Rabu, 15 Jun 2011

PANDUAN KESELAMATAN MOTORSIKAL.

1. Periksa bunga tayar anda sekurang2nya sekali seminggu, pastikan tiada tanda2 luka yg akan menyebabkan tayar pancit, tambah tekanan angin mengikut kadar yg ditetapkan ( untuk kepastian sila rujuk pada tayar anda ) Kebanyakkan tayar pancit disebabkan oleh tekanan udara pd tayar rendah. Seelok2nya periksa tyr setiap kali hndak menunggang dgn selamat, tukar bearing tyr andainya sudah brbunyi.

2. Periksa kedua-dua tayar sekiranya terdapat spoke yg patah atau hilang ( kalau spot rim sila pastikan rim tidak merekah @ serpih ) pastikan juga rim tidak bengkok.

3. Pasang tongkat tengah & pusingkan tayar lihat pergerakkan tayar kalu gelong tu maknanya rim dah bengkok, pastikan tiada bunyi2 yg tak diingini, gerak2kan tayr untk mmastikan tiada bolt @ nut yg longgar. Seandainya ada bunyi pada disc brake anda sila pastikan disc brake tidak gelong semasa dipusingkan, andainya disc tidak gelong sila periksa brake pad anda brkmungkinan sudah haus & perlu ditukar ganti.

4. Periksa cable throttle dengan memastikan pulasan anda itu tidak trasa berat, sekiranya trjadi begitu sila letakkan sedikit bahan pelincir. Kalu cable trasa lembut ja bolehlah anda meleper dengan selamat...he he!!!

5. Periksa sproket anda sekiranya sudah haus @ blm, kalu nampak gigi tajam tu jgn disimpan lagi trus ja ke kedai tukar baru. yg dah haus tu bleh amik jual timbang kati kat kedai besi scrap dpt gak duit untuk minum air tebu secawan..keh keh keh!!, jgn lupa untuk letakkan minyak pelincir setiap seminggu skali sblm memulakan perjalanan.

6. Pastikan tiada bolt atau nut yang hilang kalu hilang cepat2 ganti terutamanya pada bahagian yg mmbantu pergerakkan moto anda seperti tayar, bahagian enjin & bahagian suspension. bahya tu kalu bahagian ni bolt @ nut hilang bahkan boleh juga menghilangkan NYAWA anda!! ini bkn amaran tapi langkah berjaga2...juga pastikan moto anda sntiasa dibasuh supaya senang nak pastikan ada bahgian yg hilang....jgn biarkan moto anda  x dibasuh bertahun2 hitam legam sampai kucing baru nak tenggek trus muntah.

7. Pastikan brake pad anda ditukar bila dah sampai ajalnya...jgn dok KETEGAQ org utara kata ( degil la tu ) tak nak tkr kerana brake pad yg dah trlalu haus menyebabkan brake x cengkam & brkmungkinan brake akan trkunci & tiba2 ja anda bleh buat slide atas jln tnpa disuruh pengetua Sarkas. periksa juga minyak brake sekiranya sudah berkurangan, seelok2nya tukar minyak brake setiap 2 tahun skali.

8. Semak level minyak enjin, gantikannnya bila dah guna melepasi 2,000km, kalau anda btol2 sygkn moto anda sila tkr setiap 1,000km, tambah sekiranya sudah melepasi takat pertengahan, guanakan minyak enjin yg disyorkan jgn pandai2 tambah dgn minyak mesin jahit plak, bila tkr minyak enjin jgn lupa tkr skli dgn penapisnya, tak guna tkr minyak enjin kalu x tkr pnapisnya skali sebab keledak @ sisa2 kotoran masih trlekat pd oil filter yg lama.

9. Periksa suspension hadapan & belakang sendainya terasa longgar sila ketatkan nut, Enjutkan moto anda dengan menekan brake belakang dan hadapan, sekiranya trasa terlalu loose absorber anda sudah tidak boleh digunakan lagi, jika loose pd Fork hadapan sila ganti minyak fork.

10. Ganti spark plug setahun skali, ganti spark plug wire 2 tahun skali.

11. Setiap kali start enjin dgr bunyi enjin dulu jika dgr buyi pelik2 tu bawa ke pusat sevis untuk Periksa & adjust enjin valve @ tepet seelok2nya adjust setahun skali .

12. Ganti penapis udara seelok2nya setahun skali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin