Sabtu, 3 Ogos 2013

ORANG YANG MENERIMA MUSIBAH

Bismillahirrahmanirrahim.
Alhamdulillah, pagi ini dapat mendengar kuliyah hadis oleh Ustaz  Dr Abdul Basit . Benar-benar memberikan motivasi kepada diri ini. 
************
Di bawah ini sebahagian daripada catatan buat sesiapa yang menghadapi ujian.. Mudah-mudahan Allah merahmati kita semua.. Allahumma Amiin.
Bila ditimpa musibah kita perlu tangani dengan baik. Jika tidak rugilah kita.
Lagi besar bencana lagi besar pahala. Allah nak tengok siapa yang terima ujian dia redha, berdoa, berikhtiar dan itulah takdir Allah. Kita tak boleh lari daripada ketentuan Qadar dan Qadha' Allah. Kita tak boleh salahkan takdir. Kita ada aqal, ada panduan al-Quran dan hadis.
Siapa yang terima ujian dia marah, dia akan mendapat kemurkaan Allah SWT. Orang yang redha akan selamat.
Antara doa yang disarankan baca sebelum dapat ujian;

1) Dalam satu hadis, Nabi ajar kita satu doa, iaitu doa pagi dan petang ..


"Allahumma inni asaluka 'afwu wa asaluka 'afiatan fiddunia wal aakhirah"
Aku minta kemaafan dan afiat. Janganlah uji aku ya Allah. 
Bila kita kena uji tak tahan, bila datang fitnah pasti ada yang gagal tanganinya.
2) Doa daripada ayat 286 surah al-Baqarah yang kita disarankan doa tiap-tiap kali lepas solat.

(Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (al-Baqarah : 286)
Orang yang sakit bila ada orang ziarah bertanya; Apa keadaanmu, jawablah aku berada dalam nikmat.. Allahu Akbar. Nikmat apakah bila sakit?
Sakitnya di kaki, mulut tak sakit, mata tak sakit, sakitnya satu je. Nikmat Allah banyak lagi. Ya Rabbi.. Alhamdulillah 'alaa kullihaal.. jawapan begini kita kena jawab
(Abtyir!) bergembiralah! engkau dengan perkara-perkara yang menghapuskan dosa-dosa..
Allah perintah kepada malaikat kiraman katibin.. Aku telah mengikat hambaKu ini (duduk terjelepek di  atas katil, tak dapat berjalan ke rumah sahabat, nak pergi ke masjid pun tak dapat, nak pergi dengar kuliyah pun tak dapat) dan Aku telah mengujinya, maka lakukanlah kepadanya apa yang kamu biasa lakukan untuknya.. (wahai malaikat, kamu lihatlah catatan jadual orang ini, jadualnya lima waktu dia akan ke masjid, ada ceramah, ada kuliyah dia akan belajar, ada orang minta tolong dia akan bantu, orang minta derma dia akan infak, ini perangai ketika dia sihat,) Allah perintahkan malaikat tulis sebagaimana yang orang itu biasa lakukan semasa sihat dahulu) Allahu Akbar.. Ini pahala penuh walaupun dah sakit.. inilah dikatakan seperti makan duit pencen... Oleh itu wahai manusia sekelian! berlumba-lumbalah buat kebaikan ketika masih sihat, bila sakit dapat pencen.
Hadis di atas (Imam Ahmad sanad hassan)
Ada satu lagi hadis; Anas berkata; "Rasulullah SAW bersabda, jangan sesekali bercita-cita nak mati kerana sesuatu bencana yang menimpa". (Hadis Bukhari Muslim). Tak boleh minta nak mati, tapi sabarlah. Contoh orang perempuan dimadukan, selalu kata "tak guna hiduplah", jangan begitu. 

Kalau keadaan mendesak nak mati juga, nabi ajar doa begini : "Wahai Tuhanku, hidupkanlah aku selagi hidup itu lebih baik bagiku, matikanlah aku apabila mati itu lebih baik bagiku"...
(Allahumma ahyini maa kaanatilhayatul khairanli, watawwafani izaa kaannatil wafaatul khairanli)
Jangan pula bila jatuh sakit terus minta nak mati. 

(Catatan Penulis, elok cari sendiri doa-doa di atas yang ditulis dalam bahasa Arab - jawi)

Doa ini seolah-olah kita kata  : "Ya Allah! Kalau aku hidup aku lebih banyak  berzikir dan buat kebajikan yang lain, eloklah aku hidup, tetapi jika aku hidup lalu aku buat maksiat maka matikanlah aku". Ataupun mintalah mati dalam iman, kita bimbang jika kita nak mati kerana dunia.

Umar Ibnul Khattab pernah berdoa...Ya Allah aku nak mati syahid di negeri rasul Engkau di Madinah.. MasyaAllah.. kabul doa dia, walaupun dah tak ada peperangan masa tu dia syahid kerana mati ditikam.

Yang dicatat ini hanya sehingga minit ke 32.. Tontonlah kerana ada banyak doa-doa yang disarankan untuk kita baca selain doa yang ditulis di atas tadi.

******
يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك 
Ya Allah Tuhan yang membalik-balikkan hati maka tetapkanlah hati kami pada agamamu

"Allahumma a'inni 'ala Zikrika washuyrika wahusni 'ibadatik. (Ya Allah bantulah aku dalam mengingatiMu, mensyukuriMu dan memperbaiki 'ibadatku kepadaMu).
Ya Allah ampunilah daku........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin