Rabu, 2 November 2011

BAHASA MELAYU ADALAH BAHASA IBUNDA TIDAK BOLEH DI PINGGIRKAN.WAJIB BAHASA MELAYU ADALAH BAHASA RASMI.

Saya sebagai rakyat malaysia bersetuju permansuhan bahasa inggeris matematik dan sains ke dalam bahasa melayu.Saya memang bersetuju kerana matematik dan sains ke dalam bahasa melayu di sebabkan pada zaman saya persekolahan dulu memang matematik dan sains aliran bahasa melayu.Sepatutnya bahasa melayu di utamakan berbanding dengan bahasa inggeris kerana negara malaysia bukan di bawah naungan british kita merdeka sepatutnya bahasa kebangsaan perlu di utamakan.Cuba lihat seperti negara-negara jepun dan thailand mereka mementingkan bahasa ibunda mereka.Kita sebagai negara maju dan merdeka mahu menegakkan bahasa kebangsaan.Bagi saya kerajaan malaysia telah pun memansuhkan bahasa inggeris matematik dan sains ke dalam bahasa melayu.Kita sebagai rakyat malaysia membanggakan bahasa ibunda kita janganlah sampai bahasa melayu di pinggirkan seperti contoh bahasa jawi,sejak kesultanan melayu melaka masih menggunakan bahasa jawi sekarang bahasa jawi baru hendak di hidupkan.Cuba lihat negara jepun walaupun negara mereka mundur sejak berlakunya perang dunia kedua mereka wajib menggunakan bahasa jepun sampailah sekarang dan menjadi sebuah negara yang maju dan berteknologi,Walaupun negara thailand tidak pernah di jajah oleh kuasa asing tapi mereka masih menggunakan bahasa ibunda mereka iaitu bahasa thai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin