Khamis, 4 Julai 2013

BERCINTA ATAU PELAJARAN YANG PENTING


Apa faedahnya bercinta dan apa faedahnya berlajar.Jika kamu kata bercinta lebih banyak faedahnya,apa buktinya?Bagi saya,tidak banyak faedah bercinta.Kerana,ia boleh mengganggu pelajar dalam pelajaran mereka.Kadang-kadang percintaan memberikan semangat kepada pelajar untuk pergi ke sekolah.Faktor yang menyebabkan para pelajar bercinta antaranya ialah hawa nafsu.Hawa nafsu berbeza dengan nafsu.Berbeza maksud dan berbeza ejaan.Faktor keduanya ialah keinginan untuk bercinta.Mungkin mereka kata mereka tidak pernah bercinta,lalu mereka mengambil kesempatan untuk mencuba.
Jangan lupa kerana bercinta,mereka leka entah ke mana,dan jangan pula kerana bercinta,tergadai semua maruah agama dan keluarga.Tidak ada larangannya jika kita nak bercinta,tetapi elakkan diri daripada membuat maksiat.Jika duit dibelanjakan untuk bercinta,membazir sahaja.Tetapi,jika duit dibelanjakan untuk membeli buku dan digunakannya untuk berlajar maka,bertambahlah ilmu.Daripada kita bercinta,lebih baik kita berlajar.Kerana,dengan berlajarlah ilmu kita bertambah.Fikirlah sejenak,adakah dengan bercinta kita akan berjaya?Jawapannya tidak,sebenarnya dengan berlajarlah kita akan berjaya di dunia dan akhirat.

Menimba ilmu adalah wajib,dan kelebihan orang yang menimba ilmu adalah diiktiraf dan dimuliakan oleh Allah S.W.T.Dengan belajar kita dapat mengetahui yang mana baik dan yang mana buruk.Allah s.w.t telah mengurniakan kita akal untuk berfikir.Jadi,terpulang kepada kamu untuk berfikir sama ada kamu pilih bercinta ataupun berlajar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin