Rabu, 15 Jun 2011

KEPENDUDUKAN SIAM DI TANAH MELAYU.

Semua penulisan yang ditemui menyatakan bahawa orang Siam berasal dari kawasan tengah Asia yang membentuk negara Mongolia dan Cina hari ini. Phararajphongsawadarn oleh Phararajhatlekha (TB 2245:TM 1912), Phongsawadarnchattai oleh Phra Boriharnthepthani dan Sejarah Asia Tenggara (1971) oleh D.G.E. Hall sepakat mengisahkan perihal tanah asal orang Siam di Asia Tengah. Dipercayai bahawa sekitar 7000 tahun dahulu mereka mendiami kawasan pergunungan Atlai (Mongolia) dan sekitar 2500 tahun kemudian mereka berkembang ke selatan yang lebih subur dan membina penempatan kekal di lembangan sungai Hwang Ho dan Yang Tze Kiang. Selain sebagai penternak nomad, mereka juga petani berkebolehan. Penempatan kekal telah mewujudkan puluhan negara kota orang Siam seperti Sze Chuan, Cheang Tu, Hu Pe, Hu Nan, Auhui di wilayah Sze Chuan dan Kwang Ghao di negara China hari ini.
Sama ada disebabkan bilangan penduduk semakin ramai atau pergolakan sesama sendiri atau tekanan orang Cina dalam rentetan sejarah yang panjang, orang Siam mulai bergerak turun ke selatan dari penempatan besar mereka di Chungking. Orang Cina sebelum ini hidup secara nomad mulai membina kekuasaan dan menekan pengaruh ke atas orang Siam. Pada beberapa peringkat dengan diketuai oleh raja-raja mereka, orang siam dapat memperlahankan penghijrahan mereka ke selatan. Orang cina menggelar nama kerajaan mereka sebagai "Syamkok" atau "Ailao". Dari nama ini barangkali kita mengenali mereka sebagai orang Siam atau Lao.
Antara tahun 757 Masehi, kerajaan Siam Nancao di wilayah Yunan, selatan Cina telah wujud sebagai sebuah empayar yang luas hingga ke Syam dan hulu sungai Irrawadi. Pada masa yang sama lembah Menam Chao Phraya masih di bawah pengaruh Khmer mulai didatangi oleh beberapa gerombolan Siam dari Muang Se, Tong King dan Annam. Mereka menjajah Lembangan Mekong dan menjadi penduduk tetap Angkor Wat.
Pada abad-abad seterusnya, Lembangan Sungai Ping, Wang, Yom dan Nan mulai menerima pendudukan Siam. Beberapa kerajaan kecil yang merdeka wujud dan Phayao salah sebuah wilayah di Thailand hari ini telah wujud sejak TM 1096, diikuti dengan negeri kota di Cengrai, Ciensen, Ciengmai, Sua (Luang Prabang) dan lain-lain.
Penaklukan ke atas Nancao oleh Kublai Khan (TM 1253) telah merubah taburan penempatan orang Siam di kerajaan kecil di selatan. Sukhotai (wujud sejak TM 1238) dan Luang Prabang di Lembah Sungai U mulai berkembang membentuk empayar Lannathai, walaupun akhirnya Sukhotai lebih dikenali. Kehancuran Nancao turut mengecilkan perkembangan kerajaan Siam Ahom di Assam (India) tetapi menyemarakkan perkembangan mereka di Sipsong Panna dan Sipsong Cuthai.
Sukhothai dianggap mencapai zaman keemasan semasa pemerintahan Rama Khamheng (TM 1283-1317) dan orang Siam mengingatinya sebagai pengasas huruf tulisan bangsa ini. Perluasan empayar Sukhothai dipercayai hingga ke Hujung Tanah (Johor-Singapura) wapaupun tidak ada bukti kukuh. Namun begitu, kerajaan Lavo, Khamphengphet hingga ke Caiya dan Ligor di Segenting Kera di anggap sebagai sebahagian empayar tersebut.
Sewaktu Sukhothai meniti zaman kemerosotan Raja U Thong (nama Kerajaan) membina kota baru "Dvaravati Sri Ayudhya" di sebuah pulau di Sungai Chao Phera. Di sebelah Luang Prabang pula, Fa Ngum berusaha membina empayar Sejuta Gajah (Lan Cang).
Bibliografi
Penghargaan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin