Khamis, 4 Julai 2013

BALA DAN MUSIBAH DALAM DUNIA HARI INI


bermula dengan krisis di sudan, pemimpin-pemimpin dunia arab lepas sorang, sorang menghadapi kebangkitan rakyat mereka. pergolakan di mesir menyebabkan dunia gempar seketika. rakyat negara asing dipanggil pulang termasuk para pelajar malaysia. alhamdulillah, mereka kemudian boleh kembali meneruskan pengajian kerana hosni mubarak memenuhi tuntutan rakyat yang mahu dia berundur. 

namun peristiwa itu bagai menggesa rakyat di negara arab lainnya untuk bangkit menolak kepimpinan mereka yang dirasakan sudah terlalu lama berada di tampuk pemerintahan. yaman masih bergolak. libya pula diserang oleh amerika menyebabkan dunia mengutuk serangan itu. 

pemimpin libya tetap keras. dari sejak muda sehingga kini, muammar ghadafi satu-satunya pemimpin arab yang tidak pernah akur dan tunduk kepada amerika mahupun sekutunya. sebab itu dia dibenci orang luar tetapi kini, dia juga sudah menjadi musuh dalam negaranya sendiri. sememangnya, bila seseorang sudah terlalu lama berada di tampuk pemerintahan, dia lupa untuk berpijak di bumi nyata. 

bencana berterusan hingga kini. jepun, negara maju yang dilanda 4 musibah secara berterusan. semua orang pun dah tahu, kan?

mula-mula, jepun dilanda gempa bumi. ahh...yang tu, rakyatnya kira okey jek...iyalah... diorang cukup bersedia untuk itu. tak lama lepas tu, terus dilanda tsunami pula. satu kampung ghaib bersama 10 ribu penghuninya. tak cukup lagi.... loji nuklearnya pula meletup menyebabkan sisa radioaktif terbebas ke udara dan sedang berarak di ruang angkasa dunia. dan terbaru, jepun ditimbuni salji, keadaan yang terlalu sejuk berbanding masa-masa sebelumnya. 

namun, di sebalik semua yang mendatang, siapakah yang dapat menafikan ketenangan orang jepun menangani musibah yang menimpa? selepas 10 hari, tiada kekalutan. rakyatnya masih berbaris untuk membeli makanan. masih tenang menyapu halaman. masih setia membantu jiran di sekeliling. 

sesungguhnya, apakah ada kita dengar mereka saling menyalahi antara rakyat dan pemimpin? tak ada.... aku akui, aku kagum dengan mentaliti bangsa yang satu ini. begitu kuat! 

ada yang kata, jepun ditimpa bala sebab negara itu paling sedikit umat islamnya. ada yang cakap, ugama yang dianuti itu terlalu jelek, sebab itu ditimpakan bala....

bagi aku, Allah melakukan sesuatu atas hak dan zatNya. Allah Maha Mengetahui mengapa bala itu diturunkan.Dan, janganlah terlalu gembira serta merasa bahagia bila Malaysia terlepas daripada semua itu. apakah rakyat Malaysia ini semuanya baik-baik sebab itu semua bencana itu tidak kita alami? 

memang benar, selagi ada ulamak yang mengajak ke jalan kebaikan, insyaallah, akan selamatlah kita namun jangan lupa, jika maksiat berleluasa, Allah akan turunkan bala meskipun ada manusia baik di tempat itu. bagi aku, malaysia hari ini, sudah terlalu 'advance' dalam segala segi. dan aku takut.... takut, kita tidak sempat bertaubat nasuha bila amarah Allah mendatangi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin