Rabu, 9 November 2011

LANGKAH MERAPATKAN HUBUNGAN ANDA DENGAN ANAK ANDA.

Seperti yang di alami ramai ibu bapa, anak – anak remaja akan mula menjarakkan diri dengan ibu bapa mereka apabila mereka mula mempunyai kehidupan sendiri. Apabila mereka ada tenaga dan kemahiran untuk berkawan dan membawa diri, mereka akan mula menjarakkan diri dari anda. Akibatnya anda mungkin akan hilang jejak akan aktiviti anak anda jika anda tidak mengawasi mereka dengan betul.
Keburukan yang paling jelas apabila anda hilang jejak akan aktiviti anak anda adalah anak anda mungkin terlibat dengan gejala yang tidak sihat dan anda tidak tahu mengenainya. Sebelum terlambat, anda perlu segera merapatkan hubungan dengan anak remaja anda dan membimbing dia ke arah jalan yang benar.anak remaja tertekan
Berikut adalah enam langkah sebagai panduan.
Langkah pertama : Perhatikan suasana
Nyatakan dengan jelas hubungan antara anda dan anak anda. Berapa banyak anda berdua bercakap atau berinteraksi dalam sehari. Adakah dia pernah menegur anda atau tidak pernah ? Adakah anda pernah bertanya khabar pada dia ? Anda perlu nilai hubungan sebenar anda berdua dan dari sini, anda perlu cari jalan untuk rapatkan kembali hubungan anda berdua.
Langkah kedua : Fikirkan cara terbaik
Senaraikan cara yang anda fikir boleh merapatkan hubungan anda berdua. Anda boleh mengajak dia menyertai aktiviti yang anda rancang. Anda juga boleh merancang aktiviti yang dia minati dan anda ajak dia untuk turut serta. Fikirkan cara yang anda rasa boleh berkesan iaitu membolehkan anda berdua bertegur sapa kembali.
Langkah ketiga : Rancang rancangan terbaik
Anda rancang dengan teliti dan jelas bagaimana anda hendak pikat hati anak anda itu kembali berkomunikasi dan berkawan dengan anda. Namun, anda perlu ingat bahawa anak remaja tidak suka di anggap sebagai anak yang kecil. Sebaliknya mereka mahu anda anggap mereka sebagai dewasa. Oleh itu, untuk memahami kehendak anak anda, mengtahui perkara yang perlu anda tahu, jadi kawan kepada anak anda.
Langkah keempat : Take action
Anda laksanakan apa yang telah anda rancangkan pada langkah ketiga. Jangan putus asa. Setiap perancangan perlu dilakukan dengan konsisten. Perbaiki atau tingkatkan lagi usaha jika kurang berjaya. Setiap masalah pasti dapat diselesaikan, dan dengan itu anda tidak sepatutnya mudah mengalah dan putus asa.
Langkah kelima : Fikir semulaanak anak remaja
Cara anda mungkin tidak berkesan, namun jangan putus asa sebaliknya anda fikirkan cara yang lain pula. Jika berkesan, anda fikir pula mengekalkan hubungan anda berdua.
Langkah keenam : Fokus pada matlamat
Untuk membimbing anak remaja ke jalan yang betul dan sihat, anda perlu jadikan dia sebagai kawan rapat anda. Anda perlu fokus untuk berkawan dan dapatkan hormat dari dia. Jangan terlalu keras ketika anda berkomunikasi sehingga dia rasa tidak selesa. Sentiasa senyum dan tenang adalah senjata terbaik untuk membuka jalan berkomunikasi dengan anak remaja anda. Anak akan menghargai setiap tindakan ibu bapa terhadap dia. Oleh itu sentiasalah membimbingnya dengan tabah dan gembira.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan


















KETURUNAN SIAM MALAYSIA.

Walaupun saya sebagai rakyat malaysia yang berketurunan siam malaysia,saya tetap bangga saya adalah thai malaysia.Pada setiap tahun saya akan sambut perayaan di thailand iaitu hari kebesaraan raja thai serta saya memasang bendera kebangsaan gajah putih.

LinkWithin