Sabtu, 12 November 2011

BAHASA MALAYSIA ADALAH BAHASA KEBANGSAAN HARUS DI KEKALKAN.

Saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan thai memberi satu pandangan saya kepada kerajaan malaysia supaya bahasa malaysia harus di kekalkan janganlah bahasa kita di abaikan.Bagi pandangan saya bahasa melayu adalah bahasa kebangsaan harus di ketahui oleh semua lapisan masyarakat di malaysia.Pada pendapat saya singapura adalah milik tanah melayu iaitu malaysia,tapi sekarang bahasa melayu di abaikan termasuklah dengan masyarakat melayu di singapura di pinggirkan.Bagi saya bahasa melayu adalah wajib di peringkat sekolah rendah mahupun menengah,sepatutnya kerajaan malaysia memberi penekanan kepada pelajar-pelajar sekolah supaya mereka memahami dalam sesuatu bahasa yang mudah di fahami.Kerajaan malaysia harus menegakkan bahasa kebangsaan terutamanya bahasa melayu.Bagi pandangan saya kebanyakkan di malaysia menggunakan bahasa inggeris tidak kira di mana pun sampai papan tanda pun bahasa inggeris ke mana kah nilai sesuatu bahasa yang kita sayangi bahasa ibunda kita.Bagi saya bahasa inggeris memang wajib kita ketahui tapi biarlah bahasa ibunda kita di kekalkan jangan di abaikan seperti contoh bahasa jawi.Apa yang saya lihat sekarang kebanyakkan anak-anak muda bercakap dalam bahasa campur iaitu percakapan bahasa melayu dengan bahasa inggeris.Bagi saya bahasa melayu amat hargai janganlah bahasa kita di abaikan.Sepatutnya kerajaan malaysia harus sedar sejak kedatangan british datang ke tanah melayu habis segala harta pusaka negara bahan-bahan sejarah di ambil oleh british ke negara asalnya,hanya ada pun replika sahaja,kita lihat datuk nenek kita dulu menjadi barua inggeris serta menjadi hamba tapi generasi sekarang sudah lupa sampai bahasa pun hendak di alihkan kedalam bahasa inggeris.Kita perlu ingat kembali sejarah sejak kedatangan british apa yang di buat oleh inggeris serta orang yang kaya di beri layanan yang baik bagi orang miskin tidak di jaga dengan baik.Kerajaan harus mengingat mengimbas kembali sejarah tanah melayu.Bagi pandangan saya cuba kita lihat di negara matahariterbit iaitu jepun sejak kebelakangan ini negara jepun mundur apabila negara jepun di bom oleh amerika syarikat semasa perang dunia yang-2 serta ekonomi pun jatuh tapi sekarang ekonomi jepun semakin maju dan betaraf antarabangsa berbanding dengan negara-negara lain,Di jepun mereka masih menggunakan bahasa jepun tidak menggunakan bahasa inggeris berbanding dengan negara malaysia menggunakan bahasa inggeris.Saya amat bangga negara mata hari terbit iaitu jepun mereka masih menggunakan bahasa kebangsaan iaitu bahasa jepun.Semoga kita semua dapat menerima kisah serta cerita saya ini mudah-mudahan kita dapat menerima apa yang di berikan oleh hambanya kepada semua dapat satu hidayah buat untuk kita semua.Apa yang saya lihat sekarang kebanyakkan generasi muda mencampuri bahasa rojak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin