Ahad, 25 Ogos 2013

JEMAAH MENTERI DAN PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG GILA KUASA DAN PANGKAT

Sekarang ini, menghampiri pilihanraya, kedua-dua pihak iaitu yang pegang kuasa (BN) dan yang mahu ambil kuasa Persekutuan (PR) sedang hebat mempengaruhi dan memenangi fikiran dan hati rakyat untuk memberi undi kepada mereka. 
Masing-masing menggunakan berbagai kaedah dan cara sehinggakan apa saja yang boleh mengurangkan kepercayaan rakyat terhadap pihak lawan akan digunakan dengan optima sekali. Misalnya tentang jawatan PM itu sendiri yang menjadi rebutan diantara dua parti yang bersaing.
PM adalah jawatan yang paling berkuasa sekali di Malaysia walaupun kita dikatakan mempunyai dasar pengasingan kuasa diantara eksekutif, kehakiman dan legislatif.
 'Apa yang PM mahu, itulah yang berlaku', seolah-olah begitulah yang boleh kita simpulkan akan kuasa PM Malaysia.
Dengan itu tidak hairanlah jawatan PM itu sentiasa menjadi buruan dan rebutan pihak-pihak yang bertanding dalam pilihanraya.
Bila sesuatu jawatan itu menjadi buruan dan rebutan maka seperti orang pergi memburu binatang di hutan misalnya rusa, akan mengggunakan segala cara dan helah untuk memastikan rusa itu dapat diperolehinya. Begitulah dengan jawatan PM ini.   
Satu dari kaedah atau cara yang digunakan dengan begitu meluas ketika ini ialah propaganda 'GILA KUASA'. Lawan itu sebenarnya 'GILA KUASA' bukan nak buat kerja untuk kebaikan rakyat.
Lebih jelas sekali ialah BN mengatakan PR gila kuasa.
PR gila kuasa dan bukan untuk berkhidmat kepada rakyat. Itulah yang disebarluaskan melalui berbagai media kawalan BN agar rakyat terpengaruh dan yakin bahawa sebenarnya PR itu gila kuasa. Harapan BN hanya satu, agar dalam pilihanraya ke 13 nanti majoriti rakyat akan memilih BN untuk terus kekal berkuasa.
Serangan BN adalah khusus, tepat pada peribadi dan spesifik. Bukan serangan secara umum keatas PR. Tiada syak dan wasangka lagi bahawa ahli-ahli BN terutamanya dari UMNO mengatakan bahawa Anwar Ibrahim dari PR adalah 'GILA KUASA' untuk jadi PM Malaysia.
Anwar Ibrahim hendak sangat jadi PM. Dengan itu kata BN beliau gila kuasa.
Mengikut rekod, semasa Anwar dalam parti UMNO dulu, beliau pernah sekejap memangku jawatan PM. Beliau juga bakal jadi PM. Tapi kemudian beliau dan Mahathir yang menjadi PM ketika itu tidak sebulu atas sebab-sebab  yang masing-masing pihak tahu. Maka dengan kuasa PM, Anwar disingkirkan.
Lihat, bahawa PM maha berkuasa. Apa yang dia mahu semua boleh terjadi. Apa yang PM cakap semua benar belaka. Semua pihak/orang kena akur. Jadi tak hairanlah orang jadi gila untuk jadi PM.
PM kata orang itu jahat, orang lain akan kata benar orang itu jahat. Banyak yang percaya dan kena percaya. Atau paling kurang pura-pura percaya. Kalau tidak boleh masuk penjara.

Sebab itu berebut-rebut orang nak jadi PM. Lagi lama jadi PM lagi banyak gila-gila yang boleh buat. Maksudnya gila kuasa. Mahathir jadi PM 22 tahun. Seronok dia pegang kuasa. Sedih pula kalau tak ada kuasa. Boleh menangis dibuatnya.
Anwar pun nak jadi PM. Nak dapat kuasa. Mahathir kata Anwar gila kuasa. Najib pun kata yang sama bahawa Anwar gila kuasa. Nak rebut kuasa darinya yang baru saja dapat kuasa dari Paklah. Baru mahu masuk empat tahun, Anwar pula nak rebut. Mana boleh. Mahathir 22 tahun takkan Najib empat tahun saja.
Oleh kerana Anwar gila kuasa, Mahathir tak setuju dia jadi PM. Mahathir kata Karpal layak jadi PM walaupun Karpal orang PR. Satu geng dengan Anwar. Kemudian Mahathir berubah cita rasa pula. Dia setuju  Haji Hadi jadi PM walaupun Haji Hadi orang PR. 
Mahathir tak setuju Anwar jadi PM. Semua orang faham rasionalnya. Mahathir mahu Karpal jadi PM dan kemudian berubah cita rasa kepada Haji Hadi. Semua orang faham juga rasionalnya. 
Tapi Mahathir tidak pula sebut Najib sebagai PM selepas pilihanraya ke 13 nanti.
Apa rasionalnya? Cuba teka. 

Saya agak-agak rasionalnya adalah satu atau kombinasi dari hal-hal berikut:
i) Najib gila kuasa sama seperti Anwar.
ii) BN akan kalah dalam pilihanraya ke 13 nanti.
Rasional yang pertama itu mungkin ada kebenarannya. Sebab Mahathir tidak suka orang gila kuasa seperti yang beliau dakwa terhadap Anwar. Tapi Najib baru saja masuk empat tahun berkuasa. Mana boleh kata dia gila kuasa. Mahathir jadi PM 22 tahun. Lamanyerrrrrr. Mahathir tak pun kata beliau gila kuasa.  
Maka rasional diatas terbatal secara otomatik.
Lihat rasional kedua pula iaitu BN akan kalah dalam pilihanraya ke  13 nanti. 
Mungkin hati kecil Mahathir meramalkan BN akan kalah. Sebab itu dia sokong Karpal dan kemudian sokong pula Haji Hadi jadi PM. Dua-dua orang PR. 
Dia tak sokong Anwar sebab, jelas Anwar gila kuasa. Mahathir terlalu 'konsisten' dari sudut pandang tentang hal gila kuasa ini. Konsisten ini hanya terpakai buat Anwar saja.
Mengapa pula sokong Karpal kemudian Hj Hadi?
Sebab, Mahathir juga konsisten dari segi main politik. Politik suruh orang yang berkawan bergaduh. Matlamatnya satu saja iaitu Anwar tidak jadi PM. Ini pegangan yang konsisten juga.
     
Walaupun mungkin hati kecil Mahathir meramalkan BN kalah tapi beliau masih mengharapkan BN menang. 
Kalau itu harapannya, mengapa dia tak sebut Najib jadi PM?
Tak mungkin Najib termasuk dalam kategori gila kuasa.
Jadi apa rasionalnya?
Mahathir hendak orang lain kot? Sudah tentu bukan Karpal. Bukan juga  Hj Hadi. Anwar jauh sekali. Ketiga-tiga orang ini orang PR musuh Mahathir.
  
Najib, macam mana dimata dan sudut pandang Mahathir?
Fasal apa Mahathir terlalu sibuk fasal siapa yang patut jadi PM. Bukankah telah tersurat bahawa mana-mana ahli parti yang menang dan partinya pula menang majoriti ahli parti itu akan layak jadi PM. 
Kalau BN menang dan Najib pun menang, Najiblah yang layak jadi PM. Sebab dia ketua BN. 
Kalau PR menang majoriti, dan Karpal, Hj. Hadi dan Anwar menang maka salah seorang mereka juga layak jadi PM. 
Dan PR pula secara konsensus telah bersetuju Anwar jadi PM walaupun ada ahli PAS secara jujur yang mahu Hj.Hadi jadi PM. Maka Anwar jadi PM lah. Bukan Hj Hadi seperti sokongan ' ada udang disebalik bangkai ' Mahathir itu.
 
Jadi ada benar dan tidak benarnya rasional yang kedua itu. Mungkin BN menang dan mungkin juga PR menang. Apabila PM dilantik dari parti yang menang, sama ada Najib, Karpal, Hj Hadi atau Anwar, kita rakyat Malaysia mesti menerima dan bersama-sama menyokong segala usaha baik PM kita itu bagi menerajui Malaysia.
Cuma yang tidak rasionalnya ialah tentang Mahathir tidak menyebut nama Najib sebagai salah seorang yang layak jadi PM sedangkan nama Karpal dan Hj Hadi disebut-sebut. Nama-nama ahli parti yang amat dimusuhinya. 
Kita faham mengapa nama Anwar bukan saja tidak ada dibibir bahkan senyap sunyi dihati Mahathir.

Mantan PM 22 tahun ini masih lagi berminat untuk cakap fasal jawatan PM.  Mengapa?
Sebab semua orang percaya bahawa PM amat berkuasa. Ramai orang yang gila kuasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin