Perkahwinan juga akan melengkapkan segala kekurangan pada diri. Allah
S.W.T datangkan jodoh kita untuk sering melengkapi. Kemungkinan si
Zaujah kurang pemahaman agama si Zauj yang akan melengkapkan dan
mengjaranya. Kerana dengan perkahwinan akan ada sifat yang akan timbul
antara pasangan adalah saling nasihat menasihati kearah kebaikan. Allah
menjadikan hambanya dengan penuh hikmah dan memberikan jodohnya dengan
penuh lengkap melengkapi antara satu sama lain.
Ana hanya ingin katakan, tiada benda dalam dunia ini yang tidak mustahil
untuk kita kecapi, bahkan Allah itu lagi Maha Mengetahui akan tiap-tiap
makhluk ciptaanNya. walaupun sesusah mana berkenaan hantaran insyaALLAH
ALLAH pasti mempermudahkan. almaklumlah zaman sekarang terkenal dengan
hantaran yang beribu-ribu sedangkan Allah kata mahar paling rendah itu
lebih bagus.
Sabda Nabi SAW bermaksud:
"Satu dinar engkau belanjakan di jalan Allah dan satu dinar engkau
belanjakan buat memerdekakan budak, dan satu dinar engkau belanjakan
buat anakmu. Yang paling utama daripada semua itu ialah satu dinar yang
engkau belanjakan buat anakmu.
(Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim).
Jika ayah dan ibu sanggup belanja berpuluh-puluh ribu untuk anaknya
kejar fadhu kifayah, tidak mampukah ayah dan ibu membelanjakan walaupun
seribu untuk anaknya berkahwin. Dah kahwin itu adalah fadhu bagi mereka
yang mampu dan jika ana kata ana mampu, ana wajib untuk berkahwin.
Daripada Abi Umamah al Bahili r.a. , Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya:
"Sebesar-besar perkara yang mendapat faedah setelah bertakwa
kepada Allah ialah isteri yang solehah di mana bila suami
memerintahkannya nescaya akan taat kepadanya, dan jika suami
memandangnya dia akan berhias justeru menggembirakannya, dan jika
suaminya bersumpah ke atasnya nescaya dia menunaikannya dan jika
suaminya tiada, dia akan menjaga diri serta maruahnya dan harta
suaminya." (Riwayat Ibn Majah ).
Satu lagi Hadis Nabi s.a.w. maksudnya:
"Berkahwin itu satu keberkatan dan anak itu suatu rahmat, maka
muliakanlah anak-anak kamu, maka sesungguhnya memuliakan anak-anak itu
ibadat."
( Hadis ini tercatat dalam "mutiara Hadis Nabi- Penawar Jiwa" karangan as Syeikh Muhiyuddin Acheh, seorang wali Allah).
Oleh itu, jika seseorang berkemampuan dari segi fizikal dan mental serta
ditakuti melakukan perbuatan nista seperti zina, maka wajib ia kahwin.
Jika tidak ada hal ditakuti tadi, sedangkan ia mampu dan sanggup
berkahwin, maka hukumnya sunat, tetapi tidak digalakkan dalam Islam.
Makruh seseorang berkahwin jika dia tidak mampu atau sanggup memberi
nafkah selepas berkahwin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan