Jumaat, 24 Jun 2011

KEMBALI SEMULA KUASA MEROTAN PELAJAR BERMASALAH DISPILIN.

Saya pasti bahawa guru-guru di seluruh negara akan menyambut cadangan ini dengan terbuka kerana sebelum ini terlalu banyak halangan yang dikenakan ke atas guru dalam soal mendisiplinkan pelajar.
Ketika ini, peraturan yang sedia ada terlalu mengongkong guru daripada menjalankan tanggungjawab mendisiplinkan pelajar. Guru-guru yang bersungguh-sungguh untuk menjalankan tugas mereka untuk mendidik dan membentuk generasi muda yang bergelar "pelajar" ini bukan sekadar menjalankan tugas mereka untuk mengajar di dalam kelas dan menuruti setiap silibus yang dirancangkan tetapi peranan guru juga penting untuk membentuk peribadi pelajar.
Apabila kuasa untuk mendisiplinkan pelajar disekat kepada guru-guru dan tangan guru-guru "diikat" daripada mengambil tindakan kepada pelajar maka pelajar merasakan diri mereka terlalu kebal untuk dikenakan tindakan oleh guru.
Memang kita tidak dapat nafikan terdapat juga kes yang guru-guru yang mengambil tindakan diluar daripada peraturan yang ditetapkan tetapi ia tidak seharusnya dijadikan sebagai kayu ukur kepada semua guru.
Kekangan mendisiplinkan pelajar semakin terasa apabila Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menegaskan bahawa Pengetua, Guru Besar dan guru-guru tidak lagi dibenarkan mengenakan hukuman rotan di khalayak ramai kerana Kementeriaan Pelajaran menyifatkan ianya adalah hukuman yang tidak wajar (Berita Harian, 11 Mac 2006)
Sebelum ini hanya pengetua atau guru besar sahaja yang dibenarkan merotan pelajar yang bermasalah tetapi bukan semua pengetua dan guru besar ini mengambil tindakan. Malah, ada yang "mengampunkan" kesalahan pelajar tanpa diambil tindakan sehingga menyebabkan guru-guru kecewa.
Namun hak kepada Pengetua dan Guru Besar untuk mengambil tindakan disiplin kepada pelajar juga "terlucut" apabila Dato' Noh Omar memberikan penegasan pula bahawa mulai tahun 2007, guru besar dan pengetua sekolah tidak lagi mempunyai kuasa penuh untuk menentukan hukuman terhadap pelajar yang terbabit dalam kesalahan disiplin, sebaliknya sebarang hukuman akan diputuskan Lembaga Disiplin yang dianggotai wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta pegawai perhubungan di sekolah terbabit (Berita Harian, 14 September 2006)
Akhirnya, tugas untuk mendisiplinkan pelajar menjadi rumit kerana terlalu banyak langkah-langkah yang perlu dituruti sebelum sesuatu tindakan diambil. Bila perkara ini berlaku, langkah yang paling mudah adalah dengan mengabaikan sahaja kes disiplin yang berlaku.
Kita perlu sedar bahawa tanggungjawab lebih kurang 350,000 orang guru yang terpaksa mengawal dan mendidik pelajar diseluruh negara yang berjumlah 5 juta orang terlalu berat untuk dilaksanakan. Bukan semua pelajar yang hadir ke sekolah dengan seikhlas hati untuk mendapatkan ilmu dan bimbingan.
Pelbagai ragam pelajar perlu "dilayan" yang akhirnya mengganggu tugas sebenar guru untuk mendidik. Terkadang kita lebih mengutamakan berapa banyak "A" yang akan pelajar perolehi daripada mengambil kira pembinaan insan terhadap anak-anak mereka.
Justeru cadangan Kementerian Pelajaran untuk meminda Peraturan-Peraturan Disiplin (Pelajar) 1957 yang telahpun menjangkau usia 50 tahun adalah langkah yang terbaik bagi mengemas kini peraturan dan tindakan yang boleh diambil guru terhadap pelajar bermasalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin