Khamis, 13 Oktober 2011

NEGARA DEMOKRASI.

Kefahaman tentang jenis negara ini akan membantu kita menilai isu perlembagaan baru ini.
Malaysia negara demokrasi. Demokrasi memberi hak kepada rakyat untuk memilih. Apa yang rakyat mahu, itu yang mereka dapat. Ini bermakna hala tuju negara ditentukan oleh rakyat, dengan melantik Parti yang menawarkan manifesto terbaik. Jika Parti A mahu menubuhkan negara Nazi, dan menang pilihan raya, ini bermakna rakyat mahu negara Nazi. Tidak timbul isu tubuh perlembagaan baru. Ini hak milik rakyat sebagai rakyat di negara demokrasi. Kalau tak nak bagi orang memilih, isytihar darurat, habis cerita.
Sekiranya ada parti yang mahu mengangkat perlembagaan baru, maka mereka tak perlu takut. Hebohkan saja, biar rakyat menilai. Maka apabila tiba pilihan raya, jadikan sebagai manifesto. Biar rakyat yang tentukan. Kita negara demokrasi. Suara majoriti adalah pemenang. Suka atau tidak, ini sistem yang telah kita pilih.
Jadi, jika Parti Nazi berjaya bentuk kerajaan setelah menang pilihan raya, itu bermakna mereka paling ramai penyokong. Apa mereka mahu buat, itu sudah dipersetujui awal awal oleh rakyat. Idea sudah mereka bentang dalam manifesto, tunggu kuasa saja.
Ini lah demokrasi.
Perlembagaan kita bukan perlembagaan yang tetap, mutlaq, tak mampu diubah lagi. Malah sudah berpuluh-puluh pindaan dibuat ke atas perlembagaan ini. Perlembagaan kita perlu seiring dengan zaman. Peruntukan itu boleh saja dibuang, ditambah. Semangat perlembagaan (spirits of the constitution) itu yang perlu kita jaga. Tapi yang ini pun sudah lama dicabul oleh pihak-pihak tertentu yang punya autoriti.
Jika Datuk Mufti faham apa itu demokrasi, tentu Datuk Mufti akan berfikir dua tiga kali sebelum bersuara tentang isu ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin