Rabu, 3 Julai 2013

SEJARAH HANG JEBAT MELAKA

Setelah Hang Jebat di tikam,di ceritakan 3 hari 3 malam beliau mengamuk dan membunoh PEMBODEK SULTAN, Sultan Mansor lari ke Kelang iaitu rumah asal Tun Perak..Tun Perak adalah penghulu Kelang.Setelah Hang Jebat meninggal dunia, di kata kan mayat nya di bawa lari olih Dang Wangi / Baru / Inang sih ke arah Pulau Besar !!!. Kenapa Pulau Besar ????. Disana bapa Dang Wangi masih ada dan hidup lagi !!!! Siapa kah dia bapa Dang Wangi. Bapa nya ialah Maulana Sayyid Thanaudin !!!. Pulau Besar di buka dan di majukan olih Datuk Adi Putra dan kelurga nya !!!. Dang Wangi meng kubur kan Jenazah Hang Jebat di hujung Pulau…kalau masa dulu…jauh di hujong kampong !!!.Dang Wangi memang berkeluarga dengan Maulana Ishaq dan semua penduduk di Pulau itu.Dang Wangi pangkat nenek saudara bagi Maulana Ishaq bin Sayyid Ibrahim Asmoro bin Sayyid Husin Jamdil Kubra.Dang Wangi binti Sayyid Thanaudin bin Amir Sayyid Syah Jalaludin. Sayyid Thanaudin dan Sayyid Husin adalah adik beradik !!!. Di Pulau ini berkumpul nya keturunan Maulana Sayyid Husin Jamadil Kubra.Isteri Maulana Ishaq iaitu Syarifah Siti Fatimah binti Sayyid Ali Nurul Alam,juga cucu kepada Sayyid Thanaudin.
Selepas Sultan Mansor balik ke kota Melaka, baginda insaf atas kekhilafan nya membunoh Hang Jebat dan atas nasihat Tun Perak, baginda tahu ada udang di balik mee, kenapa kah Hang Tuah dan Hang Jebat MESTI DI MUSNAH KAN !!!!. Setelah itu baginda mengarahkan supaya mayat Hang Jebat di kebumikan di Kampung Kuli, seorang pun tidak tahu dimana kah mayat Hang Jebat di kebumikan….. sangat di rahsiakan !!!. Makam yang di Kampong Kuli adalah makam Peringatan !!!. Peristiwa sebenar banyak di seleweng kan olih Pembesar yang benci kepada Hang Tuah dan Hang Jebat. Bertambah pula yang men DOMINAN perintahan Kesultanan Melaka ialah Orang Tamil Muslim. Mereka yang membunoh Sultan Abu Syahid, menyuroh bunoh Hang Tuah, meracun Sultan Alaudin dan mendidik Sultan Mahmud menjadi ‘GILA PEREMPUAN’. Dan mereka juga yang menjadi Pembelot bila Melaka di serang Portugis !!!.
Di Jalan Gelenggang itu di katakan Makam Hang Kasturi. Jika baca Sejarah Cina, yang menderhaka adalah Hang Kasturi dan Sejarah Melayu mengatakan yang derhaka ialah Hang Jebat…. Dalam Sejarah Melayu di tulis begini…. ”Maka bangkai Hang Jebat pun di tarik orang lah ke laut, maka segala anak bini nya semua habis di umbut (di halau) datang kepada kaki tiang dan tanah bekas rumah habis di gali di buang ke laut “. Apa kah makna dari tulisan ini ?. Bermakna TIDAK MUNGKIN MAKAM HANG JEBAT DI BINA DEKAT DENGAN ISTANA MELAKA !!!. Mayat nya di buang ke laut….. dan sangat betul lah CERITA ORANG TUA TUA, mengatakan Mayat Hang Jebat di bawa lari, entah kemana….di makan jaws ker atau buaya…. telah saya kata kan kisah ini SANGAT DI RAHSIAKAN !!!… Kalau Sultan Mansur ada hidup lagi…. aku pun kena, kerana MEMBUKA RAHSIA !!!. Nasib baik Sultan Mansor dah lama meninggal dunia…. makam nya di Puncak Bukit Cina. Di kelilingi kubur Cina !!!!.
Secara peribadi saya tuliskan… jika seorang itu benar benar DERHAKA PADA ALLAH DAN RASUL NYA, makam nya tidak akan di kunjungi Manusia !!!. Tetapi Makam Hang Jebat ( di kata kan saja) di Pulau Besar hampir setiap masa DI KUNJUNGI !!! Berbeza dengan Makam Hang Jebat (di Kampong Kuli ). Makam Sultan yang Agung…. di kelilingi kubur Cina… Fikir fikir kan bib, Allah swt lah yang maha Tahu segala gala nya, dan ALLAH swt juga lah YANG MENARIK HATI HATI MANUSIA SUPAYA MENGUNJUNGI MAKAM MAKAM PARA WALI DAN SYUHADA DI PULAU besar !!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin