Malaysia pada hari ini didiami oleh
pelbagai bangsa, kaum dan etnik dari Perlis hingga ke Sabah.
Kepelbagaian kaum dan etnik inilah maka wujud pula kepelbagaian budaya,
bahasa, agama dan adat resam. Corak masyarakat Malaysia seperti ini
berlaku disebabkan oleh perubahan masa dan keadaan, seperti yang berlaku
terhadap perubahan struktur politiknya. Sebelum abad ke-18 dan ke-19,
masyarakat Malaysia tidak begini coraknya. Sebaliknya boleh dikatakan
bahawa, semenanjung Tahan Melayu ketika itu didiami oleh orang Melayu
dan Orang Asli bersama sebilangan kecil bangsa atau kaum lain. Tetapi
kini coraknya telah berubah dan wujudlah pembentukan masayarakat majmuk.
J.S.Furnivall merupakan orang pertama
yang mengemukakan konsep masyarakat majmuk berdasarkan kajiannya di
Indonesia dan Burma. Menurut Furnivall (1967:54), masyarakat majmuk
terdiri daripada pelbagai kaum yang mempunyai kebudayaan, agama, bahasa
dan adat resam yang tersendiri. Walaupun pelbagai kaum berganding bahu
di bawah sistem politik yang sama tetapi kehidupan mereka adalah
berasingan dan interaksi sosial dalam kalangan mereka amat berkurangan
dan hubungan mereka hanya terbatas kepada hal ekonomi dalam jual beli.
Pembahagian tugasan dilakukan atas garis-garis ras.
Idea Furnivall mengenai masyarakat majmuk
telah banyak dibincangkan oleh tokoh-tokoh sosiologi yang terkemudian.
M.G. Smith merupakan salah seorang yang telah memberikan satu analisis
yang panjang lebar mengenai konsep ini. M.G. Smith juga menganggap
masyarakat majmuk sebagai masyarakat yang mempunyai pelbagai budaya,
perpecahan sosial dan perselisihan. Dari segi politik pula, masyarakat
majmuk dikuasai oleh satu kelompok minoriti yang mempunyai kebudayaan
yang tersendiri. Smith juga berpendapat bahawa masyarakat wujud atas
dasar konflik dan paksaan, bukannya atas dasar nilai bersama. Selain
daripada Furnivall dan Smith, P.L. Van Den Berghe juga memberikan
sumbangan terhadap perbincangan mengenai konsep masyarakat majmuk.
Beliau membezakan kemajmukkan sosial iaitu masyarakat dipecahkan kepada
kelompok korporat dan bukannya budaya daripada kemajmukkan budaya iaitu
wujud daripada beberapa kelompok etnik.
Ketiga-tiga tokoh ini menekankan konflik
dan perpecahan sebagai unsur ketara dalam masyarakat majmuk. Pendirian
ini amat bertentangan dengan pendekatan fungsional yang mendakwa bahawa
masyarakat majmuk wujud atas dasar konsensus dan nilai bersama. Oleh
yang demikian, tidak hairanlah beberapa kritikan mengenai idea atau
teori masyarakat majmuk juga datang daripada ahli fungsional. Walau
bagaimanapun, teori ini mempunyai kelebihannya iaitu salah satu
percubaan untuk membentuk satu teori secara umum mengenai hubungan ras.
Teori ini cuba memasukkan pentingnya unsur ras dan etnik ke dalam satu
rangka dasar berbentuk konseptual dan merupakan satu syarat asas untuk
memahami sifat hubungan ras.
Sebelum abad ke-18, penduduk di Tanah
Melayu dan kepulauan borneo ketika itu didominasi oleh orang Asli, orang
Melayu dan kaum bumiputera Sabah dan Sarawak. Migrasi daripada luar
juga berlaku tetapi jumlahnya terhad. Selain itu, terdapat juga kaum
pendatang daripada Sumatera, Indonesia. Tetapi tidak menjejaskan corak
masyarakat ketika itu kerana kaum pendatang ini adalah daripada rumpun
bangsa yang sama (James P. Ongkili, 1985:4).
Pada awal abad ke-18, perubahan dalam
struktur masyarakat berlaku di Malaysia disebabkan oleh fenomena migrasi
dari luar yang berlaku akibat faktor penarik yang ada di bumi mahupun
faktor penolak di negara asal masing-masing yang bertanggungjawab
mencernakan perubahan yang berkekalan sehingga ke hari ini. Struktur
masyarakat di Malaysia berubah adalah disebabkan migrasi daripada luar
dan juga faktor penolak dan penarik. Migrasi ini berlaku sedikit demi
sedikit sebelum penjajahan barat, tetapi berleluasa setelah penjajahan
berlaku. Aktiviti ekonomi dan perladangan menjadi faktor utama dalam
aktiviti migrasi daripada luar terutamanya daripada China dan India.
Menurut B.W. Andaya dan L.Y Andaya
(1983:159), masyarakat Cina daripada negara China sebenarnya ingin
keluar daripada hidup penuh dengan kemiskinan dan penderitaan. Oleh itu,
mereka terpaksa keluar berhijrah sehingga ke Tanah Melayu. Kemasukan
buruh-buruh Cina ke Tanah Melayu melalui beberapa cara yang dikenalpasti
diusahakan oleh orang Cina sendiri yang telah menetap lama di Tanah
Melayu melalui sistem tiket yang sangat popular. Menurut W.L. Blythe
(1953:3), bilangan buruh Cina yang berhijrah memang ramai dan sentiasa
bertambah dari semasa ke semasa. Namun angka yang tepat sukar ditentukan
kerana ketiadaan dokumen yang sah dan kemasukan secara haram ke Tanah
Melayu.
Kemasukkan masyarakat Cina ke Tanah
Melayu menunjukkan bermulanya proses pembentukan masyarakat majmuk
daripada pengaruh masyarakat Cina yang semakin bertambah. Pengaruh
masyarakat Cina ke Tanah Melayu telah mengubah corak dan sistem sosial
Alam Melayu dan juga masyarakat Melayu ketika itu. Kedatangan masyarakat
Melayu ke Tanah Melayu akhirnya telah membentuk satu masyarakat baru
iaitu Baba Nyonya dan Cina Muslim. Wujudnya golongan baru ini membawa
kepelbagaian atau kemajmukkan masyarakat di Malaysia dan mengambarkan
keunikannya pada pandangan masyarakat luar.
Migran kedua terbesar selepas China
adalah kelompok daripada India. Kebanyakan mereka berasal daripada India
Selatan iaitu dari Negapatam dan Madras. India juga mengalami
masalahnya tersendiri yang menyebabkan penduduknya berhijrah ke luar.
Suasana di negara itu yang dilanda kemiskinan dan kebuluran yang
mendorong penduduknya berhijrah keluar ke negara-negara lain termasuk ke
Tanah Melayu ketika itu. Migran India datang sejak pembukaan Pulau
Pinang oleh Inggeris. Pada waktu itu bilangan mereka masih kecil dan
bertambah setelah Inggeris berjaya benguasai negeri-negeri Melayu.
Selain migran daripada negara China dan
India, Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak juga menjadi tumpuan daripada
masyarakat luar seperti dari Indonesia dan Ceylon. Namun, bilangan
mereka jauh lebih rendah berbanding dengan buruh daripada China dan
India. Kebanyakan pendatang Indonesia berasal daripada Jawa, Kalimantan
(Banjarmasin), Celebes, Timor dan Sulawesi serta beberapa bahagain
kepulauan yang berhampiran dengan Selat Melaka.. Pendatang daripada
Indonesia juga berbilang suku kaum dan etnik antaranya orang Jawa,
Bugis, Minang dan Banjar. Menurut S.N. Arseculeratne (1991:8), pendatang
dari Ceylon kebanyakannya terdiri daripada kaum Sinhalese. Mereka
datang dari kawasan pantai selatan negara tersebut. Mereka datang dengan
jumlah yang agak ramai selepas abad ke-19 berterusan hingga abad ke-20.
Kedatangan berterusan ini disebabkan penjajahan British di Ceylon.
Faktor ekomoni adalah bukan faktor utama penghijrahan mereka, sebaliknya
mereka ingin mencari rezeki yang lebih berbanding apa yang mereka dapat
di negara asal mereka (S.N. Arseculeratne,1991:10).
Setelah kemasukan migran daripada luar,
bermulalah proses pembentukan masyarakat majmuk yang berbilang kaum
seperti sekarang. Proses pembentukan masyarakat pada mulanya sukar
kerana berbeza fahaman, amalan, ras dan etnik serta kehidupan seharian.
Banyak konflik yang berlaku dalam proses pembentukan ini seperti
peristiwa 13 mei 1969. Apabila konflik berlaku dalam masyarakat majmuk,
konflik berkenaan mengikut garisan pemisah ras, bukan garisan kelas.
Pengambilan pekerja buruh daripada luar di buat secara tetap sudah pasti
akan menimbulkan masalah sosio-ekonomi dan politik yang lebih
membimbangkan dan bagi mengelak pembentukan masyarakat majmuk pelbagai
etnik atau heterogeneous seperti mana yang cuba dielak oleh
negara-negara Eropah Barat dan Telok (Weiner, 1990:143).
Campur tangan Inggeris di Tanah Melayu
bermula apabila Francis Light menduduki Pulau Pinang pada Ogos 1786,
menyebabkan kemasukkan migran secara besar-besaran daripada luar. Dalam
jangka masa yang panjang semasa pemerintahan kolonial British di
Malaysia iaitu selama lebih satu ratus lima puluh tahun bermula 1786
hingga 1957. Antara tahun itu, Malaysia telah diduduki oleh Jepun semasa
perang dunia kedua. Walau bagaimanapun, jangka masa singkat itu
dianggap tidak mempunyai signifikan yang besar kepada komposisi dan
mobiliti penduduk. Masyarakat homogenis Melayu Tanah Melayu telah
mengalami transformasi kepada masyarakat heterogenios Malaysia yang
mengandungi etnik-etnik Melayu, Cina dan India sebagai komponen
utamanya.
Setelah kemasukan migran dari luar
akhirnya lahirnya kelompok dari keturunan Cina dan India yang
berasimilasi dengan budaya tempatan seperti kelompok Baba-Nyonya yang
berketurunan Cina dan kelompok Chitty yang berketurunan India. Asimilasi
bangsa juga turut berlaku apabila perkahwinan antara orang asing dengan
penduduk tempatan, maka wujud beberapa sub-kategori penduduk berdarah
campuran seperti kelompok Peranakan, kelompok Syed dan lain-lain. Kini
kebanyakan penduduk Malaysia mempunyai darah kacukan Melayu-Arab,
Melayu-India, Melayu-Cina dan lain-lain.
Kesimpulannya, pembentukan masyarakat
majmuk di Malaysia bermula apabila kemasukan migran daripada luar.
Proses ini berterusan sehingga penjajahan British di Tanah Melayu. Oleh
itu, wujud masyarakat berbilang kaum, ras, etnik dan bangsa di Malaysia.
Kehadiran kelompok-kelompok ini menjadikan Malaysia sebuah negara yang
kaya dengan budaya, adab resam, bahasa dan latar berlakang kebudayaan
yang berlainan. Kemajmukan masyarakat Malaysia menjadikan negara ini
menjadi tarikan masyarakat luar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan