Tanda Yunus dan Sejarah Pembangunan Semula Kaabah
(Edisi 3.0
19940402-19980822-20071211-20080106))
Satu daripada konsep yang sangat
disalahfahamkan ialah konsep Tanda Yunus.
Ini adalah tanda yang tunggal yang diberikan dalam pelayanan Mesiah. Tanda ini berkaitan dengan pembangunan kembali kaabah dan
juga tujuh puluh minggu dalam tahun. Tanda
diperluaskan dan mempunyai kaitan penting bagi zaman kita sekarang. Nubuatan masih lagi beroperasi dan akan
berakhir tidak lama lagi. Kefahaman yang
betul tentang masa pembangunan kembali kaabah adalah sangat mustahak. Kertas kerja ini menghubungkan injil dan misi
Yesus dengan buku Yunus, Daniel, Ezra, Nehemiah, Hagai dan yang lain-lain.
Christian Churches of God
PO Box 369, WODEN ACT 2606, AUSTRALIA
E-mail: secretary@ccg.org
(Hakcipta © 1994, 1998, 2007, 2008 Wade Cox)
Karya tulis ini boleh disalin semula dan
didistribusikan secara bebas dengan syarat ia disalin semuanya tanpa apa-apa
perubahan atau penghapusan kata. Nama dan alamat penerbit serta notis hakcipta
harus disertakan. Sebarang bayaran tidak
boleh dikenakan ke atas penerima-penerima salinan yang didistribusikan. Petikan-petikan ringkas daripadanya boleh
dimasukkan ke dalam artikel-artikel kritis dan karya ulasan tanpa melanggar
undang-undang hakcipta.
Tanda Yunus dan Sejarah Pembangunan
Semula Kaabah
Pembangunan Semula Kaabah
Ada tiga versi mengenai pembangunan semula
kaabah:-- pertama, adalah Alkitab, kedua, Apocrypha dalam 1 Esdras dan ketiga
adalah oleh Josephus dalam The
Antiquities of the Jews dalam Buku XI Bab I ke IV.
Semua telahpun dipersetujui bahawa Cyrus
telah menghantar perlengkapan rumah Tuhan kepada Sheshbazzar anak raja (Ezra
1:8) atau pembesar (Ezra 5:15 atau 1 Esdras) di Yehuda untuk menjaga sehingga
pembangunan Kaabah bermula, dan mereka telah dibawa kembali bersama-sama dengan mereka yang dalam pembuangan. (Kecuali Josephus The
antiquities of the Jews, Bk. XI, Ch. III, lihat nota dalam Pemerintahan
Magi) Zerubbabel telah direkodkan sebagai Governor semasa pemerintahan Darius
(dalam pembuatan semula dasar) dan ketiga-tiga pengawal dalam lagenda
Apocryphal juga terdapat dalam Josephus dimana telah disediakan dalam
pemerintahan ini (Zerubbabel mungkin
telah kembali dengan yang lain semasa zaman Darius I, tetapi ini adalah cuma
andaian).
Altar Tuhan telah
dibina dalam bulan yang ketujuh dalam tahun pertama mereka kembali. Kebanyakan mereka yang dalam pembuangan
dahulu pergi ke pekan dan bukan ke Yerusalem (kalau bukan semua mereka mengikut
nubuatan) (Ezra 3:1-3). Dasar kaabah
belum lagi dibuat (ayat 6). Kerja telah bermula dalam tahun yang kedua dengan
dasar telah dibuat (ayat 10).
Sejak dari masa ini, orang-orang Yahudi merasa kecewa dalam cubaan mereka oleh penduduk di kawasan tersebut, selepas itu dikenali sebagai Samaritans, yang bukan orang Israel tetapi Cuthean dan Medes yang telah menetap di Israel selepas sepuluh suku kaum telah di usir secara sengaja melalui polisi oleh Esarhaddon, Raya Asaria. Josephus mengatakan bahawa mereka telah dipindahkan dari Cutheth dan Media oleh Shalmaneser, Raja Asaria. Polisi yang sengaja dibuat mengenai penempatan semula adalah ciri-ciri empayar Tigris-Euphrates dan telah memberi kesan sejauh ke Ethiopia dan Libya yang jauh di Lembah Indus. Israel telah ditempat semula di Utara Araxes. Orang-orang terpilih Israel lewat tahun telah berpindah ke pondok-pondok disepanjang Euphrates dan mereka juga kelihatan berada diantara orang-orang Yudea, yang memberikan bukti bahawa orang-orang Israel telah tinggal diantara orang-orang Yudea. Pendapat yang tersalah ini telah disokong oleh beberapa ahli taurat yang terkenal di sebelah Timur.
Sejak dari masa ini, orang-orang Yahudi merasa kecewa dalam cubaan mereka oleh penduduk di kawasan tersebut, selepas itu dikenali sebagai Samaritans, yang bukan orang Israel tetapi Cuthean dan Medes yang telah menetap di Israel selepas sepuluh suku kaum telah di usir secara sengaja melalui polisi oleh Esarhaddon, Raya Asaria. Josephus mengatakan bahawa mereka telah dipindahkan dari Cutheth dan Media oleh Shalmaneser, Raja Asaria. Polisi yang sengaja dibuat mengenai penempatan semula adalah ciri-ciri empayar Tigris-Euphrates dan telah memberi kesan sejauh ke Ethiopia dan Libya yang jauh di Lembah Indus. Israel telah ditempat semula di Utara Araxes. Orang-orang terpilih Israel lewat tahun telah berpindah ke pondok-pondok disepanjang Euphrates dan mereka juga kelihatan berada diantara orang-orang Yudea, yang memberikan bukti bahawa orang-orang Israel telah tinggal diantara orang-orang Yudea. Pendapat yang tersalah ini telah disokong oleh beberapa ahli taurat yang terkenal di sebelah Timur.
Orang-orang Cuthean dan Medes yang dikenali
sebagai Samaritans telah menganut agama orang-orang Yahudi dan lewat tahun
mereka telah membina sebuah kota, Sechem, di bawah Gunung Gerrizzim yang dihuni
oleh orang-orang yang ingkar terhadap agama Yahudi. Sebagai contoh, mereka yang takut dengan
pengadilan atas pelanggaran hukum yang berkenaan dengan Sabat dan daging, dan
lain-lain. (Josephus The Antiquities
of the Jews, Bk. XI, Ch. VII:2 & VIII:6-7 & Ezra 4:2).
Jadual yang berikutnya menunjukkan urutan
peristiwa-peristiwa mengikut Alkitab, dengan menggunakan tarikh semasa yang
diterima, walaupun ia berbeza dengan pendapat Josephus.
Terdapat satu Kaabah yang dibina di
pertengahan kurun kelima BCE oleh golongan Samaria. Fondasi telah ditemui yang
mana menyerupai dengan fondasi di Yerusalem, dimana dibuat pada masa kepulangan
tetapi tidak disiapkan sehingga pemerintahan Darius II satu kurun kemudiannya,
dan selepas struktur di Gerizim.
Josephus telah dibuktikan silap berkenaan
dengan tarikhnya terhadap kerja-kerja di Gunung Gerizim. Dr. Yitzhak Magen
telah menggali Kaabah yang asal dan memberinya tarikh pada pertengahan kurun
kelima BCE. 13,000 duit syiling orang Persia telah ditemui di tempat
persepuluhan. Terdapat 68 jenis duit syiling yang berlainan, yang terawal
bertarikh 480 BCE. Bahan tembikar ini bertarikh kurun yang kelima dari kurun
yang keempat. Tulang-tulang korban bertarikh kurun yang kelima. Di persidangan
arkeologi di Copenhagen pada 2006, ianya diumumkan bahawa Josephus tersilap
dengan tarikhnya (petikan Y. Magen. Mt.
Gerizim Excavations, Jil. 1. Terbitan Judea and Samaria. JSP II, Israel
Antiquities Authority 2004 ISBN 965-406-160-0 ISBN 13: 978-965-406-160-5).
Perinciannya menandakan satu kaabah dan keimamatan yang aktif di Gerizim dari
pertengahan kurun kelima (mungkin sehingga 343 tahun) sebelum pemusnahan
Hircanus, dari 113 BCE. Itulah sebabnya mengapa pembinaa di Yerusalem telah
ditentang dengan sungguh-sungguh oleh orang-orang ini, seperti yang disebut
dalam Alkitab.
Tarikh |
Peristiwa |
539 BCE |
Babylon ditakluki oleh Cyrus dan Darius dari Mede, anak
lelaki Astyages (dipanggil Xerses oleh Daniel), pakcik kepada Cyrus dan
pengawal yang pertama, memerintah dari Babylon dan Media dimana ia mengambil
Daniel. (Josephus Antiq. of the
Jews, Bk X, Ch. XI:4). |
538/7 BCE |
Pemerintahan Cyrus secara reBCEi Orang-orang buangan kembali (tarikh tidak pasti). Mereka kembali ke pekan Israel tetapi bukan ke Jerusalam. |
? |
Sheshbazzar membina dasar bangunan Kaabah (Ezra
5:16). Dasar mungkin mungkin telah di
buat kembali oleh Zerubbabel apabila dia memulakan selepas membina altar (Ezra 3:2). Ada kemungkinan bahawa Sheshbazzar adalah
Shenazzar dalam 1 Tawarikh 3:17-19, anak lelaki kepada Shealtiel dan saudara
lelaki kepada Pediah, bapa Zerubbabel.
Ada kemungkinan besar bahawa Zerubbabel mengambil alih tempat
Sheshbazzar sebagai Governor semasa ia masih muda. Matius 1:12 merekod Zerubbabel sebagai anak
lelaki Shealtiel, menunjukkan bahawa Pediah mungkin telah meninggal sewaktu
ia muda dan Shenazzar atau Sheshbazzar mengambil tempat Shealties sebagai
Putera Wali di Yudea dan kemudiannya diambil alih oleh Zerubbabel, sama ada
semasa ia tua atau apabile pakciknya meninggal dunia. |
530-522 BCE |
Pemerintahan Cambyses.
Dia memerintah selama setahun bersama-sama dengan Cyrus, bapanya. Josephus merujukkan kepada surat
rungutan yang ditulis oleh raja ini
tetapi tiada rekod yang terdapat dalam Alkitab. Cubaan telah dibuat untuk mengaitkan dia
dengan surat kepada Ahasuerus, tetapi ini adalah terjemahan Xerxes dan
diterjemah seperti ini oleh Moffatt, NIV dan lain-lain. Herodotus merekodkan bahawa raja ini adalah
gila. |
525 BCE |
Berakhirnya teka-teki nubuatan mengenai tangan Pharaoh
yang patah dalam peringkat pertama oleh Cambyses menakluki Mesir (Ezek. Chs.
29-30 et seq.), yakni, lapan puluh
tahun dari 605 BCE. |
522 BC |
Pemerintahan Magi (rekod oleh Josephus). Magi telah disembelih selepas satu tahun
memerintah, dan Darius, anak lelaki Hystaspes telah dipilih oleh tujuh
prinsip keluarga Persia sebagai raja. Zerubbabel kembali dari Yudea untuk
Vesel Tuhan yang masih di Babylon (mungkin satu pertentangan). BCEerdis, orang Magus telah diganti sebagai
BCEerdis, anak lelaki Cyrus, telah dibunuh dibawa arahan Cambyses. Dia memerintah selama tujuh bulan sehingga dia dan saudaranya, Patizeithes, (yang memulakan penggantian) telah diketahui dan telah dipenggal kepala pada malam penyembelihan Magi (Magophonia). Dia bukanlah raja sebenar dan memberi hanya satu perintah iaitu menghapuskan cukai selama tiga tahun. Dia telah ditahan dalam istana atas rasa takut diketahui dengan apa cara pun sebab Cyrus telah memotong telinga BCEerdis orang Magus atas sebab kesalahan yang serius. BCEerdis ini kadang-kadang digunakan sebagai satu daripada tiga raja yang disebut dalam Daniel 11:24. Keempat-empat raja yang disebut, besar kemungkinan mereka ialah Cambyses, Darius, Xerxes dan Cyrus Artaxerxes. Raja-raja yang lain tidaklah begitu terlibat walaupun Darius II telah bercampur tangan dengan hal ehwal di Greek dengan memasuki dalam perjanjian dengan Sparta (Thucydides The Peloponnesian War, Bk. 8:5,6,36,37,57-59). Herodotus telah menulis tiga yang terakhir di Histories, Bk. 6, ms. 100;
Semasa tiga generasi yang melibatkan pemerintahan
Darius anak lelaki Hystaspes dan anaknya Xerxes dan cucu lelakinya
Artaxerxes, Greek telah mengalami
penderitaan yang lebih teruk dalam tempoh dua generasi sebelum Darius
dilahirkan, yang sebahagiannya disebabkan oleh perang di Persia dan juga sebahagiannya
disebabkan oleh perjuangan untuk kemegahan.
Selepas Cyrus Artaxerxes, Persia sangat komited untuk
kemusnahan dengan Greece sehingga reaksi Greece tidak boleh dihindarkan lagi
dan ia dilaksanakan oleh Alexander. |
521 BCE |
Darius I (Yang Agung).
Ada pembinaan sedikit kaabah (Ezra 4:4-5). |
516 BCE |
Nubuatan tujuh puluh tahun berakhir (Jer. 25:8-14 dan
Dan.9). Yerusalem mungkin boleh dihuni
sehingga pada tarikh ini. |
486 BCE |
Xerxes I (Ahasuerus), anak lelaki keempat kepada Darius
I, cucu pertama kepada Cyrus. Surat
telah ditulis kepada dia, tetapi tiada balasan yang telah direkodkan (Ezra
4:6). |
465 BCE |
Artaxerxes I (nama sebenar ialah Cyrus, juga dipanggil
sebagai Macrocheir atau Longimanus).
Surat ditulis kepada dia oleh Bishlam, Mithredath dan Tabe-el (Ezra
4:7) ketua kumpulan penentang pemulihan anti-Yahudi semasa pemerintahan raja
ini. (Ini adalah berbeza dengan ketua
kumpulan yang disebut oleh Nehemiah, dan mengukuhkan lagi fakta yang ada dua
raja yang berlainan telah terlibat.
Artaxerxes telah mengeluarkan perintah untuk menghentikan pembangunan
kaabah (Ezra 4:7-24). Penaklukan Mesir
oleh orang-orang Athenia dengan ikatan persatuan Delos telah mendorong untuk
mengadakan kawalan keganasan. Pemberontakan telah dikurangkan dalam tahun 454 sebelum masihi di Mesir dan juga di bahagian-bahagian lain dalam empayar. Pembangunan benteng Yerusalem dengan jelas tidak diingini. Peperangan Greek bermula dari pembakaran Sardis pada tahun 501 BCE sehingga tahun Artaxerxes yang ketujuh belas dalam tahun 448 BCE. |
424 BCE |
Xerxes II (tiada rekod alkitabia). Telah dibunuh dalam tahun 424 selepas 45
hari oleh Sogdianus, saudaranya yang tidak sah yang memerintah selama 6?
bulan. Dia telah di bunuh oleh
saudaranya yang tidak sah yang lain, Ochus, dimana dia menjadi raja Darius II
lewat tahun 424 BCE dan permulaan 423 BCE. |
423 BCE |
Darisu II. Telah
memerintah supaya memulakan pembangunan dalam tahun 422 BCE (Ezra 6:1 dan
4:24)(dalam tahun keduanya). 70 tahun
bermula. Dari Ezra 5, ia kelihatan
bahawa seperti nubuatan Hagai dan Zakariah dalam tahun 423 BCE dan 422
BCE. 70 tahun bermula dari 423/422 BCE
(tahun pertama dalam masa peringatan yang baru). Pembangunan siap dalam tahun keenam
Darius dari Persia (Ezra 6:15) in 3
Adar i.e. March 418 BCE. Darius meninggal
dalam lingkungan masa penghujung 405 ke musim bunga 404. Kaabah di Gunung
Gerizim mungkin juga terlah bermula pada masa ini, tetapi mungkin juga tidak
sebelum 465 (lihat diatas). |
404 BCE |
Artaxerxes II (Arsakes) menghadapi penentangan Mesir
ketika Musim Semi atau Nisan 404 BCE. |
402 BCE |
Artaxerxes kehilangan Mesir. |
401 BCE |
Perang saudara di Persia.
Greek telah kalah dalam peperangan Cunaxa dan mereka berundur ke
pesisiran Laut Hitam. |
398 BCE |
Syarat ketetapan kepada pengembalian Ezra dalam tahun
yang ketujuh puluh, mungkin memberi manfaat kepada ketaatan orang-orang
Yahudi (Ezra 7:1-26). |
387 BCE |
Artaxerxes mengalahkan Spartan dan mengakhiri
campurtangan mereka. Ketenangan raja
melihat Persia dan menduduki kembali Ionia. |
385 BCE |
Nehemiah dijadikan Governor Yudea dari 385-372 BCE
apaibla kota dan benteng telah dibina (Neh. 5:14). Eliashib adalah Imam yang Maha Tinggi (Neh.
3:1). Ini adalah surat yang kedua atau
perintah Artaxerxes. Ini adalah
pembinaan pintu gerbang benteng Kaabah dan juga benteng kota (Kaabah sudahpun
dibina - Neh. 6:10-11). Kota kelihatan telah dirosakan dalam perang
saudara dimana orang-orang Babylon dan Yahudi Israel dengan jelas menyokong
raja. |
375/4 BC |
Ini mengakhiri nubuatan dalam Daniel 9:25 pengurapan
pertama kepada 7 minggu dalam tahun.
49 tahun dari 423/2 BCE – 375/4 BCE. |
374/3 BCE |
Tahun Yobel bermula pada tahun 374 BCE ditahun yang ke-32
Artaxerxes II memerintah. Tidaklah
begitu jelas sama ada pemulihan tanah oleh Nehemiah merupakan pemulihan
peringatan. Walau bagaimanapun, ia
kelihatan bahawa ini lah kemungkinannya, lagi pun ini adalah peringatan yang
terakhir telah diketahui. |
374/3 BCE |
Tahun yang ke-32 oleh Artaxerxes. Nehemiah kembali ke Yerusalem dari Babylon
dan mendapati bahawa Kaabah adalah dalam keadaan yang tidak teratur dibawah
jagaan Eliashib dan Tobiah (Neh. 13:6).
Nehemiah telah memulihakan Kaabah dan memberikan syarat-syarat kepada
orang-orang Lewi dan pengidung yang telah kembali ke Kaabah. Dia menetapkan semula persepuluhan dan
membersihkan Hari Sabat (Neh. 13:12-19). |
323 BCE |
Ezra meninggal pada tahun yang sama Alexander the Great
meninggal (Seder Olam Rabbah 30) |
62/63 BCE |
Berakhirnya 62 minggu dalam tahun dan persepuluhan telah
dimansuhkan dan pengurangan kuasa imam kepada perkara-perkara kriminal dengan
penghukuman James, Bishop di Yerusalem pada tahun 62 BCE. |
70 |
Berakhirnya 70 minggu dalam tahun
dan pemusnahan Kaabah. |
73 |
Kejatuhan Yudea dan Masada. |
Josephus mendapatkan Zerubbabel selepas ia
kembali atas perintah Cyrus. Surat
kepada Ahasuerus adalah surat kepada Cambyses dan pembinaan telah siap semasa
perintahan Darius I dengan Ezra dan Nehemiah kembali dalam pemerintahan dan
nabi Hagai dan Zakariah telah dibangunkan dalam tahun yang kedua dalam
pemerintahan tersebut. Pembinaan,
mengikut dia akan siap dalam tahun 516 BCE.
519-516 BC adalah masa yang paling awal yang dibenarkan bagi nubuatan
tujuh puluh tahun yang dibuat oleh Jeremiah dan telah diulang kembali oleh
Daniel dan memberikan masa dimana Jerusalam akan dibinasakan. Urutan masa adalah sangat sesuai, dan semua
perkara telah berlalu mengikut kemungkinan yang paling awal dibenarkan leh
nubuatan, mungkin tidak memerlukan misi Hagai, dan pada satu had, Zakariah
untuk memberi arahan kepada mereka supaya meneruskan kerja mereka (Hagai 1:2-15). Ezra 4:23 dan 5:1-2 menunjukkan bahawa Hagai
dan Zakariah telah dilantik dibawah perintah Artaxerxes yang menghentikan
pembinaan (lihat 1 Esdras 7:5).
Josephus seterusnya mengenal pasti perintah
yang memberikan syarat-syarat kepulangan Ezra dengan Xerxes dan suami kepada
Esther sebagai Artaxerxes I. Masalahnya
ialah Ahasuerus (atau Ahasaerus) adalah Xerxes Persia. Artaxerxes I, telah diberi nama Artaxerxes
oleh orang-orang Greek (lihat Josephus Antiq. of the Jews, Bk. XI, Ch.
VI:l).
Maklumat seterusnya yang boleh memberikan
terang ialah ada enam generasi orang-orang Levite yang terlibat dari kepulangan
Zerubbabel dan permulaan sehingga penyiapan dalam pemerintahan Darius dari
Persian (Neh. 12:1-22). Kehidupan
Zerubbabel telah diperpanjangkan oleh Tuhan untuk memimpin penyiapan (Zak. 4:9)
dan, selepas meseg Hagai dan Zakariah, dia bangun dan menyiapkan Kaabah dengan
Jeshua, anak lelaki Jozadak.
Dari kedatangan Jeshua dengan Zerubbabel
sehingga pemerintahan Darius dari Persia, telah direkodkan dalam Nehemiah
12:10-11 bahawa Jeshua mempunyai anak lelaki, Joiakim, seorang cucu, Eliashib,
seorang cicit, Joiada, seorang anak kepada cicitnya, Jonathan,
dan seorang anak kepada anak dari cicitnya, Jeddua.
Dari Nehemiah 12:22, kita lihat bahawa
Jonathan tidak mengganti tempat Joiada sebagai ketua imam tetapi saudara Joiada
telah mendapat tempat itu. Jonathan
telah berkahwin Sanballat, anak perempuan kaum Horon, dan telah dibuka oleh
Nehemiah (Neh. 13:28). Walau
bagaimanapun, adalah muktamad bahawa ada lima generasi yang teleh dilahirkan
kepada Jeshua sebelum pemerintahan Darius dari Persia, raja yang telah
memberikan perintah untuk membinakan dan menyiapkan Kaabah. Walaupun Jeshua mempunyai beberapa anak-anak
lelaki yang ada bersama-sama dengannya semasa pembinaan dasar Kaabah selepas
tahun yang kedua (Ezra 3:9), ada kemungkinan besar bahawa Darius dalam
pembinaan itu ialah Darius I, sebab ia telah memerintah dari 521-466 BCE,
kira-kira 16 tahun selepas kepulangan.
Ia semestinya Darius II dalam tahun 423-404 BCE kira-kira 114 tahun
selepas kepulangan. Memberikan 20 tahun
setiap generasi dan memberikan peluang bagi Jaddua menjadi imam sebelum raja
ini, Zerubbabel mempunyai kira-kira 120 tahun umur dan dengan ini Jeshua
mempunyai kira-kira 140 tahun umur pada masa pembinaan dan mereka meninggal
dunia tidak lama kemudian. Penggunaan
istilah membangunkan dalam Ezra 5:2
menunjukkan bahawa Zerubbabel dan Jeshua sudahpun lanjut umur dan telah
berhenti daripada tugas-tugas yang berat
seperti mana yang dinyatakan juga dalam Zakariah 4:9.
Perlu juga diambil perhatian bahawa Iddo
juga kembali bersama dengan Zerubbabel.
Semasa Joiakim menjadi imam yang maha tiggi, keimaman telahpun melimpasi
dua generasi, jadi kita lihat bahawa Zakariah telah dipilih diantara orang-orang
Lewi, dari zaman Iddo. Dia sebenarnya
cucu kepada Iddo, anak lelaki Berechiah dan dia adalah nabi pada tahun yang
kedua semasa zaman Darius. Apabila
Zakariah berkata mengenai alat pengukur dalam tangan Zerubbabel dan imam yang
maha tinggi, Jeshua, ia betul-betul mengkagumkan dan sebagai satu tanda Allah
bahawa bukan sahaja Zerubbabel mesti memulakan dasar tetapi juga mesti
menyiapkannya. Kita tahu dari Nehemiah
12 bahawa Zakariah adalah imam dibawah Joiakim.
Dengan ini dasar aktiviti dari zaman kegemilangan masih lagi berguna.
Nubuatan Zakariah mempunyai hubungan dengan
kepentingan pembangunan Kaabah dan tujuh puluh minggu dalam tahun, dari tahun
pemerintahan Darius II yang kedua, pembangunannya, penyiapannya dan
pemulihannya.
Bukti Yang Bukan Berdasarkan Alkitab
Kebanyakan bukti-bukti yang memberitahu
cerita-cerita Alkitab adalah berasal dari huruf-huruf Arab, diterjemahkan oleh
H.L. Ginsberg dan dicetakkan di The Ancient Near East: An anthology of texts
and pictures (ed. James B. Pritchard, Princeton, 1958, pp. 278-282), adalah
surat-surat kepada dan dari orang-orang Yahudi pada benteng Elephantine. Benteng ini telah dibuat oleh orang-orang
Yahudi dan orang-orang berbangsa Semit bukan Yahudi sejak
dari zaman kerajaan Eghpt sebelum penaklukan Medo-Persians.
Rumah Tuhan yang menarik telah dibina
disana dan sudah lama berdiri apabila Cambyses menakluk Mesir.
Seperti mana yang disebut sebelum ini,
semasa pemerintahan Cyrus Macrocheir atau Artaxerxes I, penaklukan Mesir oleh
orang-orang Athen telah dihentikan dalam tahun 454 BCE dan Wali yang tertinggal
untuk mengetuai ialah orang Medo-Persia yang bernama Arsames, yang memerintah
sebagai Wali dari tahun 455/4 BCE kepada
sekurang-kurangnya tahun 407 BCE.
Semasa, sekurang-kurangnya sebahagian daripada
masa itu, ketua orang-orang garnisun Yahudi adalah orang Yahudi iaitu ialah Yedoniah.
Dalam tahun yang kelima semasa zaman Darius II, 420/419 BCE, Hananiah,
seorang penulis Yahudi kepada Arsames telah menulis kepada Yedoniah di
Elephantine, memberitahunya bahawa Darius telah mengirim surat kepada Arsames
untuk memberikannya kebenaran untuk mengadakan upacara Roti Tidak Beragi bagi
orang-orang garnisun Yahudi, dan juga memberikan pengiraan yang terperinci
mengenai hari permulaan upacara tersebut pada 14 Nisan seperti
berikut:
Jadi, kamu kira dari hari yang keempat belas
dalam bulan Nisan dan mematuhi perayan paskah, dan dari hari yang ke-15
sehingga hari yang ke-21 hari Nisan adalah pemeliharaan upacara Roti tidak
Beragi. Hendaklah kamu (dalam acara agama)
bersih dan berhati-hati. Janganlah
melakukan kerja pada hari yang ke-15 atau hari yang ke-21, atau minum bir, atau
makan sesuatu yang dicampurkan dengan ragi.
Dari hari yang ke-14, waktu matahari terbenam sehingga hari yang ke-21
hari Nisan, untuk tujuh hari ia tidak semestinya kelihatan diantara kamu. Janganlah bawa ia didalam kediamanmu tetapi
tutup ia diantara hari-hari ini. Arahan
dari Raja Darius. Kepada saudaraku
Yedoniah dan orang-orang garnisun Yahudi,
saudara kamu Hananiah.
Catatan 1.
psh dua ostraca dari
Elephantine.
Catatan 2.
Arahan termasuk bir adalah konstruksi berdasarkan kepada tradisi
orang-orang Yahudi.
Perayaan yang diarah oleh Darius pada tahun
yang kelima pemerintahannya terhadap orang-orang Yahudi dan juga Elephantine adalah
ialah perayaan paskah yang dirujukkan di Ezra 6:13-22. Perayaan ini diadakan pada waktu dedikasi
Rumah Tuhan dimana ia boleh terjadi dari surat di Elaphantine pada 419/8 BCE.
Tahun yang kelima zaman Darius yang kedua
adalah tahun sebelum penyiapan Rumah Tuhan, adalah menghairankan bahawa
terdapat 123 lelaki dan perempuan orang-orang garnisun Yahudi gdi Elaphantine
pada hari ke-3 Phanenoth (bulan dalam calendar Mesir) dalam tahun ke 5 telah
mengumpul dua shekel setiap seorang, berjumlah 12 karash dan 6 shekel (di mana
20 shekel adalah sama dengan satu Karash, maka
ini adalah 246 shekel). Pungutan ini
telah didedikasikan kepada Tuhan, Yaho (Ya[o]weh). Adalah menghairankan bahawa golongan garnisun
bukan berbangsa Yahudi, juga telah mendermakan sehingga 7 karesh untuk
Ishumbethel, dewa lelaki orang Aramean dan 12 karesh untuk Anathbethel, dewa perempuan dimana sama dengan Anath,
isteri Baal.
Pungutan pada tahun yang kelima ini adalah
bersamaan dengan pungutan khas dan kemungkinan digunakan untuk perhiasan Rumah
Tuhan di Yerusalem. Sama ada sumbangan
lain-lain pergi ke bahagian lain di bahagian timur mediteranean ke kuil-kuil
pagan atau ia adalah sumbangan kepada Rumah Tuhan bagi pihak Aramean cults,
kami Cuma membuat tekaan. Walau
bagaimanapun, ini mungkin satu petunjuk bahawa orang-orang telah bercampur gaul
dengan orang-orang bukan Yahudi seperti mana
yang kita ketahui terjadi dari Ezra
9:1-4 dan disambung sehingga Nehemiah.
Apa yang kita tahu ialah pada Marheshwan
ke-20 dalam tahun yang ketujuh belas Raja Darius, contoh 408 BCE, sepucuk surat
telah dikirm ke Yerusalem kepada Bagoas, Governor Judah, memberitahu urutan
perkara-perkara yang akan berlaku disekeliling ketibaan Arsames yang telah
kembali ke Mesopotamia kepada raja.
Selepas Arsames kembali kepada Darius, imam-imam Allah, Khnub, dalam
benteng di Elephantine, telah membuat pakatan dengan ketua komandan, Vidaranag,
untuk menghapuskan Rumah Tuhan, Yaho di Elephantine. Anak lelakinya, Nefayan, yang memegang kuasa
terhadap benteng di Syene telah di panggil dan diperintah untuk memusnahkan
Rumah Tuhan di Elephantine “Benteng Yeb”.
Dia dan orang-orang Mesir dan askar-askar
lain telah masuk dan memusnahkan Kaabah sehingga rata dan menghempaskan
bumbungan batu dan kelima-lima pintu gerbang yang kuat tetapi meninggalkan
pintu terngangah. Mereka telah membawa
emas dan perak dan semua artifak-artifak lainnya.
Surat tersebut telah menunjukkan bahawa ini
sahaja lagi Rumah Tuhan yang tertinggal dari penaklukan Cambyses. Vidaranag kemudiannya dibunuh dan dimakan
oleh anjing-anjing.
Surat itu juga telah menunjukkan bahawa
apabila malapetaka berlaku, sepucung surat telah dikirim kepada imam besar di
Yerusalem yang bernama Johanan, jadi kami tahu bahawa imam besar dalam tahun
410 BCE ialah Johanan. Ini mengenepikan
ketidakpastian bahawa Darius dari Persia yang dirujukkan di Nehemiah 12:22
adalah Darius yang Kedua.
Surat ini juga menunjukkan bahawa mereka
menulis kepada Ostanes, saudara Anani
dan orang-orang ternama Yahudi.
Orang-orang ini tidak membalas (“Tidak pernah ada surat yang dikirim
kepada kami.”). Orang-orang Yahudi di
Elephantine memakai pakaian yang diperbuat daripada karung dan berpuasa bermula
Tammuz, tahun yang ke-14 zaman Darius, 411 BCE, sehingga kepada tarikh surat,
408 BCE.
Mereka telah memohon bantuan untuk membina
kembali Rumah Tuhan dengan cara sangat hormat dan juga memberitahu Governor
bahawa mereka juga telah menulis kepada Delaiah dan Shelemiah, anak-anak lelaki
kepada Sanballat, Governor Samaria.
Dengan penuh yakin mereka mahu mereka supaya menjadi wakil kepada
Governor. Sanballat ini adalah kaum
Horon yang disebut dalam Nehemiah 2:10 dan anak perempuannya telah berkahwin
anak lelaki Joiada, anak Eliashib, imam besar.
Ini telah membuatnya tidak layak sebagai
imam besar. Eliashib, imam besar, masih
hidup sebagai kepulangan Nehemiah (Neh. 3:1) tetapi Johanan sudahpun
melaksanakan tugas sebagai imam besar pada masa kepulangan Ezra pada tahun 410
BCE. Bolehlah disimpulkan bahawa Eliashib
adalah imam besar yang paling tua yang masih hidup pada masa kepulangan
Nehemiah, dan sebagai ketua kepada keimaman tetapi telah menyerahkan
tugas-tugasnya kepada Joiada kemudian kepada Johanan (mengambil tempat anak
saudaranya) dan kemudiannya Juddua telah mengambil tempat sebagai imam besar menurut
Nehemiah 12:22 semasa pemerintahan Darius orang
Persia (II).
Nehemiah 12:22 kelihatan telah membahagikan
lima masa itu kepada dua era.
Era yang pertama ialah semasa jagaan zaman
Joiakim, anak Jeshua, dan era semasa merujukkan “zaman Nehemiah, Governor dan
Ezra yang imam, orang pintar”. Ini
menunjukkan bukti yang kukuh tentang pembahagian masa sekitar masa keimaman
yang sudahpun meninggal (cth. Joiakim adalah bapa kepada Eliashib), dan era
semasa oleh imam-imam yang hidup termasuk Eliashib sebagai imam yang paling tua
diantara imam-imam yang hidup.
Semasa kepulangan Ezra, Jaddua tidak
disebut, hanya Jehohanan sahaja telah direkod mempunyai bilik imam, menunjukkan
bahawa dia masih lagi sebagai imam besar.
Jaddua kelihatan termasuk dalam Nehemiah 12:22 yang pernah menjadi
sebagai imam yang mungkin sebagai imam sementara sebagaimana Nehemiah
memasukkan semua keimaman sehingga zaman pemerintahan Darius dari Persia yang
tidak diragu-ragu lagi sebagai Darius II.
Ezra telah menulis seolah-olah Johanan (atau Jehohanan) tidak ada dan
dia telah mengambil tempat ketidakhadiran Johanan dalam bilik imam.
Kelihatan dalam sumber-sumber dari Alkitab
dan bukan dari Alkitab, menunjukkan bahawa keadaankeimaman telah menjadi buruk
selepas zaman Joiakim. Eliashib, Johanan
dan Jaddua tidak kelihatan menjalankan kerja-kerja imam dengan teliti dan
rajin. Tanpa balasan kepada orang-orang
Yahudi di Elephantine oleh Johanan dan penyertaan yang kurang dalam
aktiviti-aktiviti Ezra dan Nehemiah menunjukkan yang mereka telah mengabaikan
tugas-tugas mereka. Perkahwinan diantara
suku kaum, pencemaran dan mengotoran gereja telah dibuktikan dengan lebih kukuh
lagi oleh surat-surat dari Elephantine.
Memorandum merekodkan bahawa Bagoas dan Delaiah telah menuliskan kepada
golongan garnisun memberikan arahan supaya Arsames diberitahu supaya Rumah
Tuhan akan dibangun kembali di Elephantine dengan daging sebagai persembahan
dan kemenyan akan dibuat di atas altar seperti mana selalu dilakukan dahulu.
Tidak disebut mengenai korban bakaran
supaya tidak menyinggung Arsames,
Mazdean yang menganggap persentuhan api dengan badan yang mati sebagai
suci. Ia kemudiannya direkodkan bahawa
orang-orang Yahudi di Elephantine dibawa Yedoniah akhirnya terpaksa memohon
Arsames berjanji supaya tiada korban bakaran diadakan dalam Rumah Tuhan dan
pembayaran seribu ardab-ardab barli (teks dalam Pritchard, ibid.).
Kelihatan bahawa Rumah Tuhan siap dibina
dalam tahun 417 BCE. Ketua-ketua
keimaman telah meninggal dan terjadi beberapa kekurangan bimbingan dan petunjuk
telah terjadi, dengan Eliashib, Johanan dan Jaddua tidak aktif dalam suatu
tahap.
Apa yang penting mengenai dengan ayat-ayat
ini ialah mereka memberikan bukti kebenaran yang penting tentang
maklumat-maklumat dari alkitab dan mereka menunjukkan ketepatan Alkitab secara
literal. Mereka juga menunjukkan bahawa
tradisi tarikh pembinaan dalam tahun 516 BCE adalah mustahil.
Satu lagi bukti kebenaran penting tentang
ayat dalam alkitab terdapat dalam tulisan Arab.
Mibtahiah, anak perempuan kepada Mahseiah, anak lelaki Yedoniah, telah
mengawini Pi, anak lelaki kepada Pahi (Phy), yang membina benteng Syene dimana
Mahseiah bekerja dibawa Varizata. Ini
menunjukkan batas tentang perkahwinan antara kaum yang terjadi sehingga zaman
Ezra dan Nehemiah.
Dalam tahun yang ke-25 zaman Artaxerxes,
pasangan ini telah bercerai dan persetujuan telah disimpan dalam tulisan
Arab. Mibtahiah telah dipaksa untuk
membuat sumpah oleh tuhan orang-orang Mesir (Sati) untuk pembubaran, dan
pemisahan mas kahwinnya telah direkodkan.
Pemusnahan Rumah Tuhan di Elephantine
adalah permulaan siri anti-Semitic orang-orang Mesir yang bermula dalam tahun
410 BCE dan berterusan sehingga pemerintahan Artaxerxes II yang telah
menghadapi penentangan orang-orang Eghpt dalam kenaikannya dalam tahun 404 BCE
dan dalam tahun 402 BCE dia kehilangan Mesir.
Dalam tahun 401 BCE dia menentang perang saudara di Persia dan sepanjang
masa ini, orang-orang Yahudi terus setia berdasarkan layanan mereka yang baik.
Mitos Tentang Dekrit Artaxerxes
Dalam Alkitab, dalam peringkat manapun
tiada yang mengatakan tentang perintah oleh Artaxerxes yang berkaitan dengan
pembinaan Rumah Tuhan kecuali menghentikan pembinaan, seperti yang dikaitkan
dalam Ezra 4:23. Apabila ketetapan telah
dikeluarkan, Rumah Tuhan sudahpun mula dibina tidak kira ia arahan dari Xerxes
I atau Artaxerxes I atau II. Tiada versi
yang diketahui dalam sejarah purba, sama ada melalui alkitab atau tidak, yang
memberikan penghargaan kepada Artaxerxes I, atas pembinaan Rumah Tuhan atau
memberi perintah kepada golongan Lewi. Ini adalah merupakan ciptaan moden.
Ahli-ahli teologi yang menyatakan tentang
Artaxerxes I, terutama sekali yang berkaitan dengan 2,300 hari atau tujuh puluh
minggu dalam tahun dalam Daniel 9:25 (yang mengandungi terjemahan yang salah
dalam versi King James dan yang lain-lain tetapi diperbetulkan dalam RSV)
adalah salah.
Perbezaan diantara Alkitab dengan
sumber-sumber sejarah, secara terus menerus telah pun dibuktikan betul apabila
pengetahuan bertambah-tambah.
Tujuh Puluh Minggu Dalam Tahun
Kepentingan nubuatan tujuh puluh minggu
dalam tahun dalam Daniel 9:25-27 adalah apabila
diambil dari pemerintahan Darius II, ia berakhir dalam tahun 70 CE, bermula dari
sekeliling Yerusalem oleh Titus Army pada 1 Nisan dan berterusan kepada
pemusnahan Rumah Tuhan dalam 70 CE. Pada
hari yang sama, tradisi mendapatkannya, yang ia telah jatuh kepada orang-orang
Babylon (lihat terjemahan Moffatt).
Perkara ini berakhir dengan penutupan Rumah Tuhan di Leonopolis di Mesir
(lihat dibawah).
Yang pertama diminyaki ialah Nehemiah yang
telah membentuk semula keimaman Rumah Tuhan pada tahun 372 BCE (7 minggu dalam
tahun) dan membersihkan hari Sabat dan memulakan kembali perpuluhan. Dia menyiapkan tembok benteng Rumah Tuhan dan
tembok kota dan menyusun semula Yerusalem.
Yang kedua diminyaki ialah pelayanan
Messiah. Tetapi nubuatan merujukkan
kepada Yerusalem dan fungsi Rumah Tuhan dan bukannya kepada pelayanan
Messiah. Penebusan dosa dan kebenaran
yang kekal tidaklah dibawa masuk or siap semasa upacara hukum masih lagi
dijalankan. Pengakhiran nubuatan adalah
bergantung kepada pembukaan atau pemansuhan tempat korban bakaran.
Selagi korban bakaran masih lagi
dilaksanakan didalam Rumah Tuhan, Messiah belum lagi yang tertinggi atau
korbannya tidaklah boleh dikatakan telah memansuhkan korban seharian walaupun
ia dipengaruhi oleh kematiannya.
Nubuatan ini belum lagi berakhir, tetapi bukanlah minggu yang berlainan
sebagaimana ditegaskan oleh beberapa orang. Tetapi dalam erti kata bahawa
pengakhirannya belum lagi dicurahkan ke atas sistem Roma. Ini adalah,
seperti yang diungkap dalam Wahyu, apabila kota dimusnahkan dan empayar yang
ketujuh/kelapan raja akhirnya telah dimusnahkan.
Jika perintah diambil dari 516 BCE dari
pemerintahan Darius I untuk mengikuti secara langsung dari 70 minggu dalam
tahun, maka pengakhiran nubuatan adalah dalam
tahun 26 BCE dimana tiada kaitannya dengan sesuatu. Kristian moden cuba mengaitkan perkara ini
dengan 27 CE dan cuba menegaskan pelayanan Kristus telah bermula dimana ia
tidak terjadi. Josephus dengan jelas
tersalah tentang permulaan dan keberlarutan dinasti golongan Kasdim menunjukkan bahawa ia
bertujuan untuk memperpanjangkan pemerintahan mereka untuk melanjutkan tarikh
raja dari Persia untuk memberikan maksud nubuatan 70 minggu dalam tahun dari
Cyrus. Diantara anak-anak Zadok, 70
minggu dalam tahun mempunyai maksud yang berlainan sekali berhubung dengan zaman manusia, tetapi ia
adalah diluar skop usaha ini (lihat Appendiks untuk Analisis Josephus).
Perubahan dalam pembinaan Rumah Tuhan dari
Darius II kepada Darius I kelihatan sebagai penemuan Kristian yang awal
(diubahsuai oleh Josephus) dimana cuba meruntuhkan kepentingan nubuatan 70
minggu dalam tahun dan kemungkinan disengajakan oleh Esdras dimana ia adalah salah.
70 minggu dalam tahun tidak bermula dari
pemerintahan Darius I atau dari ketidakwujudan perintah Artaxerxes I, tetapi
dari Darius II. Ia adalah satu bukti
yang positif tentang Ketuhanan Kristus dan tidak memerlukan penjelasan
bukan-Alkitabiah untuk tiga setengah atau tujuh tahun tempoh yang tidak
lengkap.
Tanda Yunus
Tanda Yunus adalah yang paling penting
dalam aspek pelayanan Mesiah. Kristus
menyatakan dalam Matius 12:39-40.
39 Tetapi
jawab-Nya kepada mereka: “Angkatan yang
jahat dan tidak setia ini menuntut sesuatu tanda. Tetapi kepada mereka tidak akan diberikan tanda selain tanda nabi
Yunus. 40 Sebab seperti Yunus
tinggal di dalam perut ikan tiga hari tiga malam, demikian juga Anak Manusia
akan tinggal di dalam rahim bumi tiga hari tiga malam. 41 Pada waktu penghakiman,
orang-orang Niniwe akan bangkit bersama angkatan ini dan menghukumnya
juga. Sebab orang-orang Niniwe itu
bertobat setelah mendengar pemberitaan Yunus, dan sesungguhnya yang ada di sini
lebih dari pada Yunus! 42
Pada waktu penghakiman, ratu dari Selatan itu akan bangkit bersama angkatan ini
dan ia akan menghukumnya juga. Sebab
ratu ini datang dari ujung bumi untuk mendengar hikmat Salomo, dan sesungguhnya
yang ada di sini lebih dari pada Salomo.
Ini telah diulang dalam Lukas
11:29-32. Dari Lukas kita lihat bahawa
Kristus berkata dalam ayat 30:
Sebab seperti Yunus menjadi tanda untuk
orang-orang Niniwe, demikian pulalah Anak Manusia akan menjadi tanda untuk
mangkatan ini.
Tanda Yunus bukan saja yang ia berada dalam
perut ikan tiga hari tiga malam, tetapi ia juga masuk Niniwe dengan mengambil
masa tiga hari perjalanan, dan satu hari perjalanan masuk ke kota yang dia
nubuatkan terhadap Niniwe. Ia bertobat selepas diberi masa selama 40 hari untuk
berbuat demikian (Yunus 3:3-10).
Kristus memulakan pelayananNya selepas
Yohanes Pembaptis mula mengajar. Yohanes
bermula mengajar pada tahun ke-15 pemerintahan Tiberias Caesar. Dengan menggunakan tahun sivil yang bermula
dalam Tishri (Sept/Okt) dan tarikh Tiberius,
memerintah dari kematian Augustus dan bukannya daripada pengumuman
secara reBCEi Senat, Tarikh yang mungkin dan yang paling awal ialah Oktober 27
CE (lihat Masa Penyaliban
dan Kebangkitan (No. 159)). Kita
tahu bahawa Yohanes telah pun membaptiskan untuk beberapa lama apabila Yesus
datang dan minta dibaptiskan olehnya.
Untuk lebih terperinci lagi kita boleh mengkonstruksikan hari dari
pembaptisannya sehingga Perayaan Paskah pada 28 CE dimana kelihatan kira-kira lima puluh
hari. Dari Matius 4:17, kita tahu bahawa
Yesus tidak memulakan pelayananNya sehingga Yohanes telah dipenjarakan (Matius
4:12). Dari Yohanes 3:22, terbukti
bahawa, selepas Perayaan Paskah pada of 28 CE, Yesus dan murid-muridNya
membaptiskan orang-orang di Judea (walaupun Kristus sendiri tidak membaptiskan,
Yhn. 4:2)). Yohanes belum lagi
dipenjarakan dan membaptiskan di Aenon dekat Salim (Yohanes 3:23-24). Jadi, Kristus tidak memulakan pelayananNya
sehingga selepas Perayaan Paskah pada of 28 CE.
Kristus mengadakan pelayananNya kurang daripada dua tahun. Dengan gandingan pelayanan Yohanes Pembaptis
dengan pembaptisannya dan pemilihan murid-murid, pelayanan berlangsung selama
dua tahun setengah. Ini adalah pada
tahun untuk satu hari prinsip bagi nubuatan Yunus.
Beberapa gereja moden percaya bahawa
pelayanan Kristus ialah tiga tahun setengah dan dia disalibkan dalam tahun 31
CE. Daripada urutan Yohanes dan yang
lain, a Passover of 30 CE menunjukkan (lihat Masa Penyaliban dan Kebangkita
(No. 159)). PelayananNya adalah dua tahun setengah. (atau dua tahun
nabi), dari Perayaan Paskah 28 CE sehingga Perayaan Paskah 30 CE. Terdapat dua sayap dalam 50 hari atau lebih
sebelum pembaptisan sehingga Perayaan Paskah, dan beberapa 50 hari selepas
kebangkitan sehingga pentacosta.
Apabila ditambah kepada kiraan Yohanes
Pembaptis pelayanan yang kurang daripada tiga tahun setengah (atau tiga hari
nubuatan) dihasilakan, setahun untuk sehari mengikut asas Yunus. Pelayanan Yohanes Pembaptis sama dengan
perjalanannya ke kota dan pelayanan Kristus adalah dua hari nubuatan. Dari pembaptisan Kristus, kita boleh melihat
bahawa pencobaan setan dalam 40 hari di padang belantara adalah sebelum
Perayaan Paskah pada of 28 CE dan permulaan pelayanan Kristus. Pencobaan setan selama 40 hari di padang
belantara mempunyai perjalanan ceritanya sendiri bersamaan dengan tempoh yang
diberikan di Niniwe, dan setan dihakimi.
Sebagai bukti yang positif tentang
pelayanan Kristus, Yerusalem diberi
setahun untuk sehari berbanding dengan Niniwe.
Peringkat ketiga dalam 40 hari, adalah untuk Judah, 40 hari, berakhir
dengan kemusnahan Yerusalem dalam tahun 70 CE, 40 tahun dari kematian Kristus,
sebab bukan seperti Niniwe mereka tidak bertobat - walaupun tanda yang besar
telah diberi kepada mereka daripada Yunus di Niniwe.
Kepentingan utama misi Yunus ialah terhadap
orang-orang kafir yang dia sahaja diantara nabi-nabi orang Ibrani yang telah
memyebabkan pertobatan orang-orang kafir.
Ini adalah tugas asal Messiah seperti mana dinyatakan oleh Yesaya
53. Dengan kesengsaraan, juga dinyatakan
juga oleh Mazmur 22, Kristus sedar tentang applikasi ayat-ayat Alkitab
ini. Dia menyatakan perkataan-perkataan
Mazmur dari salib dan memberi notis tentang misinya kepada orang-orang kafir
melalui perumpamaan tentang penggarap-penggarap kebun anggur dalam Markus
12:1-9. Indikasi injil-injil telah
diterangkan secara jelas dalam injil Yohanes menunjukkan bahawa Kristus melihat
kesengsaraan dan kematian seperti biji benih yang menghasilkan buah dan
“menarik semua orang datang kepada-Ku” (Yohanes 12:32).
Jika orang-orang Farisi dan Saduki menerima bahawa pembinaan Rumah Tuhan terjadi ke
pemerintahan Darius II, maka ia tidaklah boleh dielakkan yang mereka akan
disalahkan jadi mereka menyusun semula kesilapan-kesilapan dan urutan-urutan
yang disalahubahkan. Pemutar-balikan
oleh Kristian Moden mengenai 70 minggu dalam tahun sekitar Artaxerxes I adalah
bertentangan dengan Ezra dan Nehemiah sama sekali, dan disebabkan ini ia
disingkirkan oleh fahaman Yudaisme. 70
minggu dalam tahun berakhir tepat pada akhir 40 tahun tempoh yang diberikan
kepada Judah dan Yerusalem untuk bertobat yang bermula 1 Nisan 70 CE kepada 1 Nisan
71 CE, dimana Rumah Tuhan telah dimusnahkan.
Rujukan Kristus kepada Niniwe dan kepada Solomon menunjukkan kepentingan
kepanjangan masa terhadap Rumah Tuhan dan penghentian korban. Yerusalem telah dikepung pada 1 Nisan dan ia
dirompak dan Rumah Tuhan dimusnahkan pada Atonement 70 CE. Masih ada bahagian urutan yang tidak lengkap.
70 minggu dalam tahun bermula pada tahun
pertama Tahun yobel baru. Ia juga pada
tahun kedua pemerintahan Darius II. Pada
penghujung Tahun yobel adalah pemulihan Ezra dan Nehemiah (lihat kertas kerja Membaca Hukum dengan Ezra and
Nehemiah (No. 250)).
Apa yang tidak difahami secara am ialah
korban masih lagi diteruskan di Judah selepas pemusnahan Rumah Tuhan pada
penghabisan nubuatan dalam Yesaya 19:19.
Yesaya 19:19 “Pada waktu itu akan ada mezbah
bagi Tuhan di tengah-tengah tanah Mesir dan tugu peringatan bagi Tuhan pada
perbatasannya”.
Adalah difahami bahawa Rumah Tuhan telah
dibina di Elephantine dan korban telah diteruskan disana sementara Rumah Tuhan di
Yerusalem berada dalam masalah dari pencerobohan Yerusalem oleh orang-orang
Babylon. Rumah Tuhan ini terus dalam
operasi sepenuhnya sehingga ia diceroboh selepas Rumah Tuhan di Yerusalem telah
dibina kembali semasa pemerintahan Darius II.
Yerusalem kemudiannya terus menjadi pusat Rumah Tuhan beribadah untuk
hampir dua abad sehingga abad yang kedua BCE.
Yesaya telah bernubuat bahawa sebuah Rumah Tuahan akan dibina di
Mesir. Nubuatan ini telah diberitahu
kepada Messiah (Yes. 19:20) yang akan membebaskan Mesir. Mereka berada dibawah kekuasaan Rom pada masa
itu dan Messiah telah dikirim ke Mesir untuk keselamatan sebagai anak dan untuk
menggenapkan nubuatan ini dan di Hosea, supaya ia akan dipanggil keluar dari
Mesir sebagai anak Allah dan yang pertama untuk Israel.
Pembinaan Rumah Tuhan yang terakhir di
Mesir telah direkodkan (pada satu peringkat yang diberi tarikh yang salah pada
1 BCE) oleh The Companion Bible at
Appendix 81. Pembinaan direkodkan
oleh Josephus (Antiquities of the Jews 13.3.1-3; 6; The Jewish Wars 7.10,3;
and Against Apion 2.5).
Ringkasannya ialah disebabkan oleh peperangan diantara orang-orang
Yahudi dan Syria, imam besar Onias IV melarikan diri ke Alexandria. Dia secara aktif menyokong Mesir menentang
Syria. Dia telah diterima disana oleh
Ptolemy Philometor disebabkan sokonganya itu.
Dia telah dijadikan sebagai ketua orang-orang Yahudi disana membuat
Ethnarch dan Alabarch. Dia memohon
kebenaran dari Ptolomy dan Cleopatra untuk membina Rumah Tuhan disana untuk
menggenapkan Yesaya. Dia meminta
kebenaran untuk memenuhinya dengan orang-orang bersama dengan imam-imamnya
sendiri and juga orang-orang Levites.
Surat yang ditulisnya dan jawapan oleh raja dan ratu telah direkodkan
pada appendex di atas.
Rumah Tuhan di Yerusalem telah dikotori
oleh kedatangan tuhan-tuhan orang Yunani yang ditempatkan disana oleh Antiochus
Epiphanes. Yerusalem menjadi tempat neraka pada zaman ini dan
sistem telah menjadi korup.
Onias datang ke Leontopolis di daerah
Heliopolite atau nome. Tempat Rumah Tuhan
adalah tempat dimana Israel mendapatkan terang dalam tempat tinggal mereka
sementara Mesir berada dalam kegelapan.
Tujuannya ialah untuk menggambarkan Messiah yang menjadi terang dalam
kegelapan. Rumah Tuhan berfungsi lebih
daripada 200 tahun dari 160 BCE kepada 71 CE apabila ia ditutup oleh perintah
Vespasian. Tempat itu telah dirujukkan
dalam LXX sebagai kota kebenaran (‘ir-ha-zedek). Orang-orang Yahudi merasa sangat iri hati
keatas Rumah Tuhan ini dan mengubah huruf-huruf dalam perkataan-perkataan, kota matahari menjadi kota kemusnahan (cheres kepada heres).
Lima kota yang dinyatakan dalam Yesaya
19:18 ialah kemungkinan Heliopolis, Leontopolis, Daphne, Migdol dan Memphis.
Penutupan Rumah Tuhan pada 71 CE atas
perintah Vespasian mengakhiri fasa Tanda Yunus.
Manakala korban telah diteruskan di Elephantine semasa tempoh Rumah
Tuhan yang pertama dalam masalah, Allah tidak membenarkan Rumah Tuhan ini untuk
terus hidup selepas kemusnahan Rumah Tuhan di Yerusalem. Kali ini, Rumah Tuhan yang baru akan
diperbuat daripada batu-batu hidup dan kekuasaan telah diluluskan dari Judah
kepada gereja di padang belantara. Fasa
ini dalam Tanda Yunus adalah untuk mengadili bangsa-bangsa dalam 40 Tahun
yobel. Korban akan dihentikan selama 40
Tahun yobel. Sesiapa yang cuba untuk
memulakan kembali korban akan dibunuh atau dihapuskan.
Ini akan mengakhiri 70 minggu dalam tahun
dan kepanjangan masa Rumah Tuhan yang kedua.
Seperti mana Tanda Yunus juga berakhir dan Rumah Tuhan yang ketiga dari
tarikh ini telah dibuka dari Yerusalem dan disebarkan.
Rumah Tuhan yang ketiga, atau kaabah yang
keempat, akan dibina mengikut blok Roh individu Anak Allah yang tunggal. Kepentingan ini terdapat di Zakharia 3:8-10
dan Zakariah 4.
Dari ayat 8, pengumuman tentang kedatangan
cabang telah dibuat dan tujuh mata telah dinubuatkan (ini adalah tujuh bintang
dalam Wah.2:1). Dari kedatangan
Kristus, yang akan “membuka ketidakadilan dibumi dalam sehari”, kita lihat
perkembangan melalui Zakharia 4:1-3 mengenai tujuh era gereja dan dua pohon
zaitun. Dua pohon zaitun ini adalah yang
dua yang Diurapi dan menggunakan minyak dari
mereka melalui dua paip emas (Zakh. 4:12). Oleh itu, Rumah Tuhan yang ketiga adalah Roh
Allah dan, dengan ini, ia menyempurnakan semua perkara dari minyak Roh Allah. Dengan belas kasihan diberikan (Zakh. 4:7)
dan dari Zakharia 4:6, kita lihat segala perkara telah disempurnakan sejak dari
masa itu “bukan dengan keperkesaan dan
bukan dengan kekuatan, melainkan dengan roh-Ku, firman Tuhan semesta alam”.
Disebabkan ini Rumah Tuhan yang kedua, atau
kaabah yang ketiga, terhad dari segi masa dan terpaksa memberikan jalan kepada
yang ketiga dan Rumah Tuhan yang rohani, kaabah yang keempat, ketujuh tiang
lilin dimana kita tahun dari Wahyu 2 dan 3, adalah tujuh era gereja. Era-era ini telah diberi nama untuk tempat
berasingan dari Yerusalem dan bermula dari Ephesus sebagai era orang-orang
Ephesus.
Tetapi dari 70 CE hati Judah telah menjadi
keras supaya mereka tidak memahami kepentingannya. Ia juga mempunyai kemungkinan yang sama
bahawa kekuasaan guru-guru agama pada zaman itu melihat kepentingan penuh
tentang nubuatan dan mereka telah dikutuk disebabkan itu. Sejak dari itu, pembuatan cerita tentang
pembinaan semasa pemerintahan Darius I, mula menjadi kabur tentang kepentingan
perkara tersebut.
Urutan yang terakhir Tanda Yunus adalah
melihatkan empat puluh Tahun yobel, dimana kita lihat dari kehidupan Musa
adalah yang ketiga dan peringkat terakhir dilambangkan oleh empat puluh tahun
dipadang belantara Israel sebelum ia mengambil harta warisan. Empat puluh tahun ini adalah bentuk sebenar
empat puluh tahun Yobel. Tahun Yobel
pertama melibatkan kelahiran Kristus dan jalan kepada pelayanannya. Yohanes pembaptis memulakan pelayanannya
dalam tahun Yobel 27 CE dimana, merupakan tahun yang kelima belas zaman
Tiberias, dan mestilah ia dalam bulan Oktober.
Jadi, kepentingan disini ialah bahawa dia memulakan apabila tahun Yobel
tiba. Seperti mana yang kita lihat bahawa simbol
pemulihan Josiah adalah dalam tahun pertama Tahun yobel yang baru. Inilah yang dibuat oleh Kristus. Dia memulakan pelayanannya dalam tahun 28 CE
selepas Passover. Jadi, empat puluh
Tahun yobel mengambil Tanda Yunus sehingga
pembentukan Millennium dalam tahun pertama Tahun yobel yang baru pada
Mac/April 2028 CE. Urutan tiga puluh
tahun adalah diantara 1997 dan 2027.
Jalan Yang Salah
Pengambilan tempat yang awal oleh ahli-ahli
theology Protestan dengan perintah Artaxerxes menjadi dasar dari cubaan untuk
mengaitkan nubuatan kepada penterjemahan yang salah Daniel 9:25 dalam versi
King James. Penghujung 1830an William
Miller memilih ini sebagai tarikh permulaan nubuatan 2,300 hari. Mengapa ia dan yang lain telah membuat
kesilapan, ia adalah yang membingungkan.
Permulaan nubuatan telah dinyatakan dalam Daniel sebagai bermula apabila
kaabah dimusnahkan dan upacara pembakaran persembahan bakaran di Rumah Tuhan
telah dimansuhkan. Ini tidak terjadi
dari atau bersama-sama dengan mana-mana perintah pembinaan atau perintah sementara. Miller telah membuat kesilapan yang serius
dan manipulasi terhadap post-reformasi tentang nubuatan-nubuatan telah menjadi
perhatian yang teguh.
Menghubungkan Nubuatan 2,300 Hari
Masa yang paling awal dimana nubuatan boleh
diberi tarikh ialah masa penaklukan Yerusalem dan pencemaran Rumah Tuhan oleh
Ptolemy (Soter) penghujung tahun 302 BCE.
Ini adalah waktu penyiapan nubuatan, pada tarikh paling awal, penghujung
tahun 1998. Sebagai tarikh yang paling
mungkin, ia bermaksud bahawa semua akan diselesaikan dari 1999. Beberapa orang mengaitkan penghentian
pemberian korban kepada Antiochus Epiphanes dalam tahun 167 BCE, dimana boleh
meletakkan penyiapan pada 2133 atau 2134 tetapi ini tidak boleh terjadi bersama
dengan Daniel 12 atau Wahyu. Seperti
juga tarikh 197 BCE tidak boleh menghasilkan tarikh 2108.
Dalam tahun 197 BCE, Judea menjadi daerah
Empayar Seleucid, pengambil tempat Alexander dari Timur dimana Antiochus
Epiphanes datang. Seleucus IV mula
memasukkan kebudayaan Yunani yang ditentang oleh Zadokite imam besar Onias III.
Akhir kepada 70 Minggu Dalam Tahun
Pengakhiran nubuatan 70 minggu dalam tahun
dan keterperincian berkenaan dengan pemusnahan Rumah Tuhan dalam tahun 70 CE
memerlukan pemeriksaan yang lebih teliti untuk memastikan pengertian yang
sempurna.
Hak orang-orang Yahudi keatas Rumah Tuhan
telah diterima dan diiktirafkan oleh pemerintahan Rom. Larangan terhadap orang-orang kafir memasuki
bahagian dalam Rumah Tuhan telah diterima oleh pemerintahan Rom, dan sebagai
akibat atas pelanggaran ialah hukuman mati, walaupun ia adalah seorang yang
berbangsa Rom. Pemerintah Rom
melaksanakan hak orang-orang Yahudi terhadap orang-orang walaupun mereka bukan
berbangsa Yahudi. Inilah sebabnya Paulus
telah membuat rayuan kepada Emperor (Kisah Rasul 25:9-12) dan hanya ini sahaja
telah menghalang Festus daripada berurusan dengan Paulus mengikut hukum
orang-orang Yahudi.
Dari Emile Schurer's The History of the
Jewish People in the Age of Jesus Christ, Jil. 1, 111.2, T&T Clarke
Ltd, Edinburgh, 1973, penyembahan orang-orang Yahudi bukan saja diberi
toleransi tetapi juga menikmati perlindungan dari pemerintahan pusat Rom. Pengendalian pentadbiran Rumah Tuhan,
terutama sekali dalam aspek kewangan, terjadi dari 5-41 CE (ibid., Vol. 1, pp.
377-379).
Dari 44 CE kepada 66 CE pentadbiran telah
dipindahkan kepada Herod of Chalcis dan kemudiannya Agrippa II (ibid., Vol. l,
pp. 377,472). Gambar Kaisar juga telah
dibuka daripada Imperial Standards (ibid., p. 380).
Orang-orang Yahudi telah dikecualikan
daripada perkhidmatan tentera untuk menghalang konflik dengan upacara hari
Sabat (op. cit., Vol. I, pp. 362-363, Vol. II, pp. 474-475, Vol. III, pp.
22-23,120-121). Judah kekal sehingga 70
CE dalam unit administrasi dengan pemerintahan daerahnya.
Tentera Rom di Caesarea, sehingga
meletusnya perang orang Yahudi dalam tahun 66 CE, terdiri kebanyakannya orang
Siria Caesarea tentera Sebastene. Pada
66 CE Vespasian telah berupaya menyenaraikan tenteranya, lima kumpulan dan satu
bahagian barisan berkuda dari Caesarea (ibid., Vol. I, p.364), sama dengan yang ditempatkan disana pada 44
CE. Tentera dalam Kisah Rasul 27:1 pada
kira-kira 60 CE kemungkinan satu daripada lima kumpulan yang dinyatakan oleh
Josephus di Antiquities of the Jews, Book XX, 8,7, dimana dia menegaskan
bahawa keadaan yang huru-hara diantara orang-orang Yahudi dan Syria akhirnya
menyebabkan peperangan.
Pembinaan terakhir keatas Rumah Tuhan ialah
dinding dalam bahagian teratas bangunan kepunyaan ruang dalaman sebelah barat
untuk menghalang pandangan Agrippa keatas ruang dalaman sewaktu upacara
(Schurer, Vol. I, p. 475). Pemusnahan
dinding in telah dihalang dengan rayuan kepada Nero dan campurtangan Poppea,
isteri Nero. Pada waktu ini keimaman
besar dilantik oleh Agrippa, yang mula menghentikan pengambilan perpuluhan dan
imam yang miskin mati kebuluran (ibid., ms. 465, 468-470).
Pada 62 CE pembinaan yang terakhir terhadap
Rumah Tuhan telah siap dan penghentian pengambilan perpuluhan ditetapkan
sebagai norma calon-calon Agrippa, bermula dengan Ananus.
Tulisan-tulisan dari kerajaan yang didapati
oleh orang-orang Syria dari Nero dengan sogokan Beryllus, orang pintar Nero
yang bertanggungjawab dengan surat-menyurat dengan Greek, sangat menentang
orang-orang Yahudi (ibid., p. 467). Dari
62 CE dibawah imam besar, Ananus, calon Agrippa, banyak imam-imam telah
dibunuh.
Imam besar kepada tempat beribadat yang
keempat atau Rumah Tuhan yang ketiga, James, Bishop Yerusalem, saudara Yesus
Kristus, telah dibunuh (ibid., p. 468).
Ini menunjukkan berakhirnya keimaman dalam Rumah Tuhan di Yerusalem dan
berakhirnya 62 minggu dalam tahun.
Pemerintah yang baru, Albinus, (62-62 CE) adalah sangat jahat, merampas
wang awam dan persendirian, termasuk harta kerajaan.
Sejak dari masa ini, keimaman besar adalah
perlindungan bagi orang-orang yang lemah.
Seorang imam besar, Jesus anak lelaki Damnai, terlibat dengan
pertelingkahan dengan penggantinya, Jesus anak lelaki Gamaliel, sebab dia tidak
mahu melepaskan pejabat yang suci (ibid., p. 469). Apabila Albinus dipanggil semula, dia
membunuh kriminal-kriminal utama dan melepaskan semua tahanan, membuat penjara
kosong dan negara penuh dengan pencuri.
Penggantinya, penyebab yang terakhir, Gessius Florus (64-66 CE), adalah
lebih teruk, menjadikan dia yang paling jahat yang pernah menjawat
jawatan. Dia merampas seluruh kota and
membiarkan keadaan yang jahat tanpa kawalan (ibid., p. 470).
Dalam 64 CE Nero mengumumkan penganiayaan
orang-orang Kristian di Rome, ini telah memyebabkan Petrus dan Paulus
dianiaya. The “Pact with many” menentang
orang-orang Yahudi dan Kristian disebarkan.
Dalam 68 CE Ruman rajah di Qumran
telah dimusnahkan, dan Nero juga telah ditumbangkan.
Orang-orang yang membawa pembaharuan telah
pempraktikkan penculikan imam-imam sebagai ganti tahanan-tahanan dan dalam
tahun 66 CE pemerintah dengan orang Siria memulakan kerja ini yang mana
menjadikan perang orang Yahudi.
Dari 1 Nisan 70 CE Yerusalem dikepung. Pada hari Pengampunan 70 CE Rumah Tuhan telah
dimusnahkan dan dari Atonement 70 CE tiada Rumah Tuhan atau korban bakaran
sehingga tahun terakhir peperangan pada 73 CE dengan kekalahan Masada. Tempoh ini dirujukkan oleh Daniel 9:27.
Untuk seminggu dalam tahun, kumpulan utama
orang-orang telah berhenti mengamalkan agama merekac dari 63 CE sehingga 70 CE atas sebab
pencemaran Rumah Tuhan dan pencuri perpuluhan dan kematian imam-imam. Istilah yang digunakan “Setengah daripada masa korban
dan persembahan akan berhenti” secara am diambil untuk merujukkan kepada
setengah minggu dalam tahun, tetapi kemungkinan merujukkan kepada masa selepas
pemusnahan dari 70-73 CE apabila bangsa terus menentang tanpa Rumah Tuhan atau
korban. Dengan ini, 70 minggu dalam
tahun dengan jelas, menggenapi nubuatan.
Selepas kematian Yakobus dan sebelum pemusnahan dalam tahun 70 CE,
Jemaat pergi ke Yerusalem di Pella (ibid., p. 498 & note 65) sebab mereka tahun dari nubuatan bahawa pada
penghujung tempoh ini akan terjadi dan Rumah Tuhan yang seterusnya daripada
tujuh gereja-gereja, kerubi yang keempat Yehezkiel ((Yeh. 1:15) akan
bermula. Dari Penghkotbah 6:6, Solomon telah menyatakan ia akan berterusan
selama dua ribu tahun. Tanda Yunus
kemudiannya akan pergi kepada fasa yang seterusnya yang sudahpun difahami,
iaitu zaman orang-orang kafir. Ini akan
berterusan selama empat puluh tahun yobel sehingga kedatangan Messiah dan
permulaan Millennium yang dirujukkan dalam Wahyu 20:4.
Gereja dibawah Symon anak buah Messiah
kembali ke Yerusalem sekitar 72 CE dan menubuhkan gereja-gereja Desposyni atau kepada yang kepunyaan
Tuhan menyediakan Bishop kepada gereja-gereja Asia dan Mesir untuk beberapa
dekad sehingga Rom menggantikan mereka dengan gereja-gereja Yunani.
Mungkin seorang akan bertanya soalan: Apakah
yang akan terjadi jika orang-orang Yahudi bertobat? Jawapannya disediakan oleh rujukan kepada
Israel di padang belantara dimana pengintip-pengintip atau saksi-saksi dikirim
untuk mengintip tanah perjanjian. Mereka
dikirim, seorang dari setiap sukum kaum.
Hoshea anak lelaki Nun adalah dari suku Ephraim dipanggil Joshua oleh Musa (Bil. 13:8,16). Mereka dikirim dari Zin kembali pada
penghujung empat puluh hari (Bil.13:25).
Mereka enggan menerima warisan pengintipan yang begitu baik - semua
kecuali Joshua dan Kaleb (Bil. 14:6-7).
Tiada seorangpun daripada dua puluh orang yang telah mengeluh kepada
Tuhan dibenarkan masuk ke tanah perjanjian kecuali Joshua dan Kaleb. Anak-anak Tuhan telah diberi empat puluh
tahun di padang belantara sebagai gembala yang mengembara sebagai hukuman
ketidaksetiaan mereka terhadap Tuhan.
Ini mewakili Judah dan Levi dalam zaman Messiah.
Empat puluh hari sebagai saksi menjadi
empat puluh tahun dari Tanda Yunus dari Messiah kepada pemusnahan Rumah
Tuhan. Empat puluh tahun di padang pasir
menjadi empat puluh Tahun yobel daripada pengembaraan sehingga kedatangan yang
kedua kali.
Judah sebenarnya boleh bertobat dan boleh
dibawa masuk dibawah kepimpinan mereka.
Mereka tidak bertobat, dan Allah mereka tidak akan bertobat. Kita kemudiannya dipanggil keluar dibawah
keadaan yang lain. Bagaimana pun, Judah
akan diberi pertobatan tidak lama lagi.
Apendiks
Dekrit Cyrus dan Raja-Raja orang Kasdim Menurut
Josphus
Ramai ahli-ahli sejarah sibuk sekali dengan
membuktikan bahawa nubuatan untuk 70 minggu dalam tahun adalah berkaitan dengan
pelayanan Kristus – dalam satu pandangan ia menentukan permulaan dan pada satu
pandangan ia meninggalkan 3? tahun daripada zaman akhir. Dalam kegairahan yang tersalah petunjuk,
beberapa penterjemah telah memanipulasikan Daniel 9:25-27 bahawa tuduhan
penipuan tidaklah disalahgunakan.
Kemungkinan terjamahan yang paling setia dan tepat ialah oleh Moffatt.
Ketahuilah, fahami, bahawa diantara isu
perintah nabi-nabi kepada pengembalian orang-orang dan pembinaan semula
Yerusalem dan pentahbisan kedudukan tinggi imam besar, tujuh minggu dalam tahun
akan berlaku; Dalam masa enam puluh dua
minggu dalam tahun ia akan dibina kembali, dengan kawasan dan jalannya; akhir
sekali, selepas enam puluh dua minggu dalam tahun, imam besar yang telah
ditahbiskan dihentikan, dan tiada yang mengambilalih; kota dan gereja akan dimusnahkan seiring
dengan imam yang ditahbiskan, dan kemudiannya kesusahan akan keluar dengan
banjir peperangan sehingga akhiar zaman.
Untuk seminggu dalam tahun kumpulan utama
orang-orang akan berhenti mengamalkan agama mereka; untuk setengah daripada masa korban dan persembahan
akan dihentikan, dan selain daripada ini akan terjadi kebencian yang
menggemparkan, sehingga akhirnya kesusuhan yang diundang jatuh kepada yang
melanggar kesucian yang mengejutkan.
Kamu akan melihat bahawa upacara meminyaki
dalam pentahbisan seseorang rupa-rupanya permulaan kembali keimaman dan
kemudian pemusnahan Yerusalem dan Rumah Tuhan dan penghentian korban.
Sementara tiada ketidakpastian bahawa itu
ialah penyaliban Kristus yang dirujukkan dalam ayat 24, nubuatan dengan jelas
tidak mengindahkan dengan pelayanannya tetapi dengan penggenapan dalam
pemusnahan Rumah Tuhan.
Senarai raja-raja golongan Kasdim sehingga kepada Cyrus dari Persia telah dibuat dan
tarikh-tarikh yang diterima dari Ptolemy Canon juga telah dimuatkan untuk
pengetauhuan.
Josephus juga merekodkan bahawa Nehemiah
telah diberi komisinya oleh Xerxes dalam tahun yang ke-25 dan tembok telah
disiapkan dalam masa dua tahun empat bulan dan mereka siap dalam tahun yang
ke-28 zaman Xerxes.
Nasib tidak menyebelahi, tarikh-tarikh yang
berasal dari Xerxes menggunakan Ptolemy adalah dari 486 kepada 464 BCE – tempoh
selama 22 tahun. Samada
terjemahan-terjemahan itu yang salah, Josephus yang salah atau yang lain,
semuanya salah. Raja-rajah yang telah
pernah memerintah dalam lebihan 25 tahun adalah Darius I dan Artaxerxes I dan
II sahaja.
Tarikh yang menarik telah timbul. Jika kita mengambil tarikh Cyrus dari
pembinaan dari Nebuchadnezzar dalam tarikh yang diterima iaitu 605 BCE dan
menambahkan kepada kronologi Josephus untuk raja-rajah golongan Kasdim, ini
akan menghasilkan pemerintahan Cyrus dalam tahun 464 BCE.
Tujuh puluh minggu dalam tahun dari tarikh
ini adalah penghujung tahun 27 CE.
Yohanes pembaptis memulakan pelayanannya penghujung tahun ini. Setahun dua samada sebelum atau selepas dari
tarikh permulaan dibenarkan. Masalahnya
ini ialah tarikh akhir untuk raja Persia dengan menggunakan peraturan-peraturan
Ptolemy dan tarikh-tarikh yang diterima yang kebanyakannya terdapat dalam
carta-carta zaman dalam Alkitab adalah 260 BCE – menempatkan penaklukan
Alexander yang sudahpun lewat.
Kepanjangan zaman raja-raja Persia mungkin terlalu lama atau tarikh
permulaan yang tersalah beberapa tahun.
Faktanya ialah peraturan-peraturan Ptolemy
secara penerangan adalah betul dengan tarikh 605 BCE yang ditentukan dengan
hitungan astronomi. Kemungkinan pula
timbul yang 70 minggu dalam tahun dengan menggunakan tarikh Josephus untuk
raja-raja Golongan Kasdim, berakhir pada zaman Kristus. Tiada dalam mana-mana fasa dengan menggunakan
hitungan-hitungan yang mungkin, Cyrus Artaxerxes I (Longimanus) mungkin sebagai
raja pada permulaan tarikh-tarikh tersebut.
Jadual tarikh yang dibina dari Josephus
adalah tidak betul dan tidak mengesahkan nubuatan Alkitab. Josephus menggunakan
struktur dari fahaman selepas-kaabah. Mengikut Josephus ia adalah 96 tahun dari
tindakan Nebuchadnezzar menentang orang-orang Yahudi, yang mengambil tempat
dalam tahun yang ke-23 zamannya, sehingga
pemerintahan Cyrus. Atas sebab
ini sendiri, pendapat Josephus mestilah disingkirkan dan tafsiran asal
diterima.
Apa saja titik permulaan yang digunakan
tiada tempoh tujuh puluh tahun dimana tiga setengah tahun tertinggal dan
tergantung yang mesti diserap oleh tempoh dongeng sebelum kedatangan
Kristus. Tiada juga Daniel memberi isyarat
yang terdapat minggu yang terpisah atau minggu yang kemudian. Penyusunan masa tidak membenarkan ini. Daniel secara jelas menyatakan bahawa pada
penghujung tempoh, untuk seminggu dalam tahun, kumpulan besar manusia akan
berhenti mengamalkan agama mereka dan, untuk setengah daripada masa, korban dan
persembahan akan berhenti.
Penyelidikan tentang pemusnahan Yerusalem
dan Rumah Tuhan menunjukkan bahawa nubuatan ini genap dalam tahun 70 CE.
Beberapa orang mengajar bahawa perintah
akhir akan dikeluarkan kepada yang tertindas untuk 3? tahun. Sebagai contoh, tempoh kecelakaan atas murka
Allah dalam Wahyu. Sementara 3? tahun
tempoh kecelakaan atas murka Allah berlaku, cubaan untuk menghubungkaitkan
mereka dengan nubuatan ini adalah perdebatan yang meragukan. Yang lain mengajarkan bahawa tempoh seminggu
dalam tahun adalah dikhaskan untuk zaman akhir.
Tiada sokongan kukuh untuk menyokong pendirian ini. Jika seorang pernah berada ditengah-tengah
Yerusalem untuk tempoh 3? tahun sehingga 70 CE, ia akan lebih sedar tentang
ketepatan nubuatan dan gagal tentang pendirian diatas.
Jadual
Raja-raja
|
Tahun
|
Tarikh
|
Nebuchadnezzar
(Nabopollance)
|
21
|
622 BCE
(Tarikh permulaan tidak mengikut Josephus
tetapi tahun pemerintahan)
|
Nebuchadnezzar
|
43
|
605-562 BCE
|
Evil Morodach
|
18
|
562-522 BCE
|
Neglissor
|
40
|
522-482 BCE
|
Labosordacus
|
9/12
|
482-? BCE
|
Baltasor (Naboandelus)
|
17
|
465-? BCE
|
Cyrus (of Darius)
|
10
|
465-455 BCE
(Pembuatan peraturan Ptolemy)
|
Cambyses
|
7
|
455-448 BCE
|
Darius I
|
36
|
448-414 BCE
|
Xerxes
|
22
|
414-392 BCE
|
Artaxerxes
|
41
|
392-351 BCE
|
Xerxes II
|
-
|
351 BCE
|
Darius II
|
19
|
351-332 BCE
|
Artaxerxes II
|
46
|
332-286 BCE
|
Artaxerxes III
|
20
|
286-266 BCE
|
Darius III
|
6
|
266-260 BCE
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan