Khamis, 4 Julai 2013

PENDIDIKAN SEKS DALAM ISLAM

BAB seks sering dianggap tajuk yang sensitif untuk dibincangkan secara  terbuka. Justeru, ada ibu bapa yang berharap anak-anak akan ‘belajar’ atau  memahaminya secara semulajadi, tanpa perlu bersoal-jawab dengan ibu bapa.
Sebab itulah, ramai yang menyatakan kebimbangan jika cadangan mewujudkan  subjek pendidikan seks di sekolah menjadi kenyataan.
Jangkaan ibu bapa, jika ia diajar di sekolah, rasa ingin tahu anak-anak akan  membuak-buak lantas membawa mereka melakukan eksperimen terhadap ilmu baru yang  diperolehi itu.
Pendidikan seks di rantau Asia melalui status perkembangan yang pelbagai.  Negara seperti Indonesia, Mongolia dan Korea Selatan mempunyai rangka polisi  yang sistematik tentang pengajaran seks di sekolah.
Bagaimanapun, Malaysia dan Thailand melihat pendidikan kesihatan reproduktif  adalah lebih sesuai kepada golongan remaja.
Di Jepun, pendidikan seks adalah wajib bagi remaja berusia antara 10 ke 11  tahun. Bagaimanapun topik utamanya berkisar kepada bab biologi seperti baligh  yang melibatkan bab haid dan keluar mani.
Di China dan Sri Lanka, pendidikan seks tradisionalnya adalah membaca buku  teks biologi yang berkaitan bab reproduktif. Sri Lanka juga hanya mengajar bab  ini apabila remaja berumur 17 dan 18 tahun.
Demikian antara senario apabila membicarakan bab pendidikan seks di beberapa  negara di rantau Asia ini.
Bagaimanapun, pendidikan seks sebenarnya bukan semata-mata membincangkan bab  hubungan intim suami isteri. Sebaliknya, ia melibatkan isu berkaitan anatomi  manusia.
Bagi ibu bapa yang menghalang pendidikan seks diajar di sekolah, kita  memahami kebimbangan mereka. Namun, untuk memutuskan pendidikan seks tidak perlu  diajar kerana merasakan anak-anak itu akan tahu sendiri, bukan tindakan yang  bijak.
Sebenarnya, ibu bapa tidak ada pilihan. Sama ada mereka membenarkan ia diajar  di sekolah, atau mereka sendiri yang perlu mengajarnya.
Jika tidak, memang anak-anak itu akan tahu sendiri tetapi kita bimbang mereka  mengetahuinya daripada sumber-sumber yang mungkin menjerumuskan mereka ke kancah  yang ingin kita elakkan itu. Apatah lagi dengan dunia tanpa sempadan dan  maklumat di hujung jari menerusi Internet.
Tambahan pula, ada bukti bahawa tanpa ilmu yang secukupnya ramai remaja yang  tersilap langkah dan terpaksa mengakhiri hidup dengan pengalaman yang tidak  menyenangkan.
Contohnya, ramai pelajar sekolah yang dihidapi AIDS akibat hubungan seks  rambang dan ramai juga yang mengandung anak di luar nikah akibat hubungan seks  yang tidak sepatutnya berlaku.
Ketika pelbagai pihak sibuk bercakap mengenai pro dan kontra mengenai  pendidikan seks di sekolah, ramai yang alpa bahawa perkara itu sebenar terangkum  dalam ajaran Islam.
Ia dibincangkang dengan jelas dalam bab taharah atau bersuci. Bab ini  adalah yang terpenting dalam hidup setiap Muslim lebih-lebih lagi bab mandi  wajib atau mandi junub. Tanpa memahami kaifiat atau cara-cara mandi junub,  segala ibadat yang dilakukan adalah sia-sia.
Pensyarah Institut Pendidikan (Pendidikan awal kanak-kanak) Universiti Islam  Antarabangsa Malaysia, Penolong Profesor Dr. Mastura Badzis berkata,  dalam Islam pendidikan seks sebenarnya telah bermula di peringkat prasekolah  lagi.
Ini apabila kanak-kanak diajar dan boleh membezakan fizikal lelaki dan wanita  serta jenis alat permainan mereka.
Beliau berkata, walaupun secara spontan kanak-kanak akan cuba bermain dengan  semua alat permainan tetapi kita akan nampak kecenderungan mengikut jantina.
Demikian juga, katanya, dalam segi memperkenalkan anggota dan fungsi badan  seperti kaki, tangan, dada dan sebagainya.
“Yang selalu berlaku silap, apabila tiba ke anggota sulit ibu bapa tidak  beritahu kepada anak-anak yang berusia empat atau lima tahun tentang pantang  larangnya.
“Kita perlu menjelaskan kepada anak-anak yang alat sulit itu hanya boleh  disentuh oleh ibu bapa dan guru bagi tujuan membersihkan apabila ke tandas dan  bukannya untuk tujuan lain,” katanya.
Demikian juga bagi kanak-kanak perempuan, mereka perlu diberi penjelasan dan  pengetahuan tentang haid apabila mencapai usia baligh.
Ini sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: Katakanlah: “Haid itu  adalah kotoran”. Oleh itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu  haid; dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci. Apabila mereka  telah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah  kepadamu (al-Baqarah: 222).
Sebenarnya, menurut Dr. Mastura, kebimbangan masyarakat tentang pengenalan  pendidikan seks di sekolah berkait dengan persepsi bahawa subjek itu akan  menjurus kepada persoalan hubungan seks semata-mata.
Sedangkan, katanya, di Barat ia telah lama diajar dan diletakkan di bawah  subjek Pendidikan Kesihatan, Sosial, Peribadi dan Ekonomi (PSHE).
“Jika tajuk itu menjadi halangan, maka ia boleh ditukar kepada Pendidikan  Kesihatan dan Penjagaan Diri, misalnya,” jelas beliau.
Seorang tokoh iaitu Dr. Mohd Aqlah (1990) (Jordan) dalam bukunya Tarbiyyatul aulad fil Islam melihat pendidikan seks sebagai sebahagian dari  pendidikan dan pembentukan akhlak.
Menurut Dr. Mastura, antara adab-adab yang perlu dipupuk pada anak-anak  berkaitan pendidikan ini adalah:
lCara duduk dan cara berkomunikasi
lMemahamkan kanak-kanak tentang perasaan malu, penjagaan kehormatan diri dan  pisahkan tempat tidur pada usia 10 tahun adalah permulaan yang baik kepada  pemahaman tentang pendidikan seks (walaupun tanpa diberitahu apakah itu hubungan  seks).
lMenyemai adab meminta izin sebelum masuk ke bilik ibu bapa (surah an-Nur:  58)
lPemahaman tentang bab aurat dan rasional kenapa perlu menutup aurat
lPisah tempat tidur antara anak lelaki dan perempuan bila usia masuk tujuh  tahun (dari segi perkembangan kognitif, kanak-kanak di usia ini sudah mula boleh  membezakan sesuatu yang yang konkrit dan abstrak serta di peringkat permulaan  memahami sesuatu yang berbentuk konseptual)
lPendidikan tentang penjagaan maruah dan perwatakan diri contohnya tak boleh  lihat aurat orang lain, larangan mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah.
Kata Dr. Mastura lagi, berikut adalah tips hasil penulisan Dr. Hassan Shamsi  Basha dari Beirut (2001):
lUsah menganggap anggota sulit sebagai suatu yang aib dan tak perlu disebut  bila memperkenalkan anggota badan. Didik anak menerima dan menghargai dirinya  seadanya.
lCuba menjawab persoalan anak tentang sesuatu yang berkaitan pendidikan seks  dengan jawapan mudah difahami (sesuai mengikut peringkat umur) tanpa perlu  diperincikan. Contohnya soalan, “Bagaimana adik boleh ada dalam perut umi”?
lApabila kanak-kanak semakin besar, boleh bercerita tentang proses kejadian  manusia dan peringkat perkembangan janin dalam kandungan sehingga usia sembilan  bulan.
lDidik anak tentang keselamatan diri: apa yang ada pada dirinya adalah  miliknya. Jangan biarkan sesiapa menyentuh alat sulitnya kecuali untuk tujuan  membersihkan atau sebab perubatan.
lPerhatikan tingkahlaku anak ketika bermain terutama jika bermain bercampur  lelaki perempuan yang remaja dan kanak-kanak di bawah umur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin