ALANGKAH bahagianya jika kita ditakdirkan lahir dan berada pada zaman kegemilangan Islam
bersama dengan Rasulullah s.a.w. Ini kerana kita dapat berjuang,
belajar secara langsung daripada baginda, dapat melihat wajahnya serta
boleh berkomunikasi secara langsung dengannya apabila menghadapi sesuatu
masalah.
Zaman baginda itu adalah satu masa yang sangat hebat
kerana dapat melahirkan generasi individu Muslim yang unggul dalam
segenap aspek kehidupan hingga mendapat jolokan daripada Allah SWT
sebagai sebaik-baik umat kerana menjalankan tugas menyampaikan yang
makruf, mencegah kemungkaran dan beriman dengan Allah SWT.
Inilah generasi yang telah mencipta sejarah kerana
membantu baginda menundukkan dua kuasa besar pada masa itu iaitu Rom dan
Parsi yang mendakwa memiliki sumber tamadun yang hebat, namun kehebatan
individu di kalangan sahabat Rasulullah terdapat pada diri mereka
akhlak mulia mampu menundukkan keangkuhan kedua-duanya sekali.
Mereka mencipta nama dalam sejarah tamadun manusia
sebagai pahlawan Islam dengan menyebar-luaskan ajaran baginda Rasulullah
s.a.w. sesuai dengan pegangan mereka kepada agama Islam yang membawa
maksud kesejahteraan, keharmonian, kedamaian, keamanan dan keselamatan
untuk umat manusia sejagat.
Bagaimana dengan kita hari ini? Adakah kita bersemangat sama seperti para sahabat?
Tidak dinafikan bahawa kita sebagai umat Nabi
Muhammad s.a.w. diberikan nama oleh ayah-ayah kita sebahagiannya dengan
menggunakan nama para sahabat seperti Abu Bakar as-Siddiq, Umar, Othman,
Ali, Ubadillah, Salman, Khalid, Hamzah, Abbas, Bilal, Zubair dan
sebagainya, tetapi apakah nama-nama tersebut benar-benar meresap masuk
dalam sanubari kita hingga mencontohi para sahabat dalam mendepani
segenap isu agama.
Alangkah malangnya segelintir umat Islam hari ini
yang sudah mula menamakan anak-anak mereka dengan nama-nama yang
kadang-kadang tidak memberi makna langsung berkaitan dengan agama.
Nama-nama seperti yang disebutkan di atas tidak lagi menjadi sebutan di
bibir mereka. Mengapa? Sama-samalah kita mencari kekurangannya.
Malah Islam hanya tinggal pada nama sahaja, sedangkan
cara dan gaya hidup tidak melambangkan mereka seperti orang Islam, ini
termasuk cara berpakaian, penampilan diri lelaki dan wanita Islam, cara
berkeluarga, cara berfikir, cara mendidik anak-anak dengan agama dan
seribu satu macam karenah lagi tidak menampakkan diri mereka persis
individu Muslim yang beramal dengan ajaran Islam sebenar.
Inilah yang pernah disabdakan oleh baginda Rasulullah
s.a.w. lebih 14 abad lalu, seolah-olah ia bagaikan satu ramalan tepat,
kerana baginda sentiasa menerima ilham/wahyu daripada Allah SWT selaku
Pencipta kita, sudah tentu Dia mengetahui segala-galanya kerana ia di
bawah kawalan dan pengawasan-Nya, benarlah sabda Nabi s.a.w. yang
bermaksud: Daripada Ali bin Abi Talib karramallahu wajhah berkata: Telah
bersabda Rasulullah s.a.w.: “Sudah hampir tiba suatu masa, di mana
tidak tinggal lagi daripada Islam itu kecuali hanya namanya, tidak
tinggal daripada al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid
mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka
adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit.
Daripada merekalah berpunca fitnah, dan kepada merekalah fitnah itu akan
kembali.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)
Kalau kita perhatikan dunia Islam pada hari ini,
keadaannya tidak begitu jauh daripada gambaran yang telah ditegaskan
oleh Rasulullah s.a.w. Kalau belum sampai pun, ia sudah hampir menjurus
ke sana. Apa yang baginda sebutkan dalam hadisnya di atas bolehlah kita
bincangkan satu persatu untuk melihat sejauh mana kebenaran kenyataan
baginda itu.
1. Islam hanya tinggal namanya sahaja.
2. Al-Quran hanya tinggal tulisannya.
3. Masjid tersergam indah tetapi kosong daripada hidayah Allah.
4. Lahirnya ulama su’ yang mementingkan periuk nasi daripada Islam.
5. Fitnah tersebar akibat kedangkalan ulama-ulama su’.
1. Islam hanya tinggal namanya sahaja
Kelak akan banyak orang yang mengaku beragama Islam
namun perbuatan sehariannya tidak mencerminkan sebagai seorang Islam
yang baik, hanya namanya sahaja Islam. Islam diperalatkan untuk
kepentingan tertentu. Oleh kerana itu kita dapat lihat ramai orang Islam
melanggar syariat.
Sembahyang mengikut ‘mood’, ada seminggu sekali, ada
sebulan sekali, setahun sekali dan ada yang tidak pernah solat sama
sekali. Yang kaya pula enggan membayar zakat, yang pergi haji mahu
digelar ‘pak haji’ namun masih lagi melepak di kedai judi dan
menghabiskan masa.
Ramai yang bercakap tentang Islam padahal mereka
tidak mengamalkannya. Pandai berpidato agar orang percaya dia seorang
Islam yang baik dan memperjuangkan Islam, sehingga ada yang merubah
halal menjadi haram dan haram menjadi halal, bahkan hukum nas kalau
boleh disesuaikan dengan zaman, bukan keadaan zaman disesuaikan dengan
ketentuan nas.
Sebenarnya orang yang sebegini tergolong daripada
golongan orang munafik sebagaimana sahabat nabi yang bernama Abu
Huzaifah ditanya apa itu nifak? Beliau menjawab: “Kamu berbicara tentang
Islam, tetapi kamu tidak mengamalkan ajaran-ajarannya”. (Masnad
ar-Rabi’)
2. Al-Quran hanya tinggal tulisannya
Dalam banyak hadis Rasulullah s.a.w. menganjurkan
kita umatnya agar membudayakan pembacaan al-Quran, ia bukan sekadar
penawar kepada pelbagai penyakit yang sukar diubati, malah ia juga
bertindak sebagai penyembur kepada hati yang berkarat dengan
penyakit-penyakit cintakan dunia secara berlebihan.
Tujuan al-Quran diturunkan adalah untuk menjadi
pedoman dalam soal akidah, iman, beribadah kepada Allah dengan
membacanya, dipelajari isi kandungannya, diamalkan segala apa yang ada
di dalamnya. Menjadi rujukan dalam segenap masalah yang dihadapi oleh
manusia, dan yang paling utama ialah melaksanakan hukum, undang-undang
dan perintah Allah yang ada di dalamnya.
Apa yang mendukacitakan kita pada hari ini, al-Quran
dijadikan bahan untuk musabaqah menjelang ketibaan Ramadan iaitu bulan
yang diturunkan al-Quran di dalamnya. Sedangkan undang-undangnya tidak
diguna-pakai walaupun sudah merdeka lebih setengah abad, orang-orang
Islam yang melakukan jenayah tidak dihukum dengan undang-undang hudud
atau qisas di dunia ini. Inilah gambaran ketegasan Nabi bahawa al-Quran
hanya tinggal tulisannya untuk dibaca, bukan untuk diamalkan.
3. Masjid tersergam indah tetapi kosong daripada hidayah Allah
Inilah kebenaran kenyataan baginda Rasulullah s.a.w.
bahawa masjid-masjid umatnya pada akhir zaman memang cukup indah dan
megah, tetapi pengisian di dalamnya tidak memberangsangkan. Masjid yang
sepatutnya menjadi tempat menyampaikan kuliah agama kadang-kadang sepi
daripada pengunjungnya.
Terdapat masjid yang membiayai urusan pembayaran bil
elektrik, air dan penyelenggaraan mencecah nilai ringgit yang cukup
tinggi, kadang-kadang kelas pengajian pun tidak ada, ada yang diisi
dengan kelas marhaban atau barzanji, itu pun tidak memahami dengan baik
maksud apa yang dibacakan. Malah ada pula masjid dipertandingkan sempena
Maulidur Rasul sebagai masjid yang paling cantik dan bersih.
4. Lahirnya ulama su’ yang mementingkan periuk nasi daripada bercakap tentang Islam
Tidak dinafikan juga wujud kalangan ilmuan Islam yang
tidak berani untuk menyatakan kebenaran di hadapan pemerintah yang
zalim seperti yang disabdakan oleh baginda, justeru itulah yang
diingatkan oleh baginda dalam hadisnya di atas. Golongan ulama ini sama
seperti Bal’am bin Ba’ura (ulama Bani Israil) yang ditegaskan dalam ayat
176 surah al-‘Araf.
Kepentingan dunia kerana mahu mengejar pangkat dan
populariti menguasai hidup mereka hingga ada yang berani menghalalkan
apa yang diharamkan Allah, menyembunyikan kebenaran kerana takut
keduniaannya tersekat dan periuk nasinya terjejas hingga sanggup
menggadai prinsip-prinsip agama, dalam hal ini, siapa yang makan cili
maka dialah yang merasa bahang pedasnya.
5. Fitnah tersebar akibat kedangkalan ulama-ulama su’
Fitnah terhadap Islam sudah semakin menular yang
tidak pernah terfikir oleh individu Muslim yang baik di sisi Allah.
Industri hiburan yang melibatkan artis-artis beragama Islam hingga ke
peringkat paling seksi menjadi juadah mata pada hari ini, perkara ini
berlaku adalah kerana ulama-ulama su’ mendiamkan diri tidak mahu
bercakap kerana takut segala kemudahan yang dikecapinya akan hilang,
walaupun Islam daripada diri umat Islam bukan menjadi perkiraan hidup
mereka lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan