Ahad, 16 Oktober 2011

ISU KALIMAH ALLAH.

Isu Kalimah Allah Dan Bakar Gereja

1. Umat Islam harus peka dengan isu “pengunaan kalimah Allah” oleh akhbar kristian Herald kerana ia semata-mata penggunaan kalimah tetapi boleh jadi ada kaitan dengan program kristianisasi.
2. Ada perbezaan dengan orang kristian menyebut Allah seperti dalam ayat “kalau kamu tanya mereka siapa yang mencipta langit dan bumi, nescaya mereka menjawab Allah” dengan menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan yang mempromosi akidah trinity. Ayat itu menegaskan mereka mengakui kebenaran ketuhanan Allah tetapi menjadi kafir dengan menyengutukanNya dengan benda lain. Dengan erti kata lain mereka akan mengatakan bahawa Allah ada tiga. Bukan soal Allah siapa punya, tetapi adalah soal kebenaran, Allah sendiri tidak menerima dirinya disifatkan sebagai tiga. Bahkan orang yang menyifatNya begitu dianggap kafir dan dikutuk.
3. Tindakan KDN merampas akhbar tersebut yang menggunakan kalimah Allah adalah satu tindakan yang syarie berdasarkan masalih mursalah iaitu untuk menjaga agama.
4. Dan tindakan melontar bom petrol ke gereja susulan kepada isu protes penggunaan nama Allah adalah satu tindakan yang meragukan. Siapa yang mendapat faedah dari perbuatan tersebut. Saya lihat ia lebih menguntungkan pihak gereja. Justeru saya berharap pihak polis agar membuat penyiasatan terperinci bagi mengenalpasti siapa yang bertanggungjawab.
5. Jika ia memang dilakukan oleh orang Islam yang jahil dan ikut emosi, maka ia perlu di nasihat dan di ajar tentang kaedah dakwah yang betul. Saya tidak membayangkan orang itu pengikut mana-mana orgnisasi yang makruf, sebab ia satu perbuatan yang bercanggah dengan ideologi mana-mana NGO Islam yang ada.
wallahu aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin