Rabu, 15 Jun 2011

SIAM DI TANAH MELAYU.

Kerajaan Siam zaman Rattanakosin (Bangkok) memperlihatkan pengaruh lebih jelas ke atas negeri-negeri Melayu di Selatan seperti Pattani, Kelantan, Kedah, Perlis dan Terengganu. Penghantaran bunga emas, setiap dua atau tiga tahun sekali ke Bangkok sebagai tanda persahabatan dan kesetiaan. Selain itu, perlantikan seseorang raja di negeri tersebut (kecuali Terengganu) harus disahkan oleh "Maharaja Benua Siam". Surat pengesahan dengan gelaran tertentu diberikan oleh Bangkok. Contohnya, setiap Raja/Sultan Kedah akan bergelar Phya Rithisongkramramphakdi Sri Sultan Kedah Ratnarathmunintrasurinthra Wiwongsa, Phya Saiburi dan Raja Perlis pula Phya Visedsongkram Ramwicidwillismara Phya Palis. Sultan Kelantan sebagai Phya Phipidphakdi Willismara Phya Kalantan.
Terdapat beberapa pegawai Siam ditempatkan di beberapa negeri tersebut dan bagi rakyat jelata Siam, negeri-negeri melayu ini adalah negeri mereka juga. Mereka datang dalam kumpulan petani mencari kawasan subur untuk menetap dan meneroka kawasan pertanian. Sebagai rakyat biasa mereka tidak tertarik dengan urusan politik atau "kerja raja-raja" walaupun kita pernah juga mendengar beberapa penglibatan penduduk Siam ini dalam perang saudara di Kelantan.
Serangan tentera Phya Taksin ke atas nakon Si Thammarat dua tahun selepas Phya nakon (nu) mengishtiharkan kerajaan merdeka (TM 1770) memungkinkan rakyat jelata Siam melarikan diri ke negeri Selatan dan terus menetap di sana. Hidup di bawah perlindungan raja-raja Melayu. Ada yang mendapat sedikit sebanyak kedudukan atau kurniaan. Umpama Tok Merah Chu Ding dijadikan Ketua Siam di Besut oleh Tengku Muda, Raja Besut (Terengganu) dengan gelaran Tok Helang Merah.
Kerajaan Siam zaman Bangkok menyaksikan tekanan perluasan kolonialisme Barat dari segenap penjuru sempadannya. Siam mula kehilangan wilayahnya seperti Sipsong Panna, Sipsong Cuthai, Siamreap, Batthabong kepada Perancis. Kok Song di Tenaserim, kepada Inggeris dan pada TM 1909 melalui Perjanjian Bangkok, Siam menyerahkan Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu kepada Inggeris. Namun rakyat jelata Siam terus menetap di negeri naungan British ini walaupun ada cerita lisan mengatakan hampir semua keluarga Siam di Bukit Tempurong, Besut pulang ke wilayah Narathiwat, antara TM 1912-1915.
Bibliografi
Penghargaan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin