Sabtu, 10 Ogos 2013

MENDIDIK REMAJA YANG MEMPUNYAI AKHLAK YANG BAIK

Zaman remaja merupakan alam persinggahan bagi setiap manusia di mana seseorang remaja mula memberikan definisi kewujudan dirinya dalam keluarganya, kumpulan rakan sebayanya dan masyarakat sekeliling. Remaja adalah satu fasa kehidupan di mana remaja bergelut dengan proses transisi dari alam kanak-kanak ke alam kedewasaan. Kanak-kanak bergantung sepenuhnya kepada ibu bapa mereka yang memberikan sokongan dan arahan dalam aspek emosi dan ekonomi. Alam dewasa pula dianggap sudah mencapai tahap kemerdekaan dari sudut ekonomi dan emosi dan perlu membuat pilihan terhadap pengajian mereka, pekerjaan dan hubungan peribadi yang akan mengesani setiap aspek masa hadapan mereka secara langsung.
Zaman remaja boleh menjadi zaman yang penuh cabaran bagi sebahagian remaja. Pada waktu inilah mereka perlu berhadapan dengan perubahan fizikal yang berlaku secara mendadak, tekanan untuk mematuhi trend semasa dan tidak-tanduk rakan sebaya, serta pengharapan yang semakin tinggi daripada keluarga, guru-guru dan orang dewasa yang lain. Remaja juga perlu menangani konflik yang dihadapi daripada pihak yang berbeza kepentingan seperti ibu bapa, guru-guru, rakan sebaya dan media. Mereka sebenarnya turut berjuang dengan keperluan diri untuk ‘diterima’ oleh sesuatu pihak atau kumpulan. Pencapaian akademik dan sosial turut memberikan tekanan kepada remaja.
Bagi sesetengah remaja pula, cabaran-cabaran di atas menjadi lebih rumit apabila ditambah dengan situasi keluarga yang susah, perpisahan dengan salah seorang atau kedua-dua ibu bapa (akibat kematian atau perceraian), suasana pembelajaran yang tidak terkawal (akibat kekurangan guru atau saiz kelas yang terlalu besar), kawasan kejiranan yang kurang prihatin atau selamat dan pendedahan kepada bahan-bahan yang boleh membawa ketagihan seperti rokok, alkohol dan dadah. Tanpa bantuan, sokongan dan panduan daripada orang dewasa, anak-anak muda remaja ini akan terperangkap ke dalam lembah yang penuh berisiko ini.
Dalam masyarakat kita hari ini, perkara ini ditandai dengan gejala dibuang sekolah, lari dari rumah, menyertai kumpulan anti sosial seperti samseng, Black Metal dan kongsi gelap, penyalahgunaan alkohol atau dadah, terlibat dengan seks rambang, bohsia dan bohjan, pembuangan bayi dan masalah jenayah juvana. Turut menyedihkan sekiranya remaja hidup terumbang-ambing tanpa panduan akibat terheret oleh masalah keluarga yang porak-peranda dan terhimpit oleh kemiskinan yang mengakibatkan fenomena keciciran akademik, terpinggir daripada masyarakat sosial dan kelakuan yang memusnahkan diri sendiri.
Cabaran Remaja Masa Kini
Lebih kurang setengah abad yang lalu, para remajanya tidak menghadapi kesukaran yang bertubi-tubi yang dihadapkan dalam hidup mereka seperti remaja masa kini. Kehidupan adalah lebih simple tanpa perlu belajar tinggi. Remaja perempuan biasanya mengalami kedatangan haid pertamanya sekitar umur 14-16 tahun dan berkahwin menjelang usia 16-18 tahun. Alam perkahwinan memberikan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu. Remaja lelaki juga biasanya mengakhiri zaman kanak-kanak mereka dengan akil baligh pada usia yang lebih lewat sedikit dan berkahwin ketika berusia sekitar dua puluhan.
Fasa pembelajaran ditempuhi secara tidak formal seperti belajar membaca Al-Quran, pengajian fardhu ‘ain, belajar memasak dan menjahit bagi remaja perempuan serta bertukang dan memburu binatang bagi remaja lelaki. Pembelajaran ini menyediakan mereka ke alam tanggungjawab yang bakal dipikul sesudah berumahtangga. Oleh kerana fasa remaja yang terlalu pendek, tidak ditemui gejala sosial pada remaja zaman tersebut.
Hari ini, kanak-kanak menempuhi zaman remaja mereka dengan lebih awal iaitu pada umur 11-13 tahun bagi remaja perempuan dan 13-15 tahun bagi remaja lelaki. Tempoh pengajian yang lama yang mesti dihabiskan pula ialah sepanjang 11 tahun, bermula umur tujuh tahun sehingga 17 tahun sebelum mereka dibenarkan memikul tanggungjawab sebagai seorang dewasa. Kebanyakan keluarga sekarang juga tidak membenarkan anak mereka berkahwin pada usia remaja dengan alasan perlu bekerja dahulu atau menyambung pengajian di peringkat tertinggi.
Pada masa yang sama, naluri remaja mula bersifat kedewasaan dan memerlukan tuntutan bagi menzahirkan ‘kebebasan’ dan kematangan mereka. Remaja mula berasa tidak senang diganggu oleh pertanyaan daripada ibu bapa. Kehidupan moden pula menyediakan remaja dengan pelbagai pilihan dari segi kepercayaan, pegangan hidup, karier, cara hidup dan kawan sekeliling. Cara hidup (lifestyle) sementara ini berpunca daripada keterasingan daripada keluarga lanjutan (extended family) dan sikap individualistik masyarakat hari ini. Oleh itu, hari ini kita lihat golongan remaja belia memerlukan ‘kebebasan’ terhadap cara berfikir dan cara bertindak daripada diwarnai oleh ibu bapa dan masyarakat.
Sementelahan pula, infrastruktur sosial dan masyarakat hari ini amat meletakkan pengharapan yang tinggi kepada golongan muda ini. Oleh itu, badan-badan tertentu dalam masyarakat dan orang dewasa di sekelilingnya haruslah memainkan peranan yang lebih proaktif dengan menawarkan bantuan sokongan kepada golongan muda ini dengan perkhidmatan kaunseling, talian hotline, dan kursus jangka pendek untuk remaja dan ibu bapa. Membantu remaja ke arah kematangan dan kemerdekaan diri memerlukan ibu bapa memahami perkembangan remaja yang sihat dan menggali bahan-bahan yang boleh membantu mereka sekiranya anak remaja bertindak di luar batasan.
Panduan Keibubapaan Setelah Anak-anak Menginjak Alam Remaja
Semasa remaja, mereka mula mengambil tindakan yang berisiko dan bereksperimen. Ini adalah titik permulaan bagi remaja untuk beralih dari alam yang berpusat kepada keluarga (family-centered) kepada komuniti yang jauh lebih luas di mana mereka mula tercari-cari identiti diri sendiri. Remaja mungkin akan memilih kawan-kawan yang tidak disenangi oleh ibu bapa atau mencuba merokok, menghisap dadah dan minum minuman beralkohol. Mereka turut bergaya dengan fesyen semasa, membanding-bandingkan gaya hidup keluarga mereka dengan keluarga yang lain serta melanggar peraturan rumah atau norma masyarakat.
Remaja berbuat demikian untuk menguji sejauh manakah kemampuan dan keterbatasan mereka dalam melakukan sesuatu tindakan. Mereka ingin percaya bahawa mereka boleh meneruskan hidup tanpa panduan atau kawalan ibu bapa. Remaja juga mungkin cuba memindahkan keseimbangan kuasa dan otoriti ke pihak mereka. Maka dengan itu, ramai ibu bapa yang bimbang dan dihantui dengan sikap anak remaja mereka yang seolah-olah ingin berkonfrontasi dengan mereka. Ibu bapa juga bimbang dengan tindakan berisiko tinggi yang diambil oleh anak remaja mereka.
Sebenarnya tiada jalan pintas dalam mendidik anak-anak. Ibu bapa haruslah melengkapkan diri dengan kemahiran keibubapaan dari semasa ke semasa supaya berlaku aliran komunikasi yang licin di antara ibu bapa dan remaja. Ibu bapa perlu memahami keperluan emosi, fizikal dan mental remaja bagi membangunkan sahsiah mereka sepenuhnya.
Panduan berikut boleh digunakan oleh ibu bapa dan orang dewasa yang ingin menangani remaja keseluruhannya:
  • Didik diri anda dengan perkembangan anak-anak sebaik memasuki alam remaja. Pelajari kelakuan dan tindak-tanduk yang biasa bagi remaja, perubahan fizikal, biologi, emosi dan mental yang berlaku serta kesannya dan cara membantu anak remaja anda menangani perubahan tersebut.
  • Kenangi semula zaman remaja anda; perasaan yang berubah-ubah (mood swing), kemarahan terhadap pihak yang memegang kuasa (seperti ibu bapa, guru-guru dan sebagainya), kebimbangan dan harapan anda. Lihat pula tingkah-laku anak remaja anda dari sudut memori tersebut supaya anda dapat memahami perspektif mereka.
  • Daftarlah untuk kursus kemahiran keibubapaan yang berkesan. Keibubapaan adalah satu kemahiran yang perlu dipelajari dan ia tidak datang sendiri. Belajarlah juga daripada ibu bapa lain yang berpengalaman dalam mendidik remaja yang berjaya.
  • Dengarlah dan kurangkan bercakap. Anak remaja anda telah menghabiskan sebahagian besar masa kanak-kanak mereka sebagai pendengar dalam kebanyakan situasi. Ketika remaja inilah mereka mahu dan perlukan peluang untuk didengar dan berkongsi perasaan dan pendapat mereka. Mereka mula menyemak semula pegangan keluarga, adat tradisi dan agama yang sesuai dengan kehendak identiti mereka.
  • Didiklah anak remaja anda tentang asam garam kehidupan, dan kemanisan dan kepahitan menyelesaikan masalah agar mereka tahu menikmati kegembiraan dan menangani perkara yang buruk. Sedarkan remaja bahawa hidup ini tidak seindah mimpi. Jangan dibuai remaja dengan harapan semuanya mudah dan indah kerana ini akan menyebabkan remaja kecewa dengan realiti kehidupan. Jangan sempitkan ruang lingkup pilihan yang ada. Misalnya, meminta anak belajar dengan rajin sekiranya ingin menjadi seorang doktor. Realitinya ramai juga remaja yang pintar yang tidak mendapat kursus pilihan masing-masing kerana persaingan yang sengit.
  • Gunakan kaedah ‘peneguhan positif’ (positive reinforcement) untuk tingkah-laku yang positif sekiranya munasabah; ia jauh lebih berkesan daripada kritikan (atau kutukan) dan hukuman terhadap tingkah-laku yang negatif. Peneguhan positif diberi dalam bentuk pujian, penghargaan, hadiah istimewa atau pergi melancong misalnya. Perkataan yang memperkecilkan keupayaan dan kebolehan mereka boleh menyebabkan kecederaan kepada penghargaan kendiri (self-esteem) remaja. Perkakas yang paling berguna dalam mendidik remaja ialah kasih sayang, belas ihsan, kepekaan, sanjungan, memahami dan komunikasi yang telus dan tulus.
  • Didik anak remaja anda bahawa hak-hak dan tanggungjawab berjalan seiringan. Berikan tanggungjawab sedikit demi sedikit kepada anak remaja anda dengan tujuan melatihnya seperti tanggungjawab menjaga keselamatan dirinya dan ahli keluarga yang lain. Beri peluang kepada remaja untuk membantu kerja-kerja di rumah dan terlibat dengan proses perbincangan bagi mencapai sesuatu keputusan dalam keluarga.
Dapatkan pandangan remaja dan bantu mereka agar memahami proses bagaimana sesuatu keputusan dicapai. Berikan situasi di mana remaja diuji dengan kemahiran membuat keputusan dengan sokongan orang dewasa di sekelilingnya. Jangan kritik remaja sekiranya keputusan yang diambilnya tidak tepat atau tidak seperti yang diingini. Sebaliknya tunjukkan bahawa anda memahami dan berikan bantuan yang diperlukan. Dengan ini, remaja akan belajar membuat keputusan-keputusan yang penting dalam hidup mereka seperti keputusan samada hendak merokok atau tidak, hendak belajar atau tidak dan sebagainya.
  • Bantu remaja agar tidak terlalu bergantung kepada orang di sekitarnya seperti ibu bapa atau abang dan kakaknya. Keperluan remaja untuk memanifestasikan ‘kebebasan’ dan kematangan mereka mungkin berlaku pada masa yang berbeza dan melalui wadah yang berbeza. Kadangkala sukar bagi ibu bapa untuk membiarkan remaja melakukan keputusan bersendirian kerana risaukan keselamatan mereka. Walau bagaimanapun, keupayaan remaja menangani tanggungjawab yang semakin bertambah akan meningkat sekiranya ibu bapa mampu memberikan sokongan kepada pilihan yang mereka buat dan menjadikan remaja bersedia menghadapi cabaran yang menanti.
  • Berikan peluang kepada anak-anak untuk terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan. Golongan muda sebenarnya sedang mencari-cari ruang untuk diri mereka di dalam dunia ini. Melibatkan remaja dalam aktiviti komuniti dan masalah masyarakat akan mengalihkan perhatian mereka terhadap diri sendiri dan menolong mereka membangunkan kemahiran sosial mereka dengan perasaan ‘dipunyai’ (belonging) di samping memperkasakan remaja dalam menyelesaikan masalah masyarakat. Bantu anak remaja yang bersekolah asrama untuk menyertai kelab-kelab remaja seperti Kelab Remaja JIM (KRJ) atau program dakwah yang lain ketika cuti sekolah. Adakan program ziarah kampung, memberi bantuan kepada fakir miskin dan sebagainya yang boleh mengajar remaja tentang realiti kehidupan selain mengelakkan remaja terlibat dalam gejala sosial.
  • Luangkan masa dari segi kualiti dan kuantiti terhadap anak remaja anda. Tidak ada istilah ‘masa berkualiti’. Untuk mendapatkan kualiti dalam perhubungan, kuantiti masa juga adalah kritikal. Zaman remaja inilah biasanya anak remaja anda semakin jauh daripada keluarga dengan meluangkan lebih banyak masa di sekolah, dengan rakan sebaya ataupun sudah bekerja. Ibu bapa yang prihatin akan sentiasa meluangkan masa dengan anak remaja mereka kerana inilah kunci kepada kesejahteraan perkembangan emosi dan sosial remaja.
Ambil peluang ketika remaja berada di rumah, sewaktu makan malam, solat berjemaah di rumah atau surau serta menonton televisyen bersama untuk mengukuhkan hubungan anda dengan remaja. Ambil tahu apakah minatnya dan hobinya serta terlibat dengan minat tersebut. Ini boleh membantu mengukuhkan sokongan anda terhadapnya serta memberi gambaran kepada anda tentang alam remajanya.
  • Ada ketikanya ibu bapa merasa kecewa, marah, sedih atau putus asa terhadap anak remaja mereka. Terimalah perasaan anda itu. Menjadi ibu bapa yang baik tidak semestinya mesti segalanya sempurna. Tunjukkan bahawa anda mampu meminta maaf kepada remaja sekiranya anda telah terkasar dengan mereka. Ini akan menjadi contoh kepada remaja bahawa manusia juga melakukan kesilapan dan bermaaf-maafan adalah suatu cara dalam memulihkan semula perhubungan yang retak oleh tekanan dan ketidaksefahaman.
  • Dapatkan bantuan dan panduan untuk diri anda dalam menangani perubahan pada diri anak remaja anda. Lihat tanda-tanda berlakunya krisis dan berbincanglah dengan ibu bapa lain atau dapatkan bantuan pakar. Dengan ini, ibu bapa boleh memahami apakah yang normal atau tidak normal pada seseorang remaja.
  • Kebanyakan remaja mempunyai masalah pada suatu masa tertentu. Ini ditunjukkan dengan tingkah-laku memberontak secara tiba-tiba dan adalah normal kepada remaja. Janganlah ibu bapa pula merasa malu di atas sikap remaja. Jangan pula anggap bahawa setiap tingkah-laku anak-anak mencerminkan kualiti keibubapaan anda. Anda sudah lakukan yang terbaik dan berusahalah agar tingkah-laku negatif remaja tidak berpanjangan dan dibaiki segera.
  • Jangan paksa remaja menyelesaikan masalah mereka dengan drastik. Remaja juga perlukan masa dan sokongan untuk membantu menyelesaikan masalah mereka. Misalnya, berikan masa kepada remaja untuk membuang tabiat merokok dengan mendedahkan semua maklumat yang perlu dan memberi bantuan profesional kepadanya. Tunjukkan sokongan anda dan tidak berputus asa dengan mereka.
Sediakan peluang untuk mereka membesar dan mengharungi zaman remaja dengan tindakan dan maklum balas yang positif. Berkongsi dengan anak remaja tentang harapan anda terhadapnya, pelajarannya dan masa hadapannya. Muhasabah tentang peranan mereka dan minta mereka muhasabah diri anda sebagai ibu bapa. Sediakan peluang untuk mereka mengasah bakat dan minat mereka serta mempertajamkan kemahiran mereka di samping memperkembangkan jati diri dan daya saing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin