasa tetapi tidak bersolat. Banyak fatwa ditemui dan pelbagai ragam fatwanya.
Ini semua berpaksi kepada hukum meninggalkan solat dengan sengaja. Apakah jatuh kafir atau tidak. Sebahagian menyatakan hanya jatuh kafir jika menolak kewajipan solat, dan berdosa besar meninggalkannya jika masih beriman solat itu wajib. Sedangkan ada sekelompok ulama yang lain berpegang meninggalkan solat dengan sengaja jatuh hukum sebagai kafir tidak kira seseorang itu menolak kewajipan solat atau tidak. Baca baki entri ini »
Dikirim dalam Puasa, Ramadhan | 2 Komen »

Kelebihan Bulan Ramadhan

Posted by mohd masri di Julai 20, 2011
B. KELEBIHAN BULAN RAMADHAN

Ramadhan adalah bulan yang mulia yang padanya ada kebaikan dan keberkatan. Allah dan Rasul r telah menjelaskan kelebihan bulan ini, antaranya :

1. Bulan yang diturunkan padanya Al-Quran :

Allah berfirman :

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْه ﴾ ﴿

Maksudnya : ” Bulan ramadhan, bulan yang diturunkan padanya (permulaan) Al-Quran sebagai
petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara haq dan
batil), barang siapa antara kamu yang hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah
dia berpuasa pada bulan itu..” [Al-Baqarah : 185] Baca baki entri ini »
Dikirim dalam Ramadhan | Leave a Comment »

Petunjuk Puasa Nabi (Ust. Fathul Bari) A-Kelebihan Berpuasa

Posted by mohd masri di Julai 20, 2011
A. KELEBIHAN BERPUASA
Sesungguhnya telah termaktub di dalam Al-Quran dan Sunnah tentang kelebihan berpuasa secara umumnya, antaranya :
1. Puasa mendekatkan diri dengan Allah :
Allah berfirman :
﴿ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا  
Maksudnya : ” Lelaki-lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang menjaga
kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan
bagi mereka keampunan dan pahala yang besar ” [Al-Ahzab : 35] Baca baki entri ini »
Dikirim dalam Ramadhan | Leave a Comment »

Seminar 1001 Persoalan Ramadhan

Posted by mohd masri di Julai 18, 2011
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/269542_229178880446292_180258315338349_722918_732397_n.jpg
Kurang sebulan, Ramadhan akan menemui kita. Sudahkah kita bersedia untuk menghadapinya?
Apakah peristiwa sejarah yang berlaku dalam bulan Ramadhan? Sudahkah kita mengetahuinya?
Apakah sunnah-sunnah yang perlu dilakukan dalam bulan Ramadhan? Solat terawih? Itu sahajakah? Atau ada sunnah-sunnah yang lain

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin