Jumaat, 24 Jun 2011

PERALATAN ELEKTRIK.

Dalam industri pengeluaran peralatan elektrik, kelas perlindungan IEC berikut digunakan untuk membezakan keperluan sambungan bumi bagi peralatan tersebut.

Isi kandungan

[sorokkan]

[sunting] Kelas 0

Wayar kuprum lembar halus dengan penebat tunggal.
Peralatan dalam kelas ini tiada sambungan bumi serta menampilkan hanya satu aras penebatan sahaja. Peralatan sebegini hanya bertujuan untuk digunakan di kawasan kering sahaja. Di kebanyakan negara, penjualan peralatan elektrik Kelas 0 yang menggunakan voltan bekalan elektrik sesalur kini telah diharamkan, memandangkan satu sahaja kegagalan sudah cukup untuk menyebabkan renjatan elektrik ataupun bahaya-bahaya lain. Suruhanjaya Elektroteknikal Antarabangsa kini sedang dalam proses memansuhkan piawaian peranti Kelas 0. Adalah dianggarkan bahawa suatu hari nanti konsep Kelas 0 akan dimansuhkan daripada pasaran antarabangsa serta digantikan dengan peranti Kelas II.

[sunting] Kelas I

Wayar bumi berwarna kuning/hijau.
Schutzklasse 1.svg
Peralatan elektrik Kelas I memerlukan kerangkanya dibumikan dengan menggunakan wayar pengalir bumi berwarna hijau atau kuning/hijau di kebanyakan negara. Kegagalan pada peralatan berkenaan yang menyebabkan wayar hidup bersentuhan dengan kerangka peralatan akan menyebabkan arus elektrik mengalir melalui wayar bumi. Arus ini seterusnya akan menyebabkan sama ada alat perlindungan arus lampau (fius atau pemutus litar), ataupun pemutus litar bocor ke bumi (PLBB) atau peranti arus baki (PAB) untuk memutuskan bekalan elektrik kepada peralatan berkenaan.

[sunting] Kelas II

Double insulation symbol.svg
Peralatan elektrik Kelas II atau penebatan berganda adalah peralatan elektrik yang direka sebegitu rupa agar ia tidak memerlukan sambungan bumi.
Keperluan asas kepada kelas ini ialah dengan memastikan tiada kegagalan pada peralatan yang boleh menyebabkan pendedahan kepada voltan berbahaya yang membawa kepada renjatan elektrik serta perlindungan terhadap risiko sedemikian dapat dicapai tanpa memerlukan perumah logam yang dibumikan. Perlindungan tersebut dicapai sekurang-kurangnya melalui penggunaan dua lapisan penebat yang mengelilingi bahagian hidup ataupun dengan menggunaan penebatan yang diperkukuhkan.
Di Eropah, peralatan dengan penebatan berganda mestilah dilabelkan sebagai "Kelas II", "penebatan berganda" atau mempamerkan simbol penebatan berkembar (satu segiempat sama di dalam segiempat sama yang lebih besar).

[sunting] Kelas III

Schutzklasse 3.svg
Peralatan Kelas III direka bagi menggunakan bekalan elektrik daripada sumber voltan sangat rendah seperti bateri ataupun penyuai AC. Voltan daripada sumber tersebut adalah cukup rendah sehinggakan dalam keadaan biasa pengguna yang tersentuh bahagian yang hidup tidak akan mengalami risiko renjatan elektrik. Oleh itu, ciri-ciri keselamatan tambahan seperti pada peralatan Kelas I dan Kelas II tidak diperlukan.

[sunting] Lihat juga

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin